Salli evästeet, jotta voit käyttää automaattisia käännöksiä
Täältä löytyvät Kannan tulevat tapahtumat ja koulutukset.
Kannan uutiskirjeen pääsee tilaamaan tämän linkin kautta: Kanta-palvelujen uutiskirje - Sote-ammattilaiset - Kanta.fi. Kanta-uutiskirje sisältää ajankohtaisia uutisia sekä tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiosta ja tiedonhallinnasta.
THL:n uutiskirjeen pääsee tilaamaan täältä: Tilaa THL:n uutiskirje.
Kansa-koulu -hankkeessa tuotettu sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on saatavilla sähköisesti: eOppiva – Kirjaamisen peruskurssi. Kurssin ylläpito jatkuu THL:ssä.
Lisäksi THL:llä on verkkosivukokonaisuus, josta saa hyvän kokonaiskuvan rakenteisesta kirjaamisesta. Rakenteinen kirjaaminen tarkoittaa, että kirjaamisessa käytetään yhtenäisiä tietorakenteita. Täältä löytyy paljon esimerkkejä: THL – Rakenteisen kirjaamisen käytäntöjä.
Mikään nyt tehdyistä kirjauksista ei tule näkyville asiakkaiden Omakantaan. Lisätietoa Omakannasta löytyy mm. Kanta-foorumi, jossa OmaKanta aihetta: Sosiaalihuollon Kanta -foorumi.
Foorumissa käsitellään Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönottoa ja käyttöä koskevia ajankohtaisia asioita.
Eivät ole. Kanta-palvelut ovat digitaalisten palvelujen kokonaisuus, johon tallennetaan kansalaisten sosiaali- ja terveydenhuollon tiedot. Kanta-palvelujen kokonaisuus on koko Suomen kattava valtakunnallinen ratkaisu. Kannan kokonaisuuteen kuuluvat mm. terveydenhuollon potilastietovaranto ja sosiaalihuollon asiakastietovaranto sekä kuva-aineistojen tietovaranto ja reseptipalvelu.
OmaKanta on valtakunnallinen verkkopalvelu, jossa asiakas näkee omia sosiaali- ja terveydenhuollon tietojaan. OmaKannassa näkyy lähtökohtaisesti kaikki Kantaan tallennettu tieto. Ammattilainen pystyy rajaamaan tiedon näkymisen asiakkaalle OmaKannassa erikseen perustellulla syyllä.
Lue lisää: Mitä Kanta-palvelut ovat
Sosiaalihuollon asiakastietojen tallentaminen Kannan asiakastietovarantoon aloitetaan 1.9.2026 kaikkien palvelutehtävien osalta samanaikaisesti. Samaan aikaan myös yksityiset palveluntuottajat aloittavat meidän rekisterimme alle asiakastietojen tallentamisen.
Helsinki sekä Vantaan ja Keravan HVA on linjannut, että meillä ei oteta käyttöön rinnakkaisliittymistä, joten teidän ei ole mahdollista ottaa käyttöön meidän käytössänne olevaa järjestelmää. Teidän tulee liittyä joko omalla suoraliittymisellä tai jonkun toisen toimijan kanssa yhteisliittymismallilla- Kanta-palvelun liittymismalleista löydät lisää täältä.
Helsingillä määrittelyt on tehty ja niitä viimeistellään lähiaikoina (mm. THL:n viimeisimmät tiedotteet kaikille kuuluvista asiakirjoista). Tavoite voisi olla, että marraskuun loppuun mennessä tiedotetaan.
VAKE on aloittanut asiakirjamäärittelyt ja tavoite on saada työ valmiiksi 1/26
Lähtökohtaisesti kaikki kirjaukset näytetään asiakkaalle OmaKannassa, jos ei ole tarve tehdä lakiin perustuen viivästämistä tai pysyvästi näyttämättä jättämistä.
Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille - Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille - Oma työpöytä Luku 5.3.1
Se, tapahtuuko tallennus automaattisesti vai vaatiiko se teidän järjestelmässänne jotain manuaalisia toimia, emme osaa vastata. Asiakastiedon tallentamistapa Kantaan ja OmaKantaan riippuu käytössänne olevasta tietojärjestelmästä.
Sosiaalihuollossa voi yksiköstä ja palvelusta riippuen olla tarve kirjata ja tallentaa potilastietoa potilastietovarantoon.
Määrittelytyö on aloitettu sosiaalihuollossa syntyvää potilastietoa koskien, mutta sen lakisääteinen määräaika on 1.3.2027 ja se ei sisälly suoraan tähän Kanta-palveluiden käyttöönottoprojektiin, mutta seuraamme sen etenemistä.
Kaikki asiakastiedot tulee tallentaa Kantaan (sosiaalihuollon asiakastietovarantoon). Mutta mikäli tarkoitatkin asiakkaalle itselleen näkyvää OmaKanta näkymää, niin lastensuojelun ja muidenkin alle 18-v palveluiden kirjaamisen ja OmaKannassa tietojen näyttämisen ohjeistus tullaan laatimaan erikseen ja tiedotamme teitä siitä myöhemmin.
Emme täysin ymmärrä, mitä kysymyksellä tarkoitetaan. Miten mahdollinen palvelupäätöksen puuttuminen vaikuttaa itse asiakastiedon kirjaamisen tarpeeseen? Vastauksena kuitenkin selvennämme, että päivätoiminta on poistunut sosiaalipalveluluokituksesta ja tukipalveluista osallisuutta ja sosiaalista kuntoutumista edistävä tai tukeva palvelu on sellainen, jossa tilannekohtaisesti määritellään kirjaamisvelvollisuus. Esimerkiksi jos omassa toiminnassa kirjataan osallisuutta ja sosiaalista kuntoutumista edistävästä tai tukevasta palvelusta – niin silloin tulee myös yksityisten kirjata, koska asiakkaan tulee myös kirjausten osalta olla samanarvoisessa asemassa, huolimatta saako palvelun omana vai ostopalveluna.
