Vammaisten työllistymistä tukeva toiminta
Työvalmennukseen voi sisältyä TE-toimiston myöntämää työkokeilua, ryhmämuotoista työvalmennusta tai tuettua työtoimintaa.
Yksilöllisen, avoimille työmarkkinoille tähtäävän työvalmennuksen lisäksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialue työllistää työvalmennuksen asiakkaita omissa palveluissaan.
Ryhmämuotoinen työvalmennus
Ryhmämuotoisen työvalmennuksen tavoite on tunnistaa asiakkaat, joilla on kykyä ja halua edetä työelämän suuntaan sekä halu oppia tuntemaan vahvuutensa ja kehityskohteensa.
Ryhmämuotoisessa työvalmennuksessa työskennellään eri alojen yrityksissä oikeissa työympäristöissä ja harjoitellaan työtehtävien lisäksi työelämässä tarvittavia perustaitoja. Työvalmentaja on paikalla tukemassa ryhmän työskentelyä. Työvalmennukseen sisältyy myös matkan harjoittelu julkisilla kulkuvälineillä työpaikalle. Ryhmämuotoiseen työvalmennukseen osallistumisesta sinulle maksetaan 2e/h työosuusrahaa, joka on verovapaa sosiaalinen etuus.
Tuettu työtoiminta
Tuetun työtoiminnan tavoitteena on siirtyminen kohti palkkatyötä, avoimia työmarkkinoita tai hakeutuminen esimerkiksi ammatilliseen tai muuhun koulutukseen. Työtoimintaa järjestetään yksilöllisesti taitojesi, kiinnostuksesi ja ammatillisten pyrkimystesi mukaisesti. Toiminta on suunnitelmallista ja tavoitteellista.
Työtoiminnan sisältö vaihtelee elämänhallintaasi tukevasta toiminnasta aina tuottavaan työhön saakka. Työtoimintaan osallistumisesta sinulle maksetaan työosuusrahaa, joka on verovapaa sosiaalinen etuus.
Tuetun työtoiminnan sopimuksella työpäivän mitta on maksimissaan 6 tuntia ja 1-5 päivää/viikko.
Palvelun käytön edellytykset
Voit hakeutua palveluun, jos vamman, sairauden tai muun vastaavan syyn takia sinulla on pitkäaikaisesti erityisiä vaikeuksia suoriutua tavanomaisista elämän toiminnoista ja tarvitset työhallinnon palvelujen ja toimenpiteiden lisäksi tukitoimia työllistyäkseen avoimille työmarkkinoille. Työvalmennuspalvelun asiakkuus edellyttää vammaisten asiakasohjauksen tekemää palveluntarpeen arviointia ja päätöstä vammaisen henkilön työvalmennuksesta (SHL 27d§).
Palvelun saamiseksi voit olla yhteydessä joko puhelimitse, sähköpostilla, Maisan kautta tai lähettämällä sähköisen/paperisen hakemuksen.
Ajantasaiset yhteystiedot ja aukioloajat löydät toimipisteet välilehdeltä.
Palvelun saatavuus
- Avoinna alkaen 1.1.2023
Service units
- Osoite
Väinö Tannerin tie 3
01510Vantaa
Suomi- Phone
- +358 40 534 0611
- Call charge info
- pvm/mpm
ASIAKAS/KOHDERYHMÄ
Kädentaitopaja Kapussi tarjoaa kädentaitoihin painottuvaa työtoimintaa 16-64-vuotiaille vammaisille henkilöille sosiaalihuolto- tai kehitysvammalain nojalla.
PALVELUN TAVOITTTEET
Työtoiminnan tavoitteena on tukea, ylläpitää ja edistää asiakkaan toiminta- ja työkykyä sekä hänen elämänhallintataitojaan, työllistymistään ja osallisuuttaan yhteiskuntaan. Tavoitteena on edistää kokonaisvaltaisesti asiakkaan hyvinvointia ja tukea yhteisöllisyyttä sekä sosiaalisia taitoja. Työtoiminnassa opetellaan työelämän taitoja asiakkaan yksilölliset tarpeet, toiveet ja valmiudet huomioiden.
