Vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelukuvaus

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelukuvaus.

Taustatietoja

Sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestäminen on siirtynyt hyvinvointialueiden vastuulle 1.1.2023 alkaen. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue otti tuolloin vastuulleen Vantaan ja Keravan kaupunkien sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisen.

Vantaan ja Keravan kaupungit ovat kilpailuttaneet vanhusten asumispalvelut itsenäisesti ennen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen perustamista. Tämän vuoksi molemmilla kaupungeilla on ollut omat toisistaan eroavat palvelukuvaukset ja hankintasopimukset, jotka ovat 1.1.2023 siirtyneet hyvinvointialueelle. Palvelukuvaus päivitetään, jotta hyvinvointialue pystyy tuottamaan asukkailleen yhdenvertaisia, laadukkaita ja kustannustehokkaita vanhusten asumispalveluja. Ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelukuvaus ohjaa sekä hyvinvointialueen omien yksiköiden että ostopalveluyksiköiden toimintaa.

Nykytilanne ja tulevaisuuden näkymiä

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on väestöltään ja samalla palvelutarpeiltaan kasvava alue. Alueella oli asukkaita vuoden 2023 lopussa noin 284 500. Väestön ennustetaan kasvavan noin 4 600 asukkaalla vuosittain vuoden 2030 loppuun mennessä, jolloin asukkaita arvioidaan olevan yli 316 700. Yli 75-vuotiaiden määrä kasvaa yli 26 % vuodesta 2023 vuoden 2030 loppuun mennessä (+ 5 800), ja yli 85-vuotiaiden määrä 56 % (+ 2 750). Muiden kuin suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuvien osuus väestöstä on alueella maan suurin, yli 23,4 % asukkaista. Vuonna 2030 muunkielisten osuuden ennustetaan olevan noin 32 % alueen asukkaista.

Yhdistetty Vantaan ja Keravan väestöennuste 2023-2030 (Väestöennusteen laadinnassa on yhdistetty Vantaan kaupungin laatiman Vantaan väestöennusteen ja tilastokeskuksen Keravan kaupungin väestöennusteen tiedot.):

Vuosi 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Ikäryhmä                  
0-6 20 986 21 238 21 585 22 094 22 607 22 818 23 094 23 357 23 578
18-24 23 261 23 903 24 519 25 134 25 674 26 004 26 291 26 489 26 569
25-64 157 752 160 536 163 456 166 263 169 141 171 775 174 264 176 953 179 629
65-74 24 863 24 685 24 741 24 958 25 129 25 624 26 250 26 664 27 017
7-17 35 371 35 363 35 366 35 184 34 943 34 984 34 995 35 128 35 173
yli 75 22 266 23 437 24 336 25 171 26 059 26 746 27 417 28 103 28 801
Yhteensä 284 499 289 162 294 003 298 804 303 553 307 951 312 309 316 694 320 767

Vanhusten asumispalvelujen tulevaisuuden visio ja kehittämistarpeet

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella vanhusten asumispalveluissa palveluja ja asumista keskitetään aiempaa enemmän vanhustenkeskuksiin. Erillisiä yhteisöllisen asumisen kohteita ei enää rakenneta hyvinvointialueen toimesta, vaan vanhustenkeskuksiin rakennetaan eritasoista tuettua asumista; yhteisöllistä asumista sekä ympärivuorokautista palveluasumista, jotta asukkaiden ei tarvitse toimintakyvyn heiketessä muuttaa toiseen yksikköön. Vuonna 2024 yhteisöllisen asumisen peittävyys 75-vuotta täyttäneessä väestössä on 0,8 %, ja tavoitteena on nostaa yhteisöllisen asumisen peittävyyttä 2,0 %:iin vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaisi yhteensä noin 600 paikkaa lisää nykytilan nähden eli vuositasolla noin 80–100 paikkaa. Yhteisöllistä asumista lisätään vanhustenkeskuksiin niiden rakentamisen yhteydessä.

Vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelutarve on väestön nopean ikääntymisen vuoksi jatkuvasti kasvava. Tällä suunnitelmakaudella 2024–2034 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella 75-vuoden iän saavuttaa joka vuosi noin 800 henkilöä ja 85 vuotta noin 500 henkilöä. Kymmenessä vuodessa 75-vuotta täyttäneitä on nykytilaan verrattuna yli 8 000 enemmän ja 85-vuotta täyttäneitä yli 5 000 enemmän. 

