Anna palautetta
Käytössämme on sähköinen, reaaliaikainen asiakaspalautejärjestelmä, jonka kautta voitte antaa palautetta saamastanne hoidosta tai palvelusta.
Huom! Järjestelmää on päivitetty 9.1-20.1.2023 välisenä aikana. Palautteesi tallentuu järjestelmään päivityksestä huolimatta. Palautteen käsittelyssä voi esiintyä viivettä.
Mikäli teillä on palveluun tai hoitoon liittyviä akuutteja kysymyksiä, epäselviä asioita tai koette niissä tapahtuneen virheen, keskustelkaa ensisijaisesti asiasta palvelua tai hoitoa antaneen yksikön henkilökunnan kanssa.
Mikäli haluatte palautteeseenne vastauksen, jättäkää yhteystietonne palautelomakkeelle. Palautteen voi antaa myös nimettömänä.
Huomioitavaa palautteen antamisesta:
- Palautteeseen ei saa laittaa henkilötunnusta tai muuta arkaluonteista ja luottamuksellista tietoa omasta tai toisen hoidosta.
- Palautelomakkeen kautta ei voi varata tai perua aikoja tutkimuksiin, hoitoihin tai palveluihin.
- Tietosuojasyistä henkilökohtaista hoitoa koskeviin kysymyksiin ei vastata palautejärjestelmän kautta.
- Kirjatkaa avoimeen kenttään myös palautetta koskevan yksikön tiedot, jos ne ovat tiedossanne.
- Jos koet potilaana tai sosiaalihuollon asiakkaaana tulleesi sosiaali- tai terveydenhuollon palveluissa väärin kohdelluksi, voit selvitellä tilannettasi sosiaali- ja potilasasiamiehen kanssa.
- Jos hoitoa tai kohtelua koskeva ongelma on mielestänne vakava, teillä on lakisääteinen oikeus tehdä asiasta muistutus, joka osoitetaan yksikön sosiaali- ja terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle.
Pelastustoimen asiakaspalaute
Mikäli haluat antaa palautetta pelastustoimen palveluista, ole hyvä, ja käytä alla olevaa palautelomaketta.
Sosiaali- ja potilasasiamies
- neuvoo ja ohjaa potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- neuvoo asiakkaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä asioissa
- tiedottaa asiakkaan oikeuksista
- toimii asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
- neuvoo ja tarvittaessa avustaa muistutuksen tekemisessä
Sosiaali- ja potilasasiamies ei toimi oikeudellisesti asiakkaiden etujen ajajana, vaan on puolueeton toimija asiakkaan etujen toteutumiseksi. Sosiaali- ja potilasasiamies ei tee päätöksiä, eikä ota kantaa hoitoa antaneen yksikön tai sen henkilökunnan toimintaan. Asiamiehen palvelut ovat asiakkaalle maksuttomia.
Muistutus
Jos olet tyytymätön sosiaalihuollossa tai terveydenhuollossa saamaasi palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit tehdä muistutuksen.
Muistutus tehdään joko
- vapaamuotoisena kirjeenä
- muistutuslomakkeella
- erityistilanteessa suullisesti.
Sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon on annettava muistutukseen kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä. Vastaus on perusteltava.
Muistutukseen annettuun vastaukseen ei saa hakea muutosta valittamalla.
Hoitoon tai kohteluun liittyvä muistutus (410004).pdf(pdf, 118.98 KB)