PALVELUKUVAUS
Kädentaitopaja Kapussi on vammaispalveluiden työtoiminnan yksikkö, joka tarjoaa tavoitteellista työtoimintaa 16-64-vuotiaille vammaispalveluiden asiakkaille palveluntarpeiden mukaisesti. Kapussissa on asiakkaita n. 27.
Kädentaitopaja Kapussissa työskentelee kolme työntekijää (ohjaaja/toimintaohjaaja) sekä kahden muun yksikön kanssa yhteinen esimies.
Toimintamme keskeinen tavoite on vahvistaa, ylläpitää ja edistää asiakkaidemme itsenäisyyttä ja sosiaalisia taitoja sekä tukea arjen hallintaa ja työelämätaitoja.
Tuemme asiakkaan osallisuutta ja työllistymistä edistää toimintaa valmentavalla ja kuntouttavalla työotteella. Valmistamme mm. kudonta, ompelu, huovutus ja kankaanpainotuotteita sekä muita erilaisia kausituotteita omaan myymäläämme. Valmistamme tuotteita myös tilauksesta. Tuemme asiakkaitamme kokeilemaan myös muita erilaisia työtehtäviä esim. ryhmämuotoisen työvalmennuksen ja/tai yksilötyövalmennuksen kautta.
Kaikkien asiakkaiden kanssa tehdään yhdessä työtoiminnan toteuttamissuunnitelma, johon kirjataan asiakkaan yksilölliset tavoitteet ja toiveet. Suunnitelma päivitetään puolen vuoden välein ja aina tarvittaessa. Työtoiminnassa asiakkaille mahdollistetaan sopivan haastavien työtehtävien tekeminen, hänen yksilöllisten tavoitteidensa mukaisesti.
Yksikössämme tehdään yhteistyötä työllistymistä tukevien toimintojen kanssa, jonne ryhmä- tai yksilömuotoisesta työvalmennuksesta kiinnostuneiden asiakkaiden on mahdollista hakea. Yksikössämme on ajoittain myös työllisyyspalvelujen kautta monimuotoisesti työllistettyinä henkilöitä työkokeiluissa esim. apuohjaajan tehtävissä.
Yhteistyötä tehdään muiden työ- ja päivätoimintayksiköiden ja työvalmennuksen, asumisen sekä asiakasohjausyksikön kanssa.
Käytössämme on asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti. Asiakkaiden palvelun tavoitteista laaditaan työ- ja päivätoiminnan toteuttamissuunnitelma. Suunnitelma tehdään yhdessä asiakkaan kanssa asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja tavoitteiden pohjalta. Lisäksi asiakkaan kanssa laaditaan Itsemääräämisoikeutta tukeva suunnitelma ja asiakkaan osallisuutta edistetään myös tekemällä päivittäiskirjaukset mahdollisuuksien mukaan yhdessä.
Palvelu on asiakkaille maksutonta. Kehitysvammalain perusteella työtoimintaan järjestetään välttämättömät matkat maksutta (matkakortti tai taksikuljetus.) Aterioista laskutetaan ateriamaksu.
Työtoiminnasta ei makseta palkkaa, mutta asiakkaille maksetaan työtoiminnasta työosuusrahaa.
Toiminta-aika on ma-pe klo 8.00-16.00 välillä.
PALVELUUN HAKEUTUMINEN
Uusi asiakas hakee palveluun ottamalla yhteyttä vammaisneuvontaan. Palvelun saannin perusteiden täyttyessä ja asiakasohjausyksikön tekemän palveluntarpeenarvioinnin perusteella asiakas saa päätöksen sosiaalihuoltolain tai kehitysvammalain mukaisesta työtoiminnasta.
Palvelut
- Osoite
Husbackankuja 1
01610Vantaa
Suomi- Phone
- +358 40 534 0611
- Call charge info
- pvm/mpm
ASIAKAS/KOHDERYHMÄ
Käenkukka on Vantaan kaupungin vammaispalveluiden yksikkö, joka tarjoaa kädentaitoihin painottuvaa työtoimintaa 16-64-vuotiaille Vantaalaisille vammaisille henkilöille sosiaalihuolto- tai kehitysvammalain nojalla.
