Viidakkokujan asumisyksikön omavalvontasuunnitelma

1. Palveluntuottajaa ja palveluyksikköä koskevat tiedot

Palveluntuottaja: Vantaan ja Keravan hyvinvointialue

Y-tunnus:3221356–1

Käyntiosoite: Neilikkatie 17, VANTAA

Postiosoite: Postiosoite: Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, PL 1000, 01088 VANTAAN JA KERAVAN HYVINVOINTIALUE

Puhelin: vaihde 09-419191 (ma-pe klo 8–17)

Palveluyksikön nimi: Viidakkokujan asumisyksikkö

Palveluyksikön yhteystiedot

Käyntiosoite: Viidakkokuja 6, 01400 Vantaa

Postiosoite: PL 402, 01088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue

Puhelin 050 318 1445         Sähköposti Viidakkokuja@vakehyva.fi

 

Vastuuhenkilön nimi, tehtävät ja yhteystiedot:

Tuetun asumisen esimies Merja Haverinen 

Puhelin 040 826 3334         Sähköposti merja.haverinen@vakehyva.fi 

2. Palveluyksikön toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

Palveluyksikön toiminta-ajatus (palvelut, asiakasryhmä sekä määrä):

Viidakkokujan asumisyksikkö tarjoaa tuettua ja yhteisöllistä asumista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen mielenterveyskuntoutujille, jotka tarvitsevat tukea asumisen ja arjen asioissa. Palvelu vaihtuu vuoteen 2026 mennessä yhteisöllisen asumisen tasoiseksi tuetuksi asumiseksi, asiakas kerrallaan. Tuetun asumisen päätöksiä ei jatketa enää vuodelle 2026. 

Asiakkaat sitoutuvat asumisessaan ottamaan vastaan asumisen tukea, jota toteutetaan sovituilla asiakastapaamisilla ja kotikäynneillä. Tuen sisältö määritellään toteutussuunnitelmassa. Asiakkaille tehdään määräaikaiset vuokrasopimukset omiin asuntoihin.  Asukkaat saavat asumisyksikön henkilökunnalta tukea ja ohjausta mahdollisimman itsenäiseen asumiseen. Asumista säätelee laki asuinhuoneiston vuokrauksesta, kiinteistön omistajan (Y-Säätiö) järjestysmääräykset sekä vuokranantajan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Tilakeskuksen laatimat ohjeet vuokrasopimuksen laatimiselle/ vuokrasopimuksen liite, jonka asiakkaat allekirjoittavat. 

 

Toiminta perustuu yhteisöllisyyteen ja asiakkaiden osallisuuden lisäämiseen ja tukemiseen. Toiminnan eettisenä lähtökohtana on, että asiakas on oman elämänsä asiantuntija ja hänet tulee huomioida kokonaisvaltaisesti. Toimintaperiaatteena ja tavoitteena on kuntouttaa ja tukea asiakasta mahdollisimman itsenäiseen asumiseen ohjauksen ja tuen turvin.  Asuminen Viidakkokujan asumisyksikössä on määräaikaista, perustuen asiakkaan yksilölliseen elämäntilanteeseen. Asiakkaan tilannetta sekä asumisen jatkoa tarkastellaan säännöllisesti vähintään vuosittain pidettävässä verkostopalaverissa, johon osallistuu asiakkaan sosiaalityöstä vastaava omatyöntekijä.

 

Terveyteen liittyvissä asioissa asiakkaat saavat ohjausta ja neuvontaa työntekijöiltä. Suurimmalla osalla asiakkaista on valvottu lääkehoito. Asiakastapaamisilla seurataan asiakkaiden voinnissa tapahtuvia muutoksia. Tarvittaessa asiakastyötä tiivistetään, organisoidaan asiakkaalle tarvittavat kotiin vietävät palvelut tai lääkärin hoitokontakti. Henkilöstö ohjaa asiakkaan tarpeen mukaan terveydenhuollon ja hammashuollon piiriin. Asumisyksikössä osataan toimia myös äkillisen kuolemantapauksen sattuessa. 

 

Alihankintana/ostopalveluna ostetut palvelut ja niiden tuottajat: Siivouspalvelut on hankittu SOL siivouspalvelulta. Kiinteistöhuolto M2 Kiinteistöhuollosta. Ateriat tulevat Virekolta. 

Alihankintana/ostopalveluna tuotettujen palvelujen sisältö-, laatu- sekä asiakas- ja potilasturvallisuusvaatimusten varmistaminen:

Mahdollisista poikkeamista tehdään ilmoitus, joko esihenkilölle tai suoraan palveluntuottajalle, esim. huoltoilmoitukset. Y-Säätiön kanssa on sovittu, että ilmoitukset tehdään palveluntuottajan eli asumisyksikön henkilökunnan toimesta silloinkin, kun kyse on asunnon kuntoon liittyvistä asioista. 

3. Omavalvontasuunnitelman laatiminen

Omavalvontasuunnitelman laatimisesta, toteutumisesta, seurannasta, päivittämisestä ja julkaisemisesta vastaava henkilö

Tuetun asumisen esimies Merja Haverinen 

Puhelin 040 826 3334                                   Sähköposti merja.haverinen@vakehyva.fi 

Omavalvontasuunnitelma toteutetaan yhdessä tuetun asumisen esimiehen, toimintayksikön vastaavan ohjaajan sekä henkilökunnan kanssa. Omavalvontasuunnitelma annetaan henkilöstölle tiedoksi riittävän ajoissa tutustumista varten ja suunnitelma käydään läpi yhdessä. 

Omavalvontasuunnitelma päivitetään, kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia, kuitenkin vähintään vuosittain. Raportointia tehdään neljän kuukauden välein.

 

Omavalvontasuunnitelman päivittäminen, seuranta ja toteutuminen

Tuetun asumisen esimies Merja Haverinen ja vastaava ohjaaja Minna Koponen.

Omavalvontasuunnitelman julkisuus:

Omavalvontasuunnitelma julkaistaan VAKEn nettisivuilla ja on lisäksi nähtävillä asiakastilan ilmoitustaululla.

4. Laadunhallinta ja johtaminen

Palveluille asetetut laatuvaatimukset ja -suositukset: 

Viidakkokujan asumisyksikön yhteisöllisessä asumisessa noudatetaan 0,3 tason hoitajamitoitusta. Tuetussa asumisessa henkilöstölle ei ole laissa asetettu hoitajamitoitusta. Tällä hetkellä enää muutama asiakas on Viidakkokujan asumisyksikössä tuetun asumisen palvelussa. 

