Salli evästeet, jotta voit käyttää automaattisia käännöksiä
Palveluohjaus vahvistuu entisestään, kun hyte-avainhenkilöverkosto kasvaa ja kehittyy. Avainhenkilöiden tehtävänä on lisätä tietoa ja osaamista hyvinvointia ja terveyttä edistävistä palveluista omilla tehtäväalueillaan. Verkosto, joka aloitti toimintansa lokakuussa 2023, on laajentunut nopeasti ja saanut positiivista palautetta. Avainhenkilöt ovat aktiivisesti osallistuneet palveluohjauksen kehittämiseen.
Hyte-avainhenkilöverkosto aloitti toimintansa lokakuussa 2023 ja on siitä lähtien
kasvanut ja kehittynyt vauhdilla. Aluksi verkostoa pilotoitiin viiden avainhenkilön voimin, mutta helmikuussa 2024 joukko kasvoi jo 14 avainhenkilöön.
Kesäkuussa päättynyt pilotti osoittautui tarpeelliseksi ja nyt voimme iloksemme kertoa, että hyte-avainhenkilöverkosto on vakiintumassa pysyväksi toiminnaksi VAKEssa. Lokakuussa verkosto kasvoi, kun saimme mukaan työntekijöitä myös Vantaan ja Keravan kaupunkien palveluista. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia yhteiskehittämiselle VAKEn ja kuntien välillä. Nyt hyte-avainhenkilöitä on yhteensä 27 ja verkoston toiminta näyttää hyvältä!
Lue lisätietoja VAKEn työntekijät osana hyte-avainhenkilöverkostoa: aidosti mukana kehittämässä hyvinvointia ja terveyttä edistävää palveluohjausta | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (vakehyva.fi)
Hyte-avainhenkilöt ovat tutustuneet kuntien, järjestöjen ja seurakuntien palveluihin sekä kehittäneet yhteistyötä VAKEn, järjestöjen ja kuntien kanssa. Yhtenä yhteisenä tavoitteena on kehitetty Hyvinvointitoimijat tutuksi -pisteet, joista niin asiakkaat kuin ammattilaisetkin saavat lisätietoa erilaisista palveluista. Hyvinvointitoimijat tutuksi -pisteet voivat olla fyysisiä tai sähköisiä ilmoitustauluja, joihin avainhenkilöt päivittävät kohderyhmille sopivia esitteitä. On tiedetty, että vuoden 2024 lopussa on tulossa digitaalinen hyvinvointitarjotin, johon rinnalle haluttiin kehittää fyysinen vaihtoehto lisäksi.
Olemme käyneet avainhenkilöiden kanssa toimialoilla heidän yksiköissään kertomassa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä sekä siihen liittyvästä palveluohjaamisesta ja yhdessä on pohdittu ja suunniteltu, miten tätä työtä saisi lisättyä ja parannettua. Avainhenkilöt ovat ohjanneet asiakkaitaan hyte-palveluihin ja kertoneet tiimeilleen, mihin asiakkaita voisi ohjata. Työn kehittämisen tueksi on pidetty erilaisia työpajoja, joissa avainhenkilöt ovat päässeet kehittämään myös muita hankkeen muita toimenpiteitä: esimerkiksi yksinäisyyden ehkäisyä, Hyte polku -koulutusta sekä Hyvinvointitarjotinta.
Kaikkien asiakastyötä tekevien avainhenkilöiden ohjaus hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin on lisääntynyt avainhenkilöverkostossa aloittamisen jälkeen, ja kaikki mukana olleet yksiköt halusivat verkoston jatkuvan. Jo muutamalla tapaamiskerralla tai muutaman kuukauden aikana avainhenkilöt ovat kokeneet, että he ovat saaneet paljon uutta tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä, miksi se on tärkeää ja mihin ohjata asiakkaita.
”Avainhenkilöverkoston tapaamisissa on tullut esille monta nuorille suunnattua palvelua, joista en ole ollut tietoinen (mielenterveys, yksinäisyys, oppilashuollon kautta järjestettävä tuki liikuntaharrastuksiin). Koen jo pelkästään muutaman tapaamisen myötä osaamiseni laajentuneen.”, avainhenkilö toteaa.
Avainhenkilöiden ymmärrys ja suhtautuminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen ja hyte-palveluihin on lisääntynyt, ja he ovat löytäneet paljon uusia palveluita asiakasohjauksen tueksi. On oivallettu, että hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ei ole vain ylimääräinen asia, jota tehdään, jos ehditään, vaan se on oikeasti vaikuttavaa ja voi vähentää sote-palveluiden tarvetta.
Avainhenkilöiden perustyöhön on tullut lisää verkostoja ja yhteistyökumppaneita ja VAKEn sisäinen yhteistyö avainhenkilöiden kesken on lisääntynyt. Liikunta-, luonto- ja kulttuuripalveluiden tuoma lisäarvo asiakastyöhön on huomattu, ja varsinkin tutustumiskäynnit eri palveluissa ovat olleet toivottuja ja tykättyjä.
”Olen saanut lisätietoa erilaisista järjestöistä ja löytänyt omaan työhöni lisää yhteistyökumppaneita/verkostoja --. Osaan kertoa hyte ohjauksesta työntekijöillemme ja näen, että tulevaisuudessa voisi olla vallalla toimintamalli, missä terveydenhuollon jokainen ammattilainen osaisi tiedustella ihmisen vapaa-ajan aktiviteeteista ja hän osisi myös kertoa oman alueensa mahdollisuuksista tai käyttää apunaan palvelutarjotinta. Jokainen kun tekisi tätä pienen osan työstään, niin asiakas saisi lopulta aika ison määrän hyte ohjausta erilaisten kohtaamisten jälkeen. :)”, avainhenkilö kertoo palautekyselyssä.
Toiminta on tuonut uusia näkökulmia myös työntekijöiden omaan hyvinvointiin ja jäsentänyt heidän perustyötänsä. Lue lisää blogista luontokävelykokeilusta Keravalla: ”Kuin kotona olis!” – Ikäihmisten luontokävelykokeilu | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Syksyn aikana tapaamme kerran kuukaudessa. Avainhenkilöt ovat päässeet tutustumaan toisiinsa ja pohtimaan yhteistyön mahdollisuuksia. Tämän lisäksi olemme hyödyntäneet avainhenkilöiden osaamista ja kokemusta kehittäessämme hankkeemme toimenpiteitä. Avainhenkilöille on pidetty esimerkiksi työpaja tulevasta hyte-hyvinvointitarjottimesta. Avainhenkilöt ovat ammattilaisia asiakastyössä ja toimialoilla, minkä vuoksi mielellämme hyödynnämme heidän osaamistaan kehitystyössämme.
Syksystä koordinoinnin suunnitteluun on hypännyt mukaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen HYTE-, osallisuus- ja järjestöyhteistyön tiimi ja yhteistyö tulee jatkumaan vuoden 2025 aikana. Tästä on hyvä jatkaa!
Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimiala:
Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimiala:
Vanhusten palvelujen toimiala:
Terveydenhuollon palvelujen toimiala:
Pelastustoimien palvelun toimiala:
Vantaan kaupunki:
Keravan kaupunki:
Lisätietoa:
Taina Lahti, kehittäjäasiantuntija, Hyvät Palvelut RRP -hankkeen HyväHyte -hankekärki
taina.lahti@vakehyva.fi