Salli evästeet, jotta voit käyttää automaattisia käännöksiä
Palveluntuottaja: Vantaan ja Keravan hyvinvointialueY-tunnus: 3221356–1Käyntiosoite: Neilikkatie 17 VANTAAPostiosoite: PL 1000 01301 VANTAAPuhelin: vaihde 09-419191 (ma-pe klo 8–17)Palveluyksikön nimi: Valmennustalo ReeliPalveluyksikköön kuuluvat palvelupisteet/etäpalvelut ja yhteystiedot: Hosantie 2, 01360 VANTAAVastuuhenkilön/-henkilöiden nimi/nimet, tehtävät ja yhteystiedot: Sirpa Matilainen, sirpa.matilainen@vakehyva.fi, esihenkilö, 043 8259675
Palveluyksikön toiminta-ajatus Valmennustalo Reeli tarjoaa Vantaan ja Keravan kuntouttavaa työtoimintaa sekä työkokeilumahdollisuutta kuudella työpajalla. Asiakkaita on yhteensä noin 170 henkilöä. Asiakkaat ovat toiminnassa 1-5 päivänä viikossa 4- 7 h päivässä.
Toimintaa ohjaavat mm. laki kuntouttavasta työtoiminnasta sekä sosiaalihuoltolaki. Valmennustalolla on kuusi työpajaa: keittiö, puhtauspalvelut, uusioverstas, logistiikka, remontti ja pesula. Työpajoilla tarjotaan pitkäaikaistyöttömille mahdollisuus päästä kuntoutumaan takaisin työelämään tmv.
Omavalvontasuunnitelman laatimisesta, toteutumisesta, seurannasta, päivittämisestä ja julkaisemisesta vastaava henkilö/henkilöt: Esihenkilö Sirpa Matilainen yhdessä Reelin turvatiimin kanssa, joka koostuu 6 työntekijäedustajasta.Omavalvontasuunnitelman päivittäminen, seuranta ja toteutuminen: Tämä omavalvontasuunnitelma käydään läpi yhdessä turvatiimin kanssa. Se päivitetään, sitä seurataan ja toteutetaan yhdessä turvatiimin kanssa. Omavalvontasuunnitelma päivitetään noin neljännesvuosittain, jos siihen tulee muutoksia.Omavalvontasuunnitelman julkisuus: Omavalvontasuunnitelma tulee nähtäväksi VAKEn nettisivuille ja yksikön ilmoitustauluille.
Palveluille asetetut laatuvaatimukset ja -suositukset: Valmennustalo Reelissä noudatetaan toimintaan liittyviä lakeja ja asetuksia, kuten mm. laki kuntouttavasta työtoiminnasta. Laadunhallinnan toteuttaminen ja laadunhallinnan työkalut ja mittarit: Laadukasta toimintaa valvotaan mm. turvallisuus- ja varautumisyksikön sekä työterveyden toimesta. Molemmat yksiköt ovat tehneet vuonna 2024 asianmukaiset tarkastukset yksikössä. Lisäksi keittiössä tehtiin Oiva-tarkastus syksyllä 2024. Sisäistä valvontaa ja kehittämistä toteutetaan mm. turvatiimin kuukausittaisien kokouksien avulla. Asiakasraati kokoontuu myös kuukausittain. Asiakasraadissa kuullaan myös asiakkaiden näkemyksiä asioista ja jaetaan tietoa puolin ja toisin. Asiakkaiden näkemyksiä laadusta erilaisin kyselyin useamman kerran vuodessa.
