Salli evästeet, jotta voit käyttää automaattisia käännöksiä
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ottaa testikäyttöön chatbotin. Kyseessä on tekoälyllä toimiva, keskusteleva asiakaspalvelija, joka tarjoaa yleistä neuvontaa ja ohjausta VAKEn sosiaali- ja terveyspalveluista sekä alueen hyvinvointipalveluista. Se hyödyntää VAKEn julkisten verkkosivujen sisältöä vastauksissaan. Lisätietoa chatbotista löydät alta. Muista antaa palautetta peukkutoiminnolla tai Anna palautetta -sivun verkkolomakkeella. Tervetuloa kokeilemaan!
1. Miten chatbot toimii?
2. Mitä botti tekee – ja mitä ei tee?
Huomio: Vastaukset voivat olla epätarkkoja. Jos tieto on millään lailla epäselvä, ota asiassasi aina suoraan yhteyttä palveluumme. Botin kautta ei saa suoraa yhteyttä palveluihimme. Hätätilanteessa soita 112.
3. Onko chatbot käytettävissä ympäri vuorokauden?Kyllä, palvelu on avoinna 24/7 verkkosivuilla.
4. Voinko kirjoittaa henkilötietoja botille?Älä kirjoita henkilötietoja. Jos niitä vahingossa syötetään, järjestelmä anonymisoi tiedot.
5. Antaako botti hoitosuosituksia?Ei. Chatbot ei tee hoidontarpeen arviointia eikä anna yksilöllisiä hoitosuosituksia.
6. Mitä teen, jos vastaus on virheellinen?Huomioithan, että chatbot on vielä kehitysvaiheessa. Tekoäly voi tehdä virheitä, eikä sitä ole tarkoitettu yksilölliseen palveluohjaukseen tai hoitosuositusten antamiseen. Mikäli sinulla on palveluun tai hoitoon liittyviä akuutteja kysymyksiä tai kiireellisiä asioita, ota suoraan yhteys palvelua tai hoitoa tarjonneeseen yksikköön. Hätätilanteissa soita aina 112.
7. Voinko käyttää bottia ruotsiksi?Tällä hetkellä botti toimii vain suomeksi. Ruotsinkielinen versio on kehitteillä.
8. Miten bottia kehitetään?Keskustelut tallennetaan ja asiantuntijamme parantavat vastauksia jatkuvasti palautteen perusteella.
9. Onko chatbotin käyttö turvallista?Kyllä. Chatbotin tietoturva on varmistettu VAKEn verkkosivuilla kuvatun tietoturvaselosteen (https://vakehyva.fi/fi/vantaan-ja-keravan-hyvinvointialueen-tekoalyavusteisen-chatbotin-tietosuojaseloste) mukaisesti. Keskustelut käsitellään luottamuksellisesti, eikä niitä käytetä muuhun kuin palvelun kehittämiseen. Älä kuitenkaan kirjoita henkilötunnusta tai arkaluonteisia tietoja. Mikäli teet niin vahingossa, järjestelmä anonymisoi tietosi.
10. Miten voin antaa palautetta chatbotista?
Voit antaa palautetta botin toiminnasta kahdella tavalla:
Tärkeää: