Salli evästeet, jotta voit käyttää automaattisia käännöksiä
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on saanut Vuoden 2023 palvelujohtamisen teko -palkinnon erinomaisesti alkuun saaduista IT-palveluista. Palkinnon myöntänyt itSMF-yhdistys haluaa palkitsemisella huomioida kaikkia asianosaisia, jotka ovat olleet mukana SOTE-uudistuksen vaatiman muutoksen toimeenpanossa.
VAKEn IT-palvelut sai Vuoden 2023 Palvelujohtamisen teko palkinnon.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tietohallinnon rakentaminen on ollut valtava urakka. Ennen hyvinvointialueiden aloittamista tehtävänä oli isot laitehankinnat, erilaisten sopimusten kilpailutukset ja esimerkiksi talous- ja HR-ratkaisut piti rakentaa tyhjältä pöydältä.
Erinomaisesti hoitunut IT-palvelujen käynnistysurakka huomattiin itSMF:ssä. Yhdistys päätti palkita VAKEn arvostelulla Palvelujohtamisen teko palkinnolla. itSMF Finland palkitsee vuosittain palvelujohtamisen teon ja tekijän. Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin alan aktiivisia huippuosaajia sekä palvelujohtamisen käytänteitä Suomessa. Viime vuosina palkintojen saajina ovat olleet muun muassa Valmet (2022), DNA (2021) ja Verohallinto (2020).
”Palkinto oli mukava yllätys, mutta toisaalta myös ansaittu palkkio kovasta työstä”, sanoo Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Timo Pitkänen.
Jo viime vuonna, ennen varsinaista toiminnan aloittamista, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue päätti lähteä tavoittelemaan sitä, että työntekijöille tuotetaan maailman parhaat hyvinvointialueen IT-palvelut. Tämä tavoite mielessä luotiin SIAM-pohjaiset palvelunhallinnan perusprosessit, SOTE- toimintalähtöinen CMDB ja niiden pohjana oleva ITSM-työkalu tyhjästä täyteen iskuun alle vuodessa ja vain reilu puoli vuotta koko organisaation käynnistymisestä. Näin luotiin jo heti alusta VAKEn ja VAKEn IT- toimittajien yhteinen toimintatapa ja kulttuuri.
Tärkeänä työkaluna toteutuksessa on ollut ServiceNow -pohjainen palveluportaali ja palvelunhallinnan prosessialusta, jonka nimeksi nimikilpailun tuloksena tuli Vakka.
”Hyvinvointialueen tietohallinnon rakentamisessa pyrittiin lyhyestä valmisteluajasta huolimatta valitsemaan ratkaisuja ja toimintamalleja, jotka kantavat vuosia eteenpäin. Koetinkivi meille palveluhallinnan ja prosessien osalta oli vuoden vaihteen hyvinvointialueen käynnistyminen. Luodut toimintamallit ja niitä tukeva työkalu auttoivat meitä eteen tulleissa haasteissa”, sanoo Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tietohallintopäällikkö Niina Roth.
Vakka-portaaliin on julkaistu jo lähes 400 ohjeartikkelia käyttäjille ja asiakastuelle auttamaan IT-palvelujen käyttäjiä. IT-palvelujen lisäksi yhteiselle Vakka-palvelualustalle on toteutettu joukko esihenkilön ja työntekijän HR- palvelupyyntölomakkeita, sekä lomakkeet esimerkiksi talouden ja käännöspalvelujen tilaamiseen.
Saatu tunnustus osoittaa, että tekemisen suunta ja toimintamalli ovat olleet oikeita.
”Minusta tämä on hieno osoitus siitä, mitä voimme saada aikaiseksi, kun ihmiset sitoutuvat, ovat motivoituneita ja ennen kaikkea haluavat, että yhdessä onnistumme”, Roth toteaa.
Vaikka hyvinvointialueen käynnistyminen sujui erinomaisesti, työtä on jatkettu ja jatketaan tiiviisti.
”Hyvän alun jälkeen olemme jatkaneet työtä prosessien ja työkalun, ServiceNow:n kehittämisessä”, sanoo Roth.
Myös tietohallintojohtaja Pitkänen katsoo, että tästä on hyvä jatkaa määrätietoista palvelujen kehittämistä.
”Matka jatkuu. Tavoitteena on digitalisoida ja automatisoida hallinnon prosessit yksi kerrallaan.”