Palveluyksikön johtamisjärjestelmä ja vastuut:
Palveluyksikön toimintojen riskienhallinnasta vastaava ja käytännön organisointi: Riskienhallinnasta vastaa esimies ja sitä toteuttaa yhdessä esimiehen kanssa turvatiimi. Pelastussuunnitelman mukaisesti myös muu henkilöstö osallistuu riskienhallintaan.Palveluyksikön valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta vastaava henkilö: Esihenkilö Sirpa Matilainen, gsm 043 8259675, sirpa.matilainen@vakehyva.fi Henkilöstön riskienhallinnan osaamisen varmistaminen: Vaarojen ja riskienhallintaa käydään läpi turvatiimin kanssa 2-3 kertaa vuodessa. Riskienhallinnasta puhutaan myös talokokouksissa. Jokainen henkilökunnan jäsen käy tarvittavat tietoturvaan liittyvät koulutukset. Esihenkilö valvoo toteutumista. Luettelo Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetasoisista riskienhallinnan/omavalvonnan toimeenpanon ohjeista:• Sosiaali- ja terveyspalvelujen omavalvontaohjelma• Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen omavalvontaohjelma• Asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelma• Lääkehoitosuunnitelma• Laitevastaavan käsikirja• Tartuntatautien ja infektioiden torjunnan ohjeet• Vakavien vaaratapahtumien tutkinnan ohjeet• Turvallisuuden ja varautumisen ohjeet• Valmiussuunnitelma• Tietoturvasuunnitelma• Tietosuoja- ja tietoturvaohjeistukset• Työturvallisuuden ja työsuojelun ohjeet• Meillä töissä – käsikirja • Osallisuusohjelma ja suunnitelmat• Alueellinen hyvinvointikertomus ja suunnitelma• KaksikielisyysohjelmaLuettelo yksikkökohtaisista riskienhallinnan/omavalvonnan toimeenpanon ohjeista:• Riskien arviointi (työolojen arviointi, asiakasturvallisuus, ympäristö), päivitysaika: 8.4.2025• Palo- ja pelastussuunnitelma (sis. poistumisturvallisuusselvitys), päivitysaika: 09/2025• Valmius- ja varautumissuunnitelma, päivitysaika: 04/24 , päivitystarkastukset kausittain• Perehdytyssuunnitelma, päivitysaika: 07/2025
Riskienhallinnan järjestelmät ja kirjaaminen:• HaiPro on asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavien tapahtumien raportointimenettelyyn käytössä oleva ilmoitusjärjestelmä. Kaikista asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavista tapahtumista ja läheltä piti -tilanteista tulee tehdä ilmoitus HaiPro-järjestelmään, joka löytyy intran etusivulta.• HaiPron kautta tapahtuu myös vakavan vaaratapahtuman tutkinta.• Asiakkaat ja potilaat voivat ilmoittaa vaaratapahtumista ja läheltä piti -tilanteista sähköisesti HaiPro-järjestelmän kautta.• Spro on sosiaalihuollon epäkohtailmoituksien raportointimenettelyyn käytössä oleva ilmoitusjärjestelmä. SPro-ilmoitus tehdään aina asiakkaaseen tai asiakkaisiin kohdistuvasta epäkohdasta tai sen uhasta. SPro-järjestelmä löytyy intran etusivulta.• WPro on ilmoitusjärjestelmä työturvallisuusilmoituksille. Ilmoitusjärjestelmä löytyy intran etusivulta. • Väärinkäytösilmoitus, ns. whistleblowing-direktiivin mukaisen anonyymin väärinkäytösilmoituskanavan kautta voi ilmoittaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toimintaan liittyvästä väärinkäytösepäilystä tai toiminnasta, joka ei noudata eettisiä periaatteita. Lomake löytyy intrasta sekä VAKEn internetsivuilta. Epäkohtien ja vaara- ja haittatapahtumien sekä läheltä piti -tilanteiden käsitteleminen:Vakavan vaaratapahtuman tutkinta: Vakava vaaratapatuma on yleensä kuolemaan, vakavaan vammautumiseen tai sairaalahoidon aloittamiseen/sen jatkamiseen johtanut seuraus, jonka taustalla ovat selkeät puutteet turvallisessa toiminnassa. Kun välittömät turvallisuus- ja tukitoimet on vaaratapahtuman sattuessa varmistettu, käynnistetään tapahtuman esiselvitys. Esiselvityksen pohjalta tehdään päätös varsinaisesta tutkinnasta ja sen tarkoitus on systemaattisesti selvittää, miksi tapahtuma sattui, mitä riskejä ja puutteita toiminnassa voidaan tunnistaa, sekä antaa konkreettisia suosituksia puutteiden ja toimintatapojen korjaamiseksi. Tutkinnan tarkoituksena ei ole etsiä tapahtuman syyllistä. Tutkinnan tavoitteena on parantaa turvallisuutta ja pyrkiä estämään vastaavia tapahtumia tulevaisuudessa. Hyvinvointialueen sisäisestä tutkinnasta vastaa vakavien vaaratapahtumien tutkintaryhmä.Omavalvontasuunnitelmassa tulee olla kuvattuna millä tavoin tieto vakavista vaaratapahtumista välitetään organisaation sisällä: Kuolemat ja vakavat vammautumiset tai niihin liittyvät uhat (esim. tulipalot) ilmoitetaan viivytyksettä esihenkilölle tai muulle vastuuhenkilölle, jotka ilmoittavat asian eteenpäin toimialan johdolle, vakavien vaaratapahtumien tutkintaryhmälle sekä turvallisuusyksikölle yhteissähköpostiin turva@vakehyva.fi. Muut vakavat vaaratapahtumat ilmoitetaan eteenpäin viimeistään 48 tunnin kuluttua tai seuraavana arkipäivänä. Lisätietoa vakavista vaaratapahtumista löytyy myöhemmin julkaistavassa vakavien vaaratapahtumien oppaasta.
