Omavalvontasuunnitelma Katriinan sairaala, Osasto 8

1. Palveluntuottajaa ja palveluyksikköä koskevat tiedot

Palveluntuottaja: Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Y-tunnus: 3221356–1
Käyntiosoite: Neilikkatie 17 VANTAA
Postiosoite: PL 1000 01301 VANTAA
Puhelin: vaihde 09-419191 (ma-pe klo 8–17)
Palveluyksikön nimi: Sairaalapalvelut osasto 8/ HUS hybridi
Palveluyksikköön kuuluvat palvelupisteet/etäpalvelut ja yhteystiedot:
Katriinankuja 4, 01760 Vantaa
p. 0438269580

Vastuuhenkilön/-henkilöiden nimi/nimet, tehtävät ja yhteystiedot:

Ylilääkäri Vili Arminen
vili.arminen@vakehyva.fi  
p. 0403541490

Lähijohtaja Laura Järvinen VAKE
laura.jarvinen@vakehyva.fi 
p. 0503121990

Lähijohtaja Heidi Rautio HUS
heidi.rautio@hus.fi 
p.0504106335

2. Palveluyksikön toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

Palveluyksikön toiminta-ajatus (palvelut, asiakas- ja potilasryhmä sekä määrä)

Yksikössä hoidetaan psykogeriatrisia potilaita, jotka eivät tarvitse tahdosta riippumatonta hoitoa, mutta tarvitsevat kuitenkin osastohoitoa esim. vakavan masennuksen takia. Osastolla on 7 sairaansijaa.

Sairaalapalvelujen palvelualue tuottaa hyvinvointialueen asukkaille perusterveydenhuollon sairaanhoito- ja kuntoutuspalveluja vuodeosastoilla, poliklinikoilla ja kotiin vietynä palveluna. Palvelualueeseen kuuluvat kaksi akuuttigeriatrista osastoa Peijaksen sairaalassa, seitsemän hoito- ja kuntoutusosastoa sekä yksi yhteistyöosasto HUS:n kanssa Katriinan sairaalassa ja yksi akuuttigeriatrinen osasto Keravan terveyskeskuksessa. Lisäksi palvelualueeseen kuuluvat geriatriset poliklinikkapalvelut Katriinassa ja Keravan terveyskeskuksessa sekä koko alueen kattavat kotisairaalapalvelut ja LiiSa -liikkuva sairaalapalvelu. 

Yksikössä voi olla satunnaisesti maksusitoumuksella toisen hyvinvointialueen asiakkaita. 

Arvot ja toimintaperiaatteet  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen arvoja ovat  

  1. Oikeudenmukaisuus  
  • Kohtaamme asiakkaat arvostavasti ja yksilöllisesti  
  • Selkeillä toimintamalleilla varmistamme yhdenvertaisen kohtelun  
  • Johdamme tasapuolisesti ja ammattitaitoisesti  
  • Toimimme yhdenvertaisesti, asiakaslähtöisesti ja läpinäkyvästi  
  1. Vastuullisuus  
  • Kehitämme osaamistamme jatkuvasti, ja toimimme tutkitun tiedon pohjalta  
  • Teemme parhaamme asiakkaan hyvinvoinnin eteen  
  • Kannamme vastuun työstämme ja arvostamme toisiamme  
  • Toimimme kustannustehokkaasti  
  • Toimimme ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla  
  1. Rohkeus  
  • Arvioimme toimintaamme aktiivisesti, ja haemme ratkaisuja haasteisiin  
  • Kannustamme henkilöstöä innovatiivisuuteen  
  • Uudistamme toimintaa asukkaiden, järjestöjen ja yritysten kanssa rohkeasti ja ennakoiden  
  • Teemme ennakkoluulottomasti muutoksista mahdollisuuksia  

Terapiapalveluiden omavalvontasuunnitelma: 

 2024_Terapiapalvelu_Sairaalapalvelut_omavalvontasuunnitelma.docx 

Omavalvontasuunnitelma HUS Psykiatria:

HUS omavalvontasuunnitelma - Psykiatria

Alihankintana/ostopalveluna ostetut palvelut ja niiden tuottajat:

 

Diagnostiset palvelut   Katriina, Kerava, Peijas   HUS diagnostiikkakeskus   Päivitetty 8.5.2025
Apteekkipalvelut   Katriina, Kerava, Peijas   HUS Apteekki    
Lääkintälaitehuolto   Katriina, Kerava, Peijas   HUS Runkopalvelut    
Välinehuolto   Katriina, Kerava, Peijas   HUS Runkopalvelut    
Turvapalvelut   Katriina   Securitas Oy    
Turvapalvelut   Kerava    Securitas Oy    
Turvapalvelut   Peijas   HUS kiinteistöt, Securitas Oy    
Ravitsemuspalvelut   Katriina, Kerava   Attendo Majakka    
Ravitsemuspalvelut   Peijas   HUS Runkopalvelut    
Siivouspalvelut   Katriina   SOL Oy    
Siivouspalvelut   Peijas    HUS Runkopalvelut    
Tekstiilipalvelut, potilaat   Katriina, Kerava, Peijas   PURO    
Tekstiilipalvelut, henkilökunta   Kerava, Peijas   PURO    
Tekstiilipalvelut, henkilökunta   Katriina, Kultarikontie   Lindström Oy    
Vainajakuljetus     Hautaustoimisto Havu  
Jätehuolto   Katriina   Lassila-Tikanoja Oy    
Lääkkeelliset kaasut (happi)   Katriina, Kerava   HUS Apteekki    

 

Alihankintana/ostopalveluna tuotettujen palvelujen sisältö-, laatu- sekä asiakas- ja potilasturvallisuusvaatimusten varmistaminen:

Ostetusta palvelukokonaisuudesta vastaava palveluntuottaja vastaa alihankintana tuotettujen palvelujen laadusta. Ostopalvelujen laatu ja asiakas-/potilasturvallisuus varmistetaan seuraamalla ja arvioimalla säännöllisesti palvelutuotantoa suhteessa ostettuun palveluun ja siitä laadittuun sopimukseen ja palvelukuvaukseen. Laadun poikkeamista ilmoitetaan palveluntuottajalle viipymättä ja sovitaan poikkeamien korjaamisesta. Alihankinnan palveluntuottajilta vaaditaan omavalvontasuunnitelmat kuin omalta palvelutuotannolta ja ne huomioidaan palvelusopimuksia laadittaessa.  

3. Omavalvontasuunnitelman laatiminen

Omavalvontasuunnitelman laatimisesta, toteutumisesta, seurannasta, päivittämisestä ja julkaisemisesta vastaava henkilö/henkilöt: 

Ylilääkäri Vili Arminen
vili.arminen@vakehyva.fi  
p. 0403541490

Lähijohtaja Laura Järvinen VAKE
laura.jarvinen@vakehyva.fi 
p. 0503121990

Lähijohtaja Heidi Rautio HUS
heidi.rautio@hus.fi 
p.0504106335

Omavalvontasuunnitelman päivittäminen, seuranta ja toteutuminen:
Omavalvontasuunnitelma päivitetään aina kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyviä muutoksia. Omavalvontasuunnitelma tarkastetaan 1x vuodessa joulukuussa.


Omavalvontasuunnitelman julkisuus:
Yksikön toimintasuunnitelma on henkilöstölle nähtävillä sähköisenä Teamsissa. Yksikön profiilista johtuen omavalvontasuunnitelma ei ole saatavilla yleisissä tiloissa. Potilaat ja omaiset saavat sen pyydettäessä henkilökunnalta, löytyy kansliasta. 
Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä myös VAKEn internetsivuilla.

4. Laadunhallinta ja johtaminen

Palveluille asetetut laatuvaatimukset ja -suositukset:
Käypä hoito -suositukset Suositukset

Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026 - Valto

 Suosituksia ja ohjeita - Sosiaali- ja terveysministeriö

Hygieniaohjeet 
Hygieniaohjeet löytyvät Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen intranetin työohjepankista.

Siivousohjeet 
Siivousohjeet löytyvät Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen intranetin työohjepankista.

Laadunhallinnan toteuttaminen ja laadunhallinnan työkalut ja mittarit:

Sairaalapalveluihin hoitoonpääsyä ohjataan lakisääteisten määräaikojen osalta ainoastaan polikliinisissa palveluissa eli määräajat koskevat geriatrista ja palliatiivista poliklinikkaa, jotka tuottavat muuta kuin 14 vuorokauden enimmäisajan piiriin tarkoitettua perusterveydenhuollon kiireetöntä hoitoa.
Ensimmäinen hoito- tai kuntoutustapahtuma on järjestettävä potilaan terveydentila ja toimintakyky, palveluiden tarve ja hänen sairautensa tai vammansa ennakoitavissa oleva kehitys huomioon ottaen kohtuullisessa ajassa, kuitenkin kolmen kuukauden kuluessa hoidon tarpeen arviosta eli siitä, kun lähete poliklinikalle saapui taikka poliklinikalla aikaisemmin tehdyn hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti. 
Hoitoonpääsyä seurataan sairaalan johtoryhmän kokouksissa kuukausittain osana toiminnan ja talouden raportoinnin kokonaisuutta.

Palveluyksikön johtamisjärjestelmä ja vastuut:
Osasto 8 toimintaa ohjaavat VAKEn ohjeistukset palvelujen tuottamisesta. Henkilöstöhallinnon osalta johtamisvastuu on HUS:lla.

Hoitotyön lähijohtaja vastaa yksikön toiminnasta, henkilöstöhallinnosta ja resurssoinnista. Lähijohtajalla on myös päävastuu yksikön kehittämisestä hoitotyön osalta. Lähijohtaja vastaa ja seuraa taloutta ja toimintaa tilastojen näkökulmasta. Lähijohtajan sijaisena esimerkiksi vuosilomien aikana toimii ennalta nimetty lähijohtaja toisesta yksiköstä tai lyhytaikaisesti apulaisosastonhoitaja.

Apulaisosastonhoitajan vastuulla on yksikön opiskelijayhteistyö. Apulaisosastonhoitaja osallistuu myös yhdessä lähijohtajan kanssa yksikön kehittämiseen, osaamisen varmistamiseen ja resurssointiin.

Osaston lääkärit ovat johtavan ylilääkärin alaisuudessa ja osastolla on mahdollisuus konsultoida HUS:n psykiatria ja kerran viikossa on psykiatrin kierto. Osaston 7 osastonsihteeri palvelee myös osastoa 8, jonka esihenkilö on tukipalvelujen lähijohtaja.

Laitoshuollon työntekijät (SOL) ovat laitoshuollon esihenkilön alaisuudessa. 