Työtä ohjaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen arvot: oikeudenmukaisuus, vastuullisuus ja rohkeus. Henkilöstö noudattaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluksessa ollessaan hyvinvointialueen arvojen lisäksi sosiaalialan eettisiä periaatteita sekä asiakkaan itsemääräämisoikeutta. Arvot ja eettiset periaatteet ovat osa organisaatiokulttuuria, ja tulee näkyväksi henkilöstön toiminnassa. Nämä, sekä toiminnan viitekehys ja perustehtävä, huomioidaan toimintaa kehitettäessä. Arvokeskustelu, jossa tarkastellaan, miten arvot toteutuvat asiakastyössä ja miten toimintaa kehitetään, käydään työyhteisössä vuosittain. 

 

Lisäksi työtä ohjaavat muun muassa sosiaalihuoltolaki, elintarvikelaki ja tietosuojalaki. Asumisyksikön asiakkaille tehdään aikuisten sosiaalipalveluissa palvelutarpeen arvio sekä toteutussuunnitelma, joka ohjaa omaohjaajan työtä yksikössä. 

 

Laadunhallinnan toteuttaminen ja laadunhallinnan työkalut ja mittarit:

Mittareina käytetään RAI CMH arviointeja, aikuisväestön hyvinvointimittaria sekä ajantasaisia toteutussuunnitelmia. Asiakkaat voivat antaa palautetta QPro järjestelmän kautta tai vapaamuotoisesti. 

Palveluyksikön johtamisjärjestelmä ja vastuut: Kaksiportainen johtamisjärjestelmä, jossa kokonaisvastuu kuuluu tuetun asumisen esimiehelle Merja Haveriselle ja yksikön lähiesihenkilönä toimii vastaava ohjaaja Minna Koponen. 

Vastaavalla ohjaajalla on asiakastyön tuen vastuu, vastuu työvuorosuunnittelusta ja asiakastyön jonoista. Lisäksi yhdessä esimiehen kanssa tehtävä yksikön asioiden hoito. Esimerkiksi HaiPro ilmoitusten käsittely on jaettu siten, että vastaava ohjaaja käsittelee tulleet ilmoitukset työntekijöiden kanssa ja esimies käsittelee ilmoituksen järjestelmässä loppuun. Tuetun asumisen esimies vastaa kokonaisuudesta, mukaan lukien dokumenttien laadinnan, palotarkastukset ja työn suunnittelun. 

5. Omavalvonnan riskienhallinta

5.1 Riskienhallinnan vastuut, ohjeet sekä suunnitelmat

Palveluyksikön valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta ja valmius- ja jatkuvuussuunnitelmasta sekä riskienhallinan vastaava ja osaamisen vastaava henkilö:

Tuetun asumisen esimies Merja Haverinen

Luettelo Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetasoisista riskienhallinnan/omavalvonnan toimeenpanon ohjeista:

  • Sosiaali- ja terveyspalvelujen omavalvontaohjelma
  • Asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelma
  • Lääkehoitosuunnitelma
  • Laitevastaavan käsikirja
  • Tartuntatautien ja infektioiden torjunnan ohjeet
  • Vakavien vaaratapahtumien tutkinnan ohjeet
  • Turvallisuuden ja varautumisen ohjeet
  • Valmiussuunnitelma
  • Tietoturvasuunnitelma
  • Tietosuoja- ja tietoturvaohjeistukset
  • Työturvallisuuden ja työsuojelun ohjeet
  • Meillä töissä – käsikirja 
  • Osallisuusohjelma ja suunnitelmat
  • Alueellinen hyvinvointikertomus ja suunnitelma
  • Kaksikielisyysohjelma

Luettelo yksikkökohtaisista riskienhallinnan/omavalvonnan toimeenpanon ohjeista:

  • Riskien arviointi (työolojen arviointi, asiakasturvallisuus, ympäristö), päivitysaika: 22.10.2024
  • Palo- ja pelastussuunnitelma (sis. poistumisturvallisuusselvitys), päivitysaika: Y-Säätiön Pelastussuunnitelma 21.1.2020, Poistumisturvallisuusselvitys 8.6.2023  Viidakkokuja 6 käyttäjän Turvallisuusohjeet 21.1.2020
  • Valmius- ja varautumissuunnitelma, päivitysaika: Hyvinvointialueen suunnitelma, asumisyksikön oma suunnitelma työn alla
  • Perehdytyssuunnitelma, päivitysaika: 9.10.2024
  • Lääkehoitosuunnitelma, päivitysaika: 22.11.2024

5.2 Riskienhallinnan keinot, epäkohtien käsittely ja raportointi

Riskienhallinnan järjestelmät ja kirjaaminen:

  • HaiPro on asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavien tapahtumien raportointimenettelyyn käytössä oleva ilmoitusjärjestelmä. Kaikista asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavista tapahtumista ja läheltä piti -tilanteista tulee tehdä ilmoitus HaiPro-järjestelmään.
  • Asiakkaat voivat ilmoittaa vaaratapahtumista ja läheltä piti -tilanteista sähköisesti HaiPro-järjestelmän kautta.
  • Spro on sosiaalihuollon epäkohtailmoituksien raportointimenettelyyn käytössä oleva ilmoitusjärjestelmä. SPro-ilmoitus tehdään aina asiakkaaseen tai asiakkaisiin kohdistuvasta epäkohdasta tai sen uhasta. 
  • WPro on ilmoitusjärjestelmä työturvallisuusilmoituksille. 
  • Väärinkäytösilmoitus, ns. whistleblowing-direktiivin mukaisen anonyymin väärinkäytösilmoituskanavan kautta voi ilmoittaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toimintaan liittyvästä väärinkäytösepäilystä tai toiminnasta, joka ei noudata eettisiä periaatteita. Lomake löytyy intrasta sekä VAKEn internetsivuilta. 

Epäkohtien ja vaara- ja haittatapahtumien sekä läheltä piti -tilanteiden käsitteleminen:

Vastaava ohjaaja viikkotiimissä tai tarpeen mukaan nopeammin henkilön tai tiimin kanssa. Tuetun asumisen esimies käsittelee loppuun järjestelmässä, kun työryhmässä asia käsitelty ja toimenpide-ehdotukset kirjoitettu ylös. 

Vakavan vaaratapahtuman tutkinta: Vakava vaaratapatuma on yleensä kuolemaan, vakavaan vammautumiseen tai sairaalahoidon aloittamiseen/sen jatkamiseen johtanut seuraus, jonka taustalla ovat selkeät puutteet turvallisessa toiminnassa. Kun välittömät turvallisuus- ja tukitoimet on vaaratapahtuman sattuessa varmistettu, käynnistetään tapahtuman esiselvitys. Esiselvityksen pohjalta tehdään päätös varsinaisesta tutkinnasta ja sen tarkoitus on systemaattisesti selvittää, miksi tapahtuma sattui, mitä riskejä ja puutteita toiminnassa voidaan tunnistaa, sekä antaa konkreettisia suosituksia puutteiden ja toimintatapojen korjaamiseksi. Tutkinnan tavoitteena on parantaa turvallisuutta ja pyrkiä estämään vastaavia tapahtumia tulevaisuudessa. 