Asiakasturvallisuuden kannalta palveluyksikön toiminnan keskeiset riskit liittyvät erilaisiin kaatumis- tai putoamistilanteisiin. Talvella aurauksen huono taso saattaa aiheuttaa liukastumisia piha-alueilla. Pienet viilto- tai palovammat ovat myös todennäköisiä riskejä. Käytännön toimet asiakas- ja potilasturvallisuuteen kohdistuvien riskien ennaltaehkäisyyn ja hallintaan: Riskejä pyritään hallinnoimaan tiedottamisella ja havainnoimalla. Henkilökunnalle järjestetään säännöllisesti erilaista koulutusta. Vuonna 2024 toteutettu yhdessä palolaitoksen kanssa sammutusharjoitus, paloletkujen käsittelyä ja tiloista poistumista on myös harjoiteltu. Omatoiminen paloletkujen käsittelyharjoitus pidetty 05/2025 ja uusille työntekijöille 08/2025. Turvallisuuskävely toteutettu 05/2025 turvatiimin kanssa.
Riskienhallinnan ja korjaavien toimenpiteiden seuranta, kirjaaminen ja tiedottaminen: Ylläpidetään Haiprossa ja jokaisessa turvatiimin kokouksessa käydään tapahtumat läpi ja mietitään parannusehdotuksia. Talokokouksissa jaetaan koko henkilökunnalle olennaista tietoa. Valvovien viranomaisten selvityspyyntöjen, ohjauksen ja päätösten käsittely ja huomioiminen palveluyksikön toiminnassa ja sen kehittämisessä: Valvontakäynti toteutettu huhtikuussa 2024.
Palveluntuottajan ja henkilöstön valvontalain 29 §:n mukainen ilmoitusvelvollisuus:• Palveluntuottajalla ja henkilökunnalla on ilmoitusvelvollisuus, jos he huomaavat epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan asiakkaan tai potilaan sosiaali- tai terveydenhuollon toteuttamisessa tai muun lainvastaisuuden.• Ilmoitus tulee tehdä viipymättä ja salassapitosäännösten estämättä palveluyksikön vastuuhenkilölle tai muulle toiminnan valvonnasta vastaavalle henkilölle. • Ilmoituksen saatuaan palvelunjärjestäjän, palveluntuottajan ja vastuuhenkilön on ryhdyttävä toimenpiteisiin epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan tai muun lainvastaisuuden korjaamiseksi.• Mikäli epäkohtailmoitus tehdään valvonnasta vastaavalle henkilölle valvonta ja tuottajaohjausyksikköön, käsitellään ilmoitus intrassa kuvatun prosessin mukaisesti. • Ilmoituksen tehneeseen henkilöön ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia. Kiellettyinä vastatoimina pidetään esimerkiksi työ- ja virkasuhteen ehtojen heikentämistä tai palvelussuhteen päättämistä ilmoituksen seurauksena.• Mikäli epäkohta vaarantaa olennaisesti asiakas- ja potilasturvallisuutta tai puutteita ei kyetä hyvinvointialueella korjaamaan omavalvonnallisin toimin, tehdään ilmoitus myös aluehallintovirastolle tai Valviraan. • Palveluntuottajan on tiedotettava henkilöstölleen ilmoitusvelvollisuudesta ja sisällytettävä menettelyohjeet omavalvontasuunnitelmaan.Muut lakisääteiset palveluyksikön toimintaa koskevat ilmoitusvelvollisuudet ja menettelyohjeet: Henkilöstön tiedottaminen ilmoitusvelvollisuuksista ja -oikeuksista ja niiden käytöstä:
Henkilöstön määrä ja rakenne: 13 vakituista ja 11 palkkatuella määräaikaisena työskentelevää.Sijaisten käytön periaatteet: Pyritään ensisijaisesti talon sisällä tekemään järjestelyjä, harvoin tuuraaja toiselta valmennustalolta lukuun ottamatta lähijohtajaa.Rekrytointi: Henkilöstö rekrytoidaan työlainsäädännön ja työehtosopimusten mukaisesti, joissa on määritelty työntekijän ja työnantajan oikeudet ja velvollisuudet. Rekrytointiprosessi toteutetaan hyvinvointialueen HR:n ja henkilöstöasiantuntijoiden intraan laatimien ohjeiden mukaisesti. Osa hakijoista haastatellaan ja kaikille hakijoille ilmoitetaan rekrytoinnin etenemisestä.