5. Omavalvonnan riskienhallinta

5.1.    Riskienhallinnan vastuut, ohjeet sekä suunnitelmat

Palveluyksikön toimintojen riskienhallinnasta vastaava ja käytännön organisointi:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on tehty ohje haittatapahtumien, läheltä piti -tilanteiden ja vakavien vaaratapahtumien käsittelyyn. 
Sairaalapalveluissa lähijohtajat vastaavat haittatapahtumien ja läheltä piti -tilanteiden käsittelystä ja tarvittaessa niiden käsittelyn siirtämisestä eteenpäin. Ilmoitukset käsitellään viikoittain. Haittatapahtumien ja läheltä piti -tilanteiden koosteraportit käydään läpi johtoryhmissä osavuosikatsausten yhteydessä.

Lähijohtajalla on päävastuu riskienhallinnasta toimintayksikössä.

Yksikössä määriteltyjä riskienhallinnan vastuita: 
Lääkehoito: Julia Kolomainen
Turvallisuus: Miia Dalkilic
Hygienia: Antti Lehtinen
Lääkintälaitteet: Liisa Enqvist
Jatkuvuustyöasemat: Elina Mynttinen

Palveluyksikön valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta vastaava henkilö:

Ylilääkäri Vili Arminen
vili.arminen@vakehyva.fi  
p. 0403541490

Lähijohtaja Laura Järvinen VAKE
laura.jarvinen@vakehyva.fi 
p. 0503121990

Lähijohtaja Heidi Rautio HUS
heidi.rautio@hus.fi 
p.0504106335


Henkilöstön riskienhallinnan osaamisen varmistaminen:

HUS vastaa henkilöstön perehdyttämisestä sekä täydennyskoulutuksesta. Perehdytys toteutetaan HUSin perehdytysohjelman sekä yksikkökohtaisen perehdytysohjelman mukaan. Osaamisen kehittämisen keinoja, kuten työkiertoa, mentorointia, verkko-oppimista tai erilaisia kehittämishankkeita toteutetaan monipuolisesti. Riskienhallinnan osaamisen varmistamisen vaatimukset kuvattu alla.

Luettelo Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetasoisista riskienhallinnan/omavalvonnan toimeenpanon ohjeista:
•    Sosiaali- ja terveyspalvelujen omavalvontaohjelma Omavalvonta | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
•    Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen omavalvontaohjelma Keski-Uudenmaan+pelastuslaitoksen+omavalvontaohjelma+2024-2026.pdf
•    Asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelma
•    Lääkehoitosuunnitelma
•    Laitevastaavan käsikirja
•    Tartuntatautien ja infektioiden torjunnan ohjeet
•    Vakavien vaaratapahtumien tutkinnan ohjeet
•    Turvallisuuden ja varautumisen ohjeet
•    Valmiussuunnitelma
•    Tietoturvasuunnitelma
•    Tietosuoja- ja tietoturvaohjeistukset
•    Työturvallisuuden ja työsuojelun ohjeet
•    Meillä töissä – käsikirja 
•    Osallisuusohjelma ja suunnitelmat
•    Alueellinen hyvinvointikertomus ja suunnitelma
•    Kaksikielisyysohjelma

Luettelo yksikkökohtaisista riskienhallinnan/omavalvonnan toimeenpanon ohjeista:

•    Riskien arviointi (työolojen arviointi, asiakasturvallisuus, ympäristö), päivitysaika: 14.3.2024
•    Palo- ja pelastussuunnitelma (sis. poistumisturvallisuusselvitys) Katriinan toimipiste, päivitysaika: 3/24
•    Valmius- ja varautumissuunnitelma, päivitysaika: 12/23
•    Perehdytyssuunnitelma, päivitysaika:
•    Lääkehoitosuunnitelma, päivitysaika:

5.2.    Riskienhallinnan keinot, epäkohtien käsittely ja raportointi

Riskienhallinnan järjestelmät ja kirjaaminen:
Riskien tunnistamiseen on käytössä WPro-ohjelmisto, jolla työyksiköt tunnistavat ja arvioivat: 
•    Psykososiaaliset kuormitustekijät 
•    Tapaturman vaarat 
•    Ergonomian / tuki- ja liikuntaelinten kuormitustekijät 
•    Fysikaaliset vaaratekijät 
•    Kemialliset altisteet 
•    Biologiset altisteet

Riskienarviointi päivitetty:  14.3.2024

Potilas- / asiakasturvallisuutta vaarantavien tapahtumien ilmoittamiseen ja raportointiin on käytössä HaiPro-ohjelmisto. SPro on vastaavasti tarkoitettu sosiaalihuoltolain mukaisiin epäkohta- ja epäkohdan uhka ilmoituksiin ja niiden raportointiin. Työturvallisuutta varantavat tapahtumat ilmoitetaan ja raportoidaan WPro-ohjelmistoa. 
Alla olevaan taulukkoon on lueteltu kaikki hyvinvointialueella poikkeamien ilmoittamiseen käytössä olevat kanavat.

Riski, poikkeama, epäkohta tai ilmoitusvelvollisuus  Ilmoittamistapa  Vastuu viranomainen 
Asiakas- ja potilasturvallisuuden vaaratapahtumat  HaiPro/Spro   
Väärinkäyttöilmoitus (ns. whistleblowing-direktiivi) 

Väärinkäyttöilmoitus- 

lomake (Intrassa) 

 
Ilmoitus sosiaalihuollon epäkohdasta (sosiaalihuoltolaki §48)  SPro  Tarvittaessa AVI 
Työturvallisuusilmoitus (henkilöstöön kohdistuva haitta- tai vaaratapahtuma)  WPro   
Vakavan vaaratapahtuman tutkinta  HaiPro   
Työturvallisuusilmoitus ja riskienhallinta  HaiPro   
Tietoturva- ja tietosuojapoikkeamat  Viipymättä yhteys lähijohtajaön, tarkemmat ohjeet Intran tietoturva- ja tietosuojaosiossa.    
Tietoturvaloukkaus  Viipymättä yhteys lähijohtajaön, tarkemmat ohjeet Intran tietoturva- ja tietosuojaosiossa.   
Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon hoitoilmoituskanta   HILMO  THL 
Lääkkeiden ja rokotusten haittavaikutusilmoitukset  Fimean lomake  Fimea 
Lääkinnällisten laitteiden poikkeamat  HaiPro & Fimean lomake  Fimea 
Säteilyvaarailmoitukset    STUK 
Valvottavat tartuntataudit    THL 
Ruoka- ja vesivälitteisten epidemioiden ilmoittaminen    Ruokavirasto 

 

Epäkohtien ja vaara- ja haittatapahtumien sekä läheltä piti -tilanteiden käsitteleminen:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on tehty ohje haittatapahtumien, läheltä piti -tilanteiden ja vakavien vaaratapahtumien käsittelyyn.
Osastolla 8 lähijohtajat vastaavat haittatapahtumien ja läheltä piti -tilanteiden käsittelystä ja tarvittaessa niiden käsittelyn siirtämisestä eteenpäin. Ilmoitukset käsitellään viikoittain. Haittatapahtumien ja läheltä piti -tilanteiden koosteraportit käydään läpi johtoryhmissä osavuosikatsausten yhteydessä. 
Korjaavat toimenpiteet kirjataan lähijohtajien toimesta ohjelmistoon, jonka kautta ilmoitus on tehty (Haipro, SPro, WPro). Sovitut muutokset työskentelyssä, muistutus sovittujen toimintatapojen noudattamisesta tai muut korjaavat toimenpiteet tiedotetaan henkilökunnalle yksikkökokouksissa ja kirjataan kokousmuistioon. Muille yhteistyötahoille viestitään sähköpostitse.

Vakavan vaaratapahtuman tutkinta: 
Vakava vaaratapatuma on yleensä kuolemaan, vakavaan vammautumiseen tai sairaalahoidon aloittamiseen/sen jatkamiseen johtanut seuraus, jonka taustalla ovat selkeät puutteet turvallisessa toiminnassa. Kun välittömät turvallisuus- ja tukitoimet on vaaratapahtuman sattuessa varmistettu, käynnistetään tapahtuman esiselvitys. Esiselvityksen pohjalta tehdään päätös varsinaisesta tutkinnasta ja sen tarkoitus on systemaattisesti selvittää, miksi tapahtuma sattui, mitä riskejä ja puutteita toiminnassa voidaan tunnistaa, sekä antaa konkreettisia suosituksia puutteiden ja toimintatapojen korjaamiseksi. Tutkinnan tarkoituksena ei ole etsiä tapahtuman syyllistä. Tutkinnan tavoitteena on parantaa turvallisuutta ja pyrkiä estämään vastaavia tapahtumia tulevaisuudessa. Hyvinvointialueen sisäisestä tutkinnasta vastaa vakavien vaaratapahtumien tutkintaryhmä.


Omavalvontasuunnitelmassa tulee olla kuvattuna millä tavoin tieto vakavista vaaratapahtumista välitetään organisaation sisällä: 

Kuolemat ja vakavat vammautumiset tai niihin liittyvät uhat (esim. tulipalot) ilmoitetaan viivytyksettä esihenkilölle tai muulle vastuuhenkilölle, jotka ilmoittavat asian eteenpäin toimialan johdolle, vakavien vaaratapahtumien tutkintaryhmälle sekä turvallisuusyksikölle yhteissähköpostiin turva@vakehyva.fi. Muut vakavat vaaratapahtumat ilmoitetaan eteenpäin viimeistään 48 tunnin kuluttua tai seuraavana arkipäivänä. Lisätietoa vakavista vaaratapahtumista löytyy myöhemmin julkaistavassa vakavien vaaratapahtumien oppaasta.

5.3.    Palveluyksikön keskeiset riskit

Asiakas- ja potilasturvallisuuden kannalta palveluyksikön toiminnan keskeiset riskit (huomioi työturvallisuus- ja terveydensuojelulait):

Lääkkeiden jakotila epäergonominen

Kansliatila ahdas ja epäergonominen

Työn keskeytykset esim. ovikello

Hybridiosaston käytäntöjen ja ohjeistusten yhdistämisessä välillä epäselvyyttä

Väkivallanriski

Käytännön toimet asiakas- ja potilasturvallisuuteen kohdistuvien riskien ennaltaehkäisyyn ja hallintaan:

Lääkkeenjakoa porrastettu osastojen 7 ja 8 kesken

Kansliaan hankittu sähkökäyttöiset pöydät

Aloitettu kuukausittaiset yhteistyökokoukset HUS ja Vake

Henkilöturvahälyttimet käytössä joka työvuorossa, jokaisella

 

Omavalvonnan riskienhallinnan toteutumisen varmistus käytännössä ostopalvelu- ja alihankintatilanteissa:
Ostetusta palvelukokonaisuudesta vastaava palveluntuottaja vastaa alihankintana tuotettujen palvelujen laadusta. Ostopalvelujen laatu ja asiakas-/potilasturvallisuus varmistetaan seuraamalla ja arvioimalla säännöllisesti palvelutuotantoa suhteessa ostettuun palveluun ja siitä laadittuun sopimukseen ja palvelukuvaukseen. Laadun poikkeamista ilmoitetaan palveluntuottajalle viipymättä ja sovitaan poikkeamien korjaamisesta. Alihankinnan palveluntuottajilta vaaditaan omavalvontasuunnitelmat kuin omalta palvelutuotannolta ja ne huomioidaan palvelusopimuksia laadittaessa.  