Kuolemat ja vakavat vammautumiset tai niihin liittyvät uhat (esim. tulipalot) ilmoitetaan viivytyksettä esihenkilölle tai muulle vastuuhenkilölle, jotka ilmoittavat asian eteenpäin toimialan johdolle, vakavien vaaratapahtumien tutkintaryhmälle sekä turvallisuusyksikölle yhteissähköpostiin turva@vakehyva.fi. Muut vakavat vaaratapahtumat ilmoitetaan eteenpäin viimeistään 48 tunnin kuluttua tai seuraavana arkipäivänä. 

 

5.3 Palveluyksikön keskeiset riskit

Asiakas- ja potilasturvallisuuden kannalta palveluyksikön toiminnan keskeiset riskit (huomioi työturvallisuus- ja terveydensuojelulait)

Lääkehoidon mahdolliset riskit, koska asumisyksikössä on valvottu lääkehoito. Sijaisten käyttöä on lisätty yhteisölliseen asumiseen siirtymisen myötä ja huomattu tarve tehdä lääkkeidenantoon liittyvä talokohtainen perehdyttäminen sijaiselle erityistä huolellisuutta käyttäen. 

Asiakkaiden sairauksista johtuvat mahdolliset vaaratilanteet: sekavat ja väkivaltaiset asiakkaat. Nimittely asiakkailta. 

Liukastumiset pihassa olevan jäätilanteen vuoksi tai sisällä märän lattian vuoksi. Palovammojen mahdollisuus kuumia ruokia käsiteltäessä. 

Pistotapaturmat joista infektioriski, asiakkailla kotona neuloja. 

Käytännön toimet asiakas- ja potilasturvallisuuteen kohdistuvien riskien ennaltaehkäisyyn ja hallintaan: Tiimissä käsitellään havaittuja riskejä, joista tehty HaiPro tai SPro ilmoitus. Riskiarviointi tehdään työryhmän kanssa vuosittain ja epäkohtiin tehdään korjaukset. 

Omavalvonnan riskienhallinnan toteutumisen varmistus käytännössä ostopalvelu- ja alihankintatilanteissa: Yhteys palveluntuottajan kanssa. 

5.4 Riskienhallinnan seuranta

Riskienhallinnan ja korjaavien toimenpiteiden seuranta, kirjaaminen ja tiedottaminen:

WPro järjestelmän riskienhallintaohjelma käytössä. Täytetään yhdessä henkilökunnan kanssa. 

Valvovien viranomaisten selvityspyyntöjen, ohjauksen ja päätösten käsittely ja huomioiminen palveluyksikön toiminnassa ja sen kehittämisessä:

Tuetun asumisen esimies Merja Haverinen

5.5 Palveluntuottajan ja henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus

Palveluntuottajan ja henkilöstön valvontalain 29 §:n mukainen ilmoitusvelvollisuus:

  • Palveluntuottajalla ja henkilökunnalla on ilmoitusvelvollisuus, jos he huomaavat epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan asiakkaan tai potilaan sosiaali- tai terveydenhuollon toteuttamisessa tai muun lainvastaisuuden.
  • Ilmoitus tulee tehdä viipymättä ja salassapitosäännösten estämättä palveluyksikön vastuuhenkilölle tai muulle toiminnan valvonnasta vastaavalle henkilölle. 
  • Ilmoituksen saatuaan palvelunjärjestäjän, palveluntuottajan ja vastuuhenkilön on ryhdyttävä toimenpiteisiin epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan tai muun lainvastaisuuden korjaamiseksi.
  • Mikäli epäkohtailmoitus tehdään valvonnasta vastaavalle henkilölle valvonta ja tuottajaohjausyksikköön, käsitellään ilmoitus intrassa kuvatun prosessin mukaisesti. 
  • Ilmoituksen tehneeseen henkilöön ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia. Kiellettyinä vastatoimina pidetään esimerkiksi työ- ja virkasuhteen ehtojen heikentämistä tai palvelussuhteen päättämistä ilmoituksen seurauksena.
  • Mikäli epäkohta vaarantaa olennaisesti asiakas- ja potilasturvallisuutta tai puutteita ei kyetä hyvinvointialueella korjaamaan omavalvonnallisin toimin, tehdään ilmoitus myös aluehallintovirastolle tai Valviraan. 
  • Palveluntuottajan on tiedotettava henkilöstölleen ilmoitusvelvollisuudesta ja sisällytettävä menettelyohjeet omavalvontasuunnitelmaan.

Muut lakisääteiset palveluyksikön toimintaa koskevat ilmoitusvelvollisuudet ja menettelyohjeet

Hilmo ilmoitukset

Lääkehoitoon liittyen: Fimea, VAKEn lääkehoitosuunnitelmassa lomake

Henkilöstön tiedottaminen ilmoitusvelvollisuuksista ja -oikeuksista ja niiden käytöstä:

Perehdytyksessä käydään läpi. 

6. Asiakas- ja potilasturvallisuus

6.1 Palveluyksikön henkilöstö ja rekrytointi

Henkilöstön määrä ja rakenne: Viidakkokujan asumisyksikössä on yksi sairaanhoitaja, neljä lähihoitajaa ja yksi oppisopimuskoulutuksessa oleva lähihoitajaopiskelija, kaksi sosiaaliohjaajaa sekä yksikön vastaava ohjaaja. Henkilöstö on paikalla arkisin klo 07.00-20.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 8.00-20.00.

Sijaisten käytön periaatteet: Henkilöstön riittävyys varmistetaan työvuorosuunnittelulla.  Sijaisina käytetään tarvittaessa muiden asumisyksiköiden henkilökuntaa. Lisäksi tarpeen mukaan sijaisia otetaan Seuren kautta, vuoden 2025 alusta VAKEn oman resurssipalvelun kautta saatavissa myös työntekijä. 

Vuokratun työvoiman käyttö ja määrä oman henkilöstön täydentämisessä: Tällä hetkellä vähäistä, noin kerran tai kahdesti kuussa. 

Rekrytointi: Rekrytoinnissa noudatetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ohjeita sekä työehtosopimusta (SOTE-sopimus). Haastattelussa käydään läpi asiakkaiden kodeissa työskentelyyn liittyvät erityispiirteet. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksien varmistaminen: Tutkintotodistus sekä JulkiTerhikki. 