Väestön ikääntymisen myötä muistisairauksien määrä kasvaa ja täten palvelutarve lisääntyy. Väestön ikääntymisen myötä myös palvelujen järjestämisen ja asiakaskohtaisen laadunvalvonnan tarve kasvaa. Vuonna 2024 ympärivuorokautisesta palveluasumisesta on noin 70 % ostopalvelua. Tavoitteena on, että ympärivuorokautista palveluasumista omana tuotantona lisätään tulevina vuosina siten, että oman tuotannon ja ostopalvelun suhde tasoittuu ollen mahdollisesti 50 % – 50 %. Tavoitteena on, että hoivakotiyritykset sijaitsevat jatkossa hyvinvointialueella tai sen välittömässä läheisyydessä. Tämä mahdollistaa asiakkaan ja hänen läheistensä välistä kanssakäymistä sekä parantaa laadunvalvonnan havaitsemiin poikkeamiin reagoimista ja luo työpaikkoja alueelle.

Väestön nopean kasvun ja ikääntymisen myötä tarvitaan pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen lisää kapasiteettia. Tavoitteena on laskea peittävyyttä 6,2 %:sta 5,5 %:iin vuoteen 2030 mennessä, joka tarkoittaisi noin 15–65 lisäpaikan tarvetta vuosittain. Tämä edellyttää sitä, että yhteisöllisen asumisen paikkoja saadaan lisättyä sekä kotiin vietäviä palveluja kehitettyä ja lisättyä. Edellä kuvatun tavoitteen pohjalta vuonna 2030 tarvittaisiin noin 220 paikkaa enemmän verrattuna nykytilanteeseen.

Pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen paikkojen tarpeen ennuste vuosille 2024–2030 tavoitepeittävyyden laskiessa 5,5 % (väestöennusteeseen pohjaten):

Yli 75-vuotiaat 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
Pitkäaikaisen ympärivuorokautisen hoivan +75-vuotiaiden peittävyys 6,2 % 6,1 % 6,0 % 5,9 % 5,8 % 5,7 % 5,6 % 5,5 %
Pitkäaikaishoivan tarve, paikkojen lukumäärä 1376 1430 1464 1491 1518 1534 1548 1560
Mitä merkitsee lisäpaikkoina   53 34 27 27 16 14 13
Mitä merkitsee paikkoina, kumulatiivinen   53 88 115 142 158 171 184

 

Alle 75-vuotiaat 2023 2024 2025 2026 207 2028 2029 2030
Pitkäaikaishoivan tarve, paikkojen lukumäärä 260 270 277 282 287 290 293 295
Mitä merkitsee lisäpaikkoina   10 6 5 5 3 3 2
Mitä merkitsee paikkoina, kumulatiivinen   10 17 22 27 30 32 35

 

Kaikki yhteensä 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
Pitkäaikaishoivan tarve, paikkojen lukumäärä 1636 1700 1740 1773 1805 1824 1840 1855
Mitä merkitsee lisäpaikkoina   64 40 32 32 19 16 15
Mitä merkitsee paikkoina, kumulatiivinen   64 104 136 169 188 204 219

Hoitoketjun sujuvan toiminnan turvaamiseksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialue lisää kuntoutus- ja arviointitoiminnan paikkoja. Kuntoutus- ja arviointitoiminnan tavoitteena on mahdollistaa asiakkaan kuntoutuminen esimerkiksi sairaalajakson jälkeen siten, että kotiutuminen ensisijaisesti omaan kotiin mahdollistuu. Kuntoutus- ja arviointijaksolla asiakkaan toimintakykyä ja edellytyksiä kotona pärjäämiseen arvioidaan laaja-alaisesti, jonka perusteella pystytään arvioimaan asiakkaan palvelujen tarvetta. Arviointi- ja kuntoutustoiminnan lisäämisen myötä ympärivuorokautiseen asumispalveluun pystytään ohjaamaan aidosti sitä tarvitsevat henkilöt ja muiden asiakkaiden kuntoutuminen mahdollistetaan tukien kotona pärjäämistä.

Ympärivuorokautisella palveluasumisella tarkoitetaan sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaista asumispalvelua (entinen tehostettu palveluasuminen), joka järjestetään asumisyksiköissä, joissa henkilökunta on paikalla ympärivuorokautisesti ja asiakas saa asumisyksikön henkilöstöltä viipymättä ja vuorokaudenajasta riippumatta hoitoa ja huolenpitoa myös äkilliseen tarpeeseensa. Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä, jotka palvelutarpeen arvion perusteella tarvitsevat tässä palvelukuvauksessa kuvattujen palvelukokonaisuuksien palveluita.

Vanhusten asumispalvelut hyvinvointialueella oma toiminta.

 Ympärivuorokautista palveluasumista hyvinvointialueen omana toimintana tarjotaan kolmessatoista (13) eri toimipisteessä. Lisäksi tarjotaan yhteisöllistä asumista ns. hybriditaloissa, joissa on sekä ympärivuorokautista palveluasumista että yhteisöllistä asumista. Palveluverkkoa täydennetään palvelutarpeen kasvun myötä rakenteilla olevalla Tikkurilan vanhustenkeskuksella sekä suunnitteilla olevilla kolmella (3) muulla vanhustenkeskuksella (Kuva 1).

