Hoidontarpeen arviota tukevat työkalut ja niiden käyttö – Hoidon tarpeen arviota tekevien ammattilaisten kokemuksia ja ajatuksia

Opinnäytetyö

Hoidontarpeen arviointi (HTA) tapahtuu joko asiakkaan ollessa yhteydessä puhelimitse, sähköistä kanavaa pitkin tai walk-in-asiointina terveysasemalla. HTA:n merkitys korostuu erityisesti puhelin/sähköisissä yhteydenotoissa, sillä hyvin tehdyllä HTA:lla asiakas ohjautuu varminten oikealle ammattilaiselle, oikeaan aikaan ja asiat mahdollisimman hyvin valmisteltuna. Tällä on merkittävä rooli palveluiden saatavuuteen ja sujuvaan hoitoprosessiin liittyen. Taustalla tässä viitekehyksenä voisi olla viime vuonna tiukentunut hoitotakuulaki, sekä terveysasemapalveluiden toimintamallimuutos (omatiimimallin käyttöönotto 3.5.2024). 

Organisaatiossamme on käytössä paljon ohjeistuksia (omia ja valtakunnallisia), sekä potilastietojärjestelmän ohjaavia smartfraaseja, joita voitaisiin käyttää tukena erityisesti puhelimessa tehtävässä hoidon tarpeen arviossa. Näitä ei kuitenkaan osata välttämättä hyödyntää tarkoituksenmukaisesti. 

Opinnäytetyössä voitaisiin kartoittaa  

  • Nykytila, kuinka paljon smartfraaseja käytetään? 
  • Henkilöstön tietämystasoa materiaaleista ja mahdollisia käytön esteitä 
  • Minkälaista tukea ammattilaiset kokevat kaipaavansa hoidon tarpeen arvion suhteen 

 

Opinnäytetyötä voi jalostaa vielä toiminnallisemmaksi, esim. jonkinlaisten työpajojen suunnittelun suuntaan, jos sellaista tarvetta ilmenee. 

Kohderyhmä: AMK-opiskelijat ja graduntekijät 

Toimiala: Terveydenhuollon palvelujen toimiala 

Tehtäväalue: Terveysasemapalvelut 

 

Lisätietoja

Kirsi Varonen

Tikkurilan terveysasema
Tehtäväaluepäällikkö
kirsi.varonen@vakehyva.fi