Aktivera inställningscookies för att kunna använda automatiska översättningar.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen 26.11.2024 aluehallituksen hyväksymät myöntämisen perusteet 1.1.2025 alkaen.
Tällä sivulla on koottuna yhteen hyvinvointialueen aluehallituksen 26.11.2024 hyväksymät Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhusten palvelujen toimialan palvelutuotteiden kuvaukset ja palvelujen myöntämisen perusteet.
Vanhusten palvelujen myöntämisen perusteissa määritellään, millä perusteella ikääntynyt asukas on oikeutettu saamaan kyseessä olevaa palvelua ja millä perusteella palvelu myönnetään. Yhtenäiset myöntämisen perusteet ohjaavat päätöksentekoa ja vahvistavat asukkaiden yhdenvertaisuutta palvelujen myöntämisessä. Palvelujen asiakasmaksut määräytyvät Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukaisesti.
Sivun seuraavassa osassa kuvataan palveluihin ohjautumisen periaatteita. Loput kohdat sisältävät palvelutuotteiden kuvaukset ja palvelutuotekohtaiset myöntämisen perusteet.
Vanhuspalveluja haetaan ottamalla yhteyttä Seniorineuvontaan. Seniorineuvonta ohjaa ja opastaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ikääntyneitä asukkaita ja heidän läheisiään. Yhteydenoton voi tehdä joko puhelimitse, sähköpostitse, kasvokkain neuvontatilanteissa tai Maisan kautta. Voimavarojen ja arjen sujuvuuden tukeminen ovat neuvonnan lähtökohtana. Hyvinvointialueen ikääntyneitä asukkaita ohjataan monikanavaisesti, jotta asiakas löytää itselleen sopivat omakustanteiset normaalit palvelut. Seniorineuvonnasta varataan tarvittaessa asiakkaalle palvelutarpeen arviointikäynti. Palvelun myöntäminen perustuu aina yksilölliseen asiakkaan toimintakyvyn (RAI), voimavarojen ja kokonaistilanteen arviointiin. Päätöksen teossa voi käyttää tämän ohjeen ohella yksilökohtaista harkintaa, jos asiakkaan tilanne sitä edellyttää. Tarvittaessa ennen päätöksentekoa voidaan toteuttaa asiakasohjauksen arviointijakso, jolloin asiakkaan todellisesta palveluntarpeesta ja oikea-aikaisesta palvelusta saadaan selkeämpi kuva. Päätöksiä tehtäessä otetaan huomioon kuntalaisten yhdenvertaisuus.
Asiakkaan tietoja käsitellään Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tietosuoja- ja turvaohjeistuksen mukaisesti. Tietoja voidaan kerätä vain tiettyä, nimenomaista ja laillista tarkoitusta varten, ja niiden on rajoituttava siihen, mikä on olennaista niiden käsittelyn tarkoituksen kannalta.
Itsemääräämisoikeus tarkoittaa mm. oikeutta osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Jos asiakkaan on haasteellista ottaa palveluja vastaan, työntekijät tukevat asiakasta ohjauksen ja neuvonnan keinoin sopivien palvelujen löytymisessä.
Hoitoon ja palveluihin kielteisesti suhtautuvien henkilöiden perusoikeuksien turvaaminen edellyttää, että käytettävissä olevat palvelut vastaavat mahdollisimman hyvin heidän tarpeitaan. Myös kaikkein vaikeimmin autettavissa olevilla henkilöillä on yhdenvertainen oikeus perustuslain mukaiseen ihmisarvoiseen kohteluun, välttämättömään huolenpitoon sekä riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin.
Vanhuspalvelulain mukaan hyvinvointialueilla on 1.4.2023 alkaen velvollisuus käyttää iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä (Resident Assessment Instrument). Säännöllistä palvelua saavalle asiakkaalle tehdään kattava kokonaisarviointi hoidon alussa, hoidon aikana puolivuosittain sekä aina asiakkaan voinnin tai palvelutarpeen muuttuessa oleellisesti.
