Salli evästeet, jotta voit käyttää automaattisia käännöksiä
Hyte-palvelutarjottimet tukevat asiakkaan ohjaamista hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan ja tarjoavat järjestöille alustan palveluista ilmoittamiseen. Yhdestä paikasta löytyvä tieto säästää aikaa ja tukee vaikuttavaa palveluohjausta. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ja Moniheli ry ovat tehneet syksyn aikana yhteistyötä lisätäkseen järjestöjen tietoisuutta Vantaan ja Keravan palvelutarjottimesta, eli hyvinvointitarjottimesta. Yhteistyön kautta on selvinnyt, että järjestöt ovat kiinnostuneita hyvinvointitarjottimen käytöstä, mutta sen käyttöä myös rajoittavat tietyt järjestöille erityiset piirteet.
Ammattilaisilla kuluu helposti paljon aikaa tiedon etsimiseen, ja palveluohjaus saattaa nojata liikaa yksittäisten henkilöiden omiin listoihin, muistiin tai aiempaan kokemukseen. Hyvin verkostoituneet ja kokeneet ammattilaiset tuntevat hyvin järjestöjen palveluita, mutta tiedon järjestöjen toiminnasta pitäisi olla saatavilla kaikille. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisessä korostuu tarve toimia entistä tehokkaammin, mikä taas lisää tarvetta kehittää ratkaisuja, jotka tukevat ammattilaisten työtä ja helpottavat tiedon saavutettavuutta ja ajantasaisuutta.
Järjestöjen kohdalla palvelutarjottimet tarjoavat ratkaisuja erityisesti omien palveluiden markkinointiin ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen liittyviin haasteisiin. Pienillä järjestöillä on harvoin resursseja muuhun kuin varsinaisen toiminnan toteuttamiseen. Se tarkoittaa, että omasta toiminnasta viestiminen on usein hyvin vähäistä ja tieto palveluista kulkeutuu henkilökohtaisten verkostojen kautta. Palvelutarjottimien avulla saavutettu alueellinen lisänäkyvyys voikin olla järjestöille merkittävä etu. Järjestöillä on myös vahva tahtotila hyvinvoinnin edistämiseen, ja useat toimijat tunnistavat, että vakiintuneemmalla yhteistyöllä julkisen sektorin kanssa myös järjestöjen työstä tulisi vaikuttavampaa, kun päällekkäisyyksiä olisi vähemmän ja käsitys toisen sektorin toimintatavoista olisi parempi.
Digitaaliset hyte-palvelutarjottimet on kehitetty, jotta järjestöjen ja kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut olisivat helposti löydettävissä. Ratkaisuja on kehitetty koko maassa THL:n koordinoimana osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (NextGenerationEU). On olennaista, että kehittäminen on ollut kansallisesti ohjattua. Työllä on hyvä potentiaali jäädä pysyväksi ratkaisuksi ja palveluiden tiedon perustuminen kansallisiin tietolähteisiin on merkittävää.
Vantaan ja Keravan alueella on otettu käyttöön hyvinvointitarjotin, joka kokoaa yhteen kuntien, järjestöjen ja hyvinvointialueen palvelut yhden verkkosivualustan alle. Sen tavoitteena on helpottaa sekä asukkaiden hyvinvoinnin edistämistä että ammattilaisten palveluohjausta. Ratkaisun kehittäminen on ollut hyvinvointialueille merkittävä ja pitkäjänteinen panostus ennaltaehkäisevään työhön. Se tuottaa samalla tärkeää tietoa hyte-työn johtamisen tueksi. Hyvinvointialueella on koulutettu jo noin tuhat ammattilaista palvelun käyttöön osana hyvinvoinnin puheeksioton koulutusta.
Kehitystyöhön liittyy myös haasteita, kuten järjestöjen tavoittaminen ja palvelukuvausten yhdenmukaistaminen. Hyvinvointitarjotin on kehittyvä palvelu ja käyttökokemukset tulevat ohjaamaan jatkokehitystä ja lisäämään helppokäyttöisyyttä. Palvelua ei ole tarkoitus rakentaa korvaamaan järjestöjen ja ammattilaisten välistä vuorovaikutusta tai olemassa olevia tapahtumakalentereita. Rinnalle tarvitaan edelleen yhteistyötä, verkostoja ja kohtaamisia, jotta palveluohjaus ohjautuu oikeisiin palveluihin ja toimijat pysyvät ajan tasalla kokonaisuudesta.
Järjestöjen keskeiset haasteet hyvinvointitarjottimen käytössä liittyvät rajallisiin resursseihin, digiosaamisen puutteisiin ja epäselvyyteen siitä, mitä hyötyä alustalle liittymisestä on. Pienet toimijat voivat kokea alustan lisätyöksi ilman vastaavaa tukea asiakastyöhön, ja oman toiminnan kuvaaminen ymmärrettävästi verkkoon on vaikeaa erityisesti niille, joilla ei ole viestintäresursseja. Myös tietojen päivittäminen ja sen hahmottaminen, miten tiedot siirtyvät Lähellä.fi-palvelun ja hyvinvointitarjottimen välillä, aiheuttaa epävarmuutta. Vieraskielisten ja ikääntyneiden johtamissa järjestöissä tarve konkreettiselle digituelle on suuri, ja monelle alusta näyttäytyy aluksi “taas yhtenä uutena palveluna”, joka vaatii aikaa ja perehtymistä. Vaikka alusta on koettu hyödylliseksi ohjaustyössä, erityisesti ensimmäisen ilmoituksen tekeminen Lähellä.fi.palveluun muodostaa selkeän kynnyksen, ja tukea tarvitaan kaikissa käyttäjäryhmissä.
Vuonna 2025 tarjottiin kasvokkain annettavaa ohjausta järjestöille, mikä osoittautui tehokkaaksi. Yhteistyön sujuvoittamiseksi matalan kynnyksen digitukea tulisi olla saatavilla jatkossakin, erityisesti käyttöönottovaiheessa ja ensimmäisen ilmoituksen luomisessa. Tuki ja viestintä voisivat antaa järjestöille varmuutta alustan logiikan ja toimintojen kuvaamisen käytäntöihin. Lisäksi vakiintuneille toimijoille on tärkeää tarjota rohkaisua säännölliseen käyttöön, jotta tiedot pysyvät ajantasaisina Lähellä.fi-palvelussa. Selkeä viestintä alustan hyödyistä ja näkyvyydestä sekä tiedon siirtymisen mekanismeista vähentäisi epävarmuutta ja madaltaisi mukaan lähtemisen kynnystä.
Vantaan ja Keravan hyvinvointitarjotin löytyy osoitteesta vake.fi/hyte
Tutustu kaikkiin Suomen palvelutarjottimiin: Julkaistut palvelutarjottimet - THL
Katso esite hyvinvoinnin palvelutarjottimista: THL
Tutustu Lähellä.fi -palveluun: Lähellä.fi | Tietoa palvelusta
Reetta Kyyrö, projektipäällikkö, VAKEhyva -Hyvät palvelut, HyväHyte- hanke, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Julie Breton, toiminnanjohtaja, Moniheli ry
Raakel Kumpunen, viestintäpäällikkö, Moniheli ry