Ostopalvelutuottajien hoivakoteja on kaksikymmentä (20) yksikköä ja ne sijaitsevat ympäri Vantaan ja Keravan aluetta (Kuva 2). Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella sijaitsevien yksiköiden lisäksi ostopalvelutuottajille on sijoitettu hyvinvointialueen asiakkaita myös kolmeenkymmeneenkahteen (32) hyvinvointialueen ulkopuolella sijaitsevaan yksikköön pääsääntöisesti lähialueilla.

Vanhusten asumispalvelut hyvinvointialueella ostopalvelut.

Palveluntuottajan toimimisen edellytykset

Palvelukuvaukseen kuvatuilla palvelun laatuvaatimuksilla turvataan vanhusten mielekäs ja arvokas arki. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (jatkossa Tilaaja) hankkii vanhusten ympärivuorokautista palveluasumista yksityisiltä palveluntuottajilta tässä palvelukuvauksessa ja tarjouspyyntöasiakirjoissa tarkemmin määritellyin ehdoin. Tämä palvelukuvaus ohjaa myös Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen oman tuotannon asumispalveluyksiköiden toimintaa.

Tässä palvelukuvauksessa esitetyt laatuvaatimukset ovat vähimmäisvaatimuksia asumisyksikön toiminnalle omassa toiminnassa ja ostopalveluissa. Kaikkien palvelukuvauksessa asetettujen vähimmäislaatuvaatimusten ja tavoitteiden tulee täyttyä täysimääräisesti jokaisen tarjotun palvelun kohdalla koko sopimuskauden ajan. Kaikki palvelujen sisällölle ja laadulle asetetut vaatimukset sisältyvät palvelun hintaan.

Palvelutuotteet ja asiakkaat

Palvelukuvaus koskee viittä (5) alla kuvattua ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelutuotetta. Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä, jotka heille tehdyn palvelutarpeen arvion perusteella tarvitsevat tässä palvelukuvauksessa kuvattujen palvelukokonaisuuksien palveluita. Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa asuminen ja palvelut turvataan asiakkaalle, joka tarvitsee runsaasti hoitoa, huolenpitoa ja valvontaa vuorokauden kaikkina aikoina. Kukin palvelu tulee tuottaa omassa erillisessä palvelukohtaisessa asumisyksikössä. 

Asiakkaan palvelujen ja hoidon suunnittelu sekä RAI-tiedon hyödyntäminen

Asiakkaaksi tulon prosessi:

Asiakkaaksi tulon prosessi.

 Palvelu myönnetään asiakkaille, jotka täyttävät Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen asettamat kyseisen palvelun myöntämisen perusteet. Asiakkaille tehdään laaja-alainen palvelutarpeen arviointi, jonka perusteella asiakasohjauksessa tehdään palvelupäätös. Pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen tarve ja päätös käsitellään asiakasohjausyksikössä moniammatillisesti. Myönteisen palvelupäätöksen saaneiden palvelun asia siirtyy palvelujen järjestämiseen, jossa aloitetaan asiakkaalle soveltuvan paikan kartoittaminen.

Tilaajan edustaja 

  1. Tekee asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin,
  2. Osoittaa asiakkaat ympärivuorokautiseen palveluasumiseen, ja
  3. Myöntää palvelun sekä vastaa asiakasmaksujen perimisestä. 

Palveluntuottaja sitoutuu tilaajan palvelujen järjestämisen prosessiin, joka tarkoittaa esimerkiksi sitä, että palveluntuottaja ottaa uuden asukkaan vastaan viivytyksettä. Lisäksi asumisyksikössä tulee olla vastuutettu ja aikataulutettu toimintamalli uuden asiakkaan vastaanottamiselle. Palveluntuottaja ei saa siirtää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakkaita pois yksiköstä, yksikön sisällä tai yksiköstä toiseen ilman asiakkaan sekä tilaajan edustajan suostumusta. Järjestämisvastuussa olevan hyvinvointialue voi muuttaa asiakkaan sijoituspaikkaa tilanteessa, jossa asiakkaan palvelutarve niin vaatii.

Vanhuspalvelulain 14 §:n mukaisesti iäkkäille avio- ja avopuolisoille on järjestettävä mahdollisuus asua yhdessä. Palveluntuottajan kanssa voidaan neuvotella ei-ympärivuorokautista palveluasumista tarvitsevan puolison muuttamisesta ylimääräisenä asiakkaana yksikköön, jos se on tilojen ja toiminnan puolesta mahdollista. Tällaisissa tapauksissa, joissa puolisolla ei ole palveluntarvetta, vastaa hän itse kustannuksista.

