Hur mår du?

Att främja välbefinnande och hälsa är en viktig del av en persons övergripande välbefinnande och utgör grunden för livskvalitet, funktionsförmåga och delaktighet. Det är viktigt för den yrkesverksamma att se kundens liv som en helhet och möta hen på ett genuint sätt, till exempel genom att fråga: "Hur mår du?" eller "Vad pågår i ditt liv just nu?" Ett sådant tillvägagångssätt hjälper till att förstå kundens situation och att stödja hens välbefinnande på ett individuellt sätt.

Den professionella har ett brett utbud av verktyg och material till sitt förfogande för att stödja främjandet av välbefinnande. På denna sida hittar du material för samtalsöppning om olika teman inom främjande av välbefinnande och hälsa. Webbplatsen innehåller både allmänt material om hur man tar på tal och tematiskt strukturerade riktlinjer och verktyg.

Använd till exempel Hur mår du-kortet och välbefinnandeplattformen för att börja samtalet. Vid behov kan du fördjupa samtalet utifrån kundens behov, till exempel vad gäller levnadsvanor, säkerhet eller andra områden som påverkar välbefinnandet.

Att ta på tal – en professionell persons ansvarsfulla öppning av ett samtal

Att ta på tal – en professionell persons ansvarsfulla öppning av ett samtal

Att ta på tal innebär ett samtalsinitiativ från den yrkesverksamma, vilket kan vara en del av en allmän kartläggning av hälsa och välbefinnande.  Det kan genomföras regelbundet vid alla mottagningsbesök eller basera sig på den oro som har väckts hos den yrkesverksamma om kundens situation. Om oron gäller ett visst tema har den yrkesverksamma en skyldighet att börja utreda ärendet mer ingående och på djupet. 

Puheeksioton vaiheisiin kuuluvat tiedä, kohtaa ja ota puheeksi, tunnista, tue ja ohjaa ja kirjaa ja arvioi.

För den yrkesverksamma för att stödja diskussionen:

  • Bemöt och ta på tal: Skapa en trygg och konfidentiell atmosfär.
  • Identifiera: Fördjupa samtalet enligt kundens behov.
  • Stöd och vägled: Erbjud lämpligt stöd och hänvisa till tjänster.
  • Registrera och bedöm: Uppmärksamma kundens situation och dokumentera nödvändiga uppgifter.

Vägledning och verktyg som hjälper dig att ta på tal

Kolla in riktlinjerna och verktygen för hur du kan ta på tal, enligt teman här nedan.

Euroopan unionin rahoittama

Euroopan unionin rahoittama