Seniorineuvonta
Asiasanat
Vanhusten palvelut- hyvinvointialueen ja kuntien palveluvalikoista: kotihoidosta, omaishoidontuesta, sosiaalityöstä, muistiseurannasta, asumiseen liittyvistä asioista, päivätoiminnasta, kuntoutuksesta sekä vapaaehtoisten palveluista,
- yleistä neuvontaa arjen tueksi.
Palvelun käytön edellytykset
Voit olla yhteydessä seniorineuvontaan aina, jos sinulla on neuvonnan tai ohjauksen tarvetta vanhusten palveluihin tai tukitoimiin liittyvissä asioissa.
Voit olla yhteydessä Seniorineuvontaan numerossa 09 4191 6000 (ma-pe klo 9-15) tai sähköpostitse seniorineuvonta@vakehyva.fi.
Seniorineuvontaan voi ottaa yhteyttä...
• jos haluat ohjausta ja neuvontaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhusten palveluista.
• jos koet, että sinä tai läheisesi tarvitset tukea arkeen ja siinä pärjäämiseen. Seniorineuvonnassa voidaan kartoittaa sinun tai läheisesi palvelujen tarve.
• jos haluat tehdä huoli-ilmoituksen ikääntyneestä henkilöstä. Huoli-ilmoituksen voi tehdä myös Maisan kautta. Kiireellisissä, henkeä ja terveyttä uhkaavissa tilanteissa, ole yhteydessä hätäkeskuksen numeroon 112. Virka-ajan ulkopuolella kiireellisissä asioissa ole yhteydessä sosiaali- ja kriisipäivystykseen puh. 09 4191 5800.
Lue lisää palvelutarpeen arvioinnista ja huoli-ilmoituksesta:
Järjestämme vuonna 2024 Seniorineuvonnan hyvinvointikiertueen vaihtuvissa Keravan ja Vantaan paikoissa joka kuun toinen torstai klo 13-15.
Kiertueen tavoitteena on tarjota ohjausta ja neuvontaa hyvinvoinnin tueksi. Tilaisuus on kaikille avoin, jossa voi saada tietoa ja tukea hyvinvoinnin ylläpitämiseen, eikä siellä järjestetä luentoja. Eri toimijat ovat paikalla kertomassa omasta toiminnastaan.
Tilaisuuksiin eri puolille Vantaata ja Keravaa voi tulla paikalle valitsemanaan ajankohtana klo 13–15 välisenä aikana. Tilaisuudessa voi tutustua tarjolla olevaan tietoon ja keskustella ammattilaisten ja järjestötoimijoiden kanssa ja nauttia tarjotusta kahvista ja teestä. Tilaisuudessa ei ole luentoa tai ryhmätoimintaa.
Emme toteuta tapaamisissa henkilökohtaisia palvelutarpeen arviointeja tai ajanvarauksia.
Infotapaamisissa saat:
- yleistä tietoa hyvinvointialueen ikääntyville suunnatusta toiminnasta ja palveluista
- opastusta omahoitoon ja terveysmittauksiin
- ohjausta muiden toimijoiden hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan
Tapaamiset ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Tarjoamme kävijöille kahvia ja teetä.
Vuoden 2024 infotapaamiset
- 11.1.2024 klo 13–15: Keravan terveysasema (Metsolantie 2, 04200 Kerava)
- 8.2.2024 klo 13–15: Myyrmäen kirjasto (Paalutori 3, 01600 Vantaa)
- 14.3.2024 klo 13–15: Peijaksen sairaala OLKA-piste (Sairaalakatu 1, 01400 Vantaa)
- 11.4.2024 klo 13–15: Katriinan sairaala (Katriinankuja 4, 01760 Vantaa)
- 16.5.2024 klo 13–15: Tikkurilan terveysasema (Kielotie 11, 01300 Vantaa)
- 13.6.2024 klo 13–15: Keravan kirjasto (Paasikivenkatu 12, 04200 Kerava)
- 8.8.2024 klo 13–15: Hakunilan terveysasema (Laukkarinne 4, 01200 Vantaa)
- 12.9.2024 klo 13–15: Tikkurilan asukastila (Lummetie 2bA, 01300 Vantaa)
- 10.10.2024 klo 13–15: Kauppakeskus Kivis: Mosaiikin kirjasto (Vantaankoskentie, 01700 Vantaa)
Palvelutarpeen arviointi tarkoittaa
- ikääntyneen asiakkaan tuen ja palvelujen tarpeen kartoittamista,
- ohjausta ja neuvontaa saatavilla olevista eri hyvinvointia tukevista palveluista.
Palvelutarpeen arvioinnissa selvitetään ikääntyneen henkilön elämäntilannetta ja voimavaroja sekä arvioidaan yhdessä, millainen toiminta tai palvelu edistäisi hyvinvointia. Arviointi on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen tekemä tilannearviointi, johon liittyy henkilökohtainen ohjaus silloin, kun itsenäinen selviytyminen arjessa on vaikeutunut. Arvioinnissa kartoitetaan asiakkaan taustatiedot, voimavarat, terveydentila ja toimintakyky, sosiaalinen tilanne, läheisten osuus hoidossa, olemassa olevat palvelut sekä uusien palvelujen tarve. Uusien palvelujen turvin tuetaan asiakkaan itsenäistä kotona asumista.
