Aktivera inställningscookies för att kunna använda automatiska översättningar.
Under sommaren 2.6-29.8.202 är telefontjänsten för klientavgifterna öppen från måndag till onsdag klockan 9.00–11.30. Vår elektroniska tjänst är öppen dygnet runt varje dag på https://asiointi.vakehyva.fi.
Kundavgifter och försäljningsreskontra Kundtjänst Tfn. 09 4191 0200Telefontjänsten är öppen: mån-fre kl. 9.00–11.30
Postadress:
Kundavgifter och försäljningsreskontra BOX 1349 01088 Vanda och Kervo välfärdsområde
Om du vill fråga om klientavgifterna eller information om fakturan som du har fått, och inte hittar något svar på den här sidan, så kan du ta kontakt med telefontjänsten eller uträtta ärendet genom den elektroniska tjänsten. Den elektroniska tjänsten används dygnet runt. Du beaktar väl, att du inte kan kontakta oss via e-post på grund av dataskyddsskäl.
Avgifter som debiteras av klienterna fastställs enligt lagen och förordningen om klientavgifter samt prislistan för klientavgifter som beslutats av Vanda och Kervo välfärdsområdets områdesfullmäktige.
Avgifter som grundar sig på betalningsförmågan fastställs utifrån klientens inkomster. Dessa är till exempel regelbundna avgifter för hemvård och långvarigt serviceboende. Klientavgifter för kontinuerliga och regelbundna hälso- och sjukvårdstjänster vilka grundar sig på betalningsförmågan, debiteras en gång i månaden. Debiteringen sker alltid under den månad som följer på den månad som ska debiteras. Till exempel skickas fakturan för november till klienterna i slutet på december.
Tjänsten, som har en jämnstor avgift, har samma kostnad för alla. Dessa avgifter finns i prislistan för klientavgifter. Dessa är till exempel hälsocentralens besöksavgifter, tandvårdens avgifter och avgifter för kortvarig vård på institution. Jämnstora klientavgifter för kortvarig eller tillfällig social- och hälsovård faktureras varje vecka.
Du kan bekanta dig närmare med lagen om klientavgifter här och med förordningen om social- och hälsovårdens avgifter här.
Du beaktar väl, att Vanda och Kervo välfärdsområdet även har rätt att fakturera klientavgifter retroaktivt för en period på fem år. Rättigheten att fakturera grundar sig på Lagen om verkställighet av skatter och avgifter. Detta betyder, att du kan få en faktura av oss för en tjänst som du har fått även efter att tjänsten har avslutats. Kom ihåg att förbereda dig på att betala avgifter, även om du inte skulle få fakturan direkt. Vi strävar efter att skicka våra fakturor för tjänsterna så fort som möjligt.
Du kan bekanta dig mer med verkställigheten av skatter och avgifter på Finlex-sida.
Om du vill veta mer om fakturan som du fick eller tidpunkten för den, ta kontakt med kundtjänsten.
Klientavgifter som inte har betalats överförs till inkassoföretaget för behandling.
Avgifterna tas ut i regel av personer som fyllt 18 år
1)Avgiften tas ut för de tre (3) första besöken under kalenderåret.2)Vidare kan man ta ut separata avgifter för ingrepp. Se priserna för ingrepp i Prislistan för klientavgifter3)Efter att avgiftstaket har överskridits debiteras en 25,10 euro/ dagsavgift
4) Avgiften kan tas även ta ut om tjänsten är avgiftsfri
Avgift för tjänst som inte har avbokats eller använts
Om klienten inte avbokar en tid eller inte kommer till en social- eller hälsovårdstjänst som har bokats i förväg utan orsak, får välfärdsområdet debitera klienten en avgift på 56,70 euro. Detta rör hälso- och sjukvårdstjänster samt tider som har bokats till social- och hälsovårdens kortvariga vård- eller boendetjänster.
Avgift får inte tas ut av klienter under 18 år: (Klientavgiftslagen 3 §)
En avgift på 56,70 euro tas ut för en tjänst som inte har använts eller avbokats:
Avgiften för ett besök som inte har avbokats tas även ut för en distansmottagning i ovan nämnda tjänster. Avgiften tas inte ut för tjänster i missbruks- och mentalvården som inte har avbokats. OBS! Avgift för en tjänst som inte har avbokats eller inte har använts kan debiteras, även om besöket i sig självt är avgiftsfritt.
Statsrådets förordning om sjuktransportens (akutvården) ersättningstaxor för kostnader definierar ambulanstransportens pris, som består av en grundavgift, kilometeravgift, tilläggsavgift för den andra akutvårdaren och ersättningsgrunden för väntetidens avgift.