6.2 Henkilöstön osaaminen, perehdyttäminen ja täydennyskoulutus

Henkilöstön asianmukaisen koulutuksen, riittävän osaamisen ja ammattitaidon sekä kielitaidon varmistaminen: Asumispalveluiden koulutussuunnitelma.

Henkilöstön perehdytys:

Asumisyksiköllä on käytössä perehdyttämiskansio Tuetun asumisen Teamsissa. Se käydään aina läpi uuden työntekijän aloittaessa. Asumisyksikössä sijaitsevasta kansiosta löytyy tärkeimmät toimintaan liittyvät asiat. Omavalvontasuunnitelmaan tutustuminen on osa perehdyttämistä. 

 Perehdytysohjelmassa uuden työntekijän kanssa käydään läpi salassapitovelvollisuus, uhka- ja vaaratilanteet, palo- ja pelastussuunnitelma, omavalvontasuunnitelma, asiakkaan oikeudet hyvään kohteluun ja palveluun, asiakkaan ja omaisen vaikutusmahdollisuudet palvelun sisältöön sekä oikeus tehdä valitus tai kantelu saamastaan palvelusta. 

 

Henkilöstön ammattitaidon ylläpitäminen ja täydennyskoulutus sekä niiden arviointi ja seuranta

Henkilöstö on sitoutunut ylläpitämään ensiaputaitojaan sekä lääkehoitoon liittyvää osaamistaan.

Poistumisharjoitukset pidetään vuosittain

Alkusammutusharjoitukset pidetään vuosittain henkilökunnalle Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen kouluttajan johdolla ja niitä järjestetään myös asumisyksikön asukkaille.  Lisäksi näiden (esim. kohdat 4–6) asioiden ylläpitäminen esimerkiksi asumisyksikön asiakkaille tarkoitetussa yhteisökokouksessa.

Täydennyskoulutusmahdollisuudet löytyvät Loki järjestelmästä. 

Opiskelijoiden ohjaus, johto ja valvonta: Tuetun asumisen esimies vastaa kokonaisuudesta. Opiskelijalle nimetään ohjaaja ja käytännön ohjaamisessa hän saa tukea yksikön vastaavalta ohjaajalta. 

Palveluyksikön henkilöstöltä kerättävä säännöllinen palaute, sen käsittely ja hyödyntäminen: Palautetta kerätään Pulssi kyselyille neljästi vuoteen. Kyselyn tulokset käsitellään henkilöstökokouksessa, jossa kerrotaan toimintasuunnitelma palautteessa mainittujen asioiden parantamiseksi. 

Henkilöstön osaaminen ja työskentelyn asianmukaisuuden seuranta ja havaittuihin epäkohtiin puuttuminen: Kehityskeskustelut kahdesti vuoteen ja avoin keskusteluyhteys henkilökunnan ja esihenkilöiden välillä. Epäkohtia havaitessa kahdenkeskiset keskustelut, mikäli yleinen ohjeistaminen ei ole riittävää. Uusista toimintatavoista informoidaan Teams kanavalla.  

6.3 Henkilöstön riittävyyden seuranta

Henkilöstömitoitus ja resurssointia koskevat vaatimukset: Ei lainmukaisia vaatimuksia, mutta lääkehoidosta ja lounaasta sekä päivällisestä johtuen paikalla on oltava päivittäin lääkeluvallinen työntekijä vähintään klo 8-20. Hoitajamitoitus tällä hetkellä 0,3.

Henkilöstön riittävyyden varmistaminen: Sijaisjärjestelyin. 

Toimintamallit niitä tilanteita varten, kun henkilöstöä ei ole riittävästi: Tehdään välttämättömät toimet työvuorojärjestelyin koko Tuetussa asumisessa sekä sijaishaku Seuresta. Muissa asumisyksiköissä on vain vähän lakisääteisiä palveluita, joten niistä voidaan siirtää työntekijöitä Viidakkokujalle. 

6.4 Lääkehoito ja lääkinnälliset laitteet

Asiakkaat vastaavat itse omasta lääkehoidostaan. Lääkehoidon toteuttamiseen asiakkaat saavat tukea.  Asumisyksikössä on mahdollisuus valvottuun lääkehoitoon (aamu, päivä ja iltalääkkeet klo 8-20). Lääkkeet säilytetään erillisessä tilassa lääkehuoneessa lukollisessa kaapissa ja/ tai lääkejääkaapissa. Lääkkeet ovat asiakkaiden omia lääkkeitä, lääkevarastoa ei ole. Asumisyksikössä toteutetaan lääkehoitoon liittyvää lämpötilojen omavalvontaa. Asiakkaalta edellytetään lääkehoidon turvallisen toteuttamisen vuoksi voimassa olevaa hoitokontaktia esim. julkiseen terveydenhuoltoon.

Yksikön lääkehoitosuunnitelma päivitetään vuosittain. Lisäksi henkilöstö tutustuu hyvinvointialueen lääkehoitosuunnitelmaan. Asiakkaan asioissa toimitaan monialaisesti asiakkaan antamien lupien puitteissa. 

Palveluyksikön lääkehoidon asianmukaisuudesta ja lääkehoitosuunnitelman laatimisesta, toteutumisesta ja seurannasta palveluyksikössä vastaava henkilö:

Tuetun asumisen esimies Merja Haverinen sekä sairaanhoitaja Heli Juntunen. 

 

Lääkehoitosuunnitelman hyväksyjä ja allekirjoittaja: Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ylilääkäri Agnes Stenius. 

Lääkinnällisistä laitteista annetun lain (719/2021) mukaisten velvoitteiden noudattaminen: VAKEn laitevastaavan käsikirja ja lääkintälaiterekisteri.

Toimintayksikön nimetty laitevastaava: Sairaanhoitaja Heli Juntunen

6.5 Toimitilat ja välineet

Toiminnassa käytettävät toimitilat, toimintaympäristö, ja välineet sekä niiden turvallisuus, turvallinen käyttö ja soveltuvuus tarkoitukseensa:

Kiinteistön omistaa Y-Säätiö. 

Asiakkaat asuvat omassa asunnossaan vuokralla ja vastaavat asuntonsa siivouksesta, saaden siihen ohjausta. Asuntojen koot ovat 36,5 - 49 m2.

Kiinteistön yhteistila sijaitsee talon alakerrassa. Yhteistila on asiakkaiden käytössä arkisin 7.30-19.30, viikonloppuisin ja juhlapyhinä 8.30-19.30, ellei ole voimassa tätä rajoittavia tekijöitä. Esimerkiksi pidettävien ryhmien jälkeen ohjaajat ja asiakkaat yhdessä siistivät tilat. Asiakkailla on mahdollisuus omaehtoiseen toimintaan yhteistilassa, kuten pelaamiseen, keskusteluun ja TV:n katseluun ja tietokoneen käyttöön.

