Klientavgifter och -fakturering

Meddelanden

Telefontjänst för klientavgifter under sommaren

Under sommaren 2.6-29.8.202 är telefontjänsten för klientavgifterna öppen från måndag till onsdag klockan 9.00–11.30.  Vår elektroniska tjänst är öppen dygnet runt varje dag på https://asiointi.vakehyva.fi.

Kontaktinformation

Kundavgifter och försäljningsreskontra                                          
Kundtjänst                                                                                                 
Tfn. 09 4191 0200
Telefontjänsten är öppen: mån-fre kl. 9.00–11.30

Postadress:

Kundavgifter och försäljningsreskontra                                                                     
 BOX 1349                                                                                                           
01088 Vanda och Kervo välfärdsområde

Om du vill fråga om klientavgifterna eller information om fakturan som du har fått, och inte hittar något svar på den här sidan, så kan du ta kontakt med telefontjänsten eller uträtta ärendet genom den elektroniska tjänsten.  Den elektroniska tjänsten används dygnet runt. Du beaktar väl, att du inte kan kontakta oss via e-post på grund av dataskyddsskäl. 

Klientavgifter

Avgifter som debiteras av klienterna fastställs enligt lagen och förordningen om klientavgifter samt prislistan för klientavgifter som beslutats av Vanda och Kervo välfärdsområdets områdesfullmäktige. 

Avgifter som grundar sig på betalningsförmågan fastställs utifrån klientens inkomster. Dessa är till exempel regelbundna avgifter för hemvård och långvarigt serviceboende. Klientavgifter för kontinuerliga och regelbundna hälso- och sjukvårdstjänster vilka grundar sig på betalningsförmågan, debiteras en gång i månaden.  Debiteringen sker alltid under den månad som följer på den månad som ska debiteras. Till exempel skickas fakturan för november till klienterna i slutet på december. 

Tjänsten, som har en jämnstor avgift, har samma kostnad för alla. Dessa avgifter finns i prislistan för klientavgifter. Dessa är till exempel hälsocentralens besöksavgifter, tandvårdens avgifter och avgifter för kortvarig vård på institution. Jämnstora klientavgifter för kortvarig eller tillfällig social- och hälsovård faktureras varje vecka. 

Du kan bekanta dig närmare med lagen om klientavgifter här och med förordningen om social- och hälsovårdens avgifter här.

Du beaktar väl, att Vanda och Kervo välfärdsområdet även har rätt att fakturera klientavgifter retroaktivt för en period på fem år. Rättigheten att fakturera grundar sig på Lagen om verkställighet av skatter och avgifter. Detta betyder, att du kan få en faktura av oss för en tjänst som du har fått även efter att tjänsten har avslutats. Kom ihåg att förbereda dig på att betala avgifter, även om du inte skulle få fakturan direkt. Vi strävar efter att skicka våra fakturor för tjänsterna så fort som möjligt.

Du kan bekanta dig mer med verkställigheten av skatter och avgifter på Finlex-sida.

Om du vill veta mer om fakturan som du fick eller tidpunkten för den, ta kontakt med kundtjänsten.

Klientavgifter som inte har betalats överförs till inkassoföretaget för behandling.

De vanligaste klientavgifterna 1.1.2025

Läkarens mottagning 25€ / besöksavgift1
Läkarens distansmottagning 23€ / besöksavgift1
Sjukskötarens mottagning avgiftsfri
Tandläkarens mottagning 17.90€ / besöksavgift2
Kortvarig institutionsvård 66.90 € /dagsavgift3
Långvarig institutionsvård  månadsavgift
Tjänster för barnfamiljer avgiftsfri
Oanvänd service som inte avbokats 56.70 €4

Avgifterna tas ut i regel av personer som fyllt 18 år

1)Avgiften tas ut för de tre (3) första besöken under kalenderåret.
2)Vidare kan man ta ut separata avgifter för ingrepp. Se priserna för ingrepp i Prislistan för klientavgifter
3)Efter att avgiftstaket har överskridits debiteras en 25,10 euro/ dagsavgift 

4) Avgiften kan tas även ta ut om tjänsten är avgiftsfri

Avgift för tjänst som inte har avbokats eller använts

Räddningaverkets avgifter

Oikaisuvaatimus

Social- och hälsovårdens avgifter

Socialtjänsternas avgifter

Nedsättning och efterskänkande av klientavgifter

Vid behov är det möjligt för klienten att ansöka om nedsättning av klientavgiften med blanketten nedan. Klientavgiften kan nedsättas eller efterskänkas utifrån en individuell behovs- och situationsbedömning. 

Nedsättning eller efterskänkningen av avgiften av ekonomiska orsaker eller då försörjningsplikten äventyras rör socialvårdens avgifter och avgifter som fastställs utifrån avgifter i hälso- och sjukvården. Efterskänkandet eller nedsättandet av klientavgifter är primära åtgärder jämfört med utkomststödet. Avgifter för långvarig institutionsvård, serviceboende och hemvård samt hemvårdens avgifter kan sänkas eller efterskänkas även på grund av försörjningsplikter. Det är också möjligt för klienten att komma överens om en betalningsplan för fakturorna, om det inte är möjligt att betala fakturan på en gång. 