Enligt sjukförsäkringslagen är självriskandelen för patienten som transporteras 25 euro av fakturan. För de uppgifter, där man bestämmer sig för att inte transportera med ambulansen till hälso- och sjukvårdens verksamhetsställe, skickas man ingen faktura. Undantaget till ovan nämnda är de uppgifter, där man med undersökning och vård av patienten har undvikit ett besök hos hälso- och sjukvården (bl. a. analys av hjärtfilm, korrigering av blodsocker, korrigering av arytmi i förmaket). Då ska patienten betala en självriskdel.
Mer information finns på räddningsverkets webbsidor
Serviceprislista | Mellersta Nylands räddningsverk (pelastustoimi.fi/sv/framsida)
Enligt beslut om klientavgift och faktura får man begära om omprövning med skriftlig omprövning hos Vanda och Kervo välfärdsområdets sektion för individärenden. Begäran om prövning ska göras inom 30 dagar från dagen då beslutet har delgivits, förutom den dagen. Beslutet anses ha kommit till partens kännedom sju dagar, från att beslutet har postats, om något annat inte påvisas. I begäran om omprövning ska man ange vilket beslut som omprövningen gäller samt hurudan rättelse som yrkas och på vilka grunder det yrkas. Begäran om omprövning ska sändas till Vanda och Kervo välfärdsområde senast den sista dagen för tidsfristen av begäran om omprövning, innan myndigheten stänger. Fakturan ska betalas innan förfallodagen, även om man gör en omprövning på den.
Vanda och Kervo välfärdsområde Registraturen PB 1000, 01088 Vanda och Kervos välfärdsområde
E-postadress: kirjaamo@vakehyva.fi
Hälsostationernas, hälsostationsjourens och rådgivningarnas avgifter
För en läkarmottagning på hälsostation tar man ut en besöksavgift på 25,00 euro av de som fyllt 18 år. Telefonmottagning som ersätter videomottagning och mottagningsbesök tar man ut en besöksavgift på 23,00 euro av de som fyllt 18 år. Klientavgift debiteras för de tre första mottagningsbesöken hos läkare, efter vilken tjänsten är avgiftsfri till kalenderårets slut. Om vårdansvaret under skötarens besök överförs till läkare (läkarkonsultering) faktureras en klientavgift på 25,00 euro.
Pejas hälsostationsjour betjänar dig när din egen hälsostation är stängd. För mottagning på Pejas hälsostation faktureras en jouravgift på 46 euro.
För mottagningsbesök hos läkare på hälsostation tas ingen avgift ut för
För vårdbesök hos munhälsovården debiteras en grundavgift enligt förordningen och avgifter för vårdåtgärderna. tandvården är avgiftsfri för 0–17-åringar Tandvården för veteraner är avgiftsfri för de tjänster som ingår i munhälsovårdens primärvård.
Du har även möjlighet att använda tjänster inom den privata tandvården, för vilka du kan få ersättning av FPa. Välfärdsområdet deltar dock inte i den privata tandvårdens kostnader.
Vård av barn och unga är avgiftsfri enligt barnskyddslagen, förutom institutionsvård.
Istället kan avgiften enligt barnskyddslagen tas ut som stödåtgärd för öppenvården, vård utom hemmet eller som familjevård som ordnas som
Avgift som tas ut från barnets eller den unga inkomster kan vara högst 2048,60 euro i månaden år 2025. Avgiften som tas ut får dock inte överskrida de kostnader som orsakas av produktionen av tjänsten.
Hemvårdens servicehelhet kan innehålla hemservice enligt socialvårdslagens 19 §, hemvård enligt 19 a § och hemsjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagens 25 §.
Hemvård och hemservice anses som kontinuerlig och regelbunden, om klienten får service minst en gång i veckan och servicen dessutom beräknas vara i minst 2 månader, eller servicen har i själva verket redan varat i minst 2 månader.
För kontinuerlig och regelbunden vård tar man ut en avgift på servicens (1) kvalitet och mängd, (2) familjens storlek samt (3) en månadsavgift som fastställs på betalningsförmågan för användare av tjänsten. För den regelbundna hemvårdens tjänst fastställs en månadsavgift utifrån klientens bruttoinkomst, familjestorlek och servicemängd. Vid behov är det möjligt för klienten att ansöka om nedsättning av klientavgiften.
Om klienten har beviljats hemvårdens stödtjänster, så som måltids-, städ- och trygghetstjänst, tas klientavgifterna ut enligt gällande prislista.
Stödboende ordnas
(a) som tills vidare giltigt,
(b) för viss tid samt
(c) som en kortvarig stödform.