Kiinteistössä on myös verkkokellarit, pyörävarasto ja jätekatos.

Asunto (A 3) toimii asumisyksikön henkilöstön kokous- ja taukotilana sekä vastaavan ohjaajan työtilana. Toimiston siivouksesta kahdesti viikossa vastaa SOL. Henkilökunta hoitaa toimistojen ja asukastilan pöytien yms. kostea- kuin kuivapyyhinnän sekä käyttää tiski- ja pyykinpesukonetta asianmukaisesti.

Lisäksi asumisyksikössä on vielä toistaiseksi yksi kalustettu 20 m2 asunto, jota käytetään lyhytaikaisesti arvioivaan asumiseen (Asunto 14). Asunto ollaan ottamassa nykyisen asukkaan jälkeen samaan käyttöön kuin muut asunnot.  

Henkilökunta ohjaa ja neuvoo asiakkaita kodin siivouksessa ja pyykin pesussa. Jos työntekijällä on osaamisvajetta normaaleissa kodin hoidollisissa tehtävissä, yksikön esimies ja koko yksikön henkilöstö perehdyttävät häntä näissä asioissa. Asiakkaiden omalla vastuulla on oman asunnon siisteys, pyykkihuolto, roskahuolto, kodin hoitoon liittyvät asiat sekä asunnon ympäristön (parveke) siisteydestä huolehtiminen. Asiakas vastaa itse asuntoon kohdistuvasta vahingosta.

Asiakkaat tekevät vuokrasopimuksen ja vastaavat asunnon sisustamisesta, asunnon kunnosta sekä mahdollisista vieraistaan itse.  Henkilökunta ohjaa ja neuvoo asiakkaita kodin siivouksessa ja pyykinpesussa. 

Jos asiakas on pitkään poissa, asiakkaan vuokra-asuntoa ei käytetä muuhun tarkoitukseen. Asiakas vastaa asuntoonsa kohdistuvasta vahingosta. 

 

Asumisyksikössä on tallentava kameravalvonta ja esillä kameravalvonnan rekisteri. 

Henkilöstöllä on käytössä Vivago hälytyskutsupainikkeet uhka- ja vaaratilanteita varten, josta lähtee viesti myös Securitakselle. Lisäksi työpuhelimissa on 112 sovellus. Hälytyskutsupainikkeet testataan kuukausittain (henkilökunta hoitaa).                                                                                                                                      

Asumisyksikössä ei ole asiakkaiden henkilökohtaisessa käytössä olevia turva- ja kutsulaitteita. Turvalaitteen hankita asiakkaalle on mahdollista, jolloin asiakas vastaa kustannuksista itse.                                                                                                                                                       

Kiinteistössä on sprinklerijärjestelmä, erillinen kunnossapito-ohjelma ja paloilmoitinjärjestelmä, joiden kunnossapidossa ja säännöllisestä testauksesta vastaa huoltoyhtiö. Asunnoissa on sammutuspeitteet ja toimintaohjeet hätä- ja vaaratilanteisiin. Kiinteistössä on myös alkusammuttimet joka kerroksessa, sekä sprinklerikeskuksessa. Näiden kunnossapidosta vastaa kiinteistöhuolto ja henkilöstö ilmoittaa heille, jos havaitsee näissä ongelmaa.

Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet

Viidakkokujan asumisyksikössä on ensiapupakkaus, verenpainemittari, alkometri, kuumemittari ja henkilövaaka. Asiakkailla, jotka tarvitsevat verensokerin seurantaa, on omat verensokerimittarit.

Laitteiden kalibrointi (verenpainemittari) ja päivitys (ensiapulaukku) sekä tarvittaessa uusien laitteiden hankinta tehdään säännöllisin väliajoin. Laitteet ovat ilmoitettu lääkintälaiterekisteriin ja poistot tehdään asianmukaisesti. Terveydenhuollon laitteet: asumisyksikön sairaanhoitaja.

Toimitiloille tehdyt tarkastukset sekä myönnetyt viranomaishyväksynnät ja luvat päivämäärineen: Palotarkastus vuonna 2023.

Tarkastuksissa ja hyväksynnöissä toimitilojen omavalvonnan kannalta todetut keskeiset havainnot: Ei huomautettavaa.

Toimitilojen ja välineiden käyttöön liittyvät riskit ja niiden hallintakeinot:

Asumisyksikössä pidetään vuosittaiset riskikartoitukset

 

Toimitilojen ylläpitoa, huoltoa sekä epäkohtailmoituksia ja tiedonkulkua koskevat menettelyt: Tehdään ilmoitus huoltoyhtiöön ja kerrotaan asiasta Teams viestinnällä muulle henkilökunnalle. 

Palvelutoimintaan käytettävän kiinteistön pitkäjänteistä ylläpitoa koskevat toimintamallit, resurssit ja suunnitelmat: Y-Säätiö

Välineiden huolto ja niiden käytön vaatiman koulutuksen järjestäminen:

• Ympäristö: Piha pidetään siistinä sekä huollon että henkilökunnan toimesta. 

• Tilojen helposti puhtaana pidettävyys: Pöytä- ja lattiapinnat sekä varastot pidetään mahdollisimman siisteinä ja turhia tavaroita poistetaan. 

• Varautuminen häiriötilanteisiin (esim. vesi- ja sähkökatkot): Yksikössä on puhtaita ämpäreitä vedelle ja taskulamppuja. Henkilökunta on koulutettu väestönsuojan käyttöön laittamiseksi.

 

6.6 Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

Yksikössä käytössä olevat asiakastietojärjestelmät: Apotti

Tietojärjestelmien käytön asianmukaisuus, henkilöstön kouluttaminen ja osaamisesta huolehtiminen: Perehdytyksessä huomioidaan ja ohjataan Apottikoulutuksiin, kirjaamiskoulutuksiin sekä Navisec tietoturvakoulutukseen vuosittain. 

Tietoturvasuunnitelman laatimis-/päivittämispäivämäärä sekä palveluyksikön vastuuhenkilö: Hyvinvointialuetasoinen tietoturvasuunnitelma käytössä. Vastuuhenkilö yksikössä on Tuetun asumisen esimies. 

Rekisterinpitäjän oikeuksien ja vastuiden toteutuminen palveluyksikön toiminnassa, myös ostopalvelu- ja alihankintatilanteissa: Noudatetaan hyvinvointialueen ohjeistusta ja vastuunjakotaulukkoa.

Tietojärjestelmien poikkeavuuksista ja tietoverkkoihin kohdistuvista tietoturvallisuuden häiriöstä ilmoittaminen: Ensisijaisesti tietoturvapoikkeamasta ilmoitetaan soittamalla Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakastukeen.

