Mitä sinulle kuuluu?

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on keskeinen osa ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia, ja se muodostaa perustan elämänlaadulle, toimintakyvylle ja osallisuudelle. Ammattilaisen on tärkeää tarkastella asiakkaan elämää kokonaisuutena ja kohdata hänet aidosti, esimerkiksi kysymällä: "Mitä sinulle kuuluu?" tai "Mitä elämässäsi on meneillään juuri nyt?" Tällainen lähestymistapa auttaa ymmärtämään asiakkaan tilannetta ja tukemaan hänen hyvinvointiaan yksilöllisesti.

Ammattilaisella on käytössään monipuolisia työkaluja ja materiaaleja, jotka tukevat hyvinvoinnin puheeksiottoa. Tältä sivulta löydät puheeksiottoon liittyvää materiaalia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen eri teemoista. Sivulle on koottu sekä yleistä puheeksioton materiaalia että teemoittain jäsenneltyjä ohjeita ja työkaluja.

Hyödynnä esimerkiksi Mitä sinulle kuuluu -korttia ja hyvinvointitarjotinta keskustelun avaamiseen. Tarvittaessa voit syventää keskustelua asiakkaan tarpeiden mukaan, esimerkiksi elintapojen, turvallisuuden tai muiden hyvinvointiin vaikuttavien osa-alueiden osalta.

Tutustu hyvinvoinnin puheeksioton ohjeisiin ja työkaluihin

Mitä sinulle kuuluu?- kortti

Korttia voit käyttää yhdessä asiakkaan kanssa keskustelun tukena kaikissa kohtaamisisssa tai antaa asiakkaalle itsenäisesti tutustuttavaksi. 

Mitä sinulle kuuluu?

Ohjeistus ammattilaiselle

Mitä sinulle kuuluu- kortin ohjeistus toimii hyvinvoinnin puheeksiotossa työn tukena ammattilaiselle.

Mitä sinulle kuuluu-kortin ammattilaisohje

 

Puheeksiotto – ammattilaisen vastuullinen keskustelunavaus 

Puheeksiotto tarkoittaa ammattilaisen tekemää keskustelualoitetta, joka voi olla osa yleistä terveyden ja hyvinvoinnin kartoitusta. Se voidaan toteuttaa säännönmukaisesti kaikilla vastaanottokäynneillä tai perustua ammattilaisella heränneeseen huoleen asiakkaan tilanteesta. Mikäli huoli koskee jotakin tiettyä teemaa, ammattilaisella on velvollisuus lähteä selvittämään asiaa tarkemmin ja syvemmin. 

Puheeksioton vaiheisiin kuuluvat tiedä, kohtaa ja ota puheeksi, tunnista, tue ja ohjaa ja kirjaa ja arvioi.

Ammattilaiselle keskustelun tueksi:

  • Kohtaa ja ota puheeksi: Luo turvallinen ja luottamuksellinen ilmapiiri.
  • Tunnista: Syvennä keskustelua asiakkaan tarpeiden mukaan.
  • Tue ja ohjaa: Tarjoa sopivaa tukea ja ohjaa palveluihin.
  • Kirjaa ja arvioi: Huomioi asiakkaan tilanne ja dokumentoi tarvittavat asiat.

Puheeksioton tukena on ohjeita ja työkaluja

Tutustu alta löytyvien teemojen mukaisiin ohjeisiin ja työkaluihin puheeksiottamiseen liittyen.

Euroopan unionin rahoittama

Euroopan unionin rahoittama