Mängden stöd som erbjuds är individuellt och socialarbetaren antecknar den i klientens serviceplan. I stödboende ansvarar klienten i regel själv för sina måltider. I en del av stödboendets enheter erbjuds avgiftsbelagd måltidsservice.
Serviceavgiften för stödboende fastställs enligt tabellen i prislistan för klientavgifter. Klienten betalar utöver månadsavgiften för hemvården, en eventuell hyra samt förverkligade måltider och stödtjänster som stöder boende i hemmet enligt prislistan för klientavgifter.
I kortvarigt stödboende betalar klienten dygnsavgiften, som innehåller boende och måltider.
Serviceavgiften för gemenskapsboendet fastställs enligt tabellen i prislistan för klientavgifter. Servicen är långvarig, om man bedömer att den har varat från det att den inleddes eller om servicen i själva verket har varat minst tre månader. Om klienten använder måltidstjänster, tas avgifterna för måltiderna ut för förverkligade måltider enligt prislistan för klientavgifter.
Gemenskapsboendet omfattar vård och omsorg enligt klientens behov, verksamhet som upprätthåller och främjar funktionsförmågan, samt tjänster som främjar delaktighet och det sociala umgänget. Tjänster ordnas enligt klientens behov.
I stödboendet samt gemenskapsboendet gör klienten upp ett hyresavtal med serviceproducenten enligt lagen om hyra av bostadslägenhet och betalar hyran åt serviceproducenten.
Serviceboende dygnet runt ordnas åt personer, som har behov av vård och omsorg dygnet runt. Serviceboende dygnet runt ordnas speciellt för äldre samt även för personer med funktionsnedsättning och mental- och missbrukarrehabiliteringen. För klient inom serviceboende dygnet runt debiteras en klientavgift som fastställs utifrån betalningsförmågan. Klientavgiften debiteras månadsvis och den fastställs utifrån nettoinkomster. Avgiften för en klient som bor ensam är högst 85 procent av nettoinkomsterna, vilket dock ska lämna ett belopp för personligt bruk som är minst 182,00 euro i månaden. Beloppet för personlig användning är avsedda att täcka klientens personliga utgifter, så som läkemedelskostnader, utgifter för hälso- och sjukvård och mun- och tandhälsovård samt glasögon, avgifter för kläder och hygien.
För par definieras vårdavgiften utifrån den sammanräknade nettoinkomsten, om den av makarna med högre inkomst har flyttat in i vårdhem. Då är avgiften högst 42,5 % av parets sammanräknade inkomster. Då blir beloppet för makarnas personliga användning 57,5 procent av nettoinkomsterna. Om sedan den av makarna som har en mindre inkomst har fått en plats på vårdhem, fastställs avgiften endast utifrån hens nettoinkomster enligt beräkningsformeln 85 procent. Välfärdsområdet kan efter eget övervägande enligt lagen för klientavgifter 14 § uppbära klientens regelbundna inkomster, fordringar, bidrag och ersätta klientavgiften med dem.
Klienten betalar separat sitt boende och de tjänster som hen får, som debiteras separat.
Avgiften för långvarig institutionsvård debiteras från och med det att vården börjar, när man beräknar att institutionsvården dygnet runt varar över tre månader. Annars fastställs avgiften efter att personen har varit i institutionsvård över 3 månader och hens funktionsförmåga har försvagat så, att hen fortsatt vårdas på institutionen.
Klientavgiften för långvarig institutionsvård fastställs enligt klientens betalningsförmåga. Avgiften täcker det uppehälle, den vård och de tjänster och läkemedel som klienten behöver. Klientavgiften debiteras månadsvis och den fastställs utifrån nettoinkomster. Avgiften för en klient som bor ensam är högst 85 procent av nettoinkomsterna, vilket dock lämnar minst ett belopp på 122,00 euro i månaden för personlig användning.
För par definieras vårdavgiften utifrån den sammanräknade nettoinkomsten, om den av makarna med högre inkomst är i institutionsvård. Då är avgiften högst 42,5 % av parets sammanräknade inkomster. Då blir beloppet för makarnas personliga användning 57,5 procent av nettoinkomsterna för makarna. Om sedan den av makarna med mindre inkomst är i institutionsvård, fastställs avgiften endast utifrån hens nettoinkomster enligt beräkningsformeln 85 procent.
Klientavgiften för långvarig familjevård definieras enligt klientens betalningsförmåga. Klientavgiften debiteras månadsvis och den fastställs utifrån nettoinkomster. Avgiften för en klient som bor ensam är högst 85 procent av nettoinkomsterna, vilket dock lämnar ett belopp på minst 182,00 euro i månaden för egen användning. För personer under 16 år tar man efter övervägande ut underhållsbidrag, barnbidrag, handikappbidrag och andra sociala förmåner som ersättning för uppehället. Beloppen för personlig användning fastställs enligt barnets individuella behov, dock 15 % av inkomsterna eller minst 182,00 euro.