Du kan läsa mer om nedsättning av klientavgifter:
 

Asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella(pdf, 274.82 KB) Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva hakemus (610004)(pdf, 100.88 KB)

Uträtta ärenden för någon annan

Uträtta ärenden för någon annan betyder att man uträttar ärenden för någon person i ärenden som rör denne. Uträtta ärenden för någon annan i social- och hälsovårdstjänster berättigas av en fullmakt som upprättats av en myndig person, intressebevakning, fastställd intressebevakning eller förmynderskap för minderårigt barn. 

Uträtta ärenden för någon annan i frågor som rör klientavgifter gäller både telefonservice som elektronisk ärendehantering. Vi kan tyvärr inte ge ut information om kundrelationen eller fakturor för en annan person utan tillståndet att uträtta ärenden för någon annan.

Se noggrannare information om att uträtta ärenden åt någon annan på våra webbsidor.

Valtakirja puolesta asiointiin(pdf, 96.3 KB)

Du kan returnera fullmakten för att uträtta ärenden för någon annan  via den elektroniska tjänsten https://asiointi.vakehyva.fi eller på adressen:

Kundavgifter och försäljningsreskontra                                                                      
 BOX 1349                                                                                                           
01088   Vanda och Kervo välfärdsområde

Avgiftstak

Betalning av faktura

Mottagare av fakturan: Vanda och Kervo välfärdsområde

Kontonummer: FI23 8443 2710 0712 46 

BIC-kod: DABAFIHH 

Använd det referensnummer som finns på fakturan när du betalar fakturan. 

Du kan betala fakturan i din egen nätbank som kontoöverföring eller i vissa fall kan man göra ett upp avtal om direktbetalning för fakturan. Fakturorna kan betalas med kontanter på kundservicepunkter i Kervo (Kervos servicepunkt, Kultasepänkatu 7) och i Vanda (Vandainfo, Dickursby, Köpcentret Dixi, Vandainfo, Myrbacka, Påltorget 3 samt Vandainfo, Korso, Gråsiskvägen 14). 

Mottagningskanaler av elektronisk faktura

Vi rekommenderar elektroniska mottagningskanaler för mottagning av våra fakturor. Välj då Vanda och Kervo välfärdsområdet till avsändare.

Flytt av förfallodag

Om du behöver mer betalningstid för fakturan, ta kontakt innan förfallodagen för fakturan med kundtjänsten för Kundavgifter och försäljningsreskontra genom den elektroniska servicekanalen https://asiointi.vakehyva.fi  eller genom att ringa till numret tfn: 09 4191 0200, mån-fre kl 9.00-11.30

Övriga saker som rör fakturan

Om din sak gäller annat än innehåller i fakturan, så som ändringar i faktureringsadressen, utdelning av fakturan eller om du vill ha en kopia på den ursprungliga fakturan, ta kontakt med Kundavgifter och försäljningsreskontra genom den elektroniska servicekanalen eller per telefon.

Betalningspåminnelse och indrivning

Vanda och Kervo välfärdsområdets betalningspåminnelser skickas av indrivningsbyrån på uppdrag av VAKE. För en faktura som har förfallit debiteras en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta enligt räntelagen. Klientavgifterna är verkställbara för indrivning utan domar och beslut.

På fakturan som indrivningsbyrån har skickat syns information, om det är fråga om en betalningspåminnelse eller ett betalningskrav. I betalningspåminnelsen finns ett ärendenummer, som du behöver när du uträttar ärenden med indrivningsbyrån. Betalningspåminnelse betyder inte, att din faktura inne för indrivning. Betalningspåminnelsen påminner om en öppen faktura. 

Du beaktar väl, att fakturor som kommer via påminnelsetjänsten betalas med referensnumret som finns på fakturan till indrivningsbyråns bankkonto med dröjsmålsränta och avgifter.

Om du har fått en betalningspåminnelse, då är din faktura inne för indrivning. 

Klientrespons

Vi vill höra om dina erfarenheter om våra tjänster så att vi kan utveckla vår verksamhet. Du kan ge respons på allmän nivå gällande faktureringstjänsterna genom att välja ”Annan respons än vård eller tjänst” och ”kundfakturering” i rullgardingsmenyn. Ge inte personuppgifter eller andra känsliga uppgifter i responsformuläret. I frågor angående enskilda fakturor, vänligen kontakta enheten för kundavgifter via Vanda och Kervo välfärdsområdes elektroniska tjänster.

Vanliga frågor

Om faktureringen

Avgiftstak

Priser på tjänsterna

Om servicesedlar

Keywords

MaksutAsiakasmaksut