Perhesosiaalityön asiakkaaksi tulet lapselle tehdyn palvelutarpeen arvioinnin kautta.
Kun lapsellesi on tehty palvelutarpeen arviointi ja siinä todetaan lapsen hyötyvän sosiaalihuoltolain mukaisista palveluista ja asiakkuudesta, alkaa lapsellasi asiakkuus Perhesosiaalityössä ja hänelle nimetään omatyöntekijä. Perhesosiaalityössä lapsi on aina asiakas.
Työskentely perheesi kanssa perustuu sosiaalihuoltolakiin ja teemme kanssasi suunnitelmallista muutostyötä yhdessä. Tavoitteemme on tukea omien voimavarojesi löytämisessä. Asiakkuus ja palvelut ovat sinulle vapaaehtoisia ja niiden järjestäminen perustuu haluun ottaa tukea vastaan.
Järjestämme lapsesi arkea tukevia sosiaalihuoltolain mukaisia palveluita, kuten perhetyötä koko perheelle tai ammatillista tukihenkilötyötä nuorelle. Työskentelyssämme korostamme yhteistyötä perheesi erilaisten verkostojen kanssa, kuten varhaiskasvatus, koulu tai erikoissairaanhoito.
Työskentelemme pääsääntöisesti koko perheesi kanssa, jolloin järjestämme tarvittaessa myös lapsen kanssa asuville huoltajille yksilöllistä tukea sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön keinoin.
Muuttaessasi toisesta kunnasta alueellemme, siirtää oma työntekijäsi asiakkuuden Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Perhesosiaalityöhön. Yhteydenoton muuttotilanteessa voi tehdä: Lapsiperheiden ja lastensuojelun päivystys ma-pe klo 8–16 p. 09 4191 5500.
Mikäli sinulla on jo asiakkuus Perhesosiaalityössä, ole yhteydessä omaan työntekijääsi tai voit epäselvissä tilanteissa kysyä ohjeita: Lapsiperheiden ja lastensuojelun päivystys ma-pe klo 8–16 p. 09 4191 5500.
- Sähköinen asiointi asiakasportaali Maisan kautta.
- Toimistolla asiointi oman työntekijän ajanvarauksella.
- Toimipiste: Perhesosiaalityö: Vernissakatu 6, 4 krs, 01300 Vantaa.