Vid behov är det möjligt för klienten att ansöka om nedsättning av klientavgiften med blanketten nedan. Klientavgiften kan nedsättas eller efterskänkas utifrån en individuell behovs- och situationsbedömning.
Nedsättning eller efterskänkningen av avgiften av ekonomiska orsaker eller då försörjningsplikten äventyras rör socialvårdens avgifter och avgifter som fastställs utifrån avgifter i hälso- och sjukvården. Efterskänkandet eller nedsättandet av klientavgifter är primära åtgärder jämfört med utkomststödet. Avgifter för långvarig institutionsvård, serviceboende och hemvård samt hemvårdens avgifter kan sänkas eller efterskänkas även på grund av försörjningsplikter. Det är också möjligt för klienten att komma överens om en betalningsplan för fakturorna, om det inte är möjligt att betala fakturan på en gång.
Du kan läsa mer om nedsättning av klientavgifter:
Uträtta ärenden för någon annan betyder att man uträttar ärenden för någon person i ärenden som rör denne. Uträtta ärenden för någon annan i social- och hälsovårdstjänster berättigas av en fullmakt som upprättats av en myndig person, intressebevakning, fastställd intressebevakning eller förmynderskap för minderårigt barn.
Uträtta ärenden för någon annan i frågor som rör klientavgifter gäller både telefonservice som elektronisk ärendehantering. Vi kan tyvärr inte ge ut information om kundrelationen eller fakturor för en annan person utan tillståndet att uträtta ärenden för någon annan.
Se noggrannare information om att uträtta ärenden åt någon annan på våra webbsidor.
Du kan returnera fullmakten för att uträtta ärenden för någon annan via den elektroniska tjänsten https://asiointi.vakehyva.fi eller på adressen:Kundavgifter och försäljningsreskontra BOX 1349 01088 Vanda och Kervo välfärdsområde
Klientavgifter inom den offentliga hälso- och sjukvården finns ett avgiftstak per kalenderår (762,00 euro år 2025). I avgiftstaket räknas kundavgifter in inom hälso- och sjukvården som bestäms i lagen samt kundavgifter för tjänster som välfärdsområdet har köpt. Avgifter som tas ut för tjänster som används av personer under 18 år tas i beaktande tillsammans med avgifter för dennes föräldrar eller annan vårdnadshavare. Efter att avgiftstaket överskrids är tjänsterna i huvudsak avgiftsfria till slutet av kalenderåret. Ett undantag är kortvarig institutionsvård, för vilken en nedsatt avgift på 25,10 euro per vårddag tas ut efter att avgiftstaket har överskridits.
Information om klientens avgifter överförs inte automatiskt på grund av dataskyddet mellan olika ordnare av tjänsten, utan det är på klientens ansvar att följa hur avgiftstaket fylls upp enligt lagen för klientavgifter 6a §. Ett intyg på att avgiftstaket har överskridits får man av den serviceproducent, där avgiftstaket har överskridits. För att få ett intyg, ska klienten ta kontakt med ordnaren av tjänsten.
Följande VAKEs tjänster räknas med i avgiftstaket: (Du beaktar väl, att utöver de tjänster som VAKE ordnar kan andra serviceproducenters tjänster fylla på avgiftstaket.
I avgiftstaket räknas inte följande avgifter med:
Kunden ska själv hålla koll på när avgiftstaket har nåtts. De avgifter som klienten finns en markering för de tjänster som räknas med i avgiftstaket. När avgiftstaket på 762 euro överskrids, ska klienten be om ett intyg om att avgiftstaket har överskridits. Intyget får du från den enheten där avgiftstaket överskrids. Om klientens avgiftstak fyll sav tjänster som ordnas av Vanda och Kervo välfärdsområdet, begär man om ett intyg av Kundavgifter och försäljningsreskontra-enheten.
Kundtjänsten för klientavgifter och försäljningsreskontra betjänar i frågor som gäller avgiftstak, utreder belopp i avgiftstaket och utfärdar intyg.
Om klienten inte har uträttat ärenden i Vanda och Kervo välfärdsområdets tjänster, utan till exempel varit på en vårdperiod hos HUS, uppmanar man klienten ta direkt ta kontakt med HUS patientfakturering, tfn. 09 4717 8550.
Mottagare av fakturan: Vanda och Kervo välfärdsområde
Kontonummer: FI23 8443 2710 0712 46
BIC-kod: DABAFIHH
Använd det referensnummer som finns på fakturan när du betalar fakturan.
