Salli evästeet, jotta voit käyttää automaattisia käännöksiä
Lue lisää viivästyksestä verkkosivu-uutisestamme.
Maksunsaajan tarkistaminen on uusi mobiili- ja verkkopankin ominaisuus, joka parantaa maksamisen turvallisuutta. Se perustuu EU:n pikamaksuasetukseen ja koskee euromääräisiä maksuja euroalueella.
Kun teet maksua, pankki tarkistaa, vastaavatko maksunsaajan nimi ja tilinumero toisiaan. Jos tiedoissa on ristiriita, saat siitä ilmoituksen ennen maksun vahvistamista.
Huomioitavaa maksupohjien käytössä: Jos käytät itse nimeämääsi maksupohjaa (esim. "VAKE terkkari"), pankki vertaa sitä tilinhaltijan viralliseen nimeen (esim. "Vantaan ja Keravan hyvinvointialue") ja voi antaa varoituksen, jos nimet eivät täsmää.
Varmista oikea maksunsaaja näin:
Maksut välitetään edelleen tilinumeron perusteella kuten ennenkin. Lisätietoja saat omasta pankistasi. Laskujen sisältöön liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme sähköisesti tai puhelimitse.
Asiakasmaksut ja myyntireskontraAsiakaspalveluPuh. 09 4191 0200Puhelinpalvelu avoinna: ma-pe klo 9.00–11.30
Postiosoite:
Asiakasmaksut ja myyntireskontra PL 134901088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Jos haluat kysyä asiakasmaksuista tai tietoa saamastasi laskusta, etkä löydä vastausta tältä sivulta, voit olla yhteydessä puhelinpalveluun tai asioida sähköisen asioinnin kautta. Sähköinen asiointipalvelu on käytössä vuorokauden ympäri. Huomioithan, että emme voi vastaanottaa yhteydenottoja sähköpostitse tietosuojasyistä.
Asiakkailta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetuksen sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuuston päättämän asiakasmaksuhinnaston mukaisesti.
Maksukykyyn perustuvat maksut määräytyvät asiakkaan tulojen mukaan. Näitä ovat esimerkiksi säännöllisen kotihoidon ja pitkäaikaisen palveluasumisen maksut. Jatkuvan ja säännöllisen terveyden- ja sosiaalihuollon palvelun maksukykyyn perustuvat asiakasmaksut laskutetaan kerran kuukaudessa. Laskutus tapahtuu aina laskutettavaa kuukautta seuraavan kuukauden aikana. Esimerkiksi marraskuulta muodostuva lasku lähetetään asiakkaille joulukuun lopussa.
Palvelu, jossa on tasasuuruinen maksu, on saman hintainen kaikille. Nämä hinnat ovat asiakasmaksuhinnastossa. Näitä ovat esimerkiksi terveyskeskuksen käyntimaksut, hammashoidon maksut ja lyhytaikaisen laitoshoidon maksut. Lyhytaikaiset tai tilapäiset sosiaali- ja terveydenhuollon tasasuuruiset asiakasmaksut laskutetaan viikoittain.
Voit tutustua tarkemmin lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista täältä ja asetukseen sosiaali- ja terveydenhuollon maksuista täältä.
Huomiothan, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on oikeus laskuttaa asiakasmaksuista myös takautuvasti viiden vuoden ajalta. Laskutusoikeus perustuu Lakiin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta. Tämä tarkoittaa sitä, että voit saada meiltä laskun saamastasi palvelusta myös kauan palvelun päättymisen jälkeen. Muista varautua palvelujen laskujen maksamiseen, vaikka et saisikaan laskua heti. Pyrimme lähettämään laskumme palveluista mahdollisimman nopeasti.
Voit tutustua tarkemmin lakiin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta Finlex-sivustolla.
Mikäli haluat tietää lisää saamastasi laskusta tai sen ajankohdasta, ole yhteydessä asiakaspalveluun.
Maksamattomat asiakasmaksut siirretään perintätoimiston käsittelyyn.
Maksut peritään pääsääntöisesti 18 vuotta täyttäneiltä
1)Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käynniltä kalenterivuoden aikana.2)Lisäksi käynniltä voidaan periä erillisiä toimenpidemaksuja. Katso toimenpidemaksujen hinnat Asiakasmaksuhinnastosta3)Maksukaton ylittymisen jälkeen peritään 25,10 euroa/päivämaksu
4)Maksu voidaan periä, vaikka palvelu olisi maksutonta
Jos asiakas jättää ajan perumatta tai saapumatta ennalta varattuun sosiaali- tai terveydenhuollon palveluun ilman hyväksyttävää syytä, hyvinvointialue saa periä asiakkaalta 56,70 euron maksun. Tämä koskee terveydenhuollon palveluihin sekä sosiaali- tai terveydenhuollon lyhytaikaisiin hoito- tai asumispalveluihin varattuja aikoja.
Maksua ei saa periä alle 18-vuotiaalta asiakkaalta. (Asiakasmaksulaki 3§)
56,70 euron maksu peritään käyttämättä ja perumatta jätetystä palveluista:
Peruuttamatta jääneen käynnin maksu peritään myös etävastaanotoista edellä mainituissa palveluissa. Maksua ei peritä päihde- ja mielenterveyden perumattomien käyntien osalta. Huom! Maksu perumatta ja käyttämättä jätetystä palvelusta voidaan veloittaa, vaikka käynti itsessään olisi maksuton.