Henkilöstön asianmukaisen koulutuksen, riittävän osaamisen ja ammattitaidon sekä kielitaidon varmistaminen: Rekrytointivaiheessa edellytetään riittävää ammatillista osaamista/koulutusta ohjaajilta, jotta he osaisivat ohjata asiakkaita. Alkuvaiheessa jokainen ohjaaja käy Careerian ohjaaja-koulutuksen. Vuosittain käydään tietoturva-koulutukset sekä muut esimiehen määräämät koulutukset.Henkilöstön perehdytys: Esihenkilö perehdyttää jokaisen uuden henkilön noin 2 h alkuperehdytyksellä, jossa käydään työsuhteeseen ja talon käytänteisiin liittyvät asiat. Jokainen saa myös perehdytyskansion, jossa on kaikki tarvittavat ohjeet. Lisäksi osa perehdytyksestä käydään nettipohjaisen perehdytysohjelman kautta (meillä töissä – intranet). Pajan työvalmennusohjaaja vastaa pajakohtaisesta perehdytyksestä. Henkilöstön ammattitaidon ylläpitäminen ja täydennyskoulutus sekä niiden arviointi ja seuranta: Henkilöstön ammattitaitoa pidetään yllä kehityskeskustelujen mukaisesti. LOKin kursseja voi lähes rajoituksetta käydä. Kehityskeskusteluissa arvioidaan ja seurataan.Palveluyksikön henkilöstöltä kerättävä säännöllinen palaute, sen käsittely ja hyödyntäminen: Pulssikysely ja keskustelutHenkilöstön osaaminen ja työskentelyn asianmukaisuuden seuranta ja havaittuihin epäkohtiin puuttuminen: Talokokous, havainnot, haipro, keskustelut
Henkilöstömitoitus ja resurssointia koskevat vaatimukset: Työpajaohjaajat tekevät töitä palkkatuetusti ja tällä hetkellä rajoitukset palkkatuen saannissa ovat rajoittaneet voimakkaasti uuden henkilöstön löytämistä. Asiakasmäärät on jouduttu suhteuttamaan henkilökunnan määrään.