Du kan betala fakturan i din egen nätbank som kontoöverföring eller i vissa fall kan man göra ett upp avtal om direktbetalning för fakturan. Fakturorna kan betalas med kontanter på kundservicepunkter i Kervo (Kervos servicepunkt, Kultasepänkatu 7) och i Vanda (Vandainfo, Dickursby, Köpcentret Dixi, Vandainfo, Myrbacka, Påltorget 3 samt Vandainfo, Korso, Gråsiskvägen 14).
Kontoöverföring är ett lätt sätt att betala enskilda fakturor. Det går bra att betala fakturan som kontoöverföring i nätbanken, mobilbanken, bankkontor eller i betalningsautomat.
Direktbetalning är ett betalningssätt, där beloppet på fakturan automatiskt debiteras från den klients konto som betalar fakturan till fakturerarens bank med faktureringsmaterialet. Direktbetalning är alltid kontoöverföring. Fakturan sänds med post till betalaren innan förfallodagen. I fakturan berättar man, att betalningssättet är Direktbetalning. Kontrollera korrektheten på den faktura som fakturautställaren har skickat och banken sköter automatiskt betalningen av fakturan på förfallodagen enligt dina önskemål.
Direktbetalning är avsedd för klienter, som inte använder nätbank. Avtal om direktbetalning görs i den egna banken. Vanda och Kervo välfärdsområdet erbjuder direktbetalning för en del av fakturorna. Du kan kontrollera tillgängligheten på direktbetalningen med kundtjänsten för kundavgifter och försäljningsreskontra tfn. 09 4191 0200.
Mer information får du av kundtjänsten för kundavgifter och försäljningsreskontra.Hur kan man ta i bruk direktbetalning?
Vi rekommenderar elektroniska mottagningskanaler för mottagning av våra fakturor. Välj då Vanda och Kervo välfärdsområdet till avsändare.
OmaPosti är ett alternativt sätt som erbjuds av Posti till att ta emot VAKEs faktura, vid sidan av e-fakturan och fakturan i pappersform som delas ut i brevlådan.
I OmaPosti kan du betala fakturor direkt genom att använda ditt bankkonto och verifiera betalningarna med dina bankkoder. Om fakturan har en virtuell kod, kan du kopiera informationen i den och betala fakturan i nätbanken, och då kan du själv välja betalningsdag. I OmaPosti ser du även fakturans förfallodag.
Bekanta dig mer med tjänsten på Postis webbsidor.
Kivra är ett nordiskt företag, som erbjuder ett alternativt sätt att kostnadsfritt ta emot VAKEs faktura, vid sidan av e-fakturan och fakturan i pappersform som delas ut hemma.
I Kivra laddar kunden applikationen och registrerar sig i tjänsten. Med Kivra kan man betala fakturor direkt med bankkoder från sitt eget bankkonto. Betalningen i Kivra kräver inte bankkort och man kan inte betala från kreditkonton eller med kredikort. Bekanta dig mer med tjänsten på Kivras webbsidor.
E-faktura är en faktura som kommer i elektronisk form i mobil- och nätbanken, som innehåller samma information som en faktura i pappersformat. Med en e-faktura kan du granska och godkänna fakturan snabbt eller sköta fakturor helt automatiskt.
Du kan beställa en E-faktura i din egen nätbank eller eventuellt i kontoret för din egen bank.
Om du behöver mer betalningstid för fakturan, ta kontakt innan förfallodagen för fakturan med kundtjänsten för Kundavgifter och försäljningsreskontra genom den elektroniska servicekanalen https://asiointi.vakehyva.fi eller genom att ringa till numret tfn: 09 4191 0200, mån-fre kl 9.00-11.30
Om din sak gäller annat än innehåller i fakturan, så som ändringar i faktureringsadressen, utdelning av fakturan eller om du vill ha en kopia på den ursprungliga fakturan, ta kontakt med Kundavgifter och försäljningsreskontra genom den elektroniska servicekanalen eller per telefon.
Vanda och Kervo välfärdsområdets betalningspåminnelser skickas av indrivningsbyrån på uppdrag av VAKE. För en faktura som har förfallit debiteras en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta enligt räntelagen. Klientavgifterna är verkställbara för indrivning utan domar och beslut.
På fakturan som indrivningsbyrån har skickat syns information, om det är fråga om en betalningspåminnelse eller ett betalningskrav. I betalningspåminnelsen finns ett ärendenummer, som du behöver när du uträttar ärenden med indrivningsbyrån. Betalningspåminnelse betyder inte, att din faktura inne för indrivning. Betalningspåminnelsen påminner om en öppen faktura.
Du beaktar väl, att fakturor som kommer via påminnelsetjänsten betalas med referensnumret som finns på fakturan till indrivningsbyråns bankkonto med dröjsmålsränta och avgifter.