Vanhuspalvelujen myöntäminen perustuu yksilölliseen, laaja-alaiseen palvelutarpeen arviointiin, jossa arvioidaan asiakkaan fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen toimintakyky sekä asiakkaan omat voimavarat. Palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä kartoitetaan myös asiakkaan läheisverkosto sekä muiden toimijoiden mahdollisuus olla tukena asiakkaan arjessa. Asiakkaan toimintakykyä seurataan palvelussa aina säännöllisesti ja tilanteen muuttuessa asiakkaan toimintakyky ja palvelujen tarve arvioidaan uudelleen ja palvelukokonaisuutta muutetaan tarvittaessa. Vanhuspalvelut ovat tarkoitettu yli 65-vuotiaille palveluja tarvitseville asiakkaille tai vanhuuden haurastumisesta johtuviin erityistilanteisiin (esim. 58-vuotias muistisairas).
Asiakkaalta peritään vanhuspalveluista aluevaltuuston hyväksymien sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen mukainen asiakasmaksu.
Liikkumista tukevien palvelujen ohjausta ja neuvontaa saa seniorineuvonnan lisäksi vammaisneuvonnasta, jossa tehdään kaikenikäisten liikkumista tukevien palvelujen sekä vammaistenpalvelujen päätöksenteko. Seniorineuvonta arvioi ja ohjaa kuitenkin osaltaan myös näihin palveluihin ohjautumisessa.
Vammaisten palvelut vanhuksille myönnetään vammaisten asiakasohjauksen toimesta ja niistä saa lisätietoa tarvittaessa vammaisneuvonnasta.
Seniorineuvonta ohjaa ja opastaa ikääntyneitä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ikääntyneitä asukkaita ja heidän läheisiään sekä yhteistyökumppaneita. Seniorineuvontaan voi olla yhteydessä puhelimitse, sähköpostilla tai Maisa-asiakasportaalin kautta. Seniorineuvonta jalkautuu myös hyvinvointialueen asukkaiden pariin erilaisissa tapahtumissa ja kiertueilla, jolloin ohjausta ja neuvontaa saa kasvotusten. Asiakkaan voimavarojen, hyvinvoinnin ja arjen sujuvuuden tukeminen ovat neuvonnan lähtökohtana.
Seniorineuvonnasta voit kysyä esimerkiksi seuraavista asioista:
Vanhusten palveluita haetaan ottamalla yhteyttä Seniorineuvontaan, josta tarvittaessa varataan palvelutarpeen arviointikäynti. Seniorineuvontaan voi olla yhteydessä myös ilmoittaakseen huolen iäkkäästä henkilöstä.
Palvelutarpeen selvittämisen perusteella arvioidaan, onko henkilöllä tuen tarvetta ja kartoitetaan asiakkaan voimavarat, toimintakyky sekä läheisverkosto. Palvelutarpeen arviointi sisältää:
Vanhusten sosiaalityön tarkoituksena on tukea erilaisissa elämäntilanteissa olevia erityistä tukea tarvitsevia ikääntyneitä.
Sosiaalityö on asiakkaan elämänhallintaa ja itsemääräämisoikeutta tukevaa työtä. Asiakkaan tilanne ja tulevaisuuden toiveet kartoitetaan yhdessä asiakkaan kanssa ja kartoituksen perusteella tehdään tarvittaessa yhteinen suunnitelma. Vanhusten sosiaalityöstä asiakas saa ohjausta ja neuvontaa arjen tukemiseksi.
Sosiaalityöllä tarkoitetaan sosiaalihuoltolain mukaan asiakas- ja asiantuntijatyötä, jossa rakennetaan yksilön ja hänen läheistensä tarpeita vastaava sosiaalisen tuen ja palvelujen kokonaisuus, sovitetaan se yhteen muiden toimijoiden tarjoaman tuen kanssa sekä ohjataan ja seurataan sen toteutumista ja vaikuttavuutta.
Sosiaalityö on sosiaalihuoltolain mukaan luonteeltaan muutosta tukevaa työtä, jonka tavoitteena on yhdessä yksilön ja hänen läheisensä kanssa lieventää elämäntilanteen vaikeuksia, vahvistaa yksilöiden ja läheisten omia toimintaedellytyksiä ja osallisuutta.
Vanhusten asiakasohjausyksikön tehtävänä on virka-aikainen sosiaalihuollon päivystys. Gerontologinen sosiaalityö vastaa osaltaan tästä.
Vanhusten sosiaalityö on tarkoitettu 65 vuotta täyttäneelle erityisen tuen tarpeessa olevalle henkilölle, joka tarvitsee sosiaalityön asiantuntijuutta ja apua taloudelliseen, asumiseen, kaltoinkohteluun tai muihin kriisitilanteisiin liittyvissä asioissa, lisäksi esim. lentokentälle tulevat sosiaalityön apua tarvitsevat.
