Asiakasmaksut ja -laskutus

Tiedotteet

Terveydenhuollon kotikäyntien laskutus viivästyy vuosilta 2024–2025

Lue lisää viivästyksestä verkkosivu-uutisestamme.

Maksunsaajan tarkistaminen verkko- tai mobiilipankissa tuo lisäturvaa laskujen maksamiseen (29.10.2025)
 

Maksunsaajan tarkistaminen on uusi mobiili- ja verkkopankin ominaisuus, joka parantaa maksamisen turvallisuutta. Se perustuu EU:n pikamaksuasetukseen ja koskee euromääräisiä maksuja euroalueella.

Kun teet maksua, pankki tarkistaa, vastaavatko maksunsaajan nimi ja tilinumero toisiaan. Jos tiedoissa on ristiriita, saat siitä ilmoituksen ennen maksun vahvistamista.

Huomioitavaa maksupohjien käytössä: Jos käytät itse nimeämääsi maksupohjaa (esim. "VAKE terkkari"), pankki vertaa sitä tilinhaltijan viralliseen nimeen (esim. "Vantaan ja Keravan hyvinvointialue") ja voi antaa varoituksen, jos nimet eivät täsmää.

Varmista oikea maksunsaaja näin:

  • Käytä henkilölle maksaessasi virallista etu- ja sukunimeä.
  • Käytä yritykselle maksaessasi laskussa olevaa virallista nimeä.
  • Tarkista maksupohjien tiedot.

Maksut välitetään edelleen tilinumeron perusteella kuten ennenkin. Lisätietoja saat omasta pankistasi. Laskujen sisältöön liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme sähköisesti tai puhelimitse.

Yhteystiedot

Asiakasmaksut ja myyntireskontra
Asiakaspalvelu
Puh. 09 4191 0200
Puhelinpalvelu avoinna: ma-pe klo 9.00–11.30

Postiosoite:

Asiakasmaksut ja myyntireskontra 
PL 1349
01088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue

Jos haluat kysyä asiakasmaksuista tai tietoa saamastasi laskusta, etkä löydä vastausta tältä sivulta, voit olla yhteydessä puhelinpalveluun tai asioida sähköisen asioinnin kautta.  Sähköinen asiointipalvelu on käytössä vuorokauden ympäri. Huomioithan, että emme voi vastaanottaa yhteydenottoja sähköpostitse tietosuojasyistä. 

Asiakasmaksut

Asiakkailta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetuksen sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuuston päättämän asiakasmaksuhinnaston mukaisesti. 

Maksukykyyn perustuvat maksut määräytyvät asiakkaan tulojen mukaan. Näitä ovat esimerkiksi säännöllisen kotihoidon ja pitkäaikaisen palveluasumisen maksut. Jatkuvan ja säännöllisen terveyden- ja sosiaalihuollon palvelun maksukykyyn perustuvat asiakasmaksut laskutetaan kerran kuukaudessa. Laskutus tapahtuu aina laskutettavaa kuukautta seuraavan kuukauden aikana. Esimerkiksi marraskuulta muodostuva lasku lähetetään asiakkaille joulukuun lopussa. 

Palvelu, jossa on tasasuuruinen maksu, on saman hintainen kaikille. Nämä hinnat ovat asiakasmaksuhinnastossa. Näitä ovat esimerkiksi terveyskeskuksen käyntimaksut, hammashoidon maksut ja lyhytaikaisen laitoshoidon maksut. Lyhytaikaiset tai tilapäiset sosiaali- ja terveydenhuollon tasasuuruiset asiakasmaksut laskutetaan viikoittain. 

Voit tutustua tarkemmin lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista täältä  ja asetukseen sosiaali- ja terveydenhuollon maksuista täältä.

Huomiothan, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on oikeus laskuttaa asiakasmaksuista myös takautuvasti viiden vuoden ajalta. Laskutusoikeus perustuu Lakiin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta. Tämä tarkoittaa sitä, että voit saada meiltä laskun saamastasi palvelusta myös kauan palvelun päättymisen jälkeen. Muista varautua palvelujen laskujen maksamiseen, vaikka et saisikaan laskua heti. Pyrimme lähettämään laskumme palveluista mahdollisimman nopeasti.

Voit tutustua tarkemmin lakiin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta Finlex-sivustolla.

Mikäli haluat tietää lisää saamastasi laskusta tai sen ajankohdasta, ole yhteydessä asiakaspalveluun.

Maksamattomat asiakasmaksut siirretään perintätoimiston käsittelyyn.

Yleisimmät asiakasmaksut 1.1.2025

Lääkärin vastaanotto 25€ / käyntimaksu1
Lääkärin etävastaanotto 23€ / käyntimaksu1
Hoitajan vastaanotto maksuton
Hammaslääkärin vastaanotto 17.90 € / käyntimaksu 2
Lyhytaikainen laitoshoito 66.90 €/päivämaksu3
Pitkäaikainen laitoshoito kk-maksu
Lapsiperheiden palvelut maksuton
Perumatta jäänyt aika 56.70 €4


Maksut peritään pääsääntöisesti 18 vuotta täyttäneiltä

1)Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käynniltä kalenterivuoden aikana.
2)Lisäksi käynniltä voidaan periä erillisiä toimenpidemaksuja. Katso toimenpidemaksujen hinnat Asiakasmaksuhinnastosta
3)Maksukaton ylittymisen jälkeen peritään 25,10 euroa/päivämaksu

4)Maksu voidaan periä, vaikka palvelu olisi maksutonta

Maksu perumatta ja käyttämättä jätetystä palvelusta

Pelastuslaitoksen maksut

Oikaisuvaatimus

Terveyspalveluiden maksut

Sosiaalipalveluiden maksut

Asiakasmaksun alentaminen ja perimättä jättäminen

Tarvittaessa asiakkaan on mahdollista hakea asiakasmaksun alennusta alla olevalla lomakkeella. Asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää perimättä yksilöllisen tarve- ja tilannearvion perusteella. 