PALVELUN TAVOITTEET
Työtoiminnan tavoitteena on tukea, ylläpitää ja edistää asiakkaan toiminta- ja työkykyä sekä hänen elämänhallintataitojaan, työllistymistään ja osallisuuttaan yhteiskuntaan. Tavoitteena on edistää kokonaisvaltaisesti asiakkaan hyvinvointia ja tukea yhteisöllisyyttä sekä sosiaalisia taitoja. Työtoiminnassa opetellaan työelämän taitoja asiakkaan yksilölliset tarpeet, toiveet ja valmiudet huomioiden.
PALVELUKUVAUS
Käenkukka on Vantaan kaupungin vanhus- ja vammaispalveluiden työtoiminnan yksikkö, joka tarjoaa tavoitteellista työtoimintaa 16-64-vuotiaille vammaispalveluiden asiakkaille palveluntarpeiden mukaisesti. Käenkukassa käy viikon aikana toiminnassa on n. 16 asiakasta.
Käenkukan yksikössä työskentelee kaksi toimintaohjaajaa sekä kahden muun yksikön kanssa yhteinen esimies.
Yksilökeskeisellä ja kuntouttavalla työotteella tuemme asiakkaidemme osallisuutta, itsenäisyyttä ja vaikuttamista oman elämän sisältöön. Vastaamme asiakkaiden yksilöllisiin erityistoiveisiin ja tarpeisiin, jokaisen voimavaroja tukien. Edistämme asiakkaidemme hyvinvointia monipuolisilla toiminnan sisällöillä ja muodoilla. Valmistamme ja myymme käsityötuotteita, joissa tekijöidensä tarinat ovat esillä. Tuotteet ovat asiakkaiden itse suunnittelemia ja toteuttamia. Tuemme asiakkaidemme yhteiskunnallista osallistumista ja näkyvyyttä mm. osallistumalla erilaisiin tapahtumiin ja olemalla aktiivisia sosiaalisessa mediassa mm. Facebookissa, YouTubessa ja Instagramissa.
Kaikkien asiakkaiden kanssa tehdään yhdessä työtoiminnan toteuttamissuunnitelma, johon kirjataan asiakkaan yksilölliset tavoitteet ja toiveet. Suunnitelma päivitetään puolen vuoden välein ja aina tarvittaessa. Työtoiminnassa asiakkaille mahdollistetaan sopivan haastavien työtehtävien tekeminen, hänen yksilöllisten tavoitteidensa mukaisesti.
Yksikössämme tehdään yhteistyötä työllistymistä tukevien toimintojen kanssa, jonne ryhmä- tai yksilömuotoisesta työvalmennuksesta kiinnostuneiden asiakkaiden on mahdollista hakea.
Yhteistyötä tehdään muiden työ- ja päivätoimintayksiköiden ja työvalmennuksen, asumisen sekä asiakasohjausyksikön kanssa.
Käytössämme on asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti. Asiakkaiden palvelun tavoitteista laaditaan työ- ja päivätoiminnan toteuttamissuunnitelma. Suunnitelma tehdään yhdessä asiakkaan kanssa asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja tavoitteiden pohjalta. Lisäksi asiakkaan kanssa laaditaan Itsemääräämisoikeutta tukeva suunnitelma ja asiakkaan osallisuutta edistetään myös tekemällä päivittäiskirjaukset mahdollisuuksien mukaan yhdessä.
Palvelu on asiakkaille maksutonta. Kehitysvammalain perusteella työtoimintaan järjestetään välttämättömät matkat maksutta (matkakortti tai taksikuljetus.) Aterioista laskutetaan ateriamaksu. Työtoiminnasta ei makseta palkkaa, mutta asiakkaille maksetaan työtoiminnasta työosuusrahaa.
Toiminta-aika on ma-pe klo 8.00-16.00 välillä.
PALVELUIDEN SAANTI
Uusi asiakas hakee työtoimintaa toimittamalla hakemuksen asiakasohjausyksikköön postitse, sähköpostitse tai ottamalla puhelimitse yhteyttä vammaisneuvontaan. Palvelun saannin perusteiden täyttyessä ja asiakasohjausyksikön tekemän palveluntarpeenarvioinnin perusteella asiakas saa päätöksen sosiaalihuoltolain tai kehitysvammalain mukaisesta työtoiminnasta.