Omavalvonnalliset toimet poikkeama ja häiriötilanteiden aikana: Noudatetaan häiriötilannekaavion mukaista ohjeistusta. 

Teknologian soveltuvuuden, asianmukaisuuden ja turvallisuuden varmistaminen sekä henkilöstön käyttöopastus: Teknologian vanhentuessa uusitaan uusimman tietoturvateknologian laitteet, esimerkkinä puhelinten ajantasainen uusiminen. Tietoturva-asioihin keskittyvä Navisec koulutus käydään vuosittain. 

Palveluyksikön varautuminen teknologian vikatilanteisiin ja pitkiin huoltoviiveisiin: Käytössä jatkuvuustyöasema, asiakastietojärjestelmä, jossa varavirtalähde.

 

Asiakkaan yksilöllisten tarpeiden ja itsemääräämisoikeuden toteutumisen varmistaminen teknologiaa hyödynnettäessä: Asiakkaiden itsemääräämisoikeutta vahvistetaan asumista ohjaavilla sopimuksilla (vuokrasopimuksen liite, toteuttamissuunnitelma), asumiseen liittyvän tiedon jakamisella ja vaikuttamismahdollisuuksilla, kuten yhteisökokoukset sekä mahdollisuus osallistua ja antaa asiakaspalautetta (asiakastyytyväisyyskysely).

Asiakkaiden yksityisyyden suojaa, kotirauhaa, itsemääräämisoikeutta, liikkumis- ja osallistumisvapautta kunnioitetaan. Asumisyksikössä ei toteuteta rajoittamistoimenpiteitä. Hoitoonohjaus esim. mielenterveydellisitä syistä, tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä asiakkaan kanssa.

 

6.7 Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja

Palveluyksikön asiakastietojen käsittelystä ja siihen liittyvästä ohjeistuksesta vastaava johtaja: Tuetun asumisen esimies Merja Haverinen

Palveluntuottajan tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot:

Veera Välitalo    veera.valitalo@vakehyva.fi tai   tietosuojavastaava@vakehyva.fi 

Asiakas- ja potilastietojen kirjaamisen keskeiset käytännöt

Asiakastyön kirjaaminen on jokaisen Viidakkokujan asumisyksikön ammattilaisen vastuulla. Kirjaamiseen käytetään Apotti -tietojärjestelmää ja järjestelmän käyttöön perehdytetään koulutuksin ja yksikön omin ohjeistuksin.                                                                                                                               

Kirjaamiseen varataan riittävästi aikaa ja kirjaaminen on mahdollista tehdä ohjauskäynnillä tai viipymättä käynnin jälkeen. Asianmukaisen kirjaamisen ohjeisiin perehtyminen ja kirjaamisen reflektointi on osa työtä. Kirjaamisen perusperiaatteista on ohje perehdytyskansiossa. Lisäksi järjestetään säännölliset kirjaamisvalmennukset henkilöstölle.                                                                                  

Asumisyksikössä on esillä yksikön toimistossa ja yhteistilassa informointiasiakirja henkilötietojen käsittelystä (14.7.2020). 

Apotissa käyttäjä pääsee siihen tietoon, minkä tarkasteluun hänellä on perusteltu syy. Joko työtehtävään perustuva välttämätön tarve, tai asiakkaan/potilaan elintärkeä etu, sekä esimiehen hakemat käyttöoikeudet. Käyttöoikeudet määräytyvät työroolin mukaisesti.                                                                                                                                                                                        

Henkilöstön kanssa käydään läpi tietosuojaan liittyvät asiat. Jokainen allekirjoittaa myös tähän liittyvän sitoumuksen työhön tullessaan.

Harjoittelijat perehdytetään tietosuoja-asioihin ja myös he allekirjoittavat tähän liittyvän sitoumuksen.

Tietosuojan, EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja asiakas- ja potilastietojen käsittelyn asianmukainen huomioiminen ja käytännöt:

Henkilöstön tietosuojaosaaminen varmistetaan järjestelmällisellä koulutuksella. 

Tietosuojavastaava Vantaan ja Keravan hyvinvointialue:

tietosuojavastaava@vakehyva.fi                                                                                                                                              

 

Asiakkaalla on oikeus tarkastaa omat rekisteritietonsa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Tarkastusoikeus on henkilökohtainen eikä sitä voi käyttää toisen puolesta valtakirjalla.

Kirjallinen ja allekirjoitettu tarkastuspyyntö tehdään Rekisteritietojen tarkastuspyyntö -lomakkeella, joka toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Kirjaamoon (PL 1000, 01301 Vantaa) tai Vantaa-infoon  (https://vakehyva.fi/fi/asiakirjajulkisuuskuvaus).

Salassa pidettävien henkilötietojen käsittelystä noudatetaan voimassa olevia ohjeita ja määräyksiä. 

Asumisyksikössä on esillä tietosuojaseloste; EU:n yleinen tietosuoja-asetus (679/2016) art. 12–22 asumisyksikön toimistossa sekä yhteistilassa. 

7. Palvelun sisällön omavalvonta

Palvelun saatavuuden määräajat: Palvelu alkaa asiakkaan saatua yhteisöllisen asumisen (aiemmin tuetun asumisen) päätöksen ja allekirjoitettuaan vuokrasopimuksen. 

Asiakkaiden ja potilaiden fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosiaalisen toimintakyvyn edistäminen ja seuranta: Yhteisöllisen asumisen palvelun alkaessa asumisyksikössä laaditaan asiakkaille toteutussuunnitelma, jossa määritellään palvelun tavoitteet. Toteutussuunnitelman laatimisessa huomioidaan asiakkaan omat toiveet ja tavoitteet, joiden pohjalta laaditaan menetelmät, joilla vahvistetaan asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Asiakas ohjataan tarvittaessa asianmukaisiin palveluihin tai suunnitellaan kotiin vietäviä palveluita. Asiakkaiden toimintakykyä ja sen muutoksia seurataan. Toimintakykyä arvioidaan kahdesti vuodessa myös Raisoft- cmh mittaria hyödyntäen. Mittari täytetään ja tulokset käsitellään yhdessä asiakkaan kanssa ja tuloksia hyödynnetään toteuttamissuunnitelmaa laadittaessa. 