Valtioneuvoston asetus sairaankuljetuksen (ensihoidon) kustannusten korvaustaksasta määrittelee ambulanssikuljetuksen hinnan, joka muodostuu lähtömaksusta, kilometrimaksusta, toisen ensihoitajan lisämaksusta ja odotusajan maksun korvausperusteesta.
Sairasvakuutuslain mukaan kuljetettavan potilaan omavastuuosuus laskusta on 25 euroa. Tehtävistä, joissa potilasta ei päädytä kuljettamaan ambulanssilla terveydenhuollon pisteeseen, ei lähetetä laskua. Edellä mainitusta poikkeuksen tekevät ne tehtävät, joissa potilaan tutkimuksella ja hoidolla on vältetty käynti terveydenhuollon päivystyksessä (mm. sydänfilmin analysointi, verensokerin korjaaminen, eteisperäisen rytmihäiriön korjaus). Tällöin potilaalle tulee omavastuuosuus maksettavaksi.
Lisätietoa löytyy pelastuslaitoksen verkkosivuilta
Palveluhinnasto | Keski-Uudenmaan pelastuslaitos (pelastustoimi.fi)
Asiakasmaksusta annettuun päätökseen ja laskuun saa vaatia oikaisua Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen yksilöasioiden jaostolta kirjallisella oikaisuvaatimuksella. Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaanti päivästä lukien, sitä päivää lukuun ottamatta. Päätöksen katsotaan saapuneen asianosaisen tiedoksi seitsemäntenä päivänä siitä, kun päätös on postitettu, ellei asiassa muuta näytetä. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava päätös, johon vaaditaan oikaisua sekä se, millaista oikaisua vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan. Oikaisuvaatimus tulee toimittaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Lasku tulee maksaa eräpäivään mennessä, vaikka siitä tekisi oikaisupyynnön.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueKirjaamo PL 1000, 01088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Sähköpostiosoite: kirjaamo@vakehyva.fi
Terveysasemalla tapahtuvasta lääkärin vastaanottokäynnistä peritään 25,00 euron käyntimaksu 18 vuotta täyttäneiltä. Videovastaanotosta ja vastaanottokäynnin korvaavasta puhelinvastaanotosta peritään 23,00 euron käyntimaksu 18 vuotta täyttäneiltä. Asiakasmaksu peritään kolmelta ensimmäiseltä lääkärinvastaanottokäynniltä, minkä jälkeen palvelu on maksutonta kalenterivuoden loppuun. Mikäli hoitovastuu siirtyy hoitajakäynnin aikana lääkärille (lääkärikonsultaatio) peritään asiakasmaksu 25,00 euroa.
Peijaksen terveyskeskuspäivystys palvelee sinua oman terveysasemasi ollessa suljettuna. Peijaksen terveyskeskuspäivystyksen vastaanotosta peritään terveyskeskuspäivystysmaksu 46 euroa.
Terveysaseman lääkärin vastaanottokäynnistä ei peritä maksua
Suun terveydenhuollon hoitokäynnistä peritään asetuksen mukainen perusmaksu ja maksut hoitotoimenpiteistä. Hammashoito on maksutonta 0–17-vuotiaille. Veteraanien hammashoito on maksutonta suun terveydenhuollon perusterveydenhuollon piiriin kuuluvien palvelujen osalta.
Sinulla on mahdollisuus käyttää myös yksityisiä hammashoidon palveluja, joista voit saada Kela-korvauksen. Hyvinvointialue ei kuitenkaan osallistu yksityisen hammashoidon kuluihin.
Lastensuojelulaissa tarkoitettu lasten ja nuorten huolto on maksutonta lukuun ottamatta laitoshuoltoa.
Sen sijaan maksua voidaan periä lastensuojelulain mukaisena avohuollon tukitoimena, sijaishuoltona tai jälkihuoltona järjestetystä
Lapsen tai nuoren tuloista perittävä maksu voi olla vuonna 2025 enintään 2048,60 euroa kuukaudessa. Perittävä maksu ei saa kuitenkaan ylittää palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia.
Kotihoidon palvelukokonaisuus voi sisältää sosiaalihuoltolain 19 § mukaisen kotipalvelun 19 a § kotihoidon ja terveydenhuoltolain 25 §:n mukaisen kotisairaanhoidon.
Kotihoito tai kotipalvelu katsotaan jatkuvaksi ja säännölliseksi, jos asiakas saa palvelua vähintään kerran viikossa ja lisäksi palvelun arvioidaan kestävän vähintään 2 kuukautta, tai palvelu on tosiasiallisesti kestänyt jo vähintään 2 kuukautta.
Jatkuvasta ja säännöllisesti annetusta kotihoidosta peritään palvelun (1) laadun ja määrän, (2) perheen koon sekä (3) palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan määräytyvä kuukausimaksu. Säännöllisestä kotihoidon palvelusta määritellään kuukausimaksu asiakkaan bruttotulojen, perhekokoon ja palvelumäärän perusteella. Tarvittaessa asiakkaan on mahdollista hakea asiakasmaksuun alennusta.