5.4.    Riskienhallinnan seuranta

Riskienhallinnan ja korjaavien toimenpiteiden seuranta, kirjaaminen ja tiedottaminen:
Osastolla 8 HUS ja VAKE lähijohtajat vastaavat riskienhallinnan seurannasta, toimenpiteistä sekä niiden kirjaamisesta ja tiedottamisesta. Seurantaa tehdään yhdessä moniammatillisen tiimin kanssa säännöllisesti.

Valvovien viranomaisten selvityspyyntöjen, ohjauksen ja päätösten käsittely ja huomioiminen palveluyksikön toiminnassa ja sen kehittämisessä:
Selvityspyyntöjen, ohjauksen ja päätösten käsittely ja huomioiminen palveluyksikön toiminnassa ja sen kehittämisessä tapahtuu aina Sairaalapalvelujen johtoryhmän kautta.

5.5.    Palveluntuottajan ja henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus

Palveluntuottajan ja henkilöstön valvontalain 29 §:n mukainen ilmoitusvelvollisuus:
•    Palveluntuottajalla ja henkilökunnalla on ilmoitusvelvollisuus, jos he huomaavat epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan asiakkaan tai potilaan sosiaali- tai terveydenhuollon toteuttamisessa tai muun lainvastaisuuden.
•    Ilmoitus tulee tehdä viipymättä ja salassapitosäännösten estämättä palveluyksikön vastuuhenkilölle tai muulle toiminnan valvonnasta vastaavalle henkilölle. 
•    Ilmoituksen saatuaan palvelunjärjestäjän, palveluntuottajan ja vastuuhenkilön on ryhdyttävä toimenpiteisiin epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan tai muun lainvastaisuuden korjaamiseksi.
•    Mikäli epäkohtailmoitus tehdään valvonnasta vastaavalle henkilölle valvonta ja tuottajaohjausyksikköön, käsitellään ilmoitus intrassa kuvatun prosessin mukaisesti. 
•    Ilmoituksen tehneeseen henkilöön ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia. Kiellettyinä vastatoimina pidetään esimerkiksi työ- ja virkasuhteen ehtojen heikentämistä tai palvelussuhteen päättämistä ilmoituksen seurauksena.
•    Mikäli epäkohta vaarantaa olennaisesti asiakas- ja potilasturvallisuutta tai puutteita ei kyetä hyvinvointialueella korjaamaan omavalvonnallisin toimin, tehdään ilmoitus myös aluehallintovirastolle tai Valviraan. 
•    Palveluntuottajan on tiedotettava henkilöstölleen ilmoitusvelvollisuudesta ja sisällytettävä menettelyohjeet omavalvontasuunnitelmaan.
Henkilöstön tiedottaminen ilmoitusvelvollisuuksista ja -oikeuksista ja niiden käytöstä:
HUS lähijohto käy henkilöstön kanssa läpi palveluyksikön ohjeistuksen ilmoitusvelvollisuudesta ja epäkohtailmoituksen tekemisestä.

6. Asiakas- ja potilasturvallisuus

6.1.    Palveluyksikön henkilöstö ja rekrytointi

Henkilöstön määrä ja rakenne:
Aamu- ja iltavuoroissa henkilöstön järjestämisestä vastaa HUS. Yövuoroissa osasto 7 hoitajat hoitavat myös osasto 8:n potilaat.

Osasto 8:lla työskentelee vakituisesti 6 sairaanhoitajaa. Lisäksi yksikössä työskentelee lääkäreitä ja osastonsihteeri. Käytettävissä ovat myös toiminta- ja fysioterapeutin palvelut. Apulaisosastonhoitajan ja osastonhoitajan työpanos jakautuvat myös muihin yksiköihin.

Oppilaitosyhteistyön myötä harjoittelujaksoilla on säännöllisesti sairaanhoitajaopiskelijoita. Lisäksi osastolla saattaa työskennellä sijaisia, jotka ovat joko HUS-työsuhteessa tai työskentelevät Seure-henkilöstövuokrauksen kautta.

Sijaisten käytön periaatteet: 
HUS vastaa sijaisten käytöstä sekä hankkimisesta aamu- ja iltavuorojen osalta joko sisäisin järjestelyin ja yhteistyössä Seure- henkilöstövuokrauksen kanssa. Arkisin sijaisjärjestelyistä vastaa yksikön lähijohtaja, tarvittaessa apunaan apulaisosastonhoitaja. Viikonloppuisin ja arkipyhinä puutokset ilmoitetaan yksikön vuorosta vastaavalle hoitajalle ja hän koordinoi sijaisjärjestelyä.

Vuokratun työvoiman tai toiselta palveluntuottajalta alihankitun työvoiman käyttö ja määrä oman henkilöstön täydentämisessä:
Akuuteissa työvuoropuutoksissa voidaan käyttää Seure henkilöstövuokrausta.

Rekrytointi:
HUS vastaa henkilöstön rekrytoinnista. Henkilöstöllä tulee olla koulutustaan vastaavat tehtävät sekä selkeä tehtäväkuva ja työnjako. HUSin työpaikkailmoituksiin tulee kuvata kulloinkin voimassa oleva tehtävänimike ja kelpoisuusehto. Terveydenhuollon ammattitehtäviin voidaan valita henkilö, joka on suorittanut tehtävän edellyttämän ammattitutkinnon ja hänellä on Valviran myöntämä oikeus toimia laillistettuna terveydenhuollon ammattihenkilönä ja käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä tai lupa harjoittaa asianomaista ammattia. Opiskelijoiden tilapäinen toiminta laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön tehtävissä on kuvattu HUSissa rekrytoinnin pysyväisohjeessa. Rekrytoidessa palkkaava esihenkilö tarkistaa aina ennen päätöstä työsuhteen aloittamisesta työnhakijan/virkaa hakeneen kelpoisuuden ja oikeuden harjoittaa terveydenhuollon ammattia Suomessa. Kelpoisuus tarkastetaan alkuperäisistä tutkintotodistuksista. Valvontalain (741/2023) perusteella iäkkäiden ja vammaisten kanssa työskentelevien rikostausta tulee selvittää.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksien varmistaminen 
HUS vastaa ammattioikeuksien varmistamisesta rekrytoinnin yhteydessä. Kelpoisuus tarkastetaan alkuperäisistä tutkintotodistuksista.

6.2.    Henkilöstön osaaminen, perehdyttäminen ja täydennyskoulutus

Henkilöstön asianmukaisen koulutuksen, riittävän osaamisen ja ammattitaidon sekä kielitaidon varmistaminen:
HUS vastaa henkilöstön koulutuksesta ja osaamisen varmistamisesta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölaissa säädetään työntekijöiden velvollisuudesta ylläpitää ammatillista osaamistaan ja työnantajien velvollisuudesta mahdollistaa työntekijöiden täydennyskouluttautuminen. Työntekijöiden osaamistarpeet kartoitetaan vuosittain lähijohtajan ja työntekijän välisessä kehitys- ja osaamistarvekartoituskeskustelussa. Henkilökuntaa kannustetaan oman osaamisen kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Osaamisen kehittämisen keinoja, kuten työkiertoa, mentorointia, verkko-oppimista, oppisopimuskoulutusta tai erilaisia kehittämishankkeita toteutetaan monipuolisesti. Lääkehoito-osaaminen varmistetaan viiden vuoden välein (sairaanhoitajat, lähihoitajat, perushoitajat) verkkokoulutuksella LOVE-lääkehoidon osaaminen, teoriaopinnoilla, tenttimisellä sekä käytännön näytöillä. Lisäksi osaston 8 henkilökunta voi osallistua Katriinan sairaalassa järjestettäviin koulutuksiin.

Henkilöstön perehdytys:
HUS vastaa henkilöstön perehdyttämisestä sekä täydennyskoulutuksesta. Psykiatrialla perehdytys muodostuu HUS perehdytyksen lisäksi psykiatrian ammattiryhmä- ja potilasryhmäkohtaisista perehdytysohjelmista. Esihenkilön vastuulla työsuhteen alussa on räätälöidä perehdytys huomioiden työntekijä aiempi osaaminen sekä työsuhteen kesto. Järjestelmällisellä perehdytyksellä varmistetaan, että uusi työntekijä ja myös pitkältä poissaolojaksolta palaava työntekijä oppii työnsä ja tehtävänsä. Perehdytys toteutetaan HUSin perehdytysohjelman sekä yksikkökohtaisen perehdytysohjelman mukaan.

Henkilöstön ammattitaidon ylläpitäminen ja täydennyskoulutus sekä niiden arviointi ja seuranta: 

Osasto 8:n henkilökunnalla on mahdollisuus osallistua sekä HUS:n että Vaken koulutuksiin sekä muihin Katriinassa järjestettäviin koulutuksiin.

Opiskelijoiden ohjaus, johto ja valvonta:
Osasto 8:lle sairaanhoitajaopiskelijat varaavat harjoittelujaksot Jobiili järjestelmän kautta. Osastollamme apulaisosastonhoitaja koordinoi opiskelijoiden harjoittelupaikkavarauksia sekä on muutoinkin ohjaajien apuna harjoittelujakson aikana käytännön asioissa. Harjoittelujaksot toteutetaan yhdessä oppilaitoksien kanssa. Opiskelijoiden ohjauksesta vastaavat osasto 8:n sairaanhoitajat. Opiskelijoille nimetään omat ohjaajat harjoittelujaksolle.

Palveluyksikön henkilöstöltä kerättävä säännöllinen palaute, sen käsittely ja hyödyntäminen:
Henkilöstöltä kerätään palautetta säännöllisesti työhyvinvointi- ja johtamiskyselyillä. Tulokset käsitellään osaston viikkokokouksissa. Tarvittaessa tulosten perusteella nostetaan asioita ja kehittämistarpeita, joiden kehittäminen aloitetaan lähijohtajan toimesta.

Henkilöstön osaaminen ja työskentelyn asianmukaisuuden seuranta ja havaittuihin epäkohtiin puuttuminen:
Henkilöstön osaamisen ja työskentelyn asianmukaisuudesta vastaavat HUS lähijohto yhdessä ylilääkärin kanssa. Yksikössä kerätään potilaspalautetta ja ne käsitellään viikkokokouksissa.