Tämä on selvityksessä VAKEssa arkkitehtuuripuolella.
Tilanteessa tulee tehdä ilmoitus puhelimitse esim. vastuutyöntekijälle tai päivystykseen tai sähköisesti Maisan kautta. Toimintatapa säilyy siis ennallaan.
Tiedot toimitetaan nykyisten toimintatapojen mukaan 31.8.2026 saakka. Päättyneiden asiakkuuksien osalta tiedot tulee toimittaa ajantasaisesti nyt sovittujen käytäntöjen mukaisesti.
Tiedotamme tarkemmin lähempänä siirtymisaikaa niiden asiakastietojen toimittamisen osalta, jotka kuuluvat teidän palveluihinne vielä 1.9.2026 eli siirtymäajan yli menevien asiakkuuksien osalta.
Asiakastiedot tulee tallentaa Kannan asiakastietovarantoon. Tietojen tallentaminen on pakollista, eikä Kannan ruuhkautumisesta tarvitse huolehtia 🙂. Lisäksi lähtökohtaisesti kaikki kirjaukset näytetään asiakkaalle OmaKannassa, jos ei ole tarve tehdä lakiin perustuen viivästämistä tai pysyvästi näyttämättä jättämistä.
Kirjaukset näkyvät puolesta-asioiville huoltajille lähtökohtaisesti, mikäli erityistä syytä rajaamisen ei ole tehtynä. Alle 18-v palveluiden kirjausten tallennus ja OmaKannassa tietojen näyttämisen ohjeistus tullaan laatimaan erikseen ja tiedotamme teitä siitä myöhemmin.
Jokaisella sosiaalihuollon ammattilaisella on vain yksi ammattivarmennekortti, joka kertoo, että ammattilaisella on tietty Valviran edellyttämä tutkinto suoritettuna. Ja tuolla ammattivarmennekortilla voi tehdä Kanta haun ja tallentaa tiedot Kantaan minkä tahansa hyvinvointialueen rekisteriin, joiden asiakkaille tuotatte palvelua.
Emme täysin ymmärrä, mitä kysymyksellä tarkoitetaan. Mitä kysyjä tarkoittaa tässä palveluntuottajalla? Meidän ymmärryksemme mukaan perhehoitaja on palveluntuottaja ja jos tuottaa ammatillista perhehoitoa, on kirjaukset tallennettava asiakastietolain mukaisesti Kantaan ja lähtökohtaisesti näytettävä tiedot OmaKannassa.
Keskustelevatko asiakastietojen järjestelmät Kanta-palvelun kanssa niin, että järjestäjän tiedot/kirjaukset siirtyvät luettavaksi palveluntuottajalla käytössä olevaan asiakastietojen järjestelmään (esim. Nappulaan)? Tai pitääkö käydä erikseen Kanta-alustalla, että pääsee lukemaan järjestäjän tiedot?
Asiakastietojärjestelmät eivät automaattisesti toimi niin, että palvelunjärjestäjän kirjaukset siirtyisivät Kanta-palvelun kautta teidän järjestelmäänne. Rekisterinkäyttöoikeus mahdollistaa sen, että pääsette hakemaan Kanta-palvelun asiakastietovarannosta palvelunjärjestäjän kanssa sovitun palvelun toteuttamista varten tarvittavat olennaiset asiakastiedot. Siihen emme osaa ottaa kantaa, miten teillä käytössä oleva tietojärjestelmä toteuttaa nämä toiminnallisuudet. Ohjaisimme kysymään tätä teidän omalta järjestelmätoimittajaltanne tai siitä vastaavalta ammattilaiselta.
Kyllä. Tällä hetkellä tämä on THL:ssä määritelty näin. Tiedoksi, että asumisessa käytettävän merkintä asiakkaan arjesta toteutukseen THL on tunnistanut määrittelyn tarvetta. Mahdolliset muutokset julkaistaan jääkauden jälkeen 2027.
Kaikkien korttien tilaus tapahtuu rekisteröintipisteiden kautta. Rekisteröintipisteet löydät täältä: Rekisterointipisteet hyvinvointialueittain.pdf
Kantaan liittymisvelvoite ei koske yksityishenkilöitä eikä niitä yksityisiä ammatinharjoittajia tai pieniä palveluntuottajia, joilla ei ole sähköistä asiakastietojärjestelmää käytössään. Kyseisten toimijoiden asiakastietojen ja suoritetietojen toimittamisen osalta ohjaamme varmistamaan asian kyseisen palvelun vastuuhenkilöltä Vakesta tai Helsingistä.
Ohjaamme olemaan yhteydessä järjestelmätoimittajaanne ja selvittämään heidän valmiutensa Kantaan liittymiseen ja pyytämään sieltä ohjeistusta, mitä toimia teillä tulee tehdä.
Yleisesti voidaan vastata, että sähköinen asiakastietojärjestelmä tulee muuttaa Kanta yhteensopivaksi ja järjestelmästä on yhteys Kanta-palveluun. Se, siirtyykö kirjatut ja tallennetut asiakaskirjaukset automaattisesti Kantaan tai vaatiiko se ammattilaiselta jonkin toimenpiteen järjestelmän sisällä, emme pysty vastamaan, vaan siitä tulee kysyä järjestelmätoimittajaltanne.