Mikäli asiakkaalle on myönnetty kotihoidon tukipalveluita, kuten ateria-, siivous- ja turvapalvelu, asiakasmaksut peritään voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
Tuettua asumista järjestetään
(a) toistaiseksi voimassa olevana,
(b) määräaikaisena sekä
(c) lyhytaikaisena tukimuotona.
Tarjottavan tuen määrä on yksilöllinen, ja sosiaalityöntekijä kirjaa sen asiakkaan palvelusuunnitelmaan. Tuetussa asumisessa asiakas vastaa ruokailuistaan pääasiassa itse. Osassa tuetun asumisen yksiköitä on tarjolla maksullinen ateriapalvelu
Tuetun asumisen palvelumaksu määräytyy asiakasmaksuhinnaston taulukon mukaisesti. Asiakas maksaa kotihoidon kuukausimaksun lisäksi mahdollisen vuokran sekä toteutuneet ateriat ja muut kotona asumista tukevat tukipalvelut asiakasmaksuhinnaston mukaisesti.
Lyhytaikaisessa tuetussa asumisessa asiakas maksaa vuorokausimaksun, joka sisältää asumisen ja ateriat.
Yhteisöllisen asumisen palvelumaksu määräytyy asiakasmaksuhinnaston taulukon mukaisesti. Palvelu on pitkäaikaista, jos palvelun arvioidaan, sen alkamisesta lukien kestävän tai jos palvelu on tosiasiallisesti kestänyt vähintään kolme kuukautta. Mikäli asiakas käyttää ateriapalveluita, ateriamaksut peritään toteutuneista aterioista asiakasmaksuhinnaston mukaisesti.
Yhteisölliseen asumiseen sisältyvät asiakkaan tarpeen mukainen hoito ja huolenpito, toimintakykyä ylläpitävä ja edistävä toiminta, sekä osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä edistävät palvelut. Palveluja järjestetään asiakkaan tarpeen mukaan.
Tuetussa asumisessa sekä yhteisöllisessä asumisessa asiakas tekee palveluntuottajan kanssa huoneenvuokralain mukaisen vuokrasopimuksen ja maksaa vuokran palveluntuottajalle.
Ympärivuorokautista palveluasumista järjestetään henkilöille, joilla hoidon ja huolenpidon tarve on ympärivuorokautista. Ympärivuorokautista palveluasumista järjestetään erityisesti iäkkäille sekä myös vammaisille ja mielenterveyskuntoutujille. Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaalta peritään maksukyvyn mukaan määräytyvä asiakasmaksu. Asiakasmaksu peritään kuukausittain ja se määritellään nettotulojen perusteella. Yksin asuneella maksu on enintään 85 prosenttia nettotuloista, jättäen kuitenkin käyttövaraksi vähintään 182,00 euroa kuukaudessa. Käyttövara on tarkoitettu kattamaan asiakkaan henkilökohtaiset menot, kuten lääkekustannukset, terveydenhuolto- ja hammashoitokulut sekä silmälasit, vaate- ja hygieniakulut.
Pariskuntien osalta asiakasmaksu määritellään yhteenlaskettujen nettotulojen perusteella, jos puolisoista suurempituloinen on muuttanut hoivakotiin. Tällöin maksu on enintään 42,5 % puolisoiden yhteenlasketuista tuloista. Käyttövaraksi puolisoille jää 57,5 prosenttia nettotuloista. Jos taas puolisoista pienempituloinen on saanut paikan hoivakodista, maksu määritellään yksinomaan hänen nettotuloistaan 85 prosentin laskentakaavan mukaisesti. Hyvinvointialue voi harkintansa mukaan periä asiakasmaksulain 14§:n mukaiset asiakkaan jatkuvat tulot, saamiset, etuudet ja korvata niillä asiakasmaksua.
Asiakas maksaa erikseen asumisesta ja saamistaan palveluista, jotka laskutetaan erikseen
Pitkäaikaisen laitoshoidon maksu peritään hoidon alkamisesta lähtien, kun ympärivuorokautisen laitoshoidon arvioidaan kestävän yli kolme kuukautta. Muutoin maksu määrätään sen jälkeen, kun henkilö on ollut laitoshoidossa yli 3 kuukautta ja hänen toimintakykynsä on heikentynyt niin, että häntä on edelleen hoidettava laitoksessa.
Pitkäaikaisen laitoshoidon asiakasmaksu määräytyy asiakkaan maksukyvyn mukaan. Maksu sisältää asiakkaan tarvitseman ylläpidon, hoidon ja palvelut ja lääkkeet. Asiakasmaksu peritään kuukausittain ja se määritellään nettotulojen perusteella. Yksin asuneella maksu on enintään 85 prosenttia nettotuloista, jättäen kuitenkin käyttövaraksi vähintään 122,00 euroa kuukaudessa.
Pariskuntien osalta asiakasmaksu määritellään yhteenlaskettujen nettotulojen perusteella, jos puolisoista suurempituloinen on laitoshoidossa. Tällöin maksu on enintään 42,5 % puolisoiden yhteenlasketuista tuloista. Käyttövaraksi puolisoille jää 57,5 prosenttia nettotuloista. Jos taas puolisoista pienempituloinen on laitoshoidossa, maksu määritellään yksinomaan hänen nettotuloistaan 85 prosentin laskentakaavan mukaisesti.