6.3.    Henkilöstön riittävyyden seuranta

Henkilöstömitoitus ja resurssointia koskevat vaatimukset:
Yksikössä on 6 sairaanhoitajaa. Vähimmäishenkilöstömitoitus on aamuvuorossa yksi sairaanhoitaja ja iltavuorossa yksi sairaanhoitaja. Lisäksi välivuorossa työskentelee yksi sairaanhoitaja. Yövuorossa osasto 8:n potilaiden hoidosta vastaa osasto 7:n hoitajat.
Työvuorossa pitää olla vähintään yksi lääkeluvallinen sairaanhoitaja.

Henkilöstön riittävyyden varmistaminen:
Henkilöstön riittävyys varmistetaan asianmukaisella työvuorosuunnittelulla. Työvuorosuunnittelusta vastaa viime kädessä lähijohtaja.

Toimintamallit niitä tilanteita varten, kun henkilöstöä ei ole riittävästi:
Mikäli äkillistä henkilöstöpuutosta ei yrityksistä huolimatta saada paikattua osasto 8 saa apua osasto 7:n hoitajilta. Potilaille turvataan kaikki välttämätön hoito. Tällaisessa tilanteessa työtehtäviä joudutaan mahdollisesti priorisoimaan. Ensisijaisesti jokaiselle huolehditaan ruoka, lääkkeet, välttämättömät hoitotoimenpiteet sekä wc-toiminnot.

6.4.    Lääkehoito ja lääkinnälliset laitteet

Palveluyksikön lääkehoidon asianmukaisuudesta ja lääkehoitosuunnitelman laatimisesta, toteutumisesta ja seurannasta palveluyksikössä vastaava henkilö:
Lääkehoitosuunnitelma on laadittava sosiaali-ja terveysministeriön Turvallinen lääkehoito -oppaan (2021:6) mukaisesti. STM:n opas löytyy osoitteestaTurvallinen lääkehoito : Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen - Valto
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lääkehoitosuunnitelma ohjaa yhtenäisesti ja hallitusti toteutettavaan lääkehoitoon. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (341/2011) mukaan lääkehoidon turvallisuus on yksi potilasturvallisuuden keskeisimmistä tekijöistä. Lääkehoitosuunnitelma varmistaa, että eri ammattinimikkeillä työskentelevän henkilöstön toimintatavat sekä valmiuksien ja lisäkoulutustarpeiden arviointi ja ylläpitäminen ovat yhtäläiset. Suunnitelma toimii myös lääkehoidon perehdytyksen työvälineenä. Suunnitelmallisesti ja laadukkaasti toteutettava lääkehoito lisää potilasturvallisuutta ja tuottaa kustannussäästöjä. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lääkehoitosuunnitelma liitteineen löytyy Intrasta. 
Lisäksi jokaisella yksiköllä on oma lääkehoitosuunnitelmansa, jossa kuvataan tarkemmin lääkehoidon toteuttamista, lääkkeiden kulutuksen seurantaa ja valvontaa. Yksikkökohtaisessa lääkehoitosuunnitelmassa kuvataan suunnitelman ylläpitoa, päivittämistä, toimeenpanoa sekä seurantaa. Suunnitelmassa kuvataan toimintakäytännöt lääkehoidon toteuttamisessa tapahtuneista poikkeamatilanteista sekä toimintakäytännöistä potilaalta palautuneiden ja käyttämättä jääneiden lääkkeiden käsittelystä. 

Yksikön lääkehoitovastaavan nimi ja yhteystiedot
Lähijohtaja Heidi Rautio heidi.rautio@hus.fi  
Sairaanhoitaja Julia Kolomainen julia.kolomainen@hus.fi 

Sairaalapalvelujen lääkehoitosuunnitelmasta vastaa:
Johtava ylilääkäri Kaisa Rajala, kaisa.rajala@vakehyva.fi

Lääkinnällisistä laitteista annetun lain (719/2021) mukaisten velvoitteiden noudattaminen:
Hyvinvointialueen kullakin toimialalla on omat koordinoivat lääkintälaitevastaavat, jonka lisäksi yksiköissä on omat lääkintälaitevastaavat. Laitevastaavien tehtävästä kuvataan tarkemmin Laitevastaavien käsikirjassa (löytyy Intrasta). Kaikkien laitevastaavien tulee suorittaa Duodecimin Oppiportin Laiteturvallisuus-verkkokoulutus. Lisäksi kaikilta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiltä, jotka työskentelevät lääkinnällisten laitteiden parissa, edellytetään suoritettavan Duodecimin Oppiportin Laitehallinnan perusteet-verkkokurssi 5 vuoden välein. Yksiköt määrittelevät tarkemmin muista, yksikköä koskevista lääkintälaitekoulutuksista.

Kuvaus toimipaikassa olevista terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista:
Verenpainemittarit, happisaturaatiomittarit, kuumemittarit (korva/kainalo), verensokerimittareita, henkilövaaka, potilasnosturi, suihkutuoleja, liikuteltava imulaite. Lääkkeitä varten on lääkejääkaappi- sekä viileäkaappi. Osastolla on käytössä myös suonensisäiseen nesteytykseen liittyviä tarvikkeita ja nesteitä. 
Osaston käytössä oleva elvytyskärry ja defibrillaattori sijaitsee osasto 3:n kansliassa. 
Lisäksi osastojen yhteiskäytössä on P-CRP ja P-Hb mittarit. 
Yhteiskäyttövarastosta löytyy lisäksi EKG laite sekä virtsanresiduaalimittari. 
Yksikön laitevastaava huolehtii määräaikaishuollot ja pitää yllä lääkelaiterekisteriä. Lääkintälaiterekisteri (Medusa) otettiin käyttöön 2024. Vastuuhenkilöt koulutetaan uuden rekisterin käyttöön.  Jokaisen työntekijän vastuulla on puuttua ja tehdä ilmoitus, mikäli havaitsee vaaratilanteita/ vikaa laitteissa ja tarvikkeista.  Viallinen laite tulee poistaa käytöstä välittömästi. Jos laitteessa havaitaan virhe, siitä ilmoitetaan Tekniseen huoltoon. 
Lääkejääkaappien lämpötilapoikkeamista tulee viesti yksikön puhelimeen.

Toimintayksikön nimetty laitevastaava: 
Sairaanhoitaja Liisa Enqvist

6.5.    Toimitilat ja välineet

Toiminnassa käytettävät toimitilat, toimintaympäristö, ja välineet sekä niiden turvallisuus, turvallinen käyttö ja soveltuvuus tarkoitukseensa:

Sairaalapalvelut toimivat vuokratiloissa Katriinan sairaalassa, Keravan terveyskeskuksessa ja Peijaksen sairaalassa. Kaikki käytössä olevat tilat on rakennettu sairaalakäyttöön mutta ne eivät enää monin tavoin vastaa tämän päivän sairaalahoidon vaatimuksia. Haasteita aiheuttavat monen hengen potilashuoneet sekä liian vähäinen saniteetti- ja tukipalvelutilojen määrä. Toiminnan hajautuminen kolmeen eri kiinteistöön lisää tarvetta erilaisille logistisille ratkaisuille ja kasvattaa resurssien tarvetta. Käynnissä on ollut useamman vuoden ajan ns. Peijas-kampus hanke, jonka tavoitteena on saada VAKEn alueen sairaalapalvelut keskitettyä Peijaksen sairaala-alueelle.  

Kaikki käytössä olevat tilat ovat kulunvalvonnan ja vartiointipalvelujen piirissä. Tarkemmin tilojen suojauksesta kerrotaan kiinteistökohtaisissa turvallisuus- ja pelastussuunnitelmissa.

Jokaisen kiinteistön siivous ja jätehuolto on järjestetty eri tavoin ja nämä on kuvattu alla:
Katriinan sairaalassa siivouspalvelut tuottaa SOL-siivouspalvelut. Jätteiden lajittelu tapahtuu yksiköissä.
Kuvaus asiakas- ja potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta sekä tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa.
Yksikön tilat ovat osittain yhteiset osasto 7:n kanssa. Tämä yhteistyö tilojen suhteen on kuitenkin järjestetty toimivaksi.
Potilashuoneet 1-3 ja 8 ovat osasto 8:n käytössä.
Yhteisessä käytössä on henkilökunnan taukotila, varastotilaa, jätehuone, lääkehuone sekä henkilökunnan tauko- ja wc tilat.                        
Yksikön kaikki ovet ovat lukittuina potilasprofiilista johtuen.
Avainhallinnasta hankittaviin avaimiin lähijohtaja määrittelee jokaiselle kulkualueet. Nämä on määritelty ammattiryhmittäin. Esimerkiksi opiskelijat eivät pääse lääkehuoneeseen.   

Siivouksen hoitaa sopimuksen mukaisesti SOL ja tätä valvotaan mm aiemmin kuvatuilla laatukierroilla kerran kuussa. Yksikössä on jätehuone, johon henkilökunta/ SOL henkilökunta tuo jätteet ja potilaspyykin. Teknisen huollon työntekijät toimittavat ne eteenpäin. Tartuntavaaralliset jätteet merkitään erivärisellä pyykkipussilla. Särmäjäte lajitellaan asianmukaisiin särmäjäteastioihin ja huolehditaan niiden oikea-aikaisesta tyhjentämisestä. Henkilökunta laittaa sovittuun paikkaan lääkejätteen. Tableteille ja nestemäiselle lääkejätteelle on omat lääkejäteastiat lääkehuoneissa. Biologinen jäte on osasto 4 huuhteluhuoneessa.   

Kappaleessa 6.4 on kerrottu lääkintälaitteiden lisäksi käytettävät välineet, joita koskee terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annettu laki 629/2010.

Toimitiloille tehdyt tarkastukset sekä myönnetyt viranomaishyväksynnät ja luvat päivämäärineen:
Sairaalapalvelujen yksiköt toimivat kiinteistöissä, joihin tehdään vuosittain lakisääteinen palotarkastus. Palotarkastukseen osallistuvat pelastuslaitoksen lisäksi kiinteistön omistajan edustaja ja päätoimija. 

Tarkastuksissa ja hyväksynnöissä toimitilojen omavalvonnan kannalta todetut keskeiset havainnot:
Palotarkastuksissa tehdään kiinteistökohtaisia havaintoja. Edellisissä tarkastuksissa ei ole tullut esille huomautettavaa, asioiden on todettu olevan kunnossa.

Toimitilojen ja välineiden käyttöön liittyvät riskit ja niiden hallintakeinot:
Osastolla 8 on yhden- ja kahdenhengen potilashuoneita. Lääkärinkierrot toteutetaan osaston kansliassa ja näin varmistetaan potilaan yksityisyydensuoja.
Infektioidentorjunta toteutetaan siitä erikseen annettujen ohjeiden mukaisesti.