- Sosiaalihuoltolaki (2014/1301) sekä sosiaalihuoltolaki (1982/710) 27 d § ja 27 e § pykälien osalta (vammaisten henkilöiden työllistymistä tukeva toiminta, vammaisten henkilöiden työtoiminta)
- Laki kehitysvammaisten erityishuollosta (1977/519)
Palvelut
- Osoite
Uusiniityntie 3, 1. krs
01350Vantaa
Suomi- Phone
- +358 50 312 4510
- Call charge info
- pvm/mpm
- Information
Toiminnanohjaaja: +358 40 351 9204
Sininen ryhmä: +358 50 303 4943
Keltainen ryhmä: +358 50 303 4958
Vihreä ryhmä: +358 40 573 4550
Pinkki ryhmä: +358 40 705 3727
PALVELUKUVAUS
Asiakas/ kohderyhmä
Malminiityn toimintakeskus tarjoaa päiväaikaista toimintaa kehitysvammaisten erityishuollon asiakkaille arkisin viitenä päivänä viikossa klo 7-17 välillä. Lisäksi toteutamme vammaispalvelulain mukaista päivätoimintaa kolmena ryhmäkertana viikossa.
Palvelun tavoitteet
Päiväaikaisella toiminnalla tuetaan asiakkaan osallistumista hänelle merkitykselliseen arkeen ja toimintaan. Jokaisen asiakkaan kanssa laaditaan yksilöllinen päivätoiminnan toteuttamissuunnitelma tavoitteineen sekä tarvittavine ohjaus- ja tukikeinoineen. Asiakkaan edistymistä nimettyjen tavoitteiden suunnassa seurataan ja raportoidaan. Toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja kehittäminen toteutetaan yhteistyössä asiakkaiden, ohjaavan henkilökunnan ja tarvittavien muiden verkostojen kesken. Päiväaikainen toiminta toteutetaan ryhmämuotoisena toimintana.
Asiakkaiden osallistuminen toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja kehittämiseen mahdollistuu erilaisten kommunikaatiomenetelmien ja henkilökunnan tarjoaman tuen turvin. Päivä- ja viikko-ohjelmat rakentuvat yhdessä keskustellen ja suunnitellen, mm. kuvakommunikaatiota, tukiviittomia ja asiakkaiden yksilöllisiä kommunikoinnin apukeinoja ja -välineitä hyödyntäen. Tutustumme uusiin asiakkaisiin avoimesti ja rohkeasti, sekä teemme yksilölliset suunnitelmat yhteistyössä asiakkaan ja tarvittavien lähiverkostojen kanssa päivätoiminnan tavoitteisiin ja itsemääräämisoikeuteen liittyen.
Vammaispalvelulain mukaisessa päivätoiminnassa toiminnan sisältö suunnitellaan yhteistyössä asiakkaiden ja toimintaohjaajien kanssa, asiakkaiden tarpeet, toiveet ja tavoitteet toimivat suunnittelun lähtökohtina. Jokaisella asiakkaalla on oma päivätoiminnan toteuttamissuunnitelma, jonka toteutumista arvioidaan yhdessä arjessa ja dokumentoidaan.
Palveluiden saanti
Toimintaan osallistuminen edellyttää vammaisten asiakasohjauksen tekemää palvelutarpeen arviointia ja päätöstä päivätoiminnasta. Päätöksestä ilmenee päivätoimintaan myönnettyjen päivien lukumäärä. Tarkemmat kellonajat ja päivätoimintapäivän kesto sovitaan yksilöllisesti asiakkaan tarpeita ja tavoitteita vastaavalla tavalla.
Palvelut
- Osoite
Ruukkukuja 5
01600Vantaa
Suomi- Postal address
- PL 145, 01601 Vantaa
- 2 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona yli 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on alle 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Kulkureitillä on jyrkkä mäki.
- Kulkureitillä on yli 6 m pitkä luiska, jossa on välitasanne, jossa on käsijohteet toisella puolella.
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 6 m pitkä luiska, jossa on välitasanne, jossa on käsijohteet toisella puolella.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi ja lasiovissa on kontrastimerkinnät. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi aukeaa automaattisesti liikkeentunnistimella.
- Toimipisteessä on 6 kerrosta.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa automaattisesti. Hissin kerrosnumerot ovat sormin tunnusteltavissa. Uloskäyntikerroksen painike erottuu muista. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi. Lasiovissa on kontrastimerkinnät.
