Salli evästeet, jotta voit käyttää automaattisia käännöksiä
Voit saada liikkumista tukevia palveluja, jos et kykene itsenäisesti käyttämään julkisia liikennevälineitä sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen toimintakykyä alentavan syyn takia ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia.
Löydät useimmin kysytyt kysymykset ja vastaukset alempaa tältä sivulta.
Ota yhteyttä Vammaisneuvontaan: Voit ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostitse saadaksesi lisätietoja ja apua kuljetuspalveluhakemuksen tekemisessä.
Puh. 09 4191 7020Numerovalinta 1: kuljetuspalveluiden neuvontaAvoinna ma klo 13-15, ke klo 9-11 ja pe klo 9-11.Puhelinpalveluun on mahdollista jättää myös soittopyyntö.
vammaisneuvonta@vakehyva.fi. Huomioithan, että sähköpostissa ei tule toimittaa kysymyksiä, hakemuksia tai liitteitä, jotka sisältävät henkilötietoja.
Tee hakemus Maisassa: Kirjaudu Maisa.fi-sovellukseen ja täytä kuljetuspalveluhakemus. Kuvaa hakemuksessa tarkasti liikunta- ja toimintakykysi sekä tarpeesi, minkä vuoksi haet kuljetuspalvelua.
Maisa - Kirjautumissivu
Sosiaalihuoltolain mukaan esteetön julkinen liikenne ja sen käytön ohjaus ja neuvonta on ensisijaista järjestettäessä liikkumista liikennevälineillä kodin ulkopuolella.
Lisätietoa esimerkiksi:
Helsingin seudun liikenne, esteettömyys
HSL lähibussit
VR esteetön junamatkustaminen
Terveydenhuollon matkoihin voi saada matkakorvausta Kelasta, jos matkustaa julkiseen tai yksityiseen terveydenhuoltoon ja matkan syy on esimerkiksi sairaus.
Kelan matkakorvaus
Liikkumisen tukea voidaan järjestää, mikäli et kykene itsenäisesti käyttämään julkisia liikennevälineitä sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen pitkäaikaisen, yli vuoden mittaisen toimintakykyä alentavan syyn takia. Liikkumisen tuki mahdollistaa esimerkiksi asioimista. Liikkumisen tukea voidaan järjestää seuraavilla toteuttamistavoilla tai niiden yhdistelmillä:
Menokaveri on vapaaehtoinen tukihenkilö, joka voi auttaa sinua kodin ulkopuolella liikkumisessa. Sinulle voidaan myöntää vapaaehtoinen tukihenkilö kodin ulkopuolella liikkumista varten palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Menokaveri voi harjoitella kanssasi itsenäistä julkisen liikenteen sekä matkakortin käyttöä. Menokaveri voi vahvistaa kykyäsi liikkua itsenäisesti kodin ulkopuolella.
Sinulle voidaan myöntää vammaispalvelulain mukaista kuljetuspalvelua, mikäli kaksi edellytystä täyttyvät. Ensimmäinen edellytys on, että sinulla on ollut ikäryhmääsi nähden erityisiä vaikeuksia liikkumisessa vähintään vuoden ajan tai sairastat nopeasti etenevää sairautta, jonka vuoksi toimintakykysi on heikentynyt edellä kuvatusti. Toinen ehto on, että sinulla on kohtuuttoman suuria vaikeuksia käyttää julkisia liikennevälineitä muista tukitoimista huolimatta.
Myöntämisen perusteista voi lukea tarkemmin, miten palvelua myönnetään. Vammaispalvelulain mukaista liikkumisen tukea järjestetään vammaisille asiakkaille, mikäli palvelutarpeen arviossa todetaan, että sosiaalihuoltolain mukaiset palvelut eivät ole riittäviä. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella liikkumisen tuen toteuttamistavat ovat henkilökotainen apu sekä kuljetuspalvelu ja tarvittaessa siihen liittyvä saattajan apu. Liikkumisen tuki voidaan toteuttaa yhdellä tai useammalla eri toteuttamistavalla. Hyvinvointialue päättää asiakaskohtaisesti palvelun toteuttamistavat
Palvelua voi hakea soittamalla vammaisneuvontaan kuljetuspalveluiden linjalle, mikäli puhelimitse asiointi ei ole mahdollista, voi jättää hakemuksen Maisan kautta, tai asiakkaalle voidaan postittaa kuljetuspalvelun kysymyslomake.
Ei tarvita, mikäli annatte kirjallisen suostumuksen terveystietojen katseluun. Mikäli ette halua antaa suostumusta, tulee toimittaa ajantasainen (alle 6kk vanha) lääkärinlausunto, jossa diagnoositiedot ja toimintakyvyn kuvaus.
Palvelun jatkoa voi hakea joko soittamalla vammaisneuvontaan kuljetuspalveluiden linjalle tai jättämällä hakemuksen Maisan kautta. Jatkohakemus kannattaa jättää 3kk ennen nykyisen päätöksen päättymistä.
Voit tarkistaa päätöksen voimassaolon itse Maisasta tai kotiin paperisesti toimitetusta päätöksestä.
Asiointi- ja virkistysmatkoja myönnetään 18 matkaa/kk. Lisämatkoja voi hakea perustellusti (esim. erityiset harrastukset tai luottamustoimet). Ns. tavalliset kauppa-, asiointi- ja harrastusmatkat kuuluvat 18 matkaan/kk. Vapaa-ajan matkojen lisäksi asiakas voi erikseen hakea työhön ja opiskeluun matkoja.