Palvelun tarvitsija voi olla asunnoton tai asunnottomuusuhan alla oleva asiakas, jolla toimintakyvyn heikentyminen, päihde, mielenterveys ja syrjäytymisen ongelmia. Ennaltaehkäisevän toimeentulotuen tarpeessa oleva henkilö (ensisijaisesti KELAn toimeentulotuki tai täydentävä toimeentulotuki).
Etsivä ja löytävä vanhustyö on ennaltaehkäisevää matalankynnyksen toimintaa, jolla pyritään tavoittamaan iäkkäät, jotka tarvitsevat tukea arjen hallintaansa tai ovat vaarassa jäädä palvelujen ulkopuolelle.
Etsivä ja löytävä vanhustyö voi olla ohjaamista tai vierellä kulkemista, jonka avulla pyritään vahvistamaan asiakkaan omia voimavaroja, osallisuutta sekä kotona asumista. Toiminnan lähtökohtana ovat asiakkaan toimijuus, yksilölliset tarpeet ja tavoitteet.
Etsivä ja löytävä vanhustyö on määräaikaista, luottamuksellista ja maksutonta toimintaa. Sitä toteutetaan yhteistyössä verkostokumppaneiden kanssa.
Asiakasohjauksen arviointitoiminnan määräaikainen jakso tukee ja ohjaa muutostilanteissa asiakasta. Jakson aikana asiakkaan palvelutarvetta arvioidaan laajaalaisesti ja tuotetaan asiakkaan tarvitsemia palveluja (tilapäinen kotihoito, sosiaalinen kuntoutus, tukipalvelut). Arviointijakso järjestetään erityisesti sairaalasta kotiutumista tukemaan, vaativissa huoli-ilmoitustilanteissa sekä haastavissa elämäntilanne muutoksissa. Yksikön toiminta vastaa nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja asiakastarpeisiin. Asiakkaan voimavaroja vahvistetaan moniammatillisella yhteistyöllä. Yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa pyritään jakson aikana löytämään asiakkaan omaa toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista parhaiten tukevat palvelut mm. läheisten apu, avoimet kaupunkien palvelut, järjestötoimijoiden ja seurakunnan palvelut.
Sosiaalinen kuntoutus on sosiaalipalvelu, jolla tarkoitetaan sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen keinoin annettavaa tehostettua ja tavoitteellista määräaikaista tukea sosiaalisen toimintakyvyn ja elämänhallinnan parantamiseksi ja ylläpitämiseksi, syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi sekä osallisuuden edistämiseksi.
Sosiaalisella kuntoutuksella vahvistetaan henkilön kykyä selviytyä arkipäivän toiminnoista ja vuorovaikutussuhteista. Palvelun tavoite voi olla sosiaalisen toimintakyvyn ja kuntoutustarpeen selvittäminen, arkielämän ja asumisen taitojen tukemista tai päihteettömän arjen hallintaa.
Sosiaalista kuntoutusta myönnetään henkilöille, joilla ongelmat ovat kasautuneet ja pitkittyneet tai kun sosiaalisen kuntoutuksen toimenpiteet ovat tarpeellisia henkilön sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseksi ja osallisuuden edistämiseksi.
Sosiaalinen kuntoutus on tarkoitettu henkilöille, joilla on vaikeuksia arjen hallinnassa ja itsenäisessä hyvinvoinnin ylläpitämisessä mm. elämäntilanteessa tapahtuneen muutoksen, mielenterveyden haurauden tai itseään tuhoavan elämäntavan vuoksi.
Asiakkaalla ei ole sellaista lähiverkostoa, joka voisi tukea häntä arjessa selviytymisessä.
Apu on välttämätöntä asiakkaan kotona asumisen tukemiseksi eikä asiakkaan tuen tarpeeseen ole tarkoituksenmukaista vastata muiden kotiin vietävien palveluiden turvin.
Tilapäinen hoito päivätoiminnan ryhmissä on tarkoitettu omaishoitajille, jotka tarvitsevat hoidettavalleen hoitopaikkaa äkillisessä hoidon tarpeessa, kuten omaishoitajan lääkärikäynnin tai muu asiointikäynnin ajaksi. Tilapäinen hoito ryhmässä on maksuton palvelu. Palvelu ei sisällä kuljetusta tai aterioita.