Toimitilojen ylläpitoa, huoltoa sekä epäkohtailmoituksia ja tiedonkulkua koskevat menettelyt:
Ohjeet toimitiloihin liittyvään ylläpitoon, huoltoon ja epäkohtailmoitukseen löytyvät Vaken intrasta: VAKKA-portaalin ohje toimitila-asioissa.
Ohjeet sisäilmaan liittyviin epäkohtiin löytyvät Vaken intrasta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toimintamalli sisäilma-asioissa 
Palvelutoimintaan käytettävän kiinteistön pitkäjänteistä ylläpitoa koskevat toimintamallit, resurssit ja suunnitelmat:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella kiinteistöjen pitkäjänteistä ylläpitoa koskevat toimintamallit, resurssit ja suunnitelmat koordinoi tilakeskus.

Välineiden huolto ja niiden käytön vaatiman koulutuksen järjestäminen:
Välineiden huolto on kuvattu kappaleessa 6.4. Välineiden käytön vaatimat ohjeet ja koulutus ovat osa perehdytystä ja täydennyskoulutusta, mikä on kuvattu kappaleessa 6.2.

6.6.    Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

Yksikössä käytössä olevat asiakastietojärjestelmät: 
Potilastyön kirjaamiseen käytetään Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmää.

Tietojärjestelmien käytön asianmukaisuus, henkilöstön kouluttaminen ja osaamisesta huolehtiminen:
Lähijohtaja huolehtii uuden työntekijän perehdyttämisestä tietoturva- ja tietosuojaohjeisiin sekä työntekijän omissa työtehtävissä tarvittavaan erityisosaamiseen. Lähijohtaja tilaa työntekijöille käyttöoikeudet työtehtävien perusteella. Jokaisella työntekijällä on henkilökohtaiset käyttäjätunnukset. Jokainen työntekijä tai työhön osallistuja on velvollinen tutustumaan hyvinvointialueen tietosuojaa ja tietoturvaa koskevaan ohjeistukseen, käymään koulutuksen ja allekirjoittamalla tietosuojasitoumuksen sitoutumaan kyseisten ohjeistusten sekä laissa säädetyn salassapitovelvollisuuden noudattamiseen.

Tietoturvasuunnitelman laatimis-/päivittämispäivämäärä sekä palveluyksikön vastuuhenkilö:
VAKElle on koko organisaatiota koskeva tietoturvasuunnitelma, julkaisu syksyllä 2024. Tietoturvasuunnitelma on ei-julkinen asiakirja. Yksiköillä ei ole nimettyjä vastuuhenkilöitä.

Rekisterinpitäjän oikeuksien ja vastuiden toteutuminen palveluyksikön toiminnassa, myös ostopalvelu- ja alihankintatilanteissa:
Terveydenhuollon palvelujen toimialan rekisterinpitäjä on toimialajohtaja Kati Liukko. Sairaalapalvelujen yksiköiden henkilöstö on henkilötietojen käsittelijä.

Tietojärjestelmien poikkeavuuksista ja tietoverkkoihin kohdistuvista tietoturvallisuuden häiriöstä ilmoittaminen:
Dokumentointivelvollisuuden täyttämiseksi kaikista tietoturvapoikkeamista tulee tehdä ilmoitus siinä yksikössä, missä asia huomataan. Lähijohtaja vastaa ilmoitusten tekemisestä ja eteenpäin toimittamisesta. Tietoturvaloukkauksen ilmoitusprosessi ja ohjeet löytyvät Vaken intranetistä.

Omavalvonnalliset toimet poikkeama ja häiriötilanteiden aikana:
Häiriötilanteessa on käytössä Apottijärjestelmän jatkuvuustyöasema. Jatkuvuustyöaseman toimintavalmius testataan säännöllisesti.
Teknologian soveltuvuuden, asianmukaisuuden ja turvallisuuden varmistaminen sekä henkilöstön käyttöopastus: 
Lähijohtaja huolehtii uuden työntekijän perehdyttämisestä tietoturva- ja tietosuojaohjeisiin sekä työntekijän omissa työtehtävissä tarvittavaan erityisosaamiseen. Lähijohtaja tilaa työntekijöille käyttöoikeudet työtehtävien perusteella.

Palveluyksikön varautuminen teknologian vikatilanteisiin ja pitkiin huoltoviiveisiin:
Häiriötilanteessa on käytössä Apottijärjestelmän jatkuvuustyöasema. Jatkuvuustyöasemalta saadaan hoitoon kriittisesti liittyvät tiedot esim. lääkitystiedot.

Asiakkaan ja potilaan yksilöllisten tarpeiden ja itsemääräämisoikeuden toteutumisen varmistaminen teknologiaa hyödynnettäessä:
Hyvinvointialueella on käytössä lakiin perustuva lokivalvonta ja tietojen käyttöä seurataan säännöllisesti. Lokivalvonnan tavoitteena on sekä asiakkaan, että henkilöstön oikeusturvan toteutuminen ja tietosuojalainsäädännön asettamien velvoitteiden täyttäminen. Dokumentointivelvollisuuden täyttämiseksi kaikista tietoturvapoikkeamista tulee tehdä ilmoitus siinä yksikössä, missä asia huomataan. Lähijohtaja vastaa ilmoitusten tekemisestä ja eteenpäin toimittamisesta. Tietoturvaloukkauksen ilmoitusprosessi ja ohjeet löytyvät Vaken intranetistä.

6.7.    Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja

Palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä ja siihen liittyvästä ohjeistuksesta vastaava johtaja:

Toimialajohtaja Kati Liukko

kati.liukko@vakehyva.fi

p. 0404891763

Hyvinvointialueen Hallintojohtaja Timo Aronkytö

timo.aronkyto@vakehyva.fi 


Palveluntuottajan tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tietosuojavastaava: Veera Välitalo tietosuojavastaava@vakehyva.fi  

Asiakas- ja potilastietojen kirjaamisen keskeiset käytännöt: 
Potilastyön kirjaamiseen käytetään Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmää. Hoidon ja kuntoutuksen dokumentointi on osa potilas- ja työturvallisuutta ja sillä edistetään laadukkaan, potilaslähtöisen hoidon toteutumista. Potilastietojärjestelmään tallennetaan hoidon kannalta oleellinen tieto, joita ovat hoidon tarve ja tavoite, hoidon toteutus, seuranta ja arviointi sekä diagnoosi ja lääkitys. Hoitosuunnitelmaa laadittaessa potilaalle annetaan tietoa hänen sairauksistaan ja niiden hoitovaihtoehdoista sekä niihin liittyvistä riskeistä. Hoitosuunnitelmassa sovitaan myös niistä asioista, joista potilas tai hänen läheisensä huolehtivat. Suunnitelmasta annetaan tarvittaessa kopio potilaalle. Potilaalta kysytään suostumus tietojen katseluun ja informoidaan Kanta-arkistoon menevistä tiedoista. Niistä kerrotaan suullisesti ja otetaan tarvittaviin suostumuksiin ja asiakirjoihin allekirjoitus. Tarvittaessa informoidaan läheiset. 
Potilaan tiedot kirjataan päivittäin joka vuorossa sähköisesti Apotti-tietojärjestelmään. Kirjaaminen pyritään toteuttamaan mahdollisimman reaaliaikaisesti. Päivittäisessä kirjaamisessa huomioidaan ja arvioidaan hoidon toteutumista hoitosuunnitelmaan nähden. 

Tietosuojan, EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja asiakas- ja potilastietojen käsittelyn asianmukainen huomioiminen ja käytännöt:
Potilastietoja saa katsoa ja käsitellä ainoastaan hoitoon tai palveluun liittyvissä tehtävissä. Potilastietojen katselu tai käyttö omiin tarkoituksiin tai uteliaisuuden tyydyttämiseksi on kiellettyä ja rikoslain mukaan rangaistavaa. Jo tieto terveydenhuollon tai sosiaalihuollon asiakkuudesta on salassa pidettävää tietoa. Sivullisia henkilöitä ovat kaikki, jotka eivät osallistu asiakkaan hoitoon tai palveluun liittyviin tehtäviin. Sivullisia ovat mm. puoliso ja muut läheiset, toiset asiakkaat ja hoitoon osallistumattomat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt. 
Lähijohtaja huolehtii uuden työntekijän perehdyttämisestä tietoturva- ja tietosuojaohjeisiin sekä työntekijän omissa työtehtävissä tarvittavaan erityisosaamiseen. Lähijohtaja tilaa työntekijöille käyttöoikeudet työtehtävien perusteella. Jokaisella työntekijällä on henkilökohtaiset käyttäjätunnukset. Jokainen työntekijä tai työhön osallistuja on velvollinen tutustumaan hyvinvointialueen tietosuojaa ja tietoturvaa koskevaan ohjeistukseen, käymään koulutuksen ja allekirjoittamalla tietosuojasitoumuksen sitoutumaan kyseisten ohjeistusten sekä laissa säädetyn salassapitovelvollisuuden noudattamiseen.  
Hyvinvointialueella on käytössä lakiin perustuva lokivalvonta ja tietojen käyttöä seurataan säännöllisesti. Lokivalvonnan tavoitteena on sekä asiakkaan, että henkilöstön oikeusturvan toteutuminen ja tietosuojalainsäädännön asettamien velvoitteiden täyttäminen. Dokumentointivelvollisuuden täyttämiseksi kaikista tietoturvapoikkeamista tulee tehdä ilmoitus siinä yksikössä, missä asia huomataan. Lähijohtaja vastaa ilmoitusten tekemisestä ja eteenpäin toimittamisesta. Tietoturvaloukkauksen ilmoitusprosessi ja ohjeet löytyvät Vaken intranetistä.

7. Palvelun sisällön omavalvonta

Palvelun saatavuuden määräajat:
Sairaalapalveluihin hoitoon pääsyä ohjataan lakisääteisten määräaikojen osalta ainoastaan polikliinisissa palveluissa eli määräajat koskevat geriatrista ja palliatiivista poliklinikkaa, jotka tuottavat muuta kuin 14 vuorokauden enimmäisajan piiriin tarkoitettua perusterveydenhuollon kiireetöntä hoitoa.
Ensimmäinen hoito- tai kuntoutustapahtuma on järjestettävä potilaan terveydentila  ja toimintakyky, palveluiden tarve ja hänen sairautensa tai vammansa ennakoitavissa oleva kehitys huomioon ottaen kohtuullisessa ajassa, kuitenkin kolmen kuukauden kuluessa hoidon tarpeen arviosta eli siitä, kun lähete poliklinikalle saapui taikka poliklinikalla aikaisemmin tehdyn hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti. 
Hoitoon pääsyä seurataan sairaalan johtoryhmän kokouksissa kuukausittain osana toiminnan ja talouden raportoinnin kokonaisuutta.

Asiakkaiden ja potilaiden fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosiaalisen toimintakyvyn edistäminen ja seuranta: 
Potilaalle järjestetään tulohaastattelu, jonka perusteella laaditaan hoitosuunnitelma, johon päivittäinen hoitotyön toteutus perustuu.
Potilaalle nimetään omahoitaja, joka seuraa hoitosuunnitelman toteutusta ja vaikuttavuutta.
Psykiatrin potilaskierrot järjestetään kerran viikossa.
Osastolla potilailla on mahdollisuus osallistua psykoedukatiivisiin ryhmiin ja toiminta- sekä fysioterapeutin interventioihin.
Kun hoitotavoitteet on saavutettu, sairaalahoito päättyy ja potilaalle varmistetaan jatkohoito tarpeen mukaan.