Palveluntuottaja vastaa siitä, että tilaajalla on ajantasainen tieto asumisyksiköiden vapaista paikoista.

Asiakkaan elämä asumispalvelussa

Hyvä aktiivinen elämä asumispalveluyksikössä

Asiakkaan elämän tulee yksikössä rakentua laadukkaan hoivan ja huolenpidon sekä elämänmakuisen arjen ympärille. Tämän tulisi näkyä jokaisen asiakkaan arjessa erilaisina päivittäisinä aktiviteetteina, kulttuurina sekä nauruna, ilona ja merkityksellisinä hetkinä. 

Yksikön tulee järjestää ja tarjota asiakkaille elämyksiä sekä harrastuksia, joiden avulla irrottautua arjen rutiineista ja nauttia elämästä. Palveluntuottaja laatii asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden perusteella elämys- ja harrastetoiminnan päivä-, viikko- ja vuosisuunnitelmat. Suunnitelmat koostuvat asiakkaiden elämää rytmittävästä toiminnasta. Suunnitelmista tulee myös todentua tässä palvelukuvauksessa elämys- ja harrastetoiminnalle asetetut vaatimukset. Elämys- ja harrastetoiminnaksi luetaan sellainen toiminta, jossa henkilökunta ohjaa sitä ja osallistuu aktiivisesti toimintaan. Seuraavan viikon viikkosuunnitelma tallennetaan sähköisesti viimeistään edellisen viikon perjantaina palveluntuottajan verkkosivuille. Viikkosuunnitelman tulee olla helposti luettavassa muodossa sekä asukkaiden ja läheisten nähtävillä esimerkiksi yksikön seinällä.

Elämys- ja harrastetoiminnassa tulee huomioida seuraavat vaatimukset:

  • Jokaista asiakasta tulee päivittäin kannustaa ja avustaa toimintaan osallistumiseen yksilöllisten tarpeiden mukaan.
  • Päivittäisessä toiminnassa näkyy asiakkaiden yksilöllisyys ja tavoitteellisuus. 
  • Asiakkaille järjestetään toiminnallisia ja / tai keskusteluryhmiä, joiden tavoitteena on ylläpitää ja parantaa asiakkaiden kognitiivista, fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä.
    • Toiminnalliset ja keskusteluryhmät suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa ja asiakkaita osallistaen. 
  • Asumisyksikössä järjestetään juhlapäivinä (joulu, pääsiäinen ja vastaavat) erityistä, normaalista arjesta poikkeavaa toimintaa.
  • Asiakkaan syntymäpäivää juhlistetaan yksikössä esimerkiksi kakkupalalla ja laululla.
  • Elämys- ja harrastetoimintaan osallistuminen ja siitä kieltäytyminen tulee näkyä asiakkaan päivittäiskirjauksissa. 
  • Ulkoilu tulee mahdollistaa osana normaalia päivittäistä arkea, eikä se korvaa muuta yksikössä järjestettyä päivän sisältöä
  • Yksikön henkilöstö toimii asiakkaiden uskonnollista suuntautumista ja vakaumuksia kunnioittaen.
  • Yksikössä tulee huomioida myös asiakkaiden yksilölliset tarpeet ja toiveet esimerkiksi kielelliset erityisryhmät tai seksuaalisuuden moninaisuus
  • Palveluntuottaja voi suunnitella ja järjestää arkeaan yhteistyössä kolmannen sektorin ja vapaaehtoisten kanssa. 
    • Mahdollisia kolmannen sektorin edustajia tai vapaaehtoisia ei huomioida välillisessä tai välittömässä henkilöstömitoituksessa. Palveluntuottaja vastaa kustannuksista.
  • Elämys- ja harrastetoimintaa tulee järjestää yksikössä päivittäin. 

Palveluntuottaja antaa asiakkaalle saatto- ja asiointiavun sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttämiseen, vaatteiden ja henkilökohtaisten tarvikkeiden hankkimiseen sekä muun välttämättömän asiointiavun. Asiointiin liittyvät kuljetuskustannukset maksaa asiakas itse. 

Omaisia rohkaistaan ylläpitämään yhteyksiä asiakkaaseen. Omaisilla on mahdollisuus saada hoitohenkilökunnalta ohjausta, jotta he pystyvät halutessaan osallistumaan läheisensä arkeen yksikössä. Yksiköllä on suunnitelma ja käytäntö siitä, miten omaisille tiedotetaan asiakkaan asioista. Yksikkö järjestää yhteisiä tilaisuuksia, kuten läheisteniltoja säännöllisesti vähintään kahdesti vuodessa ja kutsuu näihin mukaan myös hyvinvointialueen edustajan. 

Liitteet