Pitkäaikaisen perhehoidon asiakasmaksu määräytyy asiakkaan maksukyvyn mukaan. Asiakasmaksu peritään kuukausittain ja se määritellään nettotulojen perusteella. Yksin asuneella maksu on enintään 85 prosenttia nettotuloista, jättäen kuitenkin käyttövaraksi vähintään 182,00 euroa kuukaudessa. Alle 16-vuotiaalta peritään harkinnan mukaan elatusapu, lapsilisä, vammaistuki ym. sosiaaliturvaetuudet ylläpidon korvaukseksi. Käyttövara määräytyy lapsen yksilöllisen tarpeen mukaan, kuitenkin 15 % tuloista tai vähintään 182,00 euroa.
Tarvittaessa asiakkaan on mahdollista hakea asiakasmaksun alennusta alla olevalla lomakkeella. Asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää perimättä yksilöllisen tarve- ja tilannearvion perusteella.
Maksun alentaminen tai perimättä jättäminen taloudellisilla syillä tai elatusvelvollisuuden vaarantumisen takia koskee sosiaalihuollon maksuja ja terveydenhuollon maksukyvyn mukaan määräytyviä maksuja. Asiakasmaksun perimättä jättäminen ja alentaminen ovat ensisijaisia toimenpiteitä toimeentulotukeen nähden. Pitkäaikaisen laitoshoidon, palveluasumisen ja kotihoidon sekä kotipalvelun maksut voidaan alentaa tai jättää perimättä myös huollollisten syiden perusteella. Asiakkaan on myös mahdollista sopia maksusuunnitelmia laskuille, jos laskun maksaminen kerralla ei ole mahdollista.
Voit lukea lisää asiakasmaksujen alentamisesta:
Puolesta asiointi tarkoittaa asiointia toisen henkilön puolesta häntä koskevissa asioissa. Sosiaali- ja terveyspalveluissa puolesta asiointiin oikeuttavat täysivaltaisen henkilön tekemä valtakirja, henkilökohtaisten asioiden hoitoa varten määrätty edunvalvonta, vahvistettu edunvalvontavaltuutus tai alaikäisen lapsen huoltajuus.
Asiakasmaksuasioissa puolesta asiointi koskee sekä puhelinpalvelua että sähköistä asiointia. Emme valitettavasti voi antaa tietoa toisen henkilön asiakkuuksista tai laskuista ilman puolesta asiointi lupaa.
Katso tarkemmat tiedot puolesta asioinnista verkkosivuiltamme.
Voit palauttaa asiakasmaksuasioiden puolesta asiointi valtakirjan sähköisen asiointipalvelun kautta https://asiointi.vakehyva.fi tai osoitteella:Asiakasmaksut ja myyntireskontra PL 134901088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on kalenterivuosittainen maksukatto (762,00 euroa vuonna 2025). Maksukattoa kerryttävät laissa määrätyt terveydenhuollon asiakasmaksut sekä hyvinvointialueen ostamista palveluista perittävät asiakasmaksut. Alle 18-vuotiaan käyttämistä palveluista perityt maksut otetaan huomioon yhdessä hänen vanhempansa tai muun huoltajansa maksujen kanssa. Maksukaton täyttymisen jälkeen palvelut ovat pääsääntöisesti maksuttomia kalenterivuoden loppuun. Poikkeuksena on lyhytaikainen laitoshoito, josta peritään alennettu päivämaksu 25,10 euroa maksukaton täyttymisen jälkeen.
Tiedot asiakkaan maksuista eivät siirry tietosuojasyistä automaattisesti eri palvelun järjestäjien välillä, vaan maksukaton täyttymisen seuraaminen on asiakasmaksulain 6a § mukaan asiakkaan vastuulla. Todistuksen maksukaton ylittymisestä saa siltä palveluntuottajalta, jossa maksukatto on tullut täyteen. Saadakseen todistuksen, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä palvelun järjestäjään.
Maksukattoa kerryttävät asiakasmaksut seuraavista VAKEn palveluista: (Huomioithan, että VAKEn tarjoamien palvelujen lisäksi muiden palveluntuottajien palvelut saattavat kerryttää maksukattoa)
Maksukattoon ei lasketa mukaan maksuja:
Maksukaton täyttymisen seuraaminen on asiakkaan vastuulla. Asiakkaan saamissa laskuissa on merkintä niiden palveluiden kohdalla, jotka kerryttävät maksukattoa. Kun asiakasmaksuja on kertynyt yli 762 euroa, asiakkaan tulee pyytää todistus maksukaton ylittymisestä. Todistuksen kirjoittaa se yksikkö, jossa maksukatto tulee täyteen. Jos asiakkaan maksukatto täyttyy Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen järjestämissä palveluissa, todistus pyydetään Asiakasmaksut ja myyntireskontra- yksiköstä.
