Tietoa sosiaalihuollon Kantaan liittymisestä yksityisille palveluntuottajille

Sivut on suunnattu yksityisille palveluntuottajille ja palvelusetelituottajille, jotka tuottavat palveluita Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Piirroskuva, jossa kaksi ihmistä istuu tuoleilla ja keskustelee.

Seuraava samansisältöinen tilaisuus järjestetään 5.11.2025 kello 12.00–13.00. Liity tilaisuuteen tästä.

5.11. tilaisuuden jälkeen kokoamme molempien tilaisuuksien kysymykset, pyrimme saamaan niihin vastaukset ja tuomme ne Usein kysytyt kysymykset -osioon mahdollisimman pian.

Sosiaalihuollon Kanta-palvelun asiakastietovaranto

Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa ja asiakastietojen sähköistä käsittelyä ohjataan asiakastietolakiin pohjautuvilla THL:n määräyksillä. Asiakastiedon kirjaamista koskeva lainsäädäntö on uudistunut 1.1.2024. Tämän vuoksi sosiaalihuollon palvelunantajien on liityttävä 65 §:n 1 momentin 1 kohdassa mainittuun valtakunnalliseen asiakastietovarantoon viimeistään 1.9.2026.

Valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen käyttöönotto on mittava kehitystehtävä, joka edellyttää muutoksia sekä tietojärjestelmiin että käytäntöihin tiedonhallinnassa, palvelutuotannon organisoinnissa ja asiakastyön prosesseissa. Muutoksella on vaikutuksia sosiaalihuollon henkilöstön, tiedonhallinnan kehittäjien, tietojärjestelmäpalvelujen tarjoajien ja asiakastietojärjestelmien kehittäjien työhön.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sosiaalihuollon asiakirjojen tallentaminen Kanta-palvelun asiakastietovarantoon aloitetaan myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana.

Hyödyt asiakkaalle

Kantaan siirtymisen jälkeen asiakas alkaa nähdä OmaKannan kautta hänestä kirjattuja asiakastietoja, jotka sosiaalihuollon ammattilainen on hänestä tallentanut oman organisaationsa asiakastietojärjestelmään yhdessä sovittujen kirjaamiskäytäntöjen mukaisesti. Tämä parantaa tiedonkulkua asiakkaan ja ammattilaisen välillä. OmaKanta-palvelun kautta asiakas pystyy kuittaamaan Kanta-informoinnin sekä halutessaan rajaamaan tietojensa näkyvyyttä eri palveluntuottajien välillä. Lue lisää OmaKannasta.

Hyödyt ammattilaiselle

Asiakastietovarannosta eli Kannasta asiakkaan tiedot ovat helposti ja ajantasaisesti ammattilaisten käytettävissä, vaikka asiakas muuttaisi paikkakunnalta toiselle. Pystyäkseen hakemaan jossain toisessa organisaatiossa kirjattua asiakastietoa Kannan kautta, tulee ammattilaisen olla kirjautuneena henkilökohtaisella varmennekortilla asiakastietojärjestelmään.

Rekisterinkäyttöoikeus

Sosiaalihuollon palveluntuottaja ja palvelunjärjestäjä voivat käsitellä ostopalveluissa syntyviä tietoja rekisterinkäyttöoikeuden avulla. Näin tiedot liikkuvat turvallisesti ja ne tallentuvat oikeaan rekisteriin.

Kannan rekisterinkäyttöoikeus helpottaa asiakastietojen käsittelyä silloin, kun palvelunjärjestäjä hankkii sosiaalipalvelun toiselta palvelunantajalta. Sen avulla esimerkiksi hyvinvointialueen sosiaalityöntekijä ja palveluntuottajan työntekijä voivat katsoa Kanta-palvelun avulla asiakkaan asian hoitoon liittyvät välttämättömät tiedot. Näkyvyydet on rajattu myös käyttöoikeusasetuksen mukaisilla työroolirajauksilla.

Lisäksi palveluntuottaja tallentaa palvelun tuottamisessa syntyneet tiedot suoraan palvelunjärjestäjän rekisteriin Kannassa. Lisätietoa rekisterinkäyttöoikeudesta.

Rekisterinkäyttöoikeus edellyttää yksityisen palveluntuottajan ammattilaisilta varmennekortin käyttöä. Lue lisää varmennekorttipalvelusta.