Tilapäinen hoito toteutetaan päivätoiminnassa, jossa on kyseisenä päivänä kokopäiväryhmän toimintaa. Palvelusta sovitaan omaishoitajan ja päivätoimintakeskuksen työntekijän välisellä puhelinyhteydellä (ei edellytä päätöksentekoa)
Sopimusomaishoitajille / Omaishoidon kaltaisessa elämäntilanteessa oleville asiakkaille.
Pakottava hoidon tarve, jota ei voi siirtää sovittujen vapaapäivien ajalle.
Asiakas selviää pääsääntöisesti omatoimisesti, mutta saattaa tarvita joissakin toiminnoissa yhden henkilön apua.
Vanhusten kuntouttava päivätoiminta on sosiaalista, psyykkistä ja fyysistä toimintakykyä ylläpitävää ryhmämuotoista toimintaa, joka tukee ikäihmisen kotona asumista. Palvelu sisältää mm. kuntosaliharjoittelua, ulkoilua ja hienomotoriikkaa tukevaa toimintaa. Kuntouttava päivätoiminta tukee mielen hyvinvointia ja lievittää yksinäisyyden kokemusta. Kuntouttava päivätoiminta mahdollistaa omaishoitajan vapaapäivän.
Palvelua toteutetaan asiakastarpeiden pohjalta. Toimintaan tullaan ensisijaisesti itse järjestetyllä kuljetuksella. Tarvittaessa vähävarainen asiakas tai asiakas, joka ei muistisairauden tai läheisavun puuttumisen johdosta kykene kuljetusta järjestämään, voi päivätoiminnan päätöksen mukaisesti saada hyvinvointialueen järjestämän yhteiskuljetuksen, josta asiakkaalta peritään erillinen maksu.
Palvelu kohdennetaan ensisijaisesti omaishoitoperheiden tukemiseen ja mahdollisuuksien mukaisesti myös muille kotona asuville, joiden toimintakykyä ryhmätoiminta tukee ja joilla on myöntämisen perusteiden mukainen tarve palvelulle. Kuntouttava päivätoiminta korvaa kotihoidon käynnin tai omaishoitajan hoidon palvelupäivänä.
Omaishoidon vapaapäivän toteuttamiseksi
RAI arviointia hyödynnetään päätöksenteon tukena:
Lisäksi voidaan huomioida ammattilaisen harkinnalla:
Kotikuntoutus on tavoitteellista, intensiivistä kuntouttavaa toimintaa, joka kestää määräajan esimerkiksi yhdestä kolmeen kuukauteen. Kotikuntoutuksen tavoitteena on tukea ja mahdollistaa asiakkaan kotona asumista kuntoutuksen keinoin. Kotikuntoutus tapahtuu asiakkaan kotona ja lähiympäristössä tai etäpalveluna. Kotikuntoutus sisältää kuntoutuksen, ohjauksen, arvioinnin, dokumentoinnin ja kirjallisen palautteen sekä mahdolliset ehdotukset jatkokuntoutumisen tueksi. Kotikuntoutuksen jatkona on mahdollista asiakkaan kuntoutumisen tueksi myöntää asiakkaan tarpeen mukaan etäryhmätoiminta tukipalveluna. Jokaiselle asiakkaalle laaditaan yksilöllinen kuntoutumisen suunnitelma.
Kotikuntoutuksessa tulee huomioida asiakkaan toimintakyvyn eri osa-alueet kokonaisvaltaisesti. Kotikuntoutuksen avulla pyritään vahvistamaan asiakkaan toimintakykyä omassa tutussa ympäristössä vahvistaen fyysistä, psyykkistä ja kognitiivista toimintakykyä. Kotikuntoutus voi sisältää mm. lihasvoimaa ja tasapainoa tukevia harjoituksia, liikkuvuusharjoittelua, ulkoilua, kotiaskareita ja asioinnissa tukemista.
Kotikuntoutuksessa asiakkaalle laaditaan jakson päätteeksi liikkumissuunnitelma, jonka toteuttamista asiakas jatkaa itsenäisesti tai tarvittaessa läheisen tai muun toimijan kanssa.