Asiakasmaksut ja myyntireskontran asiakaspalvelu palvelee maksukattoa koskevissa kysymyksissä, selvittää maksukertymät ja kirjoittaa todistukset:
Mikäli asiakas ei ole asioinut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluissa, vaan esimerkiksi ollut hoitojaksolla HUS:ssa, asiakasta kehotetaan ottamaan suoraan yhteyttä HUS:n potilaslaskutukseen, p. 09 4717 8550.
Laskun saaja: Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Tilinumero: FI23 8443 2710 0712 46
BIC -koodi: DABAFIHH
Laskua maksaessasi käytä laskulla olevaa viitenumeroa.
Voit maksaa laskun omassa verkkopankissa tilisiirtona tai joissain tapauksissa laskulle voidaan tehdä suoramaksusopimus. Laskut voidaan maksaa käteisellä asiakaspalvelupisteissä Keravalla (Keravan asiointipiste, Kultasepänkatu 7) ja Vantaalla (Vantaa Info Tikkurila, Kauppakeskus Dixi, Vantaa Info Myyrmäki, Paalutori 3 sekä Vantaa Info Korso, Urpiaisentie 14).
Tilisiirto on helppo tapa yksittäisten laskujen maksamiseen. Laskun maksaminen tilisiirtona onnistuu verkkopankissa, mobiilipankissa, pankkikonttorissa tai maksuautomaatilla.
Suoramaksu on laskujen maksutapa, jossa maksun määrä veloitetaan asiakasmaksajan tililtä automaattisesti laskuttajan pankkiin lähettämän veloitusaineiston perusteella. Suoramaksu on aina tilisiirto. Lasku toimitetaan maksajalle postitse ennen eräpäivää. Laskulla kerrotaan, että maksutapa on Suoramaksu. Tarkista laskun oikeellisuus laskuttajan toimittamalta laskulta, ja pankki huolehtii laskun maksamisesta automaattisesti eräpäivänä toiveidesi mukaisesti.
Suoramaksu on tarkoitettu asiakkaille, jotka eivät käytä verkkopankkia. Suoramaksusopimus tehdään omassa pankissa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tarjoaa suoramaksua osalle laskuista, voit tarkistaa suoramaksun saatavuuden asiakasmaksut ja myyntireskontran asiakaspalvelusta p. 09 4191 0200.
Lisätietoja saat Asiakasmaksut ja myyntireskontran asiakaspalvelusta.Kuinka suoramaksu otetaan käyttöön?
Suosittelemme sähköisiä laskun vastaanottokanavia laskujemme vastaanottamiseksi. Valitse lähettäjäksi silloin Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.
OmaPosti on Postin tarjoama vaihtoehtoinen tapa vastaanottaa VAKEn lasku, e-laskun ja paperisen kotiin kannettavan laskun rinnalla.
OmaPostissa voit maksaa laskut suoraan käyttämällä pankkitiliäsi ja vahvistamalla maksut pankkitunnuksillasi. Jos laskulla on virtuaaliviivakoodi, voit kopioida sen tiedot ja maksaa laskun verkkopankissa, jolloin voit itse valita veloituspäivän. OmaPostista näet myös laskun eräpäivän.
Tutustu palveluun tarkemmin Postin verkkosivuilta.
Kivra on pohjoismainen yritys, joka tarjoaa vaihtoehtoisen maksuttoman tavan vastaanottaa VAKEn lasku, e-laskun ja paperisen kotiin kannettavan laskun rinnalla.
Kivrassa asiakas lataa sovelluksen ja rekisteröityy palveluun. Kivralla voi maksaa laskuja suoraan verkkopankkitunnuksilla omalta pankkitililtään. Kivrassa maksaminen ei edellytä maksukortteja eikä sillä pysty maksamaan luottotileiltä tai luottokorteilla. Tutustu palveluun tarkemmin Kivran verkkosivuilta.
E-lasku on sähköisessä muodossa mobiili- ja verkkopankkiin saapuva lasku, joka sisältää samat tiedot kuin paperinen lasku. E-laskun avulla voit tarkistaa ja hyväksyä laskun nopeasti tai hoitaa laskut kokonaan automaattisesti.
Voit tehdä E-laskutilauksen omassa verkkopankissasi tai mahdollisesti oman pankkisi konttorissa.
Jos tarvitset laskulle lisää maksuaikaa, ole yhteydessä ennen laskun eräpäivää Asiakasmaksut ja myyntireskontran asiakaspalveluun sähköisen asiointikanavan kautta https://asiointi.vakehyva.fi tai soittamalla numeroon p: 09 4191 0200, ma-pe klo 9.00-11.30
Jos asiasi koskee muuta, kuin laskun sisältöä, kuten laskutusosoitteen muutoksia, laskun jakelua tai haluat kopion alkuperäisestä laskusta, ole yhteydessä Asiakasmaksut ja myyntireskontran asiakaspalveluun sähköisen asioinnin kautta tai puhelimitse.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen maksumuistutukset lähettää VAKEn toimeksiantona perintäyhtiö. Erääntyneestä maksusta peritään muistutusmaksu ja korkolain mukainen viivästyskorko. Asiakasmaksut ovat ulosottokelpoisia ilman tuomiota ja päätöstä.