Palveluyksikön ruokahuollon järjestäminen: 
Ruokahuollosta vastaa Attendo Majakka. Ruuanjakelusta huolehtii SOL työntekijät yhdessä hoitohenkilökunnan kanssa.

Palveluyksikön siivouksen ja pyykkihuollon järjestäminen: 
Siivouksen hoitaa sopimuksen mukaisesti SOL ja tätä valvotaan mm aiemmin kuvatuilla laatukierroilla kerran kuussa. Yksikössä on jätehuone, johon henkilökunta/ SOL henkilökunta tuo jätteet ja potilaspyykin. Teknisen huollon työntekijät toimittavat ne eteenpäin. Tartuntavaaralliset jätteet merkitään erivärisellä pyykkipussilla. Särmäjäte lajitellaan asianmukaisiin särmäjäteastioihin ja huolehditaan niiden oikea-aikaisesta tyhjentämisestä. Henkilökunta laittaa sovittuun paikkaan lääkejätteen. Tableteille ja nestemäisille lääkejätteelle on omat lääkejäteastiat lääkehuoneissa. Biologinen jäte on osasto 4 huuhteluhuoneessa.      

Hygieniakäytännöt ja infektioiden ennaltaehkäisy:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella toimii tartuntatauti- ja hygieniayksikkö, jonka tehtävänä on tartuntatautien ja infektioiden ennaltaehkäisy ohjaamalla sekä valvomalla tartuntatautien ja infektioiden torjunnan toteutumista. Ohjeistukset tartuntataudeista, rokotuksista sekä infektioidentorjunnasta löytyvät Intranetistä. 
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tartuntataudeista vastaava lääkäri: 
Kirsi Valtonen, kirsi.valtonen@vakehyva.fi    

Infektioiden ja tarttuvien sairauksien leviämistä ennaltaehkäistään perehdyttämällä henkilöstö voimassa oleviin ohjeisiin.   
Yksikössä pidetään siivous- ja hygieniapalveluiden laatukierto kuukausittain. Kierto tehdään yhteistyössä Vake lähijohtajan ja palveluntuottajan eli SOL:n kanssa.  
Lisäksi tehdään yksikön sisäisiä hygieniakiertoja x 4 vuodessa. Näihin osallistuvat yksikön hygieniavastaava sekä lähijohtaja/ apulaisosastonhoitaja. 
Sairaalan intrasta löytyy toimintaohjeet mm. erilaisten infektioiden ja tartuntatautien osalta. Tarvittaessa myös hygieniahoitaja on konsultoitavissa joka arkipäivä.    


Asiakas- ja potilasvarojen ja arvotavaroiden säilyttämisen, käsittelyn ja seurannan käytännöt:
Potilaan omaisuus otetaan haltuun kassakaappiin yhteistyössä potilaan kanssa. Omaisuus luetteloidaan ohjeen mukaisesti.

Asiakkaiden ja potilaiden terveyden- ja sairaanhoidon toteuttaminen:
Yhteistyötä tehdään asiakkaan/potilaan asioissa sekä toiminnan sisällöstä ja työstä nousevista tilanteista eri toimijoiden kanssa sekä palvelualue- että yksikkötasoisesti. Tiedonkulku yhteistyökumppaneiden kanssa toteutetaan toimintaohjeilla, yhteisillä kokouksilla ja/tai koulutuksilla sekä suorilla kontakteilla.  
Alihankintana tuotettujen palvelujen osalta yhteistyötä on vastaavasti sekä yksikkö- että palvelualuetasoisesti.  Laatu-, sisältö- ja turvallisuuspoikkeamista henkilökunta tekee Vakka-ilmoituksia tai tuo palautetta lähijohtajalle havaitsemistaan epäkohdista. Tarvittaessa lähijohtaja antaa palautetta palveluntuottajalle sovittua reklamaatio-ohjeita käyttäen.

Yhteistyön ja tiedonkulun toteuttaminen asiakkaan ja potilaan palvelukokonaisuuteen kuuluvien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja -tuottajien kanssa:
Yksikössä tehdään paljon tiivistä yhteistyötä asiakkaiden/potilaiden asioissa erikoissairaanhoidon yksiköiden, palveluohjaajien, kotihoidon, asumispalveluiden, kuntoutuspalveluiden, apuvälinelainaamon ja hoitotarvikejakelun kanssa. Palvelualuetasoisesti yhteistyötä tehdään pääasiassa työnjakoon, hoitoketjun sujuvuuteen, sopimuksiin ja niiden sisältöihin liittyen. Yhteydenpito toteutuu puhelimitse, tapaamisilla tai sähköisesti.  
 
Alihankintana tuotettujen palvelujen osalta yhteistyötä on vastaavasti sekä yksikkö- että palvelualuetasoisesti.  Laatu-, sisältö- ja turvallisuuspoikkeamista henkilökunta tekee Vakka-ilmoituksia tai tuo palautetta lähijohtajalle havaitsemistaan epäkohdista. Tarvittaessa lähijohtaja antaa palautetta palveluntuottajalle sovittua reklamaatio-ohjeita käyttäen.  
 
Muita yhteistyötahoja: 
1.    Eri ammattiryhmien opiskelijat ja oppilaitokset 
2.    Seurakunnat 
3.    Erilaiset yhdistykset 
4.    Yksityinen parturi, jalkahoitaja  
5.    Vapaaehtoistyöntekijät

8. Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet

8.1.    Asiakkaan ja potilaan asema ja osallisuus

Asiakkaan ja potilaan palveluihin ja hoitoon pääsyn varmistaminen:
Sairaalapalveluihin pääsy edellyttää lähetettä. Hoitoon ottamisesta ja hoidon päättämisestä vastaa johtava ylilääkäri tai hänen ohjeensa mukaan laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö.

Omatyöntekijän nimeäminen:
Hoitohenkilökunta sopii omahoitajan nimeämisestä yhdessä.

Asiakkaan ja potilaan tiedonsaantioikeuden ja osallisuuden varmistaminen:
Terveyden- ja sairaanhoitoa toteutettaessa on tarvittaessa laadittava tutkimusta, hoitoa ja lääkinnällistä kuntoutusta koskeva suunnitelma (laki 785/1992). Hoitosuunnitelmaa laadittaessa potilaalle annetaan tietoa hänen sairauksistaan ja niiden hoitovaihtoehdoista sekä niihin liittyvistä riskeistä. Hoitosuunnitelmassa sovitaan myös niistä asioista, joista potilas itse huolehtii hoidossaan. Suunnitelmaan kirjataan hoidon tarve ja tavoite, hoidon toteutus ja keinot, työnjako, seuranta ja arviointi sekä diagnoosi- ja lääkitystiedot. Hoitosuunnitelma laaditaan Apotti-potilastietojärjestelmään ja sen laatimiseen osallistuvat kaikki ammattiryhmät omalta osaltaan. Potilas ja hänen luvallaan myös läheiset osallistuvat suunnitelman laatimiseen, toteutukseen, seurantaan ja arviointiin. Hoitosuunnitelman toteutumista seurataan osastohoidossa päivittäin.  
Asiakkaan ja potilaan asiallisen kohtelun varmistaminen ja menettelytavat, jos epäasiallista kohtelua havaitaan:
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä (559/1994) 15§ velvoittaa terveydenhuollon  
henkilöstöä huomioimaan säädökset potilaan oikeuksista. Potilaan oikeudet määritellään laissa potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992). Keskeistä laissa on, että hoitoon tarvitaan potilaan suostumus, potilaalle annetaan tiedot hänen terveydentilastaan ja hoidostaan, jonottamaan joutuvalle ilmoitetaan odottamisen syy ja sen arvioitu kesto, hoitoon tyytymätön voi tehdä muistutuksen ja että hoitolaitoksella on oltava potilasta avustava potilasasiamies. 

Sairaalapalveluiden henkilökunta on ammatillisessa koulutuksessaan perehtynyt kyseisiin lakeihin ja ne käydään läpi myös perehdytyksessä. Epäasiallista kohtelua havaitessaan jokaisella on velvollisuus puuttua siihen ja tehdä siitä Haipro-ilmoitus. Lähijohtajat käsittelevät ilmoitukset ja puuttuvat epäkohtiin niitä havaitessaan. 

Epäasiallisen kohtelun, haittatapahtuman tai vaaratilanteen yhteydessä potilasta ja tarvittaessa hänen läheistään informoidaan tapahtuneesta, asia käsitellään lähijohtajan/-johtajien johdolla ja asia kirjataan potilasasiakirjoihin. Lisäksi tehdään ilmoitus haittatapahtuma- ja vahinkoilmoitusjärjestelmä HaiProon.  

Asiakkaan ja potilaan informointi käytettävissä olevista oikeusturvakeinoista:
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (Potilaslaki 785/1992) 10 §:n mukaisesti terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus. Muistutusmenettely on ensisijainen keino selvittää hoitoonsa ja kohteluunsa tyytymättömän potilaan asiaa. Muistutukseen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä.  
Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja vastaa siitä, että muistutukset käsitellään huolellisesti ja asianmukaisesti. Muistutuksessa kuvattu asia on tutkittava puolueettomasti ja riittävän yksityiskohtaisesti, jotta potilas voi pitää asian selvittämistä luotettavana ja kokee tulleensa kuulluksi. Muistutuksessa annettavassa ratkaisussa on käytävä ilmi, mihin toimenpiteisiin muistutuksen johdosta on ryhdytty ja miten asia on muuten ratkaistu. Muistutuksen johdosta annettuun ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta asia voidaan ottaa uudelleen käsittelyyn, mikäli asiassa ilmenee jotakin uutta. Muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat säilytetään omana arkistonaan erillään potilasasiakirja-arkistosta. Mikäli muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat sisältävät potilaan hoidon kannalta oleellista tietoa, ne voidaan liittää siltä osin potilasasiakirjoihin. 
Muistutuksen voi tehdä kirjallisesti vapaamuotoisella kirjeellä tai muistutuslomakkeella, mikä lähetetään hyvinvointialueen kirjaamoon. Kirjaamo ohjaa muistutuksen vastattavaksi oikealle henkilölle. Hallintosääntö määrittää viranhaltijan, jonka tehtävään vastauksen antaminen kuuluu. Vastauksen antaa tehtäväaluepäällikkö, kun muistutus koskee yhtä tehtäväaluetta ja palvelualuejohtaja, kun muistutus koskee kahta tai useampaa palvelualuetta. Sairaalapalveluista vastaukset annetaan kolmen viikon sisällä.  