Arviointi tehdään yleensä asiakkaan kotona. Tapaamisessa ovat mukana asiakas, hänen läheisensä sekä Seniorineuvonnan palveluohjaaja tai muu sosiaali- ja terveysalan ammattilainen.
Palvelutarpeen arviointia voi pyytää asiakas itse, hänen omaisensa, viranomainen tai muu henkilö.
Huoli-ilmoitus on ilmoitus iäkkään henkilön palveluntarpeesta. Ilmoitus tehdään...
- kun herää huoli iäkkään henkilön hyvinvoinnista, terveydestä tai turvallisuudesta
- jotta henkilö saa tarvitsemaansa apua ja tukea myös silloin, kun ei sitä itse välttämättä osaa tai ymmärrä pyytää
Kiireellisissä, henkeä ja terveyttä uhkaavissa tilanteissa, ole yhteydessä hätäkeskuksen numeroon 112. Virka-ajan ulkopuolella kiireellisissä asioissa ole yhteydessä sosiaali- ja kriisipäivystykseen puh. 09 4191 5800.
Ilmoituksen voi tehdä kuka tahansa iäkkään henkilön tilanteesta huolestunut henkilö. Ilmoitus on mahdollista tehdä nimettömänä.
Iäkkäitä henkilöitä koskevat huoli-ilmoitukset käsitellään Seniorineuvonnassa. Ilmoituksen perusteella selvitetään henkilön avuntarpeet ja järjestetään tarvittava apu ja tuki. Vaitiolovelvollisuuden vuoksi yksityishenkilöön liittyviä tietoja ei voida antaa huoli-ilmoituksen tekijälle.
Huoli-ilmoituksen voi tehdä Seniorineuvontaan:
• sähköisesti Maisa-asiakasportaalin kautta "tee sosiaalihuollon ilmoitus"
• soittamalla Seniorineuvontaan arkisin 9-15 puh. 09 4191 6000
• sähköpostitse seniorineuvonta@vakehyva.fi
Ikääntyneiden palveluopas
Etsitkö sittenkin jotakin näistä?
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen rekisteröimät yksityiset sosiaalipalvelujen tuottajat vanhuksille
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen rekisteröimät yksityiset sosiaalipalvelujen tuottajat vanhuksille.
Sosiaali- ja kriisipäivystys
Välttämättömät ja kiireelliset sosiaalipalvelut virka-ajan ulkopuolella ja akuutti kriisiapu sekä suuronnettomuusvalmius 24/7.
Vanhusten omaishoidon tuki
Omaishoidon avulla tuemme hoidon ja huolenpidon järjestämistä kotioloissa omaisesi tai muun läheisesi avulla.
Apuvälinepalvelut
Apuvälinepalveluiden tavoitteena on tukea toimintakykyä ja arjen toiminnoista suoriutumista.
Voi hyvin eläkkeellä
Eläkkeelle siirtyminen on suuri elämänmuutos. Tältä sivulta löydät tukea, tekemistä ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Aikuisten fysioterapia
Fysioterapian tavoitteena on edistää ja vahvistaa terveyttä sekä liikunta- ja toimintakykyä.
Hoitotarvikejakelu
Hoitotarvikkeita voi saada maksutta, jos niitä tarvitaan sairauden hoitoon kotona vähintään kolmen kuukauden ajan.
Aikuisen suun terveydenhuolto
Hyvinvointialueella aikuisten suun terveydenhuolto toteutetaan yksilöllisen hoidontarpeen mukaan.
Puolesta asiointi
Tietoa miten voit asioida toisen henkilön puolesta hyvinvointialueen palveluissa.
Kela opens in new window, links to another website
Kelasta saat tukea erilaisiin elämäntilanteisiin.
Maisa opens in new window, links to another website
Maisa on sähköinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasportaali.
Anna palautetta
Voit antaa meille palautetta sekä palveluistamme että yleisesti toiminnastamme. Palautteesi on meille tärkeä, sillä se auttaa meitä kehittämään palveluitamme.
Lisätietoja
Avainsanat
NeuvontaYhteystiedot
- Osoite
Suomi
- Phone
- +358 9 4191 6000
- Call charge info
- pvm/mpm
Seniorineuvonnan työ suuntautuu palveluohjauksen lisäksi hyvinvoinnin tukemiseen. Hyvinvoinnin tuki suunnataan sairauden tai vanhenemisen haurastuttamille kuntalaisille, esimerkiksi muistisairaille ja omaishoidon perheille.
Neuvonnasta saa tietoa järjestöjen, yksityisten yritysten ja kaupungin tarjoamista hyvinvointia edistävistä toiminnoista ja palveluista.
Avainsanat
NeuvontaPalvelut
Sorry! No result found.