Asiakkaan toimintakyky on alentunut ja asiakas tarvitsee aktiivista kuntoutusta turvallisen ja hyvän kotona asumisen tukemiseksi.
Asiakas ei pysty osallistumaan kodin ulkopuoliseen kuntouttavaan toimintaan esim. liikuntapalvelujen toiminnat, terveyspalvelujen yksilöfysioterapia/ ryhmätoiminnot.
Asiakas pystyy sitoutumaan kotikuntoutukseen.
Palvelu on tavoitteellista aktiivista kuntoutusta sekä laaja-alaista toimintakyvyn arviointia kodin ulkopuolisessa ympäristössä. Kuntoutusjakson keskimääräinen pituus on 30 vrk mutta jakson pituus arvioidaan yksilöllisesti asiakastarpeen mukaisesti.
Asiakkaat eivät yksilöllisten syiden takia voi esimerkiksi sairaalahoidon jälkeen kotiutua suoraan omaan kotiinsa, jatkaa omassa kodissaan asumista tai tarvitaan kuntoutusta ja toimintakyvyn arviointia omaan kotiin palaamisen mahdollistamiseksi tai jatkoasumistarpeiden selvittämiseksi.
Kuntoutuksen aikana asiakasta valmennetaan ja tuetaan itsenäiseen toimintaan päivittäisissä toimissa sekä elämisen hallinnassa mahdollistaen näin itsenäistä kotona asumista tarvittavien tukitoimien turvin.
Palvelu sisältää kotihoidon palvelun yhteisöllisessä asumisessa tai ympärivuorokautisen hoivan kuntoutus- ja arviointiyksikössä, kuntoutuksen, ateriat, liinavaatteet, pyykinpesun, turvapalvelun ja asunnon sähkön sekä siivouksen. Asiakas maksaa palvelussa itse lääkkeet, henkilökohtaiset hygieniatuotteet sekä vaatehankinnat.
Arviointi- ja kuntoutusjakso on aina määräaikaista ja jakson loppuessa asiakas siirtyy palvelutarpeen mukaiseen palveluun normaalin asiakasprosessin mukaisesti.
Arviointi- ja kuntoutustoimintaa tuotetaan turvallisessa ja esteettömässä kodinomaisessa ympäristössä yhteisöllisessä asumisessa (Kohti kotia-toiminta) tai ympärivuorokautisessa palveluasumisessa.
Asiakkaalla on tarve ja motivaatio kuntouttavalle jaksolle yhteisöllisessä asumisessa sekä tavoitteelliselle aktiivista kotiutumista/ kotona asumista tukevalle kuntoutumiselle.
Asiakkaalla ei ole jatkuvaa ympärivuorokautista palvelun tarvetta, tulee autetuksi suunnitelluilla käynneillä, joita voidaan toteuttaa kaikkina vuorokaudenaikoina.
Asiakkaalla ei ole tarvetta sairaalatasoiselle lääketieteelliselle kuntoutukselle.
Asiakkaan jatkoasumisen arviointi esim. ympärivuorokautisessa palveluasumisessa tapahtuneen kuntoutumisen tai pitkittyneen sairaalajakson jälkeen.
Asiakas tarvitsee kuntoutusta välttämättä oman kodin ulkopuolella tai kotikuntoutuksen ei katsota tuovan tarvittavaa tietoa asiakkaan toimintakyvystä tai edistävän kuntoutumista.
Asiakkaalla on asunnottomuusuhka, taloudelliset tai elämänhallinnan haasteita ja tarvitsee arviointijakson jatkoasumisen selvittämistä varten.
Asiakkaalla on tarve ja motivaatio ympärivuorokautiselle kuntouttavalle hoivalle sekä intensiiviselle ja tehokkaalle kotiutumista/kotona asumista tukevalle kuntoutumiselle.
Asiakkaan kokonaistilanteen arviointi kotona asumisen mahdollistamiseksi kotiin vietävien palvelujen avulla tai jatkoasumisen arviointi esim. pitkittyneen sairaalajakson jälkeen.
Vanhusten tukipalveluilla tarkoitetaan palveluja, joilla luodaan ja ylläpidetään ikääntyneen henkilön kodissa sellaisia olosuhteita, että hän voi suoriutua jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista mahdollisimman itsenäisesti, sekä palveluja, joiden avulla henkilö voi saada hyvinvointia tuottavaa sisältöä elämäänsä.