 

Palveluyksikön ruokahuollon järjestäminen: Asiakkaat mahdollisimman itsenäisesti. Asiakkaat saavat työntekijöiltä ohjausta ravitsemusasioissa ja ruoanvalmistusohjeita monipuoliseen ruokailuun. Asiakkailla, jotka tarvitsevat vahvempaa tukea ravitsemukseen, on mahdollisuus tilata lounaat ja päivälliset. Näiden kustannuksista asiakkaat vastaavat itse. Ateriat tulevat Vireko Oy:n keittiöltä. Asiakkaalla on viikoittain mahdollisuus vaikuttaa, mitkä ateriat hän haluaa tilata tai perua tilaamansa ateriat esimerkiksi matkan vuoksi. Aamupalat, välipalat ja iltapalat asiakkaat hoitavat itsenäisesti tai tuetusti omissa asunnoissaan ja tarvikkeet näihin asiakas voi myös omaan laskuunsa tilata Virekolta.

 

Palveluyksikön siivouksen ja pyykkihuollon järjestäminen

Asiakkaat vastaavat asuntonsa siivouksesta, saaden siihen ohjausta. Asiakkaat pesevät pyykkinsä omissa kodeissaan, mikäli heillä on oma pyykkikone, tai asumisyksikön pyykkituvassa, josta voi varata pyykkivuoroja. Asiakkailla on mahdollisuus ostaa siivouspalvelua kotiinsa. 

Yksikön yhteistilan ja toimistotilojen sekä saunatilojen siivouksesta vastaa SOL. Yhteystiedot löytyvät yhteistilan ilmoitustaululta.

Henkilökunta hoitaa toimistojen ja asukastilan pöytien pyyhinnän, sekä käyttää tiski- ja pyykinpesukonetta asianmukaisesti.

Kiinteistön huoltoyhtiö on M2 kiinteistöhuolto, joka huolehtii muun muassa piha-alueiden siisteydestä, lumitöistä ja hiekoituksesta. 

 

Hygieniakäytännöt ja infektioiden ennaltaehkäisy:

Infektioiden ja tarttuvien sairauksien leviämistä ennaltaehkäistään noudattamalla hyvää käsihygieniaa ja käyttämällä voimassa olevan ohjeistuksen mukaisesti suusuojaimia sekä suojavaatetusta. Henkilökunta on töissä terveenä, yksikön perussiivouksen taso on hyvä. Tarvittaessa siivoustasoa nostetaan ja noudatetaan tartuntatautien ehkäisemiseksi annettuja ohjeita. Kiinteistön jätehuolto on asianmukaisesti hoidettu.

Asiakkaiden luona tehdään kotikäyntejä, joiden yhteydessä asiakasta ohjataan kodinhoitoon liittyvissä asioissa sekä henkilökohtaisen hygienian hoidossa.

Asiakas- ja potilasvarojen ja arvotavaroiden säilyttämisen, käsittelyn ja seurannan käytännöt: Asiakkaat säilyttävät omassa kodissaan. 

Asiakkaiden ja potilaiden terveyden- ja sairaanhoidon toteuttaminen: Julkinen terveydenhuolto. Asumisyksikössä tuetaan sen toteutumisessa sekä lääkehoidossa. 

Yhteistyön ja tiedonkulun toteuttaminen asiakkaan ja potilaan palvelukokonaisuuteen kuuluvien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja -tuottajien kanssa: Asiakas allekirjoittaa yhteistyöluvan ja se varmistetaan ja vahvistetaan suullisesti aina kun yhteistyötä tehdään. 

Sosiaalipalveluissa asiakkaiden suunhoitoa, kiireetöntä sairaanhoitoa ja kiireellistä sairaanhoitoa sekä äkillistä kuolemantapausta koskevien ohjeiden noudattaminen:

Hyvinvointialuetasoinen ohjeistus käytössä. 

8. Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet

8.1 Asiakkaan ja potilaan asema ja osallisuus

Asiakkaan ja potilaan palveluihin ja hoitoon pääsyn varmistaminen: Aikuisten sosiaalipalvelut

Omatyöntekijän nimeäminen: Aikuisten sosiaalipalveluissa

Asiakkaan ja potilaan tiedonsaantioikeuden ja osallisuuden varmistaminen:

Palvelu tuottaa sosiaalihuoltolain 21 § mukaista tuettua ja yhteisöllistä asumista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen mielenterveyskuntoutujille. Viidakkokujan asumisyksikkö on tarkoitettu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen mielenterveyskuntoutujille. Toiminta perustuu yhteisöllisyyteen ja asiakkaiden osallistamiseen. Jokaisella tuettavalla on oma asunto.

 

Viidakkokujan asumisyksikön tavoitteena on tukea asiakkaiden yksilöllisiä tavoitteita kohti mahdollisimman itsenäistä asumista sosiaalihuollon asiakaslain mukaisin periaattein. Työskentely on kuntouttavaa ja tarkoituksena on tukea asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia, ennaltaehkäistä syrjäytymistä sekä kannustaa yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen.

Asiakkaille informoidaan kuntalaisille suunnatusta kulttuuri- ja harrastustoiminnasta. Lisäksi asiakkaille järjestetään liikuntatuokioita, retkiä ja kulttuurikäyntejä.  Asiakkaille tarjotaan myös vertaistoimintaan osallistumisen mahdollisuutta. Näin asiakas voi saada tukea osallistua erilaisiin kuntalaisille tarjolla oleviin toimintoihin. 

 

Asiakkaan ja potilaan asiallisen kohtelun varmistaminen ja menettelytavat, jos epäasiallista kohtelua havaitaan: Esimies yhdessä vastaavan ohjaajan kanssa ohjaavat ja tarpeen mukaan puuttuvat tilanteeseen.

Asiakkaan ja potilaan informointi käytettävissä olevista oikeusturvakeinoista: Asiakkaan muuttaessa sisään. 

Asiakkaan ja potilaan lakisääteisten palvelua koskevien suunnitelmien (esimerkiksi asiakas-, palvelu- tai hoitosuunnitelman) laadinnan, seurannan, toteuttamisen ja päivittämisen menettelytavat

Toteutussuunnitelma puolivuosittain, samoin RAI cmh. Vastaava ohjaaja seuraa ajantasaisuutta kuukausittain. 

8.2 Itsemääräämisoikeus

Asiakkaiden ja potilaiden itsemääräämisoikeuden toteutumisen varmistaminen:

Toiminnan viitekehyksenä on toipumisorientaatioajattelu. Viitekehyksen mukaisesti työskentelyssä tuetaan asiakkaan oman identiteetin vahvistumista, autetaan asiakasta uskomaan voimavaroihinsa sekä löytämään itselleen merkityksellisiä tavoitteita ja sisältöä elämään. Kunnioitamme asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja tuemme heitä yksilöllisesti heidän henkilökohtaisissa tavoitteissaan. Kun asiakas huomaa itse pystyvänsä ja onnistuvansa, toiveikkuus omien voimavarojen ja mahdollisuuksien suhteen voivat vahvistua. 