- Toimipisteessä on esteettömäksi merkitty wc samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti. Wc:n ovea ei ole helppo avata ja sulkea.
- Toinen esteettömäksi merkitty wc on kerroksessa 2.
- Kolmas esteettömäksi merkitty wc on kerroksessa 3.
1. krs Myyrmäen päivätoimintakeskus
3. krs Myyrinkoti 3 lyhytaikaisyksikkö - esihenkilön puhelinnumero 040 513 1592.
Palvelut
Reitti pääsisäänkäynnille
Pääsisäänkäynti
Sisätilat
- Osoite
Solkikuja 8b
01600Vantaa
Suomi- Phone
- +358 50 314 5103
- Call charge info
- pvm/mpm
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Kulkureitillä on vähintään 4 porrasaskelmaa.
- Kulkureitillä on yli 6 m pitkä luiska, jossa ei ole välitasannetta, jossa on käsijohteet toisella puolella.
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on vähintään 4 porrasaskelmaa. Porrasaskelmissa on kontrastimerkinnät.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 6 m pitkä luiska, jossa ei ole välitasannetta.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi aukeaa automaattisesti liikkeentunnistimella.
- Toimipisteessä on 2 kerrosta.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa automaattisesti. Hissin kerrosnumerot eivät ole sormin tunnusteltavissa. Uloskäyntikerroksen painike erottuu muista. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Sisätilojen ovet eivät erotu selkeästi seinästä.
- Toimipisteessä on esteetön wc samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
- Toinen esteetön wc on kerroksessa 0.
ASIAKAS/KOHDERYHMÄ
Tarjoamme päiväaikaista työ- ja päivätoimintaa, sekä ryhmämuotoista työtoimintaa 16-65 vuotiaille vantaalaisille vammaispalveluiden tai sosiaalihuollon palveluiden asiakkaille.
Toimintaan osallistuminen edellyttää voimassaolevaa päätöstä päiväaikaisesta toiminnasta. Palveluun hakeudutaan vammaisten asiakasohjauksen kautta.
PALVELUN TAVOITTEET
Toiminta toteutetaan ryhmämuotoisena. Toiminnan tarkoituksena on tarjota asiakkaalle yksilöllistä, monipuolista ja tavoitteellista toimintaa, ammattitaitoisen ja motivoituneen henkilökunnan tuottamana. Luomme toiminnassamme kohtaavaa kulttuuria. Tekemistämme leimaa yhteisöllisyys, luovuus ja innokkuus. Lähtökohtanamme on, että jokainen asiakas voi kokea itsensä toimintaan tervetulleeksi rohkeasti omana itsenään.
Toiminnan tavoitteena on tukea asiakkaidemme osallisuutta, itsemääräämisoikeutta, itsenäisyyttä ja vaikuttamista oman elämän sisältöön, edistää heidän hyvinvointiaan sekä tuoda sisältöä päivittäiseen arkeen. Haluamme tuottaa asiakkaillemme elämyksiä ja mahdollisuuksia kokea uusia ja erilaisia asioita. Haluamme myös mahdollistaa matalankynnyksen kokeiluja ja kokemuksia työtoiminnan eri muotoihin, tavoitteena läpivirtavuus vammaisten työvalmennustoimintoihin.
Jokaiselle asiakkaalle laaditaan yhteistyössä hänen ja tukiverkostojen kanssa työ- ja päivätoiminnan toteuttamissuunnitelma sekä suunnitelma itsemääräämisoikeuden toteuttamisesta (IMO). Suunnitelmat koostetaan asiakkaan tarpeiden, tavoitteiden ja toiveiden pohjalta ja tarkistetaan säännöllisin väliajoin, sekä aina asiakkaan elämäntilanteen tai palveluntarpeen muuttuessa.
Asiakkaiden toiminta-ajat ja toiminnan sisältö räätälöidään ja määritellään jokaisen asiakkaan yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Ohjaajat vastaavat toiminnan sisällön suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista, yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakasosallisuus ja asiakaslähtöisyys ovat työmme arvopohja. Toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan asiakkaiden omat toiveet, tarpeet ja kiinnostuksen kohteet - jokaiselle asiakkaalle suunnitellaan ja toteutetaan monipuoliset päivä- ja viikko-ohjelmat yhdessä ideoiden.