Perintäyhtiön lähettämällä laskulla näkyy tieto, onko kyseessä maksumuistutus vai maksuvaatimus. Maksumuistutuksessa on asianumero, jota tarvitset asioidessasi perintäyhtiön kanssa. Maksumuistutus ei tarkoita, että laskusi on perinnässä. Maksumuistutus muistuttaa avoimesta laskusta.
Huomioithan, että muistutuspalvelun kautta tulevat laskut maksetaan laskussa olevalla viitenumerolla perintäyhtiön pankkitilille viivästyskorkoineen ja kuluineen.
Jos olet saanut maksuvaatimuksen, silloin laskusi on perinnässä.
Haluamme kuulla kokemuksesi palveluista kehittääksemme toimintamme. Voit antaa palautetta yleisellä tasolla laskutuspalveluihin liittyen valitsemalla esivalikosta "Muu kuin hoitoon ja palveluun liittyvä palaute" ja "asiakaslaskutus". Palautelomakkeelle ei tule laittaa henkilötietoja tai muita arkaluonteisia tietoja. Yksittäiseen laskuun liittyvissä asioissa otathan yhteyttä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sähköisen asiointipalvelun kautta asiakasmaksuyksikköön.
Ole yhteydessä asiakasmaksut ja myyntireskontra-yksikön asiakaspalveluun sähköisen asiointikanavan kautta asiointi.vakehyva.fi tai soittamalla numeroon p: 09 4191 0200, jotta voidaan tarkistaa, että lasku on aiheellinen. Virheellinen lasku hyvitetään ja tarvittaessa korjataan. Jos silti olet tyytymätön laskuun, on siihen oikeus hakea muutosta. Asiakasmaksusta annettuun päätökseen ja laskuun voi hakea oikaisua Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen yksilöasioiden jaostolta kirjallisella oikaisuvaatimuksella.
Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tasamaksuihin voidaan hakea oikaisua laskulle. Maksukykyyn perustuvassa maksussa voidaan hakea oikaisua maksupäätökseen. Asiakasmaksuun ei voi hakea oikaisua taloudellisista syistä eli sillä perusteella, että laskun maksaminen vaarantaisi toimeentulon edellytyksiä, vaan oikaisuvaatimuksen syynä on tyytymättömyys laskun oikeellisuuteen. Aivan ensimmäiseksi tulee tarkistaa ja varmistaa, että on lasku aiheellinen ja peruste maksulle olemassa.
Maksupäätökseen liittyvissä kysymyksissä ollaan ensisijaisesti yhteydessä päätöksentekijään. Yhteystiedot ovat annetussa päätöksessä. Oikaisuvaatimusohjeet ovat laskun liitteenä tai asiakasmaksupäätöksessä. Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaanti päivästä lukien, sitä päivää lukuun ottamatta. Päätöksen katsotaan saapuneen asianosaisen tiedoksi seitsemäntenä päivänä siitä, kun päätös on postitettu, ellei asiassa muuta näytetä.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava päätös/lasku, johon vaaditaan oikaisua sekä se, millaista oikaisua vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan. Oikaisuvaatimus tulee toimittaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Lasku tulee maksaa eräpäivään mennessä, vaikka siitä tekisi oikaisupyynnön.
Pitkäaikaisen laitoshoidon päätös voidaan tehdä alkamaan, mikäli asiakkaan hoidontarve arvioidaan kestävän pidempää kuin kolme kuukautta. Pitkäaikaisen laitoshoidon päätös tehdään viimeistään silloin, kun asiakas on ollut yli kolme kuukautta ympärivuorokautisessa laitoshoidossa ja hänen hoitotarpeensa jatkuu. Asiakkaan hoidosta vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset tekevät päätöksen pitkäaikaista laitoshoidosta yksilöllisen harkinnan mukaan.
Olet saattanut saada maksun perumatta ja käyttämättä jätetystä palvelusta. Jos asiakas tai hänen edustajansa on varannut vastaanottoajan terveydenhuollon palveluihin tai sosiaali- tai terveydenhuollon lyhytaikaisen hoito- tai asumispalvelupaikan ja asiakas on ilman hyväksyttävää syytä ennalta peruuttamatta jäänyt saapumatta varattuna aikana vastaanotolle tai asianomaiseen yksikköön, hyvinvointialue saa periä asiakkaalta enintään 56,70 euron maksun. Maksun saa kuitenkin periä vain, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana ja hyvinvointialue on varauksen yhteydessä ilmoittanut mahdollisuudesta periä tässä pykälässä tarkoitettu maksu sekä antanut ohjeet ajan tai paikan peruuttamiseksi ennalta. Maksun perimistä koskevat tiedot on annettava siten, että asiakas riittävästi ymmärtää niiden sisällön. Maksua ei saa periä alle 18-vuotiaalta asiakkaalta. (Asiakasmaksulaki 3§) Ota yhteyttä laskussa olevaan numeroon, niin asia voidaan selvittää.
Käyntimaksu määräytyy palvelun mukaisesti ja jos hoitajan vastaanottotapahtuma muuttuu lääkärin vastuulle, käynnistä peritään lääkärin vastaanoton käyntimaksu 25 euroa.
