Ge respons

käsistä tehty sydän

Som invånare och klient i Vanda och Kervo välfärdsområde vill vi att dina upplevelser av våra tjänster ska vara positiva och bra.  När du ger oss respons får vi värdefull information om hur vi har lyckats och vad vi behöver utveckla och förbättra i vår verksamhet.

Vi använder oss av ett elektroniskt kundresponssystem för respons. Ett pappersformulär som uppfyller tillgänglighetskriterierna håller på att utarbetas och tas i bruk under 2024.

Om du har några akuta frågor gällande tjänsten/vården eller något annat brådskande ärende, vänligen ta kontakt direkt med enheten som erbjudit tjänsten/vården.

Observera att respons som gäller vård eller tjänst som tillhandahålls av en privat tjänsteproducent ska ges direkt till den tjänsteproducenten. 

 

Ge respons om sote-tjänsterna

Om du vill ha ett svar på responsen, lämna din kontaktinformation i responsformuläret.  Respons kan också ges anonymt.

Saker att tänka på när man ger respons:

  • Man får inte lägga till personbeteckning eller annan känslig och konfidentiell information om din egen eller någon annans vård i responsen.
  • Man kan inte boka eller avboka tider till undersökningar, behandlingar eller tjänster i responsformuläret.
  • Av dataskyddsskäl kommer inte frågor som rör personlig vård att besvaras i responssystemet. 
  • Skriv även in informationen för avdelningen som responsen gäller i det öppna fältet i responsformuläret, om ni vet den. 
  • Om du som patient eller som klient hos socialvården upplever att du har blivit fel bemött i social- eller hälsovårdstjänsterna, kan du reda ut din situation med social- och patientombudsmannen.
  • Om du anser att problemet som gäller vård eller bemötande är allvarligt, har du laglig rätt att lämna in en anmärkning i frågan, som riktas till chefen som ansvarar för enhetens social- och hälsovård.

Social- och patientombudsmannen

  • ger råd och vägledning i frågor som rör tillämpningen av patientlagen
  • ger råd i frågor som rör klientens ställning och rättigheter
  • informerar om klientens rättigheter
  • arbetar för att främja och förverkliga klientens rättigheter
  • ger råd och hjälper vid behov till med att göra en anmärkning
  • Social- och patientombudsmannen agerar inte juridiskt i klientens intresse, utan är en obunden aktör för att klientens intresse ska förverkligas. Social- och patientombudsmannen tar inga beslut, och tar inte ställning till enheten som ger vård eller dess personals verksamhet. Ombudsmannens tjänster är avgiftsfria för klienten.

Anmärkning

Om du inte är nöjd med servicen, vården eller bemötandet du fått i socialvården eller hälsovården, kan du göra en anmärkning. 

Anmärkningen görs antingen

Både socialvården som hälsovården ska ge ett skriftligt svar på en anmärkning inom rimlig tid efter att anmärkningen har gjorts. Svaret ska motiveras.

Ett svar som getts på en anmärkning får inte överklagas genom besvär.

 

Anmälan om missbruk

Anmälan om missbruk kan göras vid misstanke om verksamhet som strider mot lag eller annan oetisk verksamhet. Anmälaren behöver inte ha täckande bevis, men i anmälan ska man berätta all information så exakt som möjligt, så att man kan behandla saken.

VAKEs kunder kan anmäla risksituationer med ett elektroniskt formulär

Vanda och Kervo välfärdsområde (VAKE) har tagit i bruk ett elektroniskt formulär, som klienter och patienter kan använda för att anmäla risksituationer och nära ögat-situationer.