Kotihoidon etäpalvelut nyt koko hyvinvointialueella

Ajankohtaista

Iäkkäille suunnatut kotona asumista tukevat etäpalvelut ovat nyt kaikkien Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kotihoidon asiakkaiden sekä omaishoitajien saatavilla.

Nainen istuu tietokoneen ääressä kuulokkeet päässä ja katsoo näyttöä hymyillen.

Etähoitaja Nanna Tervamäki nauttii työssään kohtaamisista asiakkaiden kanssa.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella (VAKE) panostetaan iäkkäiden asukkaiden hyvinvoinnin ja kotona pärjäämisen tukemiseen uudenlaisten etäpalvelujen avulla yhä laajemmin. Perinteistä kotihoitoa täydentävät etäpalvelut sisältävät videovälitteisesti toteutettavaa etäkotihoitoa ja asiakkaiden tarpeisiin perustuvia etäryhmiä, kuten jumpparyhmiä sekä hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä tukevia ryhmiä.

Viime vuonna Vantaan ja Keravan kotona asumista tukevien etäpalvelujen kehittämishankkeessa vaiheittain startannut etäpalvelupilotti on menestyksekkään alun jälkeen laajentanut toimialuettaan, minkä myötä iäkkäiden asukkaiden hyvinvointia ja arjessa pärjäämistä tukevat etäpalvelut ovat nyt kaikkien hyvinvointialueen kotihoidon asiakkaiden sekä omaishoitajien saatavilla.

Etäkotihoitoa ei kuitenkaan voi saada kuka tahansa – etäpalvelu on perinteisten kotihoidon käyntien tavoin asiakkaan tarpeisiin sekä hoito- ja palvelusuunnitelmaan perustuvaa palvelua.

Etäpalveluilla on tällä hetkellä 85 asiakasta, ja toimintaa laajennetaan henkilökunnan määrän lisääntyessä asteittain. Etäpalveluhankkeen tavoitteena on saada vuoden 2023 aikana etäpalvelujen piiriin noin 10 prosenttia VAKEn kotihoidon asiakkaista, mikä tarkoittaa noin 150–200 asiakasta. 

Mukava yllätys, joka katkaisee päivän sopivasti

88-vuotias vantaalainen Kyllikki on ollut tyytyväinen saamaansa etäpalveluun, joka rytmittää arkea positiivisella tavalla.

- Etähoitajan käynti katkaisee päivän sopivasti. Asiantuntevalta henkilöltä voi kysellä kaikenlaista, ja voi myös keskustella muustakin kuin omista sairauksista. On kiva jutella toisen kanssa, Kyllikki kertoo.

Etähoitaja käy Kyllikin luona videon välityksellä kerran päivässä, ja rouva kiittelee etäpalvelun helppoutta. – Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin puhua, kun laite on valmiiksi ohjelmoitu.

Etähoidon lisäksi Kyllikki osallistuu etäryhmäjumppaan kerran viikossa.

Etäpalvelun piirissä muutaman kuukauden ajan olleella rouvalla ei juurikaan ollut tietoja tai ennakko-oletuksia etäpalvelusta etukäteen, mutta kertoo sen yllättäneen positiivisesti.

– En ollut koskaan ennen kuullutkaan etäkotihoidosta, mutta tämä on ollut mukava yllätys. On paljon vanhuksia, jotka tarvitsevat tällaista, Kyllikki lisää.

Etähoitotyö haastaa uudella tavalla

Toiminnan kasvaessa myös uutta henkilökuntaa on rekrytoitu toteuttamaan etäpalveluja. Marraskuussa 2022 etähoitajana aloittanut lähihoitaja Nanna Tervamäki kertoo työn olevan yllättävän samankaltaista kuin perinteinen kotihoidon työ, mutta haastavan uudella tavalla.

- Ruudun rajattu näkymä ja asiakkaan etäisyys haastavat tutkimaan, haastattelemaan ja arvioimaan monia asioita, jotka eivät videovälitteisesti ole suoranaisesti nähtävissä, Tervamäki pohtii.

Uudenlaisen palvelun olleessa kyseessä kaikkia toimintatapoja ei ole vielä valmiiksi luotu, ja Tervamäki kertoo etähoitotilanteissa tarvittavan toisinaan myös luovuutta ja soveltamista.

- Olen ilokseni huomannut pääseväni itse laajalti vaikuttamaan kehittyvään VAKEn etäkotihoitoon ja ottamaan asiakastarpeiden sanellessa käyttöön myös innovatiivisia työmenetelmiä. Kollega teki onnistuneesti jopa VAKEn ensimmäisen toimintakykymittauksen etänä!

Etähoitajan mukaan asiakkaat ovat ottaneet uuden palvelun vastaan hyvin, ja mahdolliset haastavat tilanteet ratkeavat ammattitaidolla ja aidolla kohtaamisella – aivan kuten perinteisessä lähiasiakastyössäkin.

- Asiakkaamme ovat suhtautuneet etähoitoon pääosin rohkeasti ja luottavaisesti. Ammattitaitoisina hoitajina lempeästi murramme mahdolliset ennakkoasenteet vilpittömällä läsnäolollamme ja laadukkaalla hoitotyöllä, Tervamäki kertoo. Hän nimeääkin työn parhaaksi puoleksi kohtaamiset asiakkaiden kanssa. - Parasta työssäni ovat etäkohtaamiset, toisinaan unohdan olevani ruudun toisella puolen. Näen myös työssäni ehdottomana hyvänä puolena tiimityön, meillä on laaja skaala eri osa-alueiden osaajia, jotka kantavat mukanaan hiljaista tietotaitoa. Kaikki tämä osaaminen on ilo tarjoilla asiakkaalle laadukkaana etähoitotyönä.

Päivätoimintaa hybridimallina

Etäpalvelujen kehittämishankkeessa on tarkoitus tämän vuoden aikana kerätä lisää kokemusta erilaisista etäpalvelun toteuttamisen mahdollisuuksista, ja seuraavaksi hankkeessa mm. pilotoidaan ikääntyneiden päivätoiminnan hybridimallia, jossa asiakkaista osa osallistuu ryhmään paikan päällä ja osa videon välityksellä.

Lue lisää Vantaan ja Keravan kotona asumista tukevien etäpalvelujen kehittämishankkeesta.

Lisätietoja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kotihoidon etäpalveluista esittelyvideolla.