Asiakasmaksut laskutetaan kuukausi kerrallaan. Laskutus tapahtuu aina laskutettavaa kuukautta seuraavana kuukautena. Esimerkiksi marraskuun ajalta muodostuneet laskut lähetetään asiakkaille joulukuun lopulla. Maksamattomat asiakasmaksut siirretään yksityisen perintätoimisto Intrumin käsittelyyn.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksujen perimättä jättäminen ja alentaminen on mahdollista niissä tilanteissa, jolloin asiakasmaksu heikentää asiakkaan toimeentulon edellytyksiä tai vaarantaa henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista. Maksun alentamisen ja perimättä jättämisen on oltava ensisijaista toimeentulotuesta annetussa laissa tarkoitettuun toimeentulotukeen nähden. Asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää se kokonaan perimättä tapauskohtaisen tarve- ja tilannearvion perusteella ja maksun alentaminen perustuu tulo- ja menolaskelmaan.
Asiakasmaksujen alentaminen tai perimättä jättäminen koskee kaikkia sosiaalihuollon asiakasmaksuja sekä maksukykyyn perustuvia terveydenhuollon maksuja.
Laskut voidaan lähettää asiakkaan asioita hoitavalle henkilölle tai edunvalvojalle, mikäli tähän on asiakkaan suostumus.
Laskunsaajan osoitteen voi ilmoittaa toimittamalla valtakirja, tai puolesta asiointilupa asiointi.vakehyva.fi kautta sähköisesti, tai postitse osoitteeseen Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, Asiakasmaksut ja myyntireskontra, PL 1349, 01088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.
Asiakas voi antaa valtuutuksen toiselle henkilölle puolesta asiointiin myös kirjautumalla omaan Maisaan.
Lisätietoja saat palvelunumerostamme p. 09 4191 0200.
Lue lisää:
Puolesta asiointi | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Valtakirja puolesta-asiointiin
Maisa - Kirjautumissivu
Ympärivuorokautisen asumisen maksu määritellään säännöllisten nettotulojen perusteella ja yhteisöllisen asumisen palvelumaksu määritellään bruttotulojen perusteella. Mikäli asiakkaalla on omaisuutta, joka tuottaa säännöllistä tuloa, huomioidaan kyseiset tulot asiakasmaksussa. Laskelmassa huomioitavia tuloja ovat muun muussa eläkkeet, sosiaalietuudet sekä korko- ja osinkotulot.
Lyhytaikaisen palveluasumisen maksu on sen sijaan ns. tasasuuruinen maksu, eikä asiakkaan tulot ja varallisuus vaikuta perittävän maksun suuruuteen. Asiakasmaksu peritään hoitopäivien mukaan.
Asiakkaan on mahdollista hakea Kelasta eläkettä saavan hoitotukea ja eläkkeensaajan asumistukea. Hoitotuen määrä riippuu asiakkaan saamasta ohjauksen, valvonnan ja avun tarpeesta. Kela myöntää eläkkeensaajan asumistukea myös ympärivuorokautisen asumisen asiakkaille. Asumistuen määrä riippuu asumiskustannuksista, hakijan perheen koosta sekä tulojen ja omaisuuden määrästä. Sosiaalietuuksiin ja muihin toimeentuloon liittyviin asioihin voi kysyä neuvoa hoivapalveluiden geronomilta tai erityissosiaaliohjaajalta. Asiakkaan on myös mahdollista hakea maksun alennusta tai perimättä jättämistä.
Mikäli tarvitset tietoja läheisesi avoimista laskuista, ole yhteydessä Asiakasmaksut ja myyntireskontra -yksikköön p. 09 4191 0200 tai sähköisen asioinnin kautta https://asiointi.vakehyva.fi.
Laskut sisältävät tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista, joten niitä ei voida antaa henkilölle, jolla ei ole tiedonsaantioikeutta. Yksityisyydensuoja on voimassa myös kuoleman jälkeen. Elinaikana tehty puolesta-asiointivaltuutus (väliviiva pois) sekä edunvalvonta päättyvät kuolemaan.
Vainajan asiakkuudesta/laskuista voidaan antaa tietoja, mikäli pystymme varmistamaan kuolinpesän osakkuuden väestötietojärjestelmästä. Jos kuolinpesän osakkuutta ei voida todentaa, tulee asiointia varten toimittaa virkatodistus tai kuolinpesän antaman valtakirja. Voit toimittaa asiakirjat joko postitse (Asiakasmaksut ja myyntireskontra, PL 1349, 01088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue) tai sähköisen asioinnin kautta.
Mikäli laskut halutaan muuhun, kuin asiakkaan viimeiseen voimassa olevaan osoitteeseen, tulee Postille tehdä osoitteenmuutos.
Maksukatolla tarkoitetaan asiakasmaksujen kalenterivuosittaista enimmäismäärää. Maksukatto on 762,00 euroa kalenterivuodessa (vuonna 2025). Maksukaton ylittymisen jälkeen maksukattoon sisältyvät palvelut ovat asiakkaalle maksuttomia asianomaisen kalenterivuoden loppuun. Lyhytaikaisen laitoshoidon tai lyhytaikaisen laitospalvelun osalta peritään 25,10 euroa vuorokaudelta ylläpitomaksuna, myös maksukaton ylittymisen jälkeen.
