En AI-driven chattbot tas i testanvändning på VAKEs webbsidor från den 5.11.2025 – bekanta dig med vanliga frågor om chattboten

Aktuellt

Vanda och Kervo välfärdsområde (VAKE) tar en chattbot i testanvändning. Det handlar om en diskuterande kundrådgivare som fungerar med artificiell intelligens, och som ger allmänna råd och handledning om VAKEs social- och hälsovårdstjänster samt välfärdstjänster på området. Chattboten använder innehållet i VAKEs offentliga webbplats i sina svar. Mer information om chattboten finns nedan. Ge oss gärna respons med tumfunktionen eller webbformuläret på Ge respons-sidan. Varsågod att testa!

Robottihahmo, jolla päällä VAKEn vaaleanpunainen t-paita ja kuulokkeet.

Vanliga frågor

1. Hur fungerar chattboten?

  • Chattboten använder generativ AI och förstår enkla frågor eller sökord bäst.
  • Du kan exempelvis fråga om telefonnummer eller besöksadresser till våra tjänster, eller om digitala kommunikationskanaler.
  • Diskussionerna sparas i syfte att förbättra servicen.

2. Vad kan chattboten göra – och vad kan den inte göra?

  • Kan: Ge allmän information och hänvisa till de sidor du söker baserat på de frågor du ställer.
  • Kan inte: Ger inte personliga vårdrekommendationer, ställer inte diagnoser och tar inte ställning till din personliga situation. Du kan inte boka eller avboka tider till undersökningar, behandlingar eller tjänster via chattboten.

Observera: Svaren är inte nödvändigtvis exakta. Om informationen alls är oklar, ta alltid kontakt med våra tjänster om ditt ärende. Du får inte kontakt med våra tjänster genom chattboten. I nödsituationer ring 112.

3. Kan chattboten användas dygnet runt?
Ja, tjänsten är tillgänglig 24/7 på våra webbsidor.

4. Kan jag ge personuppgifter åt chattboten?
Ge inte personuppgifter åt chattboten. Om du ger dem i misstag gör systemet informationen anonym.

5. Ger chattboten vårdrekommendationer?
Nej. Chattboten gör inte bedömning av vårdbehov och ger inte personliga vårdrekommendationer.

6. Vad ska jag göra om svaret är fel?
Vänligen observera att chattboten ännu är i utvecklingsskedet. Den kan göra misstag och är inte avsedd för individuell servicehandledning eller vårdrekommendationer. Om du har akuta frågor eller brådskande ärenden i fråga om tjänster eller vård, kontakta direkt den enhet som erbjuder tjänsten eller vården. I nödsituationer ring alltid 112.

7. Kan jag använda chattboten på svenska?
För tillfället fungerar chattboten endast på finska. Den svenskspråkiga versionen är under arbete.

8. Hur görs utvecklingsarbetet för chattboten?
Diskussionerna sparas och våra sakkunniga förbättrar hela tiden svaren baserat på respons.

9. Är det säkert att använda chattboten?
Ja. Chattbotens datasäkerhet har säkerställts i enlighet med dataskyddsbeskrivningen på VAKEs webbsidor. Diskussionerna behandlas konfidentiellt och används inte för något annat än för att utveckla tjänsten. Du ska ändå inte skriva din personbeteckning eller känsliga uppgifter i chatten. Om du skriver dem i misstag gör systemet informationen anonym.

10. Hur ger jag respons om chattboten?

Du kan ge respons om hur chattboten fungerar på två sätt:

  1. I chatten med chattboten med tummen upp/ner-knappen. Så här kan du berätta om du anser att diskussionen med chattboten var till nytta.
  2. Genom VAKEs responsformulär under Ge respons om webbsidorna. Här kan du berätta mer ingående hur du upplever användningen av chattboten.

Viktigt:

  • Vi tar endast emot och behandlar respons angående Vanda och Kervo välfärdsområde i responsformuläret.
  • Respons till Helsingfors universitetssjukhus (HUS) samt till Vanda och Kervo städer ska skickas till deras egna responskanaler.
  • Man kan inte boka eller avboka tider till undersökningar, behandlingar eller tjänster i responsformuläret.
  • Skriv inte din personbeteckning eller annan känslig och konfidentiell information om din egen eller någon annans vård i responsformuläret.
  • Om du har akuta frågor eller brådskande ärenden i fråga om tjänster eller vård, kontakta direkt den enhet som erbjuder tjänsten eller vården.