Päivätoiminta pitää sisällään erilaisia osallistavia luovan toiminnan ryhmiä; mm. kädentaitoja, musiikkia, liikuntaa, ulkoilua lähialueen luonnossa ja lähialueen palveluiden hyödyntäminen esim. kirjasto, kaupat, kahvilat ja mahdollisuuksien mukaan retket eri kohteisiin. Toimintatuokioiden teemoja ovat esimerkiksi: tanssi ja kehontuntemus, kommunikointi- ja keskusteluryhmät, multisensorisin menetelmin toteutetut aistituokiot, kausiluoteisesti puutarhapalstatoiminta, ruuanlaitto ja leipominen-, multimediamedia-, remontti- ja autopesulatoiminta, luku- ja kirjallisuuspiirit sekä monia muita erilaisia vaihtuvia teemallisia toimintoja, vuodenajat ja kalenterin juhlapäivät huomioiden.
Työtoimintaan sisältyy esim. erilaisia alihankintatöitä; pakkaus-, lajittelu-, kokoonpano- ja postitustyöt tilausasiakkaina toimiville yrityksille sekä ryhmämuotoista työtoimintaa paikan päällä yrityksissä. Toimintakeskuksessa on mahdollista osallistua myös pienimuotoisesti laitoshuollon- ja ateriapalveluiden työtehtäviin, kierrätystehtäviin ja kädentaitoihin. Työtoiminnassa korostuu myös elämänhallintataitoja ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukeva toiminta.
Toimintakeskus sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden läheisyydessä. Luonto ja lähialueen palvelut; kirjasto, taidemuseo, kaupat ja kahvilat ovat kävelymatkan päässä
Palvelut
Reitti pääsisäänkäynnille
Pääsisäänkäynti
Sisätilat
- Osoite
Ruukkukuja 5
01600Vantaa
Suomi- Postal address
- PL 142, 01601 Vantaa
- Phone
- +358 50 314 5103
- Call charge info
- pvm/mpm
- 2 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona yli 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on alle 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Kulkureitillä on jyrkkä mäki.
- Kulkureitillä on yli 6 m pitkä luiska, jossa on välitasanne, jossa on käsijohteet toisella puolella.
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 6 m pitkä luiska, jossa on välitasanne, jossa on käsijohteet toisella puolella.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi ja lasiovissa on kontrastimerkinnät. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi aukeaa automaattisesti liikkeentunnistimella.
- Toimipiste sijaitsee kerroksessa 0.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa automaattisesti. Hissin kerrosnumerot eivät ole sormin tunnusteltavissa. Uloskäyntikerroksen painike erottuu muista. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi. Lasiovissa on kontrastimerkinnät.
- Toimipisteessä on esteettömäksi merkitty wc samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti. Wc-istuimen toiselta tai molemmilta puolilta puuttuu käsituki.
ASIAKAS/KOHDERYHMÄ
Tarjoamme päiväaikaista päivätoimintaa 16-64 vuotiaille vammaispalveluiden palveluiden asiakkaille.
Toimintaan osallistuminen edellyttää voimassaolevaa päätöstä päiväaikaisesta toiminnasta. Palveluun hakeudutaan vammaisten asiakasohjauksen kautta.
PALVELUN TAVOITTEET
Toiminta toteutetaan ryhmämuotoisena. Toiminnan tarkoituksena on tarjota asiakkaalle yksilöllistä, monipuolista ja tavoitteellista toimintaa, ammattitaitoisen ja motivoituneen henkilökunnan tuottamana. Luomme toiminnassamme kohtaavaa kulttuuria. Tekemistämme leimaa yhteisöllisyys, luovuus ja innokkuus. Lähtökohtanamme on, että jokainen asiakas voi kokea itsensä toimintaan tervetulleeksi rohkeasti omana itsenään.
Toiminnan tavoitteena on tukea asiakkaidemme osallisuutta, itsemääräämisoikeutta, itsenäisyyttä ja vaikuttamista oman elämän sisältöön, edistää heidän hyvinvointiaan sekä tuoda sisältöä päivittäiseen arkeen. Haluamme tuottaa asiakkaillemme elämyksiä ja mahdollisuuksia kokea uusia ja erilaisia asioita. Haluamme myös mahdollistaa matalankynnyksen kokeiluja ja kokemuksia työtoiminnan eri muotoihin, tavoitteena läpivirtavuus vammaisten työvalmennustoimintoihin.
PALVELUKUVAUS
Toiminta on aina ryhmämuotoista päiväaikaista toimintaa, joten osallistuminen toimintaan edellyttää asiakkaalta ryhmässä toimimisen taitoja.
Toiminnan sisältö räätälöidään ja määritellään jokaisen asiakkaan yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Ohjaajat vastaavat toiminnan sisällön suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista, yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakasosallisuus ja asiakaslähtöisyys ovat työmme arvopohja.
Jokaiselle asiakkaalle laaditaan yhteistyössä hänen ja tukiverkostojen kanssa työ- ja päivätoiminnan toteuttamissuunnitelma sekä suunnitelma itsemääräämisoikeuden toteuttamisesta (IMO). Suunnitelmat koostetaan asiakkaan tarpeiden, tavoitteiden ja toiveiden pohjalta ja tarkistetaan säännöllisin väliajoin, sekä aina asiakkaan elämäntilanteen tai palveluntarpeen muuttuessa.
Päivätoiminta pitää sisällään erilaisia osallistavia luovan toiminnan ryhmiä; mm. kädentaitoja, musiikkia, liikuntaa, ulkoilua lähialueen luonnossa ja lähialueen palveluiden hyödyntäminen esim. kirjasto, kaupat, kahvilat ja mahdollisuuksien mukaan retket eri kohteisiin. Toimintatuokioiden teemoja ovat esimerkiksi: tanssi ja kehontuntemus, kommunikointi- ja keskusteluryhmät, multisensorisin menetelmin toteutetut aistituokiot, kausiluoteisesti puutarhapalstatoiminta, ruuanlaitto ja leipominen-, multimediamedia-, remontti- ja autopesulatoiminta, luku- ja kirjallisuuspiirit sekä monia muita erilaisia vaihtuvia teemallisia toimintoja, vuodenajat ja kalenterin juhlapäivät huomioiden.Ajankohtaiset asiat ja yhteiskunnallinen osallistuminen ovat myös osa toimintaamme ja olemme aktiivisesti mukana sosiaalisessa Ruukkukujan toimintayksikkö on auki tällä hetkellä ma-pe klo 8-16.30.
Asiakkuudet ovat yleensä pitkäkestoisia. Kesto voi vaihdella muutamasta kuukaudesta vuosiin ja vuosikymmeniin. Asiakkaan muuttuvan elämäntilanteen, tarpeen ja hyvinvoinnin mukaan palveluiden järjestäminen arvioidaan tarvittaessa aina uudelleen.
Toiminta-aika määräytyy asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja jaksamisen mukaan.
Toiminta-ajat vaihtelevat 1-5 päivää viikossa, 1-6h päivässä. Toiminta-aika voi olla jopa 8-10h päivässä, mikäli asiakas asuu lapsuudenkodissa ja vanhempien työssä käyminen on mahdollistettava.
Toimintayksikkö sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella Myyrmäen juna- ja bussiaseman läheisyydessä. Luonto ja lähialueen palvelut; kirjasto, taidemuseo, kaupat ja kahvilat ovat kävelymatkan päässä.
Palvelut
Reitti pääsisäänkäynnille
Pääsisäänkäynti
Sisätilat
- Osoite
Tavitie 1
01450Vantaa
Suomi- Phone
- +358 40 534 0611
- Call charge info
- pvm/mpm
ASIAKAS/KOHDERYHMÄ
Tavitien toimintayksikkö tarjoaa työtoimintaa 16-64-vuotiaille vammaisille henkilöille sosiaalihuolto- tai kehitysvammalain nojalla.
PALVELUN TAVOITTEET
Työtoiminnan tavoitteena on tukea, ylläpitää ja edistää asiakkaan toiminta- ja työkykyä sekä hänen elämänhallintataitojaan, työllistymistään ja osallisuuttaan yhteiskuntaan. Tavoitteena on edistää kokonaisvaltaisesti asiakkaan hyvinvointia ja tukea yhteisöllisyyttä sekä sosiaalisia taitoja. Työtoiminnassa opetellaan työelämän taitoja asiakkaan yksilölliset tarpeet, toiveet ja valmiudet huomioiden.
PALVELUKUVAUS
Tavitien toimintayksikkö tarjoaa tavoitteellista työtoimintaa 16-64-vuotiaille vammaispalveluiden asiakkaille palveluntarpeiden mukaisesti. Tavitiellä on n. 65 asiakasta, jotka työskentelevät kolmessa eri työtoiminnan ryhmässä.
Tavitien toimintayksikössä työskentelee yhdeksän työntekijää (ohjaaja/toimintaohjaaja) sekä esimies.
Yksikössä toteutetaan asiakkaan osallisuutta ja työllistymistä edistävää toimintaa valmentavalla ja kuntouttavalla työotteella. Teemme työtoiminnassa eri yrityksille erilaisia pientuotteiden pakkaus-, tarroitus- ja kokoonpanotöitä sekä postitustöitä. Nämä alihankintatyöt ovat joko säännöllisesti tai satunnaisesti tehtäviä eriä. Toimintaamme sisältyy myös muuta työ- ja toimintakykyä tukevaa toimintaa sekä projektimuotoisesti ryhmämuotoista työtoimintaa esim. pihatyöryhmiä.
Kaikkien asiakkaiden kanssa tehdään yhdessä työtoiminnan toteuttamissuunnitelma, johon kirjataan asiakkaan yksilölliset tavoitteet ja toiveet. Suunnitelma päivitetään puolen vuoden välein ja aina tarvittaessa. Työtoiminnassa asiakkaille mahdollistetaan sopivan haastavien työtehtävien tekeminen, hänen yksilöllisten tavoitteidensa mukaisesti.
Yksikössämme tehdään yhteistyötä työllistymistä tukevien toimintojen kanssa, jonne ryhmä- tai yksilömuotoisesta työvalmennuksesta kiinnostuneiden asiakkaiden on mahdollista hakea. Yksikössämme on ajoittain myös työllisyyspalvelujen kautta monimuotoisesti työllistettyinä henkilöitä työkokeiluissa tai palkkatuella esim. apuohjaajan tehtävissä.
Yhteistyötä tehdään muiden työ- ja päivätoimintayksiköiden ja työvalmennuksen, asumisen sekä asiakasohjausyksikön kanssa.
Käytössämme on asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti. Asiakkaiden palvelun tavoitteista laaditaan työ- ja päivätoiminnan toteuttamissuunnitelma. Suunnitelma tehdään yhdessä asiakkaan kanssa asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja tavoitteiden pohjalta. Lisäksi asiakkaan kanssa laaditaan Itsemääräämisoikeutta tukeva suunnitelma ja asiakkaan osallisuutta edistetään myös tekemällä päivittäiskirjaukset mahdollisuuksien mukaan yhdessä.
Palvelu on asiakkaille maksutonta. Kehitysvammalain perusteella työtoimintaan järjestetään välttämättömät matkat maksutta (matkakortti tai taksikuljetus.) Aterioista laskutetaan ateriamaksu. Työtoiminnasta ei makseta palkkaa, mutta asiakkaille maksetaan työtoiminnasta työosuusrahaa.
Toiminta-aika on ma-pe klo 8.00-16.00 välillä.
Tavitien toimintayksikössä on kolme ryhmää Ryhti 1, Ryhti 2 ja Ryhti 3, joiden toiminnan sisältö, ryhmäkoko ja tuen vahvuus painottuvat hieman eri tavoin.
PALVELUIDEN SAANTI
Uusi asiakas hakee työtoimintaa toimittamalla hakemuksen asiakasohjausyksikköön postitse, sähköpostitse tai ottamalla puhelimitse yhteyttä vammaisneuvontaan. Palvelun saannin perusteiden täyttyessä ja asiakasohjausyksikön tekemän palveluntarpeenarvioinnin perusteella asiakas saa päätöksen sosiaalihuoltolain tai kehitysvammalain mukaisesta työtoiminnasta.
- Sosiaalihuoltolaki (2014/1301) sekä sosiaalihuoltolaki (1982/710) 27 d § ja 27 e § pykälien osalta (vammaisten henkilöiden työllistymistä tukeva toiminta, vammaisten henkilöiden työtoiminta)
- Laki kehitysvammaisten erityishuollosta (1977/519)
Palvelut
Sorry! No result found.