Tiedot asiakkaan maksuista eivät liiku automaattisesti eri palveluntuottajien välillä, vaan maksukaton täyttymisen seuraaminen on asiakkaan vastuulla. Todistuksen maksukaton ylittymisestä saa siltä palvelun järjestäjältä, jossa maksukatto on tullut täyteen. Saadakseen todistuksen, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä palvelun järjestäjään.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella asiakasmaksut ja myyntireskontran asiakaspalvelu palvelee puhelimitse numerossa 09 4191 0200 maksukattoa koskevissa kysymyksissä, selvittää maksukertymät ja kirjoittaa todistuksen maksukaton ylittymisestä. Todistus lähetetään asiakkaalle postitse.
Tilapäisellä kotihoidolla tarkoitetaan kertaluonteisina käynteinä toteutettavaa, väliaikaista tai harvemmin kuin kerran viikossa toteutuvaa kotisairaanhoitoa. Mikäli asiakas saa tilapäisesti kotihoidon palveluita, asiakas maksaa käyntimaksuja jokaisesta laskutettavasta käynnistä. Nämä maksut kerryttävät asiakkaan maksukattoa.
Kotihoidon palvelu katsotaan jatkuvaksi ja säännölliseksi, jos asiakkaalla on kotihoidon käyntejä kerran viikossa tai useammin. Säännöllisestä kotihoidon palvelusta määritellään kuukausimaksu asiakkaan bruttotulojen, perhekokoon ja palvelumäärän perusteella. Tarvittaessa asiakkaan on mahdollista hakea asiakasmaksuun alennusta.
Lyhytaikainen laitoshoito maksaa 66,90 euroa päivältä. Maksukaton ylittymisen jälkeen peritään alennettu maksu 25,10 euroa päivältä, todistus maksukaton ylittymisestä tulee olla kirjoitettu. Mikäli asiakkaalle tehdään pitkäaikaisen laitoshoidon päätös, asiakkaalle määritellään maksukyvyn mukainen asiakasmaksu.
Maksu voi olla enintään 85 prosenttia hoidossa olevan nettokuukausituloista. Asiakkaalle jätetään kuukausittaiseksi käyttövaraksi 15 prosenttia tuloista, kuitenkin vähintään 122,00 euroa. Jos suurempituloinen puoliso on laitoshoidossa, asiakasmaksu voi olla enintään 42,5 prosenttia puolisoiden yhteenlasketuista tuloista.
Asiakasmaksu määritellään asiakkaan nettotulojen perusteella.
Asiakasmaksu määräytyy asiakkaan maksukyvyn mukaan. Asiakasmaksu voi olla enintään 85 prosenttia hoidossa olevan nettokuukausituloista. Asiakkaalle jätetään kuukausittaiseksi käyttövaraksi 15 prosenttia tuloista, kuitenkin vähintään 182,00 euroa. Jos puolisoista suurempituloinen on hoivakodissa, asiakasmaksu määritellään puolisoiden yhteenlaskettujen tulojen perusteella. Hoitomaksu voi olla enintään 42,5 % yhteenlasketuista tuloista.
Asiakas maksaa erikseen asumisesta ja palveluista. Asumisen kustannuksena olevan vuokran asiakas maksetaan vuokrasopimuksen mukaisesti. Asiakas maksaa palvelumaksun saamistaan palveluista, joita ovat hoiva- ja hoitopalvelut sekä ateria-, vaatehuolto-, perushygienia- ja siivouspalvelut. Palvelukokonaisuus määritellään asiakkaan toimintakyvyn, hoidon sitovuuden ja vaativuuden sekä annettavan palvelumäärän perusteella.
Asiakasmaksu voidaan määrätä enintään sen suuruiseksi, että asiakkaan henkilökohtaiseen käyttöön jää kuukausittain vähintään 182,00 euroa. Käyttövaralla on tarkoitus kattaa henkilökohtaiset kulut, kuten lääke- ja terveydenhuoltomenot, vaate-, hygienia-, matkustus- ja harrastustoiminnan kulut sekä silmälasit, parturikampaamomaksut, sanomalehden tilausmaksut ja puhelimen käyttömenot.
Ympärivuorokautisen asumisen asiakkuuskriteerit täyttävä ja palvelupäätöksen saanut asiakas voi valita yksityisen hoivakodin hyvinvointialueen hyväksymistä palvelunseteliyrittäjistä. Palvelusetelillä hyvinvointialue sitoutuu maksamaan setelin suuruisen summan yksityisen hoivakodin antamien palvelujen kustannuksista. Asiakkaan omavastuuosuudeksi jää se osuus kustannuksista, joka ylittää palvelusetelin arvon.
Palveluseteli on tarkoitettu myös asiakkaille, jotka ovat palvelutarpeensa perusteella arvioitu tarvitsevan yhteisöllistä asumista. Palvelutarpeen arviointi tehdään yhdessä asiakkaan, läheisten sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa siinä palvelussa, jonka piirissä asiakas on. Jos asiakkaalla ei ole voimassa olevaa asiakkuutta esim. kotihoidon palveluissa, palvelutarpeen arvioinnin voi varata puhelimitse Seniorineuvonnan kautta numerosta 09 4191 6000.