Aktivera inställningscookies för att kunna använda automatiska översättningar.
Vanda och Kervo välfärdsområde (VAKE) tar en chattbot i testanvändning. Det handlar om en diskuterande kundrådgivare som fungerar med artificiell intelligens, och som ger allmänna råd och handledning om VAKEs social- och hälsovårdstjänster samt välfärdstjänster på området. Chattboten använder innehållet i VAKEs offentliga webbplats i sina svar. Mer information om chattboten finns nedan. Ge oss gärna respons med tumfunktionen eller webbformuläret på Ge respons-sidan. Varsågod att testa!
1. Hur fungerar chattboten?
2. Vad kan chattboten göra – och vad kan den inte göra?
Observera: Svaren är inte nödvändigtvis exakta. Om informationen alls är oklar, ta alltid kontakt med våra tjänster om ditt ärende. Du får inte kontakt med våra tjänster genom chattboten. I nödsituationer ring 112.
3. Kan chattboten användas dygnet runt?Ja, tjänsten är tillgänglig 24/7 på våra webbsidor.
4. Kan jag ge personuppgifter åt chattboten?Ge inte personuppgifter åt chattboten. Om du ger dem i misstag gör systemet informationen anonym.
5. Ger chattboten vårdrekommendationer?Nej. Chattboten gör inte bedömning av vårdbehov och ger inte personliga vårdrekommendationer.
6. Vad ska jag göra om svaret är fel?Vänligen observera att chattboten ännu är i utvecklingsskedet. Den kan göra misstag och är inte avsedd för individuell servicehandledning eller vårdrekommendationer. Om du har akuta frågor eller brådskande ärenden i fråga om tjänster eller vård, kontakta direkt den enhet som erbjuder tjänsten eller vården. I nödsituationer ring alltid 112.
7. Kan jag använda chattboten på svenska?För tillfället fungerar chattboten endast på finska. Den svenskspråkiga versionen är under arbete.
8. Hur görs utvecklingsarbetet för chattboten?Diskussionerna sparas och våra sakkunniga förbättrar hela tiden svaren baserat på respons.
9. Är det säkert att använda chattboten?Ja. Chattbotens datasäkerhet har säkerställts i enlighet med dataskyddsbeskrivningen på VAKEs webbsidor. Diskussionerna behandlas konfidentiellt och används inte för något annat än för att utveckla tjänsten. Du ska ändå inte skriva din personbeteckning eller känsliga uppgifter i chatten. Om du skriver dem i misstag gör systemet informationen anonym.
10. Hur ger jag respons om chattboten?
Du kan ge respons om hur chattboten fungerar på två sätt: