Palvelusetelit yhteistyökumppaneille

Asiasanat

Yhteistyökumppanit

Palveluseteli on yksi tapa järjestää hyvinvointialueen vastuulle kuuluvia sosiaali- ja terveyspalveluita. Sääntökirjalla tarkoitetaan asiakirjaa, jolla hyvinvointialue asettaa palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit palvelun tuottajille. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella palveluseteliprosessia hallinnoidaan sähköisen Palse.fi-järjestelmän kautta.

Palvelusetelituottajaksi hakeudutaan sähköisen palvelusetelijärjestelmän kautta palse.fi-sivustolta. Hyvinvointialue hyväksyy palvelusetelijärjestelmän piiriin kuuluvat palveluntuottajat palvelusetelilain edellyttämällä tavalla. 

Palveluntuottajien tilaajavastuulain edellyttämien todistusten tarkistaminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti ja automaattisesti. Lisäksi hakemukseen on liitettävä sääntökirjoissa luetellut liitteet. Palveluntuottaja sitoutuu täyttämään sääntökirjan yleisen osan ja palvelukohtaisen osan mukaiset vaatimukset. 

Tutustuthan huolellisesti sääntökirjan yleiseen osaan sekä palvelukohtaiseen osaan ennen palveluntuottajaksi hakeutumista. Sääntökirjojen vaatimusten täyttyminen tarkistetaan hyväksymisprosessin yhteydessä. 

Hyvinvointialue tekee päätöksen palveluntuottajan hyväksymisestä tai hylkäämisestä kolmen (3) kuukauden kuluessa vaadittavien asiakirjojen saapumisesta hyvinvointialueelle. Mikäli puuttuvia/täydennettäviä liitteitä ei ole toimitettu 30 päivän kuluessa hyvinvointialueen pyynnöstä, eikä palvelun tuottaja ole pyytänyt lisäaikaa, hakemus palvelusetelituottajaksi hylätään.

Mikäli sinulla on kysyttävää palvelusetelituottajaksi hakeutumiseen liittyen, voit olla yhteydessä valvonnan ja tuottajaohjauksen yhteissähköpostiin laadunvalvonta@vakehyva.fi. 

Suun terveydenhuolto

Suun terveydenhuollon palvelusetelien käyttö siirtyy 19.8.2024 toistaiseksi tauolle 
https://vakehyva.fi/fi/ajankohtaista/ajankohtaista/palvelusetelien-kaytto-suun-terveydenhuollossa-siirtyy-tauolle-toistaiseksi-1982024-alkaen 

Suun terveydenhuollon palveluseteli on tarkoitettu yksittäisiin hoitokokonaisuuksiin, kuten lohkeaman hoitoon sekä muihin suun perushoidon toimenpiteisiin.

Palvelusetelillä hyvinvointialue sitoutuu maksamaan yksityisen hammashoidon kustannuksista setelin suuruisen summan. Muista kustannuksista asiakas huolehtii itse. Lisäksi asiakas maksaa itse palvelumaksun omavastuuosuuden. 

Suun terveydenhuollon palvelusetelin sääntökirja liitteineen löytyvät palse.fi-sivustolta. 

Henkilökohtainen apu

Henkilökohtainen apu kohdistuu niihin arjen/tavallisen elämän toimiin, jotka henkilö tekisi itse, mutta ei niistä vamman tai sairauden vuoksi selviä. Henkilökohtainen apu tukee vammaisen henkilön omia valintoja, itsemääräämisoikeutta, osallisuutta ja omannäköistä elämää. Vammainen henkilö määrittelee itse missä, miten ja milloin häntä näissä toiminnoissa avustetaan sekä ohjaa ja johtaa avustajan työtä. Avustaja ei ole hoitaja tai asiantuntija suhteessa asiakkaaseen.

Henkilökohtainen apu on pysyväisluonteista ja toistuvaa avustamista, jonka määrä ja käyttökohde voivat vaihdella asiakkaan yksilöllisen tilanteen mukaan. Henkilökohtaisella avulla ei korvata kotihoidon, kotisairaanhoidon palveluja tai muita terveydenhuollolle kuuluvia tehtäviä. Henkilökohtaisesta avusta ei peritä asiakkaan omavastuuosuutta, palvelusetelin arvo kattaa palveluntuottajan koko hinnan.

Henkilökohtaisen avun palvelusetelin sääntökirja liitteineen löytyvät palse.fi-sivustolta

Kotihoito

Kotihoidolla tarkoitetaan palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään.

Kotihoitoon kuuluu asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukainen:

  • hoito ja huolenpito;
  • toimintakykyä ja vuorovaikutusta edistävä ja ylläpitävä toiminta;
  • muu kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettu henkilön suoriutumista tukeva toiminta;
  • terveydenhuoltolain 25 §:ssä tarkoitettu kotisairaanhoito.