8.3 Sosiaali- ja potilasasiavastaavien tehtävät ja yhteystiedot

Sosiaali- ja potilasasiavastaavien tehtävänä on muun muassa neuvoa sosiaalihuollon asiakkaita sekä heidän läheisiään ja tarvittaessa avustaa heitä muistutuksen teossa, neuvoa miten muun asian (esim. kantelun tai oikaisuvaatimuksen) saa vireille toimivaltaisessa viranomaisessa sekä tiedottaa potilaan ja asiakkaan oikeuksista. Lisäksi sosiaali- ja potilasasiavastaavien tulee seurata potilaiden ja asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä ja koota tietoa sekä laatia toiminnan vastuuhenkilön kanssa vuosittain selvitys toiminnan järjestäjälle.

Hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki järjestävät sosiaali- tai potilasasiavastaavien toiminnan julkisessa ja yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työterveyshuollossa sekä varhaiskasvatuksessa. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella toimii kaksi sosiaali- ja potilasasiavastaavaa; Clarissa Kinnunen ja Satu Laaksonen. Clarissa Kinnunen toimii asiavastaavien vastuuhenkilönä. Sosiaali- ja potilasasiavastaavat tavoittaa joko puhelimitse puhelinaikoina tai sähköpostitse. Ethän lähetä salaamatonta sähköpostia. Tapaamiset on sovittava aina etukäteen. Palvelu on maksutonta.

Sosiaali- ja potilasasiavastaavien puh. 0941910230 ja puhelinajat: 

Maanantaisin ja tiistaisin 12.00–15.00 

Keskiviikkoisin ja torstaisin 9.00–11.00 

Huom! Puhelinaikoja ei ole perjantaisin tai juhlapyhien aattoina. 

Sähköpostiyhteydenotot:

sosiaali-japotilasasiavastaava@vakehyva.fi

8.4 Asiakaspalaute

Säännöllisen palautteen kerääminen palveluyksikön palveluja saavilta asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään:

Asiakaspalautetta voi antaa QPro järjestelmän kautta VAKEn nettisivuilta. Omaohjaajat neuvovat järjestelmän käytössä. 

Asiakaspalautetta kerätään yhteisökokouksissa sekä asiakastapaamisissa. Kysely voidaan toteuttaa eri tavoin, esim. asukkaille jaettavana kyselynä, jonka voi täyttää nimettömänä. Asiakaspalautteet sekä asiakastyytyväisyyskyselyn vastaukset käsitellään henkilöstöpalavereissa. Yhteisökokouksen muistio toimitetaan asiakkaille. 

Läheisten on mahdollisuus osallistua tapahtumiin, joissa heidän on mahdollista antaa palautetta sekä esittää toiveita ja näkemyksiä toiminnasta.   

Asiakkaiden on mahdollista tehdä palveluaan koskien HaiPro ilmoituksia eli ilmoittaa vaaratapahtumista ja läheltä piti -tilanteista sähköisesti järjestelmän kautta. Linkki järjestelmään löytyy VAKE:n nettisivuilta.  

Asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään saadun palauteen käsittely ja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä:

Esimiehen ja vastaavan ohjaajan vastuulla. Käsitellään viikkotiimeissä. Ryhmätoimintaa toteutetaan asiakkailta saadun palautteen ja toiveiden pohjalta. 

 

8.5 Muistutusten käsittely

Muistutusten käsittelystä palveluyksikössä vastaa: Tuetun asumisen esimies Merja Haverinen. 

Muistutusten käsittelyä koskevat menettelytavat:

Hoitoon tai kohteluun liittyvä muistutus toimitetaan kirjallisena Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kirjaamoon. Muistutukseen vastataan kirjallisesti. Tavoiteaika muistutusten käsittelylle 14 vrk. Vastauksessa on kuvattu, miten ja ketkä muistutuksen ovat käsitelleet ja millaisiin toimenpiteisiin asian puitteissa ryhdytään.  Asiakkaan tekemä muistutus käsitellään lisäksi henkilöstökokouksessa ja sen pohjalta tehdään toiminnassa tarvittavat korjaavat toimenpiteet. 

 

Muistutuksista ilmi tulleiden epäkohtien tai puutteiden huomioon ottaminen: Mikäli muistutuksia tulee, otetaan niiden kautta esiin tulevat asiat huomioon toimintaa kehitettäessä. 

9. Omavalvonnan säännöllinen seuranta

Omavalvontasuunnitelman säännöllinen raportointi ja julkaisu: Julkaisu kerran vuodessa marraskuun loppuun mennessä. 

Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seuranta, kehittämistarpeet ja toimenpiteet sekä ajankohta: Kesän 2024 aikana on kehitetty lääkehoitoa siten, että lääkkeiden jako ja antotilanteet on pyritty rauhoittamaan kehittämällä uusia toimintatapoja ja työnjakoa. Esimerkkinä oveen laitettava ”EI SAA HÄIRITÄ” -kyltti kun lääkkeiden jako on kesken. 

Muutosloki (päivämäärä, päivittäjä ja keskeiset muutokset):

24.3.2025 Tuetun asumisen esimies Merja Haverinen muutti kohtia:

Osoitetietojen korjaus lukuun 1

5.3 Palveluyksikön keskeiset riskit

Lääkehoidon mahdolliset riskit, koska asumisyksikössä on valvottu lääkehoito. Sijaisten käyttöä on lisätty yhteisölliseen asumiseen siirtymisen myötä ja huomattu tarve tehdä lääkkeidenantoon liittyvä talokohtainen perehdyttäminen sijaiselle erityistä huolellisuutta käyttäen. 

 

8.4 Asiakaspalaute

Maaliskuusta 2025 alkaen asiakkaiden on mahdollista tehdä palveluaan koskien HaiPro ilmoituksia eli ilmoittaa vaaratapahtumista ja läheltä piti -tilanteista sähköisesti järjestelmän kautta. Linkki järjestelmään löytyy VAKE:n nettisivuilta.  

Korjaus useampaan lukuun tuen tason muuttumisesta vuoteen 2026 mennessä tuetusta asumisesta yhteisöllisen asumisen tuen tasoon, asiakas kerrallaan. Vaihdettu kohtiin itsenäinen asuminen sanamuoto "mahdollisimman itsenäinen asuminen ja tarkennettu mm. ruokahuollon kohtaa myös tältä osin kun asiakkaat ovat aiempaa enemmän tukea saavia. 

 

3.7.2025 Tuetun asumisen esimies Merja Haverinen päivittänyt:

Korjattu kirjoitusvirheitä sekä tieto, että lyhytaikaista arvioivaa asumista tarjotaan enää yhdessä asunnossa ja arvioivasta asumisesta ollaan luopumassa.