Maksun alentaminen tai perimättä jättäminen taloudellisilla syillä tai elatusvelvollisuuden vaarantumisen takia koskee sosiaalihuollon maksuja ja terveydenhuollon maksukyvyn mukaan määräytyviä maksuja. Asiakasmaksun perimättä jättäminen ja alentaminen ovat ensisijaisia toimenpiteitä toimeentulotukeen nähden. Pitkäaikaisen laitoshoidon, palveluasumisen ja kotihoidon sekä kotipalvelun maksut voidaan alentaa tai jättää perimättä myös huollollisten syiden perusteella. Asiakkaan on myös mahdollista sopia maksusuunnitelmia laskuille, jos laskun maksaminen kerralla ei ole mahdollista. 

Voit lukea lisää asiakasmaksujen alentamisesta:

Asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella(pdf, 274.82 KB) Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva hakemus (610004)(pdf, 100.88 KB)

Puolesta asiointi

Puolesta asiointi tarkoittaa asiointia toisen henkilön puolesta häntä koskevissa asioissa. Sosiaali- ja terveyspalveluissa puolesta asiointiin oikeuttavat täysivaltaisen henkilön tekemä valtakirja, henkilökohtaisten asioiden hoitoa varten määrätty edunvalvonta, vahvistettu edunvalvontavaltuutus tai alaikäisen lapsen huoltajuus. 

Asiakasmaksuasioissa puolesta asiointi koskee sekä puhelinpalvelua että sähköistä asiointia. Emme valitettavasti voi antaa tietoa toisen henkilön asiakkuuksista tai laskuista ilman puolesta asiointi lupaa.

Katso tarkemmat tiedot puolesta asioinnista verkkosivuiltamme.

Valtakirja puolesta asiointiin(pdf, 96.3 KB)

Voit palauttaa asiakasmaksuasioiden puolesta asiointi valtakirjan sähköisen asiointipalvelun kautta https://asiointi.vakehyva.fi tai osoitteella:

Asiakasmaksut ja myyntireskontra 
PL 1349
01088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue

Maksukatto

Laskun maksaminen

Laskun saaja: Vantaan ja Keravan hyvinvointialue

Tilinumero: FI23 8443 2710 0712 46 

BIC -koodi: DABAFIHH 

Laskua maksaessasi käytä laskulla olevaa viitenumeroa. 

Voit maksaa laskun omassa verkkopankissa tilisiirtona tai joissain tapauksissa laskulle voidaan tehdä suoramaksusopimus. Laskut voidaan maksaa käteisellä asiakaspalvelupisteissä Keravalla (Keravan asiointipiste, Kultasepänkatu 7) ja Vantaalla (Vantaa Info Tikkurila, Kauppakeskus Dixi, Vantaa Info Myyrmäki, Paalutori 3 sekä Vantaa Info Korso, Urpiaisentie 14). 

Sähköisen laskun vastaanottokanavat

Suosittelemme sähköisiä laskun vastaanottokanavia laskujemme vastaanottamiseksi. Valitse lähettäjäksi silloin Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.

Eräpäivän siirto

Jos tarvitset laskulle lisää maksuaikaa, ole yhteydessä ennen laskun eräpäivää Asiakasmaksut ja myyntireskontran asiakaspalveluun sähköisen asiointikanavan kautta https://asiointi.vakehyva.fi  tai soittamalla numeroon p: 09 4191 0200, ma-pe klo 9.00-11.30

Muut laskuun liittyvät asiat

Jos asiasi koskee muuta, kuin laskun sisältöä, kuten laskutusosoitteen muutoksia, laskun jakelua tai haluat kopion alkuperäisestä laskusta, ole yhteydessä Asiakasmaksut ja myyntireskontran asiakaspalveluun sähköisen asioinnin kautta tai puhelimitse.

Maksumuistutus ja perintä

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen maksumuistutukset lähettää VAKEn toimeksiantona perintäyhtiö. Erääntyneestä maksusta peritään muistutusmaksu ja korkolain mukainen viivästyskorko. Asiakasmaksut ovat ulosottokelpoisia ilman tuomiota ja päätöstä.

Perintäyhtiön lähettämällä laskulla näkyy tieto, onko kyseessä maksumuistutus vai maksuvaatimus. Maksumuistutuksessa on asianumero, jota tarvitset asioidessasi perintäyhtiön kanssa. Maksumuistutus ei tarkoita, että laskusi on perinnässä. Maksumuistutus muistuttaa avoimesta laskusta. 

Huomioithan, että muistutuspalvelun kautta tulevat laskut maksetaan laskussa olevalla viitenumerolla perintäyhtiön pankkitilille viivästyskorkoineen ja kuluineen.

Jos olet saanut maksuvaatimuksen, silloin laskusi on perinnässä. 

Asiakaspalaute

Haluamme kuulla kokemuksesi palveluista kehittääksemme toimintamme. Voit antaa palautetta yleisellä tasolla laskutuspalveluihin liittyen valitsemalla esivalikosta "Muu kuin hoitoon ja palveluun liittyvä palaute" ja "asiakaslaskutus". Palautelomakkeelle ei tule laittaa henkilötietoja tai muita arkaluonteisia tietoja. Yksittäiseen laskuun liittyvissä asioissa otathan yhteyttä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sähköisen asiointipalvelun kautta asiakasmaksuyksikköön.

Usein kysytyt kysymykset

Laskutuksesta

Maksukatosta

Palveluiden hinnoista

Palveluseteleistä

Avainsanat

MaksutAsiakasmaksut