Kotihoitoa järjestetään henkilölle, joka tarvitsee sitä sillä perusteella, että hänen toimintakykynsä on alentunut korkean iän, sairauden, vamman tai muun vastaavan syyn vuoksi. Lisäksi kotihoitoa järjestetään henkilölle, joka tarvitsee sitä erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella. Kotihoitoa järjestetään henkilön tarpeen mukaan vuorokaudenajasta riippumatta.

Kotihoidon uudistettu palveluseteli on otettu käyttöön 1.1.2025.

Kotihoidon palvelusetelin sääntökirja liitteineen löytyvät palse.fi-sivustolta. 

Lapsiperheiden tilapäinen kotipalvelu

Lapsiperheiden kotipalvelu on tavoitteellista, suunnitelmallista ja määräaikaista yhdessä perheen ja yhteistyötahojen kanssa tehtävää vanhemmuuden sekä arjessa selviytymisen tukemista. Keskeisenä tavoitteena on perheen omien voimavarojen vahvistaminen. 

Kotipalvelua annetaan toimintakykyä alentavan syyn tai erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella. Toimintakykyä alentavia syitä ovat sairaus, synnytys, vamma tai muu vastaavanlainen syy kuten uupumus. 

Lapsiperheiden tilapäisen kotipalvelun palvelusetelin sääntökirja liitteineen löytyvät palse.fi-sivustolta

Omaishoitajan vapaapäivä kotiin

Omaishoitajan vapaapäivä kotiin palveluseteli on suunnattu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sopimusomaishoitajille tai vastaavassa tilanteessa oleville perheille. 

Sopimusomaishoitajilla on kaksi hoitopalkkioryhmää: hoitopalkkioryhmässä yksi ja kaksi omaishoidon lakisääteisiä vapaapäiviä on kaksi tai kolme kuukaudessa. 

Omaishoitajan vapaapäivä kotiin -palvelusetelin asiakkaita ovat omaishoitoperheet, jotka ovat valinneet omaishoitajan vapaan vaihtoehdoksi palvelusetelillä kotiin ostettavan palvelun.

Omaishoitajan vapaapäivä kotiin -palvelusetelin sääntökirja liitteineen löytyvät palse.fi-sivustolta

Palveluasuminen

Palveluasumisen perustehtävänä on tarjota asiakkaille mahdollisuus turvalliseen ja elämänmakuiseen asumiseen tukemalla heidän toimintakykyään ja itsenäisyyttään yhteistyössä asukkaan lähiyhteisön kanssa neuvonnan, ohjauksen, hoidon, hoivan sekä kuntoutuksen keinoin.

Palveluasumisen palvelusetelin sääntökirja liitteineen löytyvät palse.fi-sivustolta. 

Peruukkipalvelu

Peruukki voidaan hankkia lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineeksi, kun asiakkaalla on (iho) sairaudesta johtuen laaja-alaista hiustenlähtöä pysyvästi tai esimerkiksi sairaudesta tai hoidoista johtuvaa tilapäisestä laaja-alaista hiustenlähtöä. Peruukin tarve arvioidaan terveydenhuollossa huomioiden valtakunnalliset apuvälineiden luovutusperusteet.

Peruukkipalveluun kuuluu asiakkaan tarpeen mukainen (palvelusetelissä mainittu) peruukki, joka on valittu yhdessä asiakkaan kanssa. Lisäksi palveluun kuuluu peruukin sovitus, käytön ohjaus ja tarvittaessa peruukin pohjan muokkaus oikean kokoiseksi (myös vakiomalleissa) sekä muotoilu ja leikkaus. Palveluntuottaja vastaa peruukin sopivuudesta asiakkaalle.

Peruukkipalvelun palvelusetelin sääntökirja liitteineen löytyvät palse.fi-sivustolta. 

Ikääntyneiden pitkäaikainen tehostettu asumispalvelu palveluseteli & Ikääntyneiden lyhytaikainen tehostettu asumispalvelu omaishoitajan vapaan ajalle

Ikääntyneiden pitkäaikaisen tehostetun asumispalvelun palveluseteliin oikeutetut asukkaat eivät muistisairauden tai muiden toimintakyvyn rajoitteiden vuoksi selviydy kotiin järjestettävien palveluiden turvin. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakasohjausyksikkö on todennut ja tehnyt päätöksen, että heillä on ympärivuorokautisen hoivan tarve. Avuntarve on säännöllistä ja jatkuvaa siten, että hoidettavat tarvitsevat jatkuvaa valvontaa ja apua päivittäisissä toiminnoissa. Asukkaiden sairaudet ovat siinä määrin vakaassa tilassa, että sairaalahoitoa ei tarvita.

Ikääntyneiden lyhytaikaiseen tehostettuun asumispalveluun omaishoitajan vapaan ajalle käyttömahdollisuus on niillä omaishoitajilla, jotka täyttävät omaishoidon tuen piiriin pääsyn kriteerit ja ovat oikeutettuja omaishoidontuen lakisääteisen vapaan pitämiseen.

Tehostetun palveluasumisen palvelusetelien sääntökirjat liitteineen löytyvät palse.fi-sivustolta