Digitaalinen hyte -palvelutarjotin – uusi väline hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen

Blogi Kädet Sotessa

Hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut (hyte -palvelut) voivat auttaa ehkäisemään sairauksia, parantamaan elämänlaatua ja vahvistamaan yhteisöllisyyttä. Mutta miten löytää oikeat palvelut ja toiminnot?

Nainen käyttää kännykkää kadulla. Hänellä on yllään talvitakki, pipo ja silmälasit.

Sisältö

Digitaalinen hyte palvelutarjotin tuo helpotusta hyvinvointipalvelujen ja -toimintojen löydettävyyteen yhdestä paikasta.  Kansallinen suositus on, että kunnat, hyvinvointialueet ja järjestöt kuvaisivat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukuvaukset ja toiminnot Digi- ja väestötietoviraston (DVV) omistamaan suomi.fi- palvelutietovarantoon (PTV). Mikäli palvelut ovat samassa tietovarannossa, ovat ne helposti saatavilla, sekä ajantasaisesti ja rajapintojen välityksellä hyödynnettävissä eri toimijoille. Kuvausten vieminen PTV:hen on lakisääteistä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle, sekä Vantaan ja Keravan kunnilla. Lisäksi myös alueemme järjestöillä on oikeus hyödyntää palvelutietovarantoa. 

Digitaalista palvelutarjotinta ja sen sisältöjä kehitetään yhdessä 

VAKEHyva Hyvät palvelut –hankkeesta investoinnit 2 ja 4 (HyväHyte ja Digitaaliset ratkaisut) ovat olleet tiiviisti mukana kansallisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin, digitaalisen Tarmoa- alustan sekä siihen liittyvän palvelutarjotinosion yhteiskehittämisessä vuosina 2022–2025. Olemme työskennelleet kansallisella, alueellisella ja organisaatiotasolla reilun 1,5 vuoden ajan ja toimineet niin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kuin teknisten ratkaisujen asiantuntijoiden kanssa.  

“... alueet tarvitsevat kansallista tukea kehittämistyön tueksi...” 

Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa hankekauden ajan konkreettista apua myös meidän alueellemme. Tuotoksina on ollut muun muassa säännölliset koulutukset palvelutietovarannon käytöstä, integraation rakentaminen Lähellä.fi-palvelusta PTV:hen sekä suositusohjeiden laadintaa järjestöjen tueksi palvelujen kuvaamiseen liittyen.

Olemme kokeneet tärkeäksi, että Digi- ja väestötietovirasto on ottanut äskettäin kansallisen vetovastuun alueiden yhteisestä PTV- sparri ryhmästä. Kuukausittain kokoontuva ryhmä toimii matalan kynnyksen kohtaamispaikkana hyvinvointialueiden kehittämisasiantuntijoille, jotka koordinoivat ja fasilitoivat toimintaa omilla alueillaan. Ryhmäläiset ovat nostaneet tärkeiksi asioiksi hyvien käytänteiden ja myös epäonnistumisten jakamisen, yhteisten materiaalien hyödyntämisen sekä työn näkyväksi tekemisen. Lisäksi DVV tuottaa PTV dataa alueiden käyttöön, mikä auttaa hahmottamaan tilannekuvaa ja laadullista seurantaa hyvinvointipalvelujen sisältöjen osalta.  

“.. Vantaa Kerava alueen työryhmässä tavoitteet ovat selkeät...” 

Vantaan ja Keravan alueella konkreettisena toimena on perustettu oma työryhmä, jossa on mukana Vantaan, Keravan, VAKE HVA:n ja järjestön edustajat. Päätavoitteeksi on asetettu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluiden minimisisältöjen edistämistyö palvelutietovarantoon vuoden 2024 aikana. Ryhmä toimii alueemme yhdyshenkilöiden kohtaamispaikkana sekä koordinoinnin ja yhdensuuntaisen kehittämistyön tukena. Kansalliset ohjeet, vinkit ja suositukset jaetaan ryhmässä alueen käyttöön. Pohdinnassa on myös se, tulisiko jatkossa luoda organisaatioiden yhteistä toimintamallia palvelutarjottimen sisällöllisen laadun varmistamiseksi.

Haasteeksi on tunnistettu se, että alueen eri organisaatiot ovat lähtötilanteessa eri tasoilla hyvinvointipalveluiden kuvausten osalta. On kuitenkin muistettava, että Vantaan ja Keravan alueen organisaatioissa on tehnyt pitkäjänteistä työtä palvelukuvausten parissa aikaisemmin, joka mahdollistaa oppimisen ja hyvien käytänteiden jakamisen organisaatioiden välillä. Sitoutuminen, nimetyt vastuuhenkilöt ja roolit ovat selvästi helpottaneet kommunikointia ja yhteistyön tekemistä organisaatioiden välillä.  

“...ketterää kokeilua ja oppimista digitaalisesta palvelutarjottimesta ...”  

Digitaalisen palvelutarjottimeen liittyvä kehitys on ollut vaiherikas prosessi, jossa on ollut sekä onnistumisia että haasteita. Kansallisissa ja alueellisissa kehittämisryhmissä on osoitettu olevan melkoista parviälyä, jonka ansiosta on kehityskulku saatu pidettyä kokonaisuudessaan oikealla kurssilla. 

Perusteluja on kaivattu edelleen siihen, miksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelut tulisivat kuvata palvelutietovarantoon ja miten palvelukuvaukset löytyvät palvelutarjottimelta. Ensimmäistä kertaa saamme konkretiaa digitaalisen palvelutarjottimen toiminnasta, sillä kevään aikana osallistumme DigiFinlandin tuottaman Tarmoa -alustan ketterään kokeiluun rajatuilla kohderyhmillä.  

Tarmoa mainoskuva, nainen ja mies kävelevät metsässä. He molemmat hymyilevät.

Tarmoa -alustan testiympäristössä tulemme arvioimaan palvelutarjotinosiota ja sen hakutoiminnallisuuksia. Olemme kokeilun jälkeen viisaampia, millaisia vaikututusta ja hyötyä Tarmoa – alusta ratkaisuna tarjoaisi ammattilaisten, asiakkaiden ja palveluverkoston näkökulmista.  

Tämän blogin tekstin kirjoittamisessa harjoittelimme käyttämään Copilot-tekoälyä. Olemme iloisia, että Vantaa Keravan hyvinvointialue on tarjonnut koulutusta sekä mahdollisuuden uuden oppimiseen tekoälyn osalta.  

Kirjoittajat: 

Henna Reponen, Erityisasiantuntija, VaKeHyva – Hyvät palvelut hanke, HyväHyte ja HyväIkä investoinnit 

 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisarkkitehtuuri: 

 

Monitoimijuuskartta: 

 

PTV ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti: 

Kirjoittaja

Hankkeen erityisasiantuntijat

Hankkeen rahoittajana toimii EU

EU:n logo

Avainsanat

Hyvinvointi