Henkilöstömitoitus ja resurssointia koskevat vaatimukset: Työpajaohjaajat tekevät töitä palkkatuetusti ja tällä hetkellä rajoitukset palkkatuen saannissa ovat rajoittaneet voimakkaasti uuden henkilöstön löytämistä. Asiakasmäärät on jouduttu suhteuttamaan henkilökunnan määrään.Henkilöstön riittävyyden varmistaminen: pyritään ennakoimaan ja joustamaanToimintamallit niitä tilanteita varten, kun henkilöstöä ei ole riittävästi: Asiakkaita voidaan siirtää toisille pajoille tai henkilöstöä voidaan siirtää pajalle, jossa on resurssivaje. Myös etätoiminnan järjestäminen on poikkeustilanteissa mahdollista. Lääkinnällisistä laitteista annetun lain (719/2021) mukaisten velvoitteiden noudattaminen:Toimintayksikön nimetty laitevastaava:
Toiminnassa käytettävät toimitilat, toimintaympäristö, ja välineet sekä niiden turvallisuus, turvallinen käyttö ja soveltuvuus tarkoitukseensa: Useassa yksikössä on käytössä suojahanskat, työvaatteet, turvakengät, suojalasit, kuulosuojaimet. Esim. suojalasien ja kuulosuojainten käyttöä valvovat pajaohjaajat. Ohjeet ovat tiukat ja niiden noudattamista edellytetään myös asiakkailta. Toimitiloille tehdyt tarkastukset sekä myönnetyt viranomaishyväksynnät ja luvat päivämäärineen: Valvontakäynti suoritettu 29.4.2024Tarkastuksissa ja hyväksynnöissä toimitilojen omavalvonnan kannalta todetut keskeiset havainnot:VAKEn valvonta ja tuottajaohjaus toteaa, että• Reelin kuntouttavan työtoiminta on monipuolista ja soveltuu sekä pitkän ammattiuran tehneille että työelämää aloittaville kuntouttavan työtoiminnan palvelua tarvitseville. • palvelun saavutettavuus on hyvä myös henkilöille, joiden suomen kielen taito on heikko• yksikössä tuetaan suomen kielen oppimista ja kotoutumista tarjoamalla asiakkaille mahdollisuus osallistua S2-kielen opetukseen viikoittain joustavasti työtoiminnan ohessa • yksikön pajat on hyvin integroitu valmennustalon kokonaisuuteen• yksikön toiminta on hyvin hallittua ja järjestelmällistä• ohjaus- ja valvontakäynnillä tavattu henkilökunnan toiminnasta välittyi asiakaslähtöisyys ja sitoutuminen työhön yksiköllä on suunnitelma opinnollistamisen aloittamisesta syksyllä. Opinnollistaminen vahvistaa kuntouttavan työtoiminnan tavoitteellisuutta Tähän mennessä on kirjoitettu 30 osaamistodistusta.
Toimitilojen ja välineiden käyttöön liittyvät riskit ja niiden hallintakeinot: Toimitilojen välineet pidetään tarkoituksenmukaisissa paikoissa siistissä järjestyksessä. Esim. pesuaineet säilytetään lukollisissa kaapeissa.Toimitilojen ylläpitoa, huoltoa sekä epäkohtailmoituksia ja tiedonkulkua koskevat menettelyt: Toimitilan ylläpidosta ja huollosta vastaa Vivamus Oy. Tietoa jaetaan talokokouksissa, sähköpostilla ja teamsillä. Välineiden huolto ja niiden käytön vaatiman koulutuksen järjestäminen: Ammattimaiset välineet huoltaa huoltoliikkeet
Yksikössä käytössä olevat asiakastietojärjestelmät: Apotin käyttö aloitettu 4.11.2024.Tietojärjestelmien käytön asianmukaisuus, henkilöstön kouluttaminen ja osaamisesta huolehtiminen: Henkilöstöä koulutetaan useamman kerran vuodessa perustyökalujen käyttöön, kuten sähköposti, teams, sharepoint. Viimeksi koulutus järjestettiin elokuussa 2025. Apotti on otettu käyttöön ja henkilökuntaa tukee kolme nimettyä Apotti-tukihenkilöä.Tietoturvasuunnitelman laatimis-/päivittämispäivämäärä sekä palveluyksikön vastuuhenkilö: VAKElle on koko organisaatiota koskeva tietoturvasuunnitelma, julkaisusyksyllä 2024. Lisätietoa THL:n määräys 3/2024 tietoturvasuunnitelmaan sisällytettävistäselvityksistä ja vaatimuksista. Palveluyksikön vastuuhenkilö Sirpa Matilainen. Tietojärjestelmien poikkeavuuksista ja tietoverkkoihin kohdistuvista tietoturvallisuuden häiriöstä ilmoittaminen: Asiakastuki
Palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä ja siihen liittyvästä ohjeistuksesta vastaava johtaja: Esihenkilö Sirpa MatilainenPalveluntuottajan tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot: Veera Välitalo, gsm 040 8614551, veera.valitalo@vakehyva.fiAsiakas- ja potilastietojen kirjaamisen keskeiset käytännöt: kirjataan jatkossa Apottiin työroolin mukaisesti.Tietosuojan, EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja asiakas- ja potilastietojen käsittelyn asianmukainen huomioiminen ja käytännöt: tietosuojakoulutukset
Palvelun saatavuuden määräajat: Palveluun on jonkin verran jonoja. Resurssien puuttumisen vuoksi jonotusaika on pidentynyt. Asiakkaat tulevat pääosin Vantaan kaupungin työllisyyden ja kotoutumisen palveluiden lähettäminä.Asiakkaiden ja potilaiden fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosiaalisen toimintakyvyn edistäminen ja seuranta: Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille laaditaan asiakasohjauksessa suunnitelma järjestettävästä työllistymistä edistävästä palvelusta. Suunnitelmaan laaditaan yhdessä asiakkaan kanssa tavoitteet. Tavoitteita seurataan kolmen kuukauden välein järjestettävässä jaksoarvioinnissa ja tarvittaessa laaditaan uudet tavoitteet seuraavalle kolmelle kuukaudelle. Jaksoarviointikeskusteluun osallistuu asiakas, sosiaaliohjaaja, pajahenkilöstö ja tarvittaessa asiakkaan työllisyysasiantuntija.Työkokeiluun tulevan henkilön osalta työpaja, työhönvalmentaja ja asiakas tekevät sopimuksen, joka toimitetaan esim. työllisyysasiantuntijan päätettäväksi. Työkokeilun päätyttyä työvalmennusohjaaja kirjoittaa arvioinnin kokeilun sujumisesta työllisyysasiantuntijalle. Palveluyksikön ruokahuollon järjestäminen: Asiakkaat voivat ostaa aamiaisen, lounaan ja välipaloja keittiöpajan tarjonnasta edulliseen hintaan.Palveluyksikön siivouksen ja pyykkihuollon järjestäminen: Puhtauspalvelut -paja on tilapäisesti suljettu henkilöstöpuutteen vuoksi. Palvelu ostetaan SOL-palveluilta. Pesulapaja pesee työvaatteet.Hygieniakäytännöt ja infektioiden ennaltaehkäisy: Puhtauspalvelut huolehtii, että käsidesejä on saatavilla. Talossa seurataan voimassaolevia hygieniaohjeistuksia.Yhteistyön ja tiedonkulun toteuttaminen asiakkaan ja potilaan palvelukokonaisuuteen kuuluvien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja -tuottajien kanssa: Apotin välityksellä tarvittaessa.
Asiakkaan ja potilaan palveluihin ja hoitoon pääsyn varmistaminen:Omatyöntekijän nimeäminen: nimetty sosiaaliohjaajaAsiakkaan ja potilaan tiedonsaantioikeuden ja osallisuuden varmistaminen: asiakas voi lukea hänestä tehdyt kirjaukset MaisastaAsiakkaan ja potilaan asiallisen kohtelun varmistaminen ja menettelytavat, jos epäasiallista kohtelua havaitaan: toimitaan VAKEHYVA:n toimintamallin mukaisesti.Asiakkaan ja potilaan informointi käytettävissä olevista oikeusturvakeinoista: potilasasiamiehen yhteystiedot on ilmoitustauluilla asiakkaiden saatavilla.Asiakkaan ja potilaan lakisääteisten palvelua koskevien suunnitelmien (esimerkiksi asiakas-, palvelu- tai hoitosuunnitelman) laadinnan, seurannan, toteuttamisen ja päivittämisen menettelytavat: jaksoarvioinnissa kolmen kuukauden väliajoin tarkistetaan tavoitteet ja tehdään seurantaa.