Tukipalvelut on tarkoitettu kotona asuville vanhusasiakkaille, joiden toimintakyky on alentunut iän, sairauden tai vammautumisen vuoksi. Osa tukipalveluista kohdennetaan vain erityisen hauraassa asemassa oleville pienituloisille vanhuksille, joilla on vaara joutua toimeentulotuen asiakkuuteen.
Kotona asumisen tukipalvelujen turvin edistetään ikääntyneiden asiakkaiden itsenäistä elämää omassa kodissa. Palvelun myöntäminen perustuu yksilölliseen asiakkaan toimintakyvyn ja kokonaistilanteen arviointiin. Palvelujen tarvetta arvioidaan säännöllisesti. Siivouspalvelujen myöntämisessä sovelletaan varallisuusharkintaa. Asiakkaan tilanteen arviointi kirjataan asiakkaan asiakassuunnitelmaan.
Tukipalvelupäätökset tehdään asiakkaan tarpeen mukaisesti. Toistaiseksi voimassa olevat päätökset päivitetään asiakkaan tilanteen muuttuessa. Palveluntarve ja palvelun saamisen edellytykset tarkistetaan asiakkaan tilanteen muuttuessa tai asiakassuunnitelman päivittämisen yhteydessä. Säännöllisen kotihoidon asiakkaiden tukipalvelujen tarve tarkistetaan RAI-toimintakykyarvion yhteydessä vähintään kaksi kertaa vuodessa.
Palvelut tuotetaan joko hyvinvointialueen omana toimintana, ostopalveluna tai palvelusetelillä, jos palveluseteli on kyseisen palvelun kohdalla käytössä. Palveluja myönnetään vuosittaisten määrärahojen puitteissa.
Ateriapalvelu on ensisijaisesti itse hankittava palvelu, jolloin yksityisasiakkaana voi valita haluamansa palveluntuottajan. Asiakas maksaa aterian ja toimituskustannukset itse valitsemansa palveluntuottajan hinnaston mukaisesti. Hyvinvointialue varmistaa palveluiden saatavuuden ja Seniorineuvonta tukee löytämään sopivan palvelun.
Joissain tilanteissa ateriapalvelu voidaan myöntää hyvinvointialueen järjestämänä tukipalveluna esimerkiksi veteraaneille. Tällöin palvelu voidaan järjestään ateriaautomaattipalveluna tai kotiin toimitettavana valmiina, lämmitettävänä tai lämpimänä ateriana.
Veteraani
Henkilö ei pysty itse huolehtimaan aterioistaan, niiden hankkimisesta, lämmittämisestä, ruokailusta tai kulkemaan lähistöllä olevaan ruokailupaikkaan tai järjestämään tilaamista edes läheisten tai myönnetyn kotihoidon palvelun avulla. Erityisen hauraassa asemassa oleva asiakas.
Avun tarve on päivittäistä ja säännöllistä.
Turva-auttamispalveluun kuuluvat turvapuhelimen asennus, laitevuokra, huolto, korjaukset, ympärivuorokautinen hälytyspäivystys sekä mahdolliset turva-auttajakäynnit. Tarvittaessa päivystäjä lähettää turva-auttajan ja kiireellisissä tilanteissa avunpyyntö välitetään eteenpäin hätäkeskukseen. Lisäksi asiakkaan on palvelutarpeen arvion / harkinnan mukaan mahdollista saada turvapuhelimeen omakustanteisia lisävarusteita kuten ovihälytin ja liesivahti.
Jos asiakkaalla ei ole kotihoidon asiakkuutta, palveluntarve arvioidaan tilanteen muuttuessa.
Ensisijaisesti yksin asuva henkilö, jolla toimintakyvyn heikkenemisen vuoksi.
RAI arvioinnissa ohjaavana:
Siivouspalvelu helpottaa vanhusten arkea toimintakyvyn heikentyessä. Siivouspalvelu on tavallisesti itse ostettava palvelu. Palvelun voi saada edullisempaan arvonlisäverottomaan hintaan silloin, kun siivousapu on tarpeen esimerkiksi iän tai sairauden aiheuttaman toimintakyvyn alenemisen vuoksi. Asiakkaan tulee itse tarkistaa palveluntuottajalta, onko tällä oikeus myydä palvelu arvonlisäverottomana. Siivouspalvelu on itse ostettuna palveluna verovähennyskelpoinen.