Muistutuksen vastaanottajat, virka-asema ja yhteystiedot: 
Pia Rantamäki, palvelualuejohtaja pia.rantamaki@vakehyva.fi 
Kaisa Rajala, tehtäväaluepäällikkö, johtava ylilääkäri kaisa.rajala@vakehyva.fi 
Maritta Korkiamäki, tehtäväaluepäällikkö maritta.korkiamaki@vakehyva.fi 
Tarja Mietola-Koivisto, tehtäväaluepäällikkö tarja.mietolakoivist@vakehyva.fi 
Sähköposti: kirjaamo@vakehyva.fi  
Postiosoite: Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, Kirjaamo, PL 1000, 01301 VANTAA 

Sosiaali- ja potilasasiavastaavien tehtävänä on toimia asiakkaan/potilaan oikeuksien edistämiseksi. Sosiaali- ja potilasasiavastaava neuvoo muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä. Sosiaali- ja potilasasiavastaava on puolueeton taho, joka ei tee päätöksiä eikä ota kantaa lääketieteelliseen hoitoon tai henkilökunnan toimintaan. 


Sosiaali- ja potilasasiavastaavien yhteystiedot: 
Sosiaali- ja potilasasiavastaava Miikkael Liukkonen 
Puh. 09 4191 0230 

Sosiaali- ja potilasasiavastaava Clarissa Kinnunen 
Puh. 040 775 5720 
Sähköposti: potilasasiavastaava@vakehyva.fi   

Sosiaali- ja potilasasiavastaavat ovat tavoitettavissa: 
•    Arkisin maanantaisin ja tiistaisin 12:00-15:00 
•    Arkisin keskiviikkoisin ja torstaisin 9:00-11:00 
Puhelinaikoja ei ole perjantaisin tai juhlapyhien aattoina. 

Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot sekä tiedot sitä kautta saatavista palveluista 
Kuluttajaneuvonnasta saat tietoa ja ohjeita kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja riitatilanteissa. 
P. 029 505 3050 (ma, ti, ke, pe klo 9–12 ja to klo 12–15) tai sähköisellä kaavakkeella Kuluttajaneuvonta             

Muistutukset, kantelu- ja muut valvontapäätökset käsitellään sairaalapalveluissa osavuosikatsausten yhteydessä ja ne huomioidaan toiminnan kehittämisessä. 

Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot sekä tiedot sitä kautta saatavista palveluista 
Kuluttajaneuvonnasta saat tietoa ja ohjeita kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja riitatilanteissa. 
P. 029 505 3050 (ma, ti, ke, pe klo 9–12 ja to klo 12–15) tai sähköisellä kaavakkeella  Kuluttajaneuvonta            

Muistutukset, kantelu- ja muut valvontapäätökset käsitellään sairaalapalveluissa osavuosikatsausten yhteydessä ja ne huomioidaan toiminnan kehittämisessä.

Asiakkaan ja potilaan lakisääteisten palvelua koskevien suunnitelmien (esimerkiksi asiakas-, palvelu- tai hoitosuunnitelman) laadinnan, seurannan, toteuttamisen ja päivittämisen menettelytavat:
Hoitosuunnitelma tehdään yhteistyössä psykiatrin, osaston lääkärin ja potilaan kanssa. Hoitosuunnitelmaa toteutetaan päivittäisessä hoitotyössä. Potilaskierrot pidetään kerran viikossa keskiviikkoisin.
Itsemurhariskissä olevien potilaiden kotiutuessa järjestetään hoitokokous yhdessä psykiatrian vastaanoton kanssa.

8.2.    Itsemääräämisoikeus

Asiakkaiden ja potilaiden itsemääräämisoikeuden toteutumisen varmistaminen:

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä (559/1994) 15§ velvoittaa terveydenhuollon henkilöstöä huomioimaan säädökset potilaan oikeuksista. Potilaan oikeudet määritellään laissa potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992). Keskeistä laissa on, että hoitoon tarvitaan potilaan suostumus, potilaalle annetaan tiedot hänen terveydentilastaan ja hoidostaan, jonottamaan joutuvalle ilmoitetaan odottamisen syy ja sen arvioitu kesto, hoitoon tyytymätön voi tehdä muistutuksen ja että hoitolaitoksella on oltava potilasta avustava potilasasiamies.
Sairaalapalveluissa mahdollistetaan potilaiden itsemääräämisoikeuteen liittyvien asioiden toteutuminen toimintaympäristön mahdollistamissa puitteissa. Suurin osa potilashuoneista on useamman hengen huoneita, mikä ei mahdollista täydellistä yksityisyyttä. Samoin laitosolosuhteet rajoittavat potilaiden mahdollisuutta päättää vapaasti jokapäiväisistä toiminnoista; ruokailut ovat ajoitettuja, vuoroaan esimerkiksi wc- ja suihkutiloihin voi joutua odottamaan ja televisio- tai radiolaitteita ei ole saatavilla jokaiselle potilaalle omaan käyttöön.

Palveluyksikön asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi laaditut suunnitelmat ja ohjeet sekä niistä vastaava henkilö:
HUS Psykiatrian omavalvontavuunnitelmassa on kuvattu laajasti potilaan asema ja oikeudet: HUS omavalvontasuunnitelma - Psykiatria

Asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden rajoittamista koskevat periaatteet ja rajoitusten konkreettiset menettelytavat:
Sairaalapalveluihin on laadittu erillinen toimintaohje suojaamis- ja rajoittamistoimenpiteisiin liittyen, mikä löytyy intranetin työohjepankista. Ohje sisältää konkreettiset menettelytavat. Ohjeesta vastaa palvelualuejohtaja Pia Rantamäki.

8.3.    Sosiaali- ja potilasasiavastaavien tehtävät ja yhteystiedot

Sosiaali- ja potilasasiavastaavien tehtävänä on muun muassa neuvoa terveydenhuollon potilaita, sosiaalihuollon ja varhaiskasvatuksen asiakkaita sekä heidän läheisiään, neuvoa ja tarvittaessa avustaa heitä muistutuksen teossa, neuvoa miten muun asian (esim. kantelun tai oikaisuvaatimuksen) saa vireille toimivaltaisessa viranomaisessa sekä tiedottaa potilaan ja asiakkaan oikeuksista. Lisäksi sosiaali- ja potilasasiavastaavien tulee seurata potilaiden ja asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä ja koota tietoa sekä laatia toiminnan vastuuhenkilön kanssa vuosittain selvitys toiminnan järjestäjälle.
Hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki järjestävät sosiaali- tai potilasasiavastaavien toiminnan julkisessa ja yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työterveyshuollossa sekä varhaiskasvatuksessa. HUS-yhtymä järjestää potilasasiavastaavien toiminnan järjestämässään ja tuottamassaan terveydenhuollossa.


Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella toimii kaksi sosiaali- ja potilasasiavastaavaa; Clarissa Kinnunen ja Satu Laaksonen. Clarissa Kinnunen toimii asiavastaavien vastuuhenkilönä. Sosiaali- ja potilasasiavastaavat tavoittaa joko puhelimitse puhelinaikoina tai sähköpostitse. Ethän lähetä salaamatonta sähköpostia. Tapaamiset on sovittava aina etukäteen. Palvelu on maksutonta.


Sosiaali- ja potilasasiavastaavien puh. 0941910230 ja puhelinajat: 
Maanantaisin ja tiistaisin 12.00–15.00 
Keskiviikkoisin ja torstaisin 9.00–11.00 
Huom! Puhelinaikoja ei ole perjantaisin tai juhlapyhien aattoina. 
Sähköpostiyhteydenotot:
sosiaali-japotilasasiavastaava@vakehyva.fi

8.4.    Asiakaspalaute

Säännöllisen palautteen kerääminen palveluyksikön palveluja saavilta asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on käytössä asiakaspalautejärjestelmä QPro. Palautejärjestelmä on sosiaali- ja terveyspalvelujen jatkuvaa laadun seurantaa ja kehittämistä varten. QPro-asiakaspalautejärjestelmä tarjoaa sähköisen alustan asiakaspalautteiden keräämiseksi. Verkkosivujen kautta asiakkaiden ja omaisten on mahdollista antaa palautetta saamastaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusta. Myös työntekijä voi täyttää lomakkeen asiakkaan kanssa.     
Potilaat ja omaiset voivat tuoda esille havaitsemansa epäkohdat, laatupoikkeamat ja riskit suullisesti tai kirjallisesti. Suullisen palautteen voi antaa yksikössä keskustelemalla henkilöstön ja/tai sen lähijohtajien kanssa. Kirjallisen palautteen voi antaa paperilla yksiköissä olevaan palautelaatikkoon tai sähköisesti käytössä olevaan asiakaspalautejärjestelmään. Palautteet käsitellään ja niihin annetaan vastaus palautteen antajan niin halutessa 14 vuorokauden sisällä. 
Väärinkäytösilmoituksen voi tehdä epäillystä lakien tai sääntöjenvastaisesta toiminnasta tai muusta epäeettisestä toiminnasta. Ilmoittajalla ei tarvitse olla kattavia todisteita, mutta ilmoituksessa tulee kertoa kaikki tiedot mahdollisimman tarkasti, jotta asia pystytään käsittelemään. Ilmoitus tehdään täyttämällä hyvinvointialueen internetsivuilla oleva lomake. Ilmoittajan vastuulla on antaa asian edistämiseksi tarvittavat tiedot. Puutteellisia ilmoituksia ei voida käsitellä. Ilmoituksen käsittelijä antaa ilmoittajalle kolmen kuukauden kuluessa palautteen, jossa kerrotaan mitä toimenpiteitä ilmoituksen myötä on suoritettu, tai mitä tullaan suorittamaan, jotta ilmoituksen käsittely saadaan päätökseen. 
Havaittuaan tietoturvapoikkeaman, haavoittuvuuden tai heikkouden VAKEn palveluissa, voi internetsivujen kautta tehdä myös siitä ilmoituksen. Kaikki ilmoitukset käsitellään ja niihin pyritään reagoimaan asianmukaisella tavalla mahdollisimman nopeasti. 
Kaikki ilmoituskanavat ja ohjeet ilmoituksen tekemiseen löytyvät osoitteesta Anna palautetta | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue

Asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään saadun palauteen käsittely ja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä:
QPron kautta saatujen asiakaspalautteiden avulla seurataan asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihin sekä saadaan tietoa palveluiden laadusta ja kehittämistarpeista. QPron kyselylomake on muotoiltu THL:n asiakaspalauterakenne huomioiden, ja se tuottaa kansallisesti yhdenmukaista ja vertailtavaa laatutietoa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluista.  
Asiakaspalautteet käydään läpi yksikössä viikoittain.