Asiakkaiden ja potilaiden itsemääräämisoikeuden toteutumisen varmistaminen:Palveluyksikön asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi laaditut suunnitelmat ja ohjeet sekä niistä vastaava henkilö:Asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden rajoittamista koskevat periaatteet ja rajoitusten konkreettiset menettelytavat:
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien tehtävänä on muun muassa neuvoa terveydenhuollon potilaita, sosiaalihuollon ja varhaiskasvatuksen asiakkaita sekä heidän läheisiään, neuvoa ja tarvittaessa avustaa heitä muistutuksen teossa, neuvoa miten muun asian (esim. kantelun tai oikaisuvaatimuksen) saa vireille toimivaltaisessa viranomaisessa sekä tiedottaa potilaan ja asiakkaan oikeuksista. Lisäksi sosiaali- ja potilasasiavastaavien tulee seurata potilaiden ja asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä ja koota tietoa sekä laatia toiminnan vastuuhenkilön kanssa vuosittain selvitys toiminnan järjestäjälle.Hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki järjestävät sosiaali- tai potilasasiavastaavien toiminnan julkisessa ja yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työterveyshuollossa sekä varhaiskasvatuksessa. HUS-yhtymä järjestää potilasasiavastaavien toiminnan järjestämässään ja tuottamassaan terveydenhuollossa.Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella toimii kaksi sosiaali- ja potilasasiavastaavaa; Clarissa Kinnunen ja Satu Laaksonen. Clarissa Kinnunen toimii asiavastaavien vastuuhenkilönä. Sosiaali- ja potilasasiavastaavat tavoittaa joko puhelimitse puhelinaikoina tai sähköpostitse. Ethän lähetä salaamatonta sähköpostia. Tapaamiset on sovittava aina etukäteen. Palvelu on maksutonta.Sosiaali- ja potilasasiavastaavien puh. 0941910230 ja puhelinajat: Maanantaisin ja tiistaisin 12.00–15.00 Keskiviikkoisin ja torstaisin 9.00–11.00 Huom! Puhelinaikoja ei ole perjantaisin tai juhlapyhien aattoina. Sähköpostiyhteydenotot:sosiaali-japotilasasiavastaava@vakehyva.fi
Säännöllisen palautteen kerääminen palveluyksikön palveluja saavilta asiakkailta: kerätään kirjallisilla asiakaspalautteilla joka toinen kuukausi. Webropol-kyselyn täyttämiseen kannustetaan 3kk:n välein jaksoarvioinnin yhteydessä. Palautetta voi halutessaan antaa myös useamminkin. Suullista palautetta kerätään mm. asiakasraadissa.Asiakkailta saadun palauteen käsittely ja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä: käydään läpi talokokouksissa ja toteutetaan soveltuvin osin.
Muistutusten käsittelystä palveluyksikössä vastaa: Muistutuksen kohteena olevan yksikön esihenkilö ja tehtäväaluepäällikkö, jotka vastaavat muistutukseen kirjallisesti noin neljän viikon kuluessa. Muistutusten käsittelyä koskevat menettelytavat: Palvelun laatuun tai saamaansa kohteluun tyytymättömällä asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus toimintayksikön vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhaltijalle. Myös asiakkaan omainen tai muu läheinen voi tehdä muistutuksen potilaan puolesta. Tällöin muistutuksen tekijä tarvitsee asiakkaalta kirjallisen luvan asian käsittelyyn. Tätä varten muistutuslomakkeessa on kohta potilaan suostumukselle. Muistutuksen voi tehdä täyttämällä muistutuslomake tai kirjoittamalla muistutus vapaamuotoisesti. Muistutuksessa tulee kertoa yksityiskohtaisesti, mihin ollaan tyytymättömiä palvelussa. Muistutus lähetetään sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@vakehyva.fi. Asiakirjoja voi toimittaa myös Vantaa-infoihin Tikkurilassa, Myyrmäessä ja Korsossa.
Muistutuksista ilmi tulleiden epäkohtien tai puutteiden huomioon ottaminen: Mikäli toiminnassa on ollut moitittavaa, ryhdytään kehittämistoimenpiteisiin asian korjaamiseksi.
Omavalvontasuunnitelman säännöllinen raportointi ja julkaisu: tarkistetaan vuosittain Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seuranta, kehittämistarpeet ja toimenpiteet sekä ajankohta: Tehdään tarvittaessa. Ajan tasalla olevan omavalvontasuunnitelman pitää olla julkisesti nähtävänä yksikössä siten, että asiakkaat, omaiset ja omavalvonnasta kiinnostuneet voivat helposti ja ilman erillistä pyyntöä tutustua siihen. Omavalvontasuunnitelma on julkisesti nähtävillä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen nettisivuilla. Muutosloki (päivämäärä, päivittäjä ja keskeiset muutokset): Sirpa Matilainen ja Toni Kinnunen 03/2025,
Sirpa Matilainen ja Toni Kinnunen 06/2025
puhtauspalvelut toteutetaan osittain ulkopuolisesti ostettuna
Sirpa Matilainen 09/2025- korjattu päivämääriä koulutusten osalta- henkilöstömäärä- puhtauspalvelut suljettu toistaiseksi, SOL palvelut hoitaa.