Lisämatkoja voi hakea joko puhelimitse, sähköpostitse tai Maisan kautta. Tulee toimittaa perustelut lisämatkojen tarpeesta; haettavien lisämatkojen määrä sekä mille ajalle lisämatkoja tarvitaan.
Ensin tulee olla yhteydessä asiakaslaskutukseen, yhteystiedot löytyvät laskusta. Mikäli sieltä ei syy selviä voi olla yhteydessä vammaisneuvontaan kuljetuspalveluiden linjalle.
Päätös tehdään aina asiakkaan eduksi, joten jos asiakkaalla on sekä vapaa-ajan matkat, että työ- ja opiskelumatkoja, niin tulee kuukausilaskutus asiakkaalle halvemmaksi. Silloin kaikki omavastuut ovat kuukausilaskutuksena.
Ei ole mahdollista. Mikäli työhön tulisi useamman kuukauden tauko niin sitten voi erikseen anoa poikkeusta ja ne arvioidaan yksilöllisesti.
Voit itse tarkistaa Maisasta, onko hakemus vielä Odottaa-tilassa vai onko Maisassa tieto uudesta päätöksestä.
Kuittia vastaan voi hakea korvausta kuljetuspalvelun laadunvalvonnasta. Tarkempi ohje VAKE:n kotisivuilta. https://vakehyva.fi/sites/default/files/document/Vakehyva%20kuittimaksuohje%20asiakkaalle%20.pdf
Palvelua voi hakea vapaamuotoisesti joko puhelimitse, sähköpostitse tai Maisan kautta. Tulee liittää perustelut vakiotaksin tarpeesta; miksi ei voi käyttää tilauskeskuksen taksia.
Liikkumisen tuen tiimi tekee päätöksen omavastuuvapautuksesta ja hakemuksen liitteeksi tulee toimittaa tiliotteet kaikilta tileiltä kolmen kuukauden ajalta sekä Kelan perustoimeentulotuen päätökset. Mikäli niitä ei ole, niin liitä mukaan vapaamuotoinen selvitys taloudellisesta tilanteestasi.
Mikäli taksinkuljettajan toiminnassa, autoissa tai auton tilauksessa on ongelmia, anna palaute suoraan palveluntuottajalle puhelimitse:
Fixutaxi: (09) 7001 8950
Lähitaksi: (09) 4778 0380
Menevän: 0800 02121
Anna palautetta palvelusta sähköisen asiakaspalautejärjestelmän kautta tai Vammaisneuvontaan. Vammaisneuvonnan yhteystiedot löydät toimipisteet välilehdeltä.
Palautetta kerätään myös asiakaskyselyillä.
Palvelua kehitetään yhteistyössä asiakasedustajien, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ja palveluntuottajien kanssa.
Ohjausta ja neuvontaa koskien vammaisille tarkoitettuja tukitoimia ja palveluja tai alle 65-vuotiaiden omaishoidon tukea.
Liikkumista tukevilla palveluilla tuetaan sinua kodin ulkopuolisessa asioinnissa sekä liikkumisessa.
Voit antaa meille palautetta sekä palveluistamme että yleisesti toiminnastamme. Palautteesi on meille tärkeä, sillä se auttaa meitä kehittämään palveluitamme.
Tietoa vammaispalveluista.
Vammaisneuvonta antaa neuvontaa ja ohjausta koskien vammaisille tarkoitettuja tukitoimia ja palveluja tai alle 65-vuotiaiden omaishoidon tukea.
Vammaispalveluita ovat esimerkiksi liikkumista tukevat palvelut, henkilökohtainen avustaja ja päivätoiminta.
Ota yhteyttä Vammaisneuvontaan tietoturvallisesti Maisan kautta. Maisan kautta voit tehdä hakemuksen ja toimittaa liitteet.
Yhteydenoton voi tehdä myös alaikäisen asiakkaan huoltaja tai henkilö, jolla on puolesta-asiointioikeus. Lisätietoja puolesta -asiointioikeudesta Maisan sivuilla.
Jos Maisan käyttö ei ole mahdollista, voit toimittaa kirjallisen vammaispalveluhakemuksen postitse.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueVammaisneuvontaPL 63701088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Voit täyttää alla olevan lomakkeen. Hakemus voi olla myös vapaamuotoinen.
Muut tulostettavat hakemukset löydät Lomakkeet-sivuiltamme kohdasta Vammaispalvelut.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueLiikkumista tukevat palvelutPL 130301088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Puh. 09 4191 7020Arkisin klo 9–11 ja 13–15Puhelinpalveluun on mahdollista jättää myös soittopyyntö.
Kuljetuspalveluiden neuvonta: puh. 09 4191 7020 (valitse numerovalinta 1). Puhelinpalvelu avoinna ma klo 13-15, ke klo 9-11 ja pe klo 9-11.
Yleisluonteiset kysymykset voi esittää sähköpostitse vammaisneuvonta@vakehyva.fi. Huomioithan, että sähköpostissa ei tule toimittaa kysymyksiä, hakemuksia tai liitteitä, jotka sisältävät henkilötietoja.
Suomi
Voimassa toistaiseksi: – ma-pe 9.00-11.00 13.00-15.00 – la-su suljettu
Liikkumista tukevat palvelut
Ei asiakasvastaanottoa.
Sorry! No result found.