Om du har fått en betalningspåminnelse, då är din faktura inne för indrivning.
Vi vill höra om dina erfarenheter om våra tjänster så att vi kan utveckla vår verksamhet. Du kan ge respons på allmän nivå gällande faktureringstjänsterna genom att välja ”Annan respons än vård eller tjänst” och ”kundfakturering” i rullgardingsmenyn. Ge inte personuppgifter eller andra känsliga uppgifter i responsformuläret. I frågor angående enskilda fakturor, vänligen kontakta enheten för kundavgifter via Vanda och Kervo välfärdsområdes elektroniska tjänster.
Ta kontakt med kundavgifter och försäljningsreskontra-enhetens kundservice genom den elektroniska servicekanalen asiointi.vakehyva.fi eller ring till numret tfn: 09 4191 0200, så att du kan kontrollera om fakturan befogad. En felaktig faktura gottgörs och korrigeras vid behov. Om du ändå är missnöjd med fakturan, har du rätt att söka ändring. Enligt beslut om klientavgift och faktura kan man söka om omprövning av Vanda och Kervo välfärdsområdets sektion för individärenden med skriftlig omprövning.
Man kan söka om omprövning på fakturan för fasta avgifter inom hälso- och sjukvårdens samt socialvården. Man kan söka om omprövning betalningsbeslut på en faktura som grundar sig på betalningsförmåga. Man kan inte söka om omprövning på klientavgift av ekonomiska skäl det vill säga med motiveringen, att betalningen av faktura skulle äventyra förutsättningarna för försörjningen, utan orsaken till omprövningen är missnöjdhet med riktigheten på fakturan. Först ska man kontrollera och säkerställa, att fakturan är berättigad och att det finns en grund för betalningen.
I frågor gällande betalningsbeslutet tar man i första hand i kontakt med beslutsfattaren. Kontaktuppgifter finns i det givna beslutet. Anvisningar för omprövning finns i bilagan till fakturan eller i beslutet om klientavgiften. Begäran om prövning ska göras inom 30 dagar från dagen för delgivning av beslutet, förutom den dagen. Beslutet anses ha kommit till partens kännedom sju dagar, från att beslutet har postats, om inte något annat påvisas.
I omprövningen ska det anges vilket beslut som omprövningen gäller samt hurudan rättelse som yrkas och på vilka grunder det yrkas. Begäran om omprövning ska sändas till Vanda och Kervo välfärdsområdet senast den sista dagen för tiden för begäran om omprövning innan myndigheten stänger. Fakturan ska betalas innan förfallodagen, även om man gör en omprövning på den.
Beslut om långvarig institutionsvård kan fattas, om klientens behov av vård bedöms vara en längre tid än tre månader. Beslut om långvarig vård tas senast, när klienten har varit över tre månader i institutionsvård dygnet runt och hens vårdbehov fortsätter. Yrkespersoner inom hälso- och sjukvården som ansvarar för klientens vård tar beslut om långvarig institutionsvård utifrån individuellt övervägande.
Du har kunnat få en faktura för tjänst som inte har avbokats eller använts. Om klienten eller dennes representant har bokat en mottagningstid till hälso- och sjukvårdens tjänster eller social- och hälsovårdens kortvarig vård- eller boendeserviceplats och klienten utan godtagbar orsak inte har kommit till en reserverad tid på mottagningen eller enheten utan att ha avbokat den reserverade tiden i förväg, får välfärdsområdet ta en avgift på högst 56,70 euro. Avgiften får dock endast tas ut, om uttaget av avgiften inte anses vara oskälig och välfärdsområdet i samband med bokningen har meddelat om möjligheten att ta ut avgiften som avses i denna paragraf samt gett anvisningar om avbokning av tid eller plats i förväg. Information som rör uttaget av avgiften ska ges så, att klienten tillräckligt förstår dess innehåll. Avgift får inte tas ut av klienter under 18 år: (Klientavgiftslagen 3 §) Ta kontakt med numret som finns i fakturan, så att man kan utreda ärendet.
Jag hade bokat en tid till sjukskötaren, därför att den är avgiftsfri. Läkaren kom och konsulterade sjukskötaren och jag fick en faktura på en läkarmottagning, varför?
Besöksavgiften fastställs enligt tjänsten och om skötarens mottagning har ändrats till en läkarmottagning, tar man ut en besöksavgift på 25 euro för läkarmottagningen.
Klientavgifterna debiteras en månad åt gången. Faktureringen sker alltid i den månad som följer den månad som faktureras. Till exempel fakturor som uppkommit i november skickas till klienterna i slutet på december. Klientavgifter som inte har betalats överförs till inkassoföretaget Intrum för behandling.