8.5.    Muistutusten käsittely

Muistutusten käsittelystä palveluyksikössä vastaa:
Muistutuksen vastaanottajat, virka-asema ja yhteystiedot: 
Pia Rantamäki, palvelualuejohtaja pia.rantamaki@vakehyva.fi 
Kaisa Rajala, tehtäväaluepäällikkö, johtava ylilääkäri kaisa.rajala@vakehyva.fi 
Maritta Korkiamäki, tehtäväaluepäällikkö maritta.korkiamaki@vakehyva.fi 
Tarja Mietola-Koivisto, tehtäväaluepäällikkö tarja.mietolakoivist@vakehyva.fi 
Sähköposti: kirjaamo@vakehyva.fi  
Postiosoite: Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, Kirjaamo, PL 1000, 01301 VANTAA

Muistutusten käsittelyä koskevat menettelytavat:
Muistutukset, kantelu- ja muut valvontapäätökset käsitellään sairaalapalveluissa osavuosikatsausten yhteydessä ja ne huomioidaan toiminnan kehittämisessä.

Muistutuksista ilmi tulleiden epäkohtien tai puutteiden huomioon ottaminen:
Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja vastaa siitä, että muistutukset käsitellään huolellisesti ja asianmukaisesti. Muistutuksessa kuvattu asia on tutkittava puolueettomasti ja riittävän yksityiskohtaisesti, jotta potilas voi pitää asian selvittämistä luotettavana ja kokee tulleensa kuulluksi. Muistutuksessa annettavassa ratkaisussa on käytävä ilmi, mihin toimenpiteisiin muistutuksen johdosta on ryhdytty ja miten asia on muuten ratkaistu. Muistutuksen johdosta annettuun ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta asia voidaan ottaa uudelleen käsittelyyn, mikäli asiassa ilmenee jotakin uutta. Muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat säilytetään omana arkistonaan erillään potilasasiakirja-arkistosta. Mikäli muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat sisältävät potilaan hoidon kannalta oleellista tietoa, ne voidaan liittää siltä osin potilasasiakirjoihin.

9. Omavalvonnan säännöllinen seuranta

Omavalvontasuunnitelman säännöllinen raportointi ja julkaisu:

VAKEtasoista seurantaa tehdään lisäksi kvartaaleittain laadun ja omavalvontaohjelman raportoinnissa, mikä julkaistaan internetsivuilla Omavalvonta | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (vakehyva.fi)

Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seuranta, kehittämistarpeet ja toimenpiteet sekä ajankohta:

HUS vastaa omavalvontasuunnitelman toteuttamisen seurannasta sekä kehittämissuunnitelmasta yhteistyössä VaKen kanssa.

Tämä omavalvontasuunnitelman seurantaraportti käsittelee Katriinan sairaalan osasto 8 omavalvontasuunnitelman toteutumista ja sen seurantaa. Raportti kattaa ajanjakson 1.1-30.4.2025 ja sisältää tietoa toteutuneista toimenpiteistä, havaituista puutteista ja riskeistä, asiakaspalautteista, kehittämistoimista, henkilöstön osallistumisesta sekä mittareista ja seurannasta. 

1. Valvontakäyntien tai yksikön omat havainnot

Vaken laadunvalvonnan valvontakäynti pidetty yksikössä 1.4.2025. Käynnillä mukana myös HUS edustus.

Valvontakäynnillä ei havaittu poikkeamia, jotka vaarantaisivat potilasturvallisuutta. Myös asiakaspalautteet ovat positiivisia. Laadunvalvonta seuraa omavalvontasuunnitelman kehitysehdotusten päivittymistä seuraavan valvontakäynnin yhteydessä.

Poikkeamana todettiin osaston hygieniakäytännöt. Käynnillä havaittu työntekijöille esimerkiksi kelloja ja sormuksia, jotka voivat olla riski infektioturvallisuudelle. Asia nostettu esille henkilökunnan kanssa osastokokouksissa ja asiaa seurataan.

Kehittämissuosituksena osastolla on omavalvontasuunnitelman päivittäminen niiltä osin, jossa toimintaa ei ole kuvattu osaston osalta ollenkaan tai hyvin niukasti ja todettu HUSsin vastaavan toiminnasta. Koska osastolla on vain yksi omavalvontasuunnitelma, tulisi sen kattaa myös HUSsin alaisen toiminnan.

Toisena kehittämissuosituksena on perehdytyssuunnitelman sekä poikkeama- ja häiriötilanne ohjeistusten laatiminen. Osastolla 7 on käytössä perehdytyssuunnitelma ja tsekkilista ja keskusteltu ohjaus- ja valvontakäynnin aikana niiden hyödyntämisestä osasto 8 perehdytyssuunnnitelman pohjana. Katriinan sairaalassa on olemassa yleiset ohjeet poikkeama- ja häiriötilanteisiin ja nämä tulisi huomioida myös osastolla 8.

Positiivisena havaintona nousi henkilöstön vähäinen vaihtuvuus ja työtyytyväisyys. Henkilöstö on osaavaa ja sitoutunutta, ja työyhteisö koetaan toimivaksi. Psykogeriatrinen osaaminen on varmistettu ja henkilöstöresurssit ovat pääosin riittävät. 

2. Asiakaspalautteet (potilaiden ja läheisten palautteet) 

Palautteita tullut kyseisenä ajanjaksona yhteensä 8 kpl.

Palautteet pääosin positiivisia. Kiitettiin hoitajia sekä hyvää hoitoa.

3. Henkilöstön osallistuminen  

Henkilöstö on osallistunut omavalvontasuunnitelman toteuttamiseen ja seurantaan seuraavasti:  

Henkilökunta on osallistunut lukemalla omavalvontasuunnitelman ja antamalla palautetta. Toukokuun päivityksen jälkeen henkilökuntaa tiedotettu asiasta ja pyydetty lukemaan päivitykset. Uusille hoitajille kerrottu, että omavalvontasuunnitelma toimii hyvänä perehdytysmateriaalina.  

4. Mittarit ja seuranta  

  • Lähijohtaja seuraa henkilöstön koulutuksiin osallistumista. Näin varmistutaan henkilöstön osaamisen kehittymisestä ja ylläpitämisestä.
  • Lähijohtaja seuraa potilastietojärjestelmä Apotin kautta hoitotyön laatua eri mittareiden ja koontinäyttöjen avulla. 
  • Potilasturvallisuusilmoitukset (Haipro) sekä työturvallisuusilmoitukset (Tutka) käsitellään viipymättä ja puututaan välittömästi, jos kyseessä vakava haittatapahtuma. Osastotunnilla viikoittain käydään läpi ilmoitukset. Lähijohtaja seuraa ilmoituksien määriä ja määrissä mahdollisesti tapahtuvia muutoksia. Näihin puututaan asiaankuuluvalla tavalla ja toimenpiteillä
  • Q-Pro palautteet käsitellään viipymättä ja keskustellaan aina seuraavalla osastotunnilla

     

    Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seuranta, kehittämistarpeet ja toimenpiteet sekä ajankohta:

    Tämä omavalvontasuunnitelman seurantaraportti käsittelee Katriinan sairaalan osasto 8 omavalvontasuunnitelman toteutumista ja sen seurantaa. Raportti kattaa ajanjakson 1.5-31.8.2025 ja sisältää tietoa toteutuneista toimenpiteistä, havaituista puutteista ja riskeistä, asiakaspalautteista, kehittämistoimista, henkilöstön osallistumisesta sekä mittareista ja seurannasta. 

    1. Valvontakäyntien tai yksikön omat havainnot

    Omavalvontasuunnitelmaan tarkennettu HUS osuutta ja lisätty linkit HUS omavalvontasuunnitelmaan.

    2. Asiakaspalautteet (potilaiden ja läheisten palautteet) 

    Palautteita tullut kyseisenä ajanjaksona yhteensä 9 kpl.

    Palautteet pääosin positiivisia. Palautteissa kiitetään hyvästä hoidosta. Yksittäisissä palautteissa nousee kehittämisehdotuksena virikkeiden lisääminen.

    3. Henkilöstön osallistuminen  

    Henkilöstö on osallistunut omavalvontasuunnitelman toteuttamiseen ja seurantaan seuraavasti:  

    Henkilökunta on osallistunut lukemalla omavalvontasuunnitelman ja antamalla palautetta. Uusille hoitajille kerrottu, että omavalvontasuunnitelma toimii hyvänä perehdytysmateriaalina. 

    4. Mittarit ja seuranta  

    • Lähijohtaja seuraa henkilöstön koulutuksiin osallistumista. Näin varmistutaan henkilöstön osaamisen kehittymisestä ja ylläpitämisestä. Yksikössä pidetty kehittämispäivä ja varmistettu lääkehoitolupien ajantasaisuus hoitajilla.
    • Lähijohtaja seuraa potilastietojärjestelmä Apotin kautta hoitotyön laatua eri mittareiden ja koontinäyttöjen avulla. 
    • Potilasturvallisuusilmoitukset (Haipro) sekä työturvallisuusilmoitukset (Tutka) käsitellään viipymättä ja puututaan välittömästi, jos kyseessä vakava haittatapahtuma. Osastotunnilla viikoittain käydään läpi ilmoitukset. Lähijohtaja seuraa ilmoituksien määriä ja määrissä mahdollisesti tapahtuvia muutoksia. Näihin puututaan asiaankuuluvalla tavalla ja toimenpiteillä
    • Q-Pro palautteet käsitellään viipymättä ja keskustellaan aina seuraavalla osastotunnilla

Muutosloki (päivämäärä, päivittäjä ja keskeiset muutokset):

Päivämäärä Muutos Päivittäjä
14.10.2024 Omavalvontasuunnitelma päivitetty 14.10.2024 yhteistyössä HUS ja Vake.  Lähijohtajat Laura Järvinen (Vake) ja Heidi Rautio (HUS).
26.11.2024  Päivitetty sisältöä ja rakennetta Lähijohtaja Laura Järvinen
14.5.2025    Päivitetty taulukko palveluntuottajista, jatkuvuustyöaseman vastuuhenkilö, hygienia- ja siivousohjeistusten suora linkki poistettu, kohta 6.7 asiakastietojen käsittelystä ja ohjeistuksesta vastaavat henkilöt päivitetty. Lähijohtaja Laura Järvinen
22.5.2025  Tarkennettu HUS osuutta eri osa-alueissa. Lisätty linkit HUS psykiatria omavalvontasuunnitelmaan Lähijohtaja Laura Järvinen
27.5.2025    Tehty omavalvonnan raportointi ajalle 1.1-30.4.2025  kohtaan 9  Lähijohtajat Laura Järvinen (Vake) ja Heidi Rautio (HUS).
8.10. 2025 Päivitetty Ylilääkärin nimi ja yhteystiedot. Lähijohtaja Laura Järvinen
9.10 .2025 Tehty omavalvonnan raportointi ajalle 1.5-31.8.2025  kohtaan 9 Lähijohtajat Laura Järvinen (Vake) ja Heidi Rautio (HUS).