Det är möjligt att nedsätta och efterskänka klientavgifter för social- och hälsovårdstjänster i sådana situationer, då klientavgiften försvagar förutsättningarna för klientens försörjning eller äventyrar genomförandet av personens lagstadgade försöjningsskyldighet. Nedsättning och efterskänkande av avgiften ska prioriteras framom utkomststöd enligt lagen om utkomststöd. Klientavgiften kan nedsättas eller efterskänkas helt utifrån behovs- och situationsbedömningen från fall till fall och nedsättningen av avgiften grundar sig på inkomst- och utkomstberäkning.
Nedsättning eller efterskänkning av klientavgifter gäller alla klientavgifter i socialvården samt avgifter i hälso- och sjukvården som grundar sig på betalningsförmågan.
Fakturorna kan skickas till den person som sköter klientens ärenden eller intressebevakare, om klientens samtycke finns för detta.
Adressen för mottagaren av fakturan ska meddelas genom att man skickar en fullmakt, eller ett tillstånd för att uträtta ärenden åt någon annan elektroniskt genom asiointi.vakehyva.fieller per post till adressen Vanda och Kervo välfärdsområde, Kundavgifter och försäljningsreskontra, PB1349, 01088 Vanda och Kervo välfärdsområde.
Klienten kan ge en fullmakt åt en annan person för att uträtta ärenden för någon annan även genom att logga in i sin egen Maisa.
Mer information får du i vårt servicenummer tfn. 09 4191 0200.
Läs mer:
Uträtta ärenden för någon annan | Vanda och Kervo välfärdsområde
Fullmakt för uträttande av ärenden för någon annan
Logga in på Maisa
Avgiften för boende dygnet runt fastställs utifrån regelbundna nettoinkomster och serviceavgiften för gemenskapsboendet utifrån bruttoinkomster. Om klienten har egendom, som producerar regelbunden inkomst, beaktas inkomsterna i fråga i klientavgiften. Inkomster som beaktas i beräkningen är bland annat pensioner, socialförmåner samt ränte- och dividendinkomster.
Avgiften för kortvarigt serviceboende är istället en sk. fast avgift, och klientens inkomster och förmögenhet påverkar inte storleken på avgiften som tas ut. Klientavgiften tas ut utifrån vårddagar.
Det är möjligt för klienten att söka om vårdbidrag för pensionstagare och bostadsbidrag för pensionstagare från Fpa. Storleken på bidraget beror på den handledning, övervakning och hjälp som klienten får. Fpa beviljar bostadsbidrag för pensionstagare även för klienter i boende dygnet runt. Storleken på bostadsbidraget beror på boendekostnaderna, storleken på den sökandes familj och storleken på förmögenheten. Du kan fråga om råd gällande socialförmåner och andra frågor som rör försörjningen av geronomen för vårdtjänsterna eller specialsocialhandledare. Det även möjligt för klienten att ansöka om nedsättning eller efterskänkande av avgiften.
Om du behöver information om din anhöriges öppna fakturor , ta kontakt med Kundavgifter och försäljningsreskontra-enheten tel. 09 4191 0200 eller genom den elektroniska ärendeuträttningen https://asiointi.vakehyva.fi.
Fakturorna innehåller information om social- och hälsovårdens tjänster, så de kan inte ges åt en person, som inte har rätten att få uppgifter. Integritetsskyddet gäller även efter döden. Fullmakten som har gjorts upp under livstiden för att uträtta ärenden åt en annan person samt intressebevakningen slutar vid dödsfall.
Information om den avlidnes klientrelation/fakturor kan ges, om vi kan säkerställa delägarskapet i dödsboet i befolkningsdatasystemet. Om delaktigheten i dödsboet inte kan bekräftas, ska man för ärendeuträttningen skicka ett ämbetsbevis eller en fullmakt som ges av dödsboet. Du kan skicka dokumenten antingen per post (Kundavgifter och försäljningsreskontra, PB 1349, 01088 Vanda och Kervo välfärdsområde) eller genom den elektroniska ärendeuträttningen.
Om man vill att fakturorna skickas någon annanstans, än till klientens sista giltiga adress, ska man göra en adressändring till Posten.
Med avgiftstak avses den högsta summan på klientavgifter per kalenderår. Avgiftstaket är 762,00 euro per kalenderår (år 2025). Efter att avgiftstaket har överskridits är de tjänster ingår i avgiftstaket avgiftsfria för klienten till slutet av kalenderåret i fråga. För kortvarig institutionsvård eller kortvarig service på en institution tas en avgift på 25,10 euro ut per dygn för uppehåll, även efter att avgiftstaket har uppnåtts.
Information om klientens avgifter överförs inte automatiskt mellan olika ordnare av tjänsten, utan det är på klientens ansvar att följa upp att avgiftstaket nås. Ett intyg på att avgiftstaket har överskridits fås av den serviceproducent, där avgiftstaket har nåtts. För att få ett intyg, ska klienten ta kontakt med ordnaren av tjänsten.
Vanda och Kervo välfärdsområdes kundavgifter och försäljningsreskontras kundservice betjänar per telefon på numret 09 4191 0200 i frågor som rör avgiftstaket, utreda de sammanlagda betalade beloppen för avgiftstaket och skriva ut ett intyg på överskridandet av avgiftstaket. Intyget skickas till klienten per post.
Om klienten inte har uträttat ärenden i Vanda och Kervo välfärdsområdets tjänster, utan till exempel varit på vårdperiod hos HUS, uppmanar man klienten att ta direkt ta kontakt med HUS patientfakturering, tfn. 09 4717 8550.
Med tillfällig hemvård avses hemsjukvård som genomförs som ett engångsbesök, tillfälliga eller mer sällan än en gång i veckan. Om klienten får den tillfälliga hemvårdens tjänster, betalar klienten besöksavgifter för varje besök som faktureras. Dessa avgifter fyller på beloppet i klientens avgiftstak.
Hemvårdens tjänster anses som kontinuerliga och regelbundna, om klienten har besök av hemvården en eller flera gånger i veckan. För den regelbundna hemvårdens tjänst fastställs en månadsavgift utifrån klientens bruttoinkomst, familjestorlek och servicemängd. Vid behov är det möjligt för klienten att ansöka om nedsättning av klientavgiften.
En kortvarig institutionsvård kostar 66,90 euro per dag. Efter att avgiftstaket har överskridits tar man ut en nedsatt avgift på 25,10 euro per dag, ett intyg på att avgiftstaket har överskridits ska vara utskriven. Om man tar ett beslut om långvarig institutionsvård åt klienten, fastställer man en klientavgift utifrån betalningsförmågan för klienten.
Avgiften kan vara högst 85 procent av nettoinkomsten per månad för den som vårdas. Beloppet per månad som lämnas åt klientens egen användning är 15 procent av inkomsterna, dock minst 182,00 euro. Om den make som har högre inkomst får institutionsvård, kan klientavgiften högst vara 42,5 procent av makarnas sammanlagda inkomster.
Klientavgiften fastställs utifrån klientens nettoinkomster.
Klientavgiften fastställs enligt klientens betalningsförmåga. Klientavgift kan vara högst 85 procent av nettoinkomsterna per månad för den som vårdas. Beloppet per månad som lämnas åt klientens egen användning är 15 procent av inkomsterna, dock minst 182,00 euro. Om den av makarna som har större inkomst är i institutionsvård, fastställs klientavgiften utifrån de sammanräknade inkomsterna. Vårdavgiften får vara högst 42,5 % av de sammanräknade inkomsterna.
Klienten betalar boendet och tjänsterna separat. Hyran som betalas som kostnad för boendet betalar klienten enligt hyresavtalet. Klienten betalar serviceavgift för de tjänster som hen får, vilka är omsorgs- och vårdtjänster samt måltids-, klädvårds-, hygien- och städtjänster. Servicehelheten fastställs utifrån klientens funktionsförmåga, hur bindande och krävande vården är samt utifrån den mängd service som ges.
Klientavgiften kan fastställas till att högst vara så stor, att klientens belopp för personlig användning är minst 182,00 euro i månaden. Beloppet för personlig användning har som avsikt att täcka personliga avgifter, så som läkemedels- och hälsovårdsavgifter, avgifter för kläder, hygien, resor och hobbyer samt glasögon, frisör, prenumerationer av tidningar och användningsavgifter av telefon.
Klient som uppfyller kriterierna för boende dygnet runt och har fått ett servicebeslut, kan välja ett privat vårdhem av välfärdsområdets godkända servicesedelföretagare. Med servicesedeln förbinder sig välfärdsområdet till att betala summan på sedeln för kostnaderna av de tjänster som det privata vårdhemmet ger. Klientens självriskandel är den del av kostnaderna, som överskrider servicesedelns värde.
Servicesedeln är även avsedd för klienter, som utifrån sitt servicebehov har bedömts behöva gemenskapsboende. Bedömningen av servicebehovet görs tillsammans med klienten, anhöriga samt yrkespersoner inom social- och hälsovården i den service som klienten är i. Om klienten inte har en giltig kundrelation t.ex. i hemvårdens tjänster, kan man boka en bedömning av servicebehovet per telefon genom Seniorrådgivningen på numret 09 4191 6000.