Joissain erityistilanteissa siivousapua voidaan myöntää hyvinvointialueen järjestämänä tukipalveluna. Hyvinvointialueen järjestämänä tukipalveluna siivouspalveluun kuuluu kodin ylläpitosiivous 1 kerta/kk (2 tuntia/kerta). Ylläpitosiivous pitää sisällään lattioiden imuroinnin ja kosteapyyhinnän sekä mattojen imuroinnin, wc-tilojen/kylpyhuoneen ja keittiön siivouksen sekä roskien viennin ja pölyjen pyyhinnän. Ei sisällä mattojen vientiä ulos eikä ikkunoiden pesua.
Asiakkaan toimintakyky on heikentynyt siten, että hän itse tai läheisten avulla ei kykene huolehtimaan kodin ylläpitosiivouksesta tai hankkimaan siivouspalvelua yksityisiltä palveluntuottajilta ohjauksesta huolimatta.
Tukipalvelu on tarkoitettu ensisijaisesti hauraassa asemassa oleville pienituloisille.
Pienimuotoisten asunnon muutostöiden turvin edistetään itsenäistä elämää omassa kodissa. Asunnonmuutostyöt ovat ensisijaisesti itsenäisesti tai läheisen avulla hankittavaa palvelua, jolloin yksityisasiakkaana voi valita haluamansa palveluntuottajan ja sen mukaisen kustannuksen. Asiakkaita ohjataan oman kodin muutostöiden toteuttamisessa hyvinvointialueen toimesta.
Asiakas voi tarvittaessa hakea kotona asumisen tueksi pienehköjä asunnon muutostöitä (esim. kynnysten poisto, tukikahvojen asennukset tai muut vastaavat pienet korjaukset).
Kohdennetaan määrärahojen puitteissa vain erityisen hauraassa asemassa oleville asiakkaille. Sosiaalihuoltolain mukainen avustus asunnonmuutostöihin on toissijainen suhteessa ARA:n ja Valtiokonttorin myöntämiin avustuksiin.
Asiakkaan omaan kotiin tehtävien muutostöiden tulee olla välttämättömiä asiakkaan kotona asumisen tukemiseksi, eikä asiakkaalla itsellä tai läheisten avustuksella ole muutostöitä mahdollisuutta järjestää.
Etäryhmätoiminnalla tuetaan asiakkaiden hyvinvointia, toimintakykyä ja omien voimavarojen säilymistä. Etäryhmätoiminnalla voidaan tukea ikäihmisten kotona asumista jo ennakoivasti, jos asiakkaalla ei ole mahdollisuutta osallistua itsenäisesti kodin ulkopuoliseen toimintaan esim. liikuntapalvelujen järjestämiin ryhmiin tai korttelikerhoihin.
Etäryhmätoimintaa voidaan käyttää sairaalasta kotiutumisen jälkeen tukemaan kuntoutumista ja psyykkistä sekä sosiaalista hyvinvointia.
Palvelua tuotetaan myös omaishoitoperheille, jotka tarvitsevat jaksamista ja hyvinvointia tukevaa palvelua. Asiakkaalla on mahdollisuus osallistua tukipalveluna myönnettävään etäryhmätoimintaan yksilöllisen tarpeen mukaan yhden tai useamman kerran viikossa. Tukipalvelusta veloitetaan kiinteä kuukausimaksu, joka alkaa ensimmäisen kokonaisen kuukauden alusta ja päättyy palvelun keskeytyessä saman kuukauden loppuun.
Palvelun alkaessa asiakkaan kotiin tuodaan etäyhteyden mahdollistava tablet-laite, jonka kautta etäryhmätoimintaan osallistuminen mahdollistetaan. Etäryhmätoimintaa tukipalveluna tuotetaan päivätoiminnan, kotikuntoutuksen tai etäkotihoidon yksiköissä asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaan.
RAI-arvioinneista nousseiden mittareiden perusteella ohjataan asiakkaita etäryhmätoimintaan seuraavasti:
Tilapäinen kotipalvelu on vanhukselle kotiin annettavaa tilapäistä tukea, joka myönnetään kuuden kuukauden ajalle. Kyseessä on asiointiapu kotiin, jolla tuetaan asiakkaan kotona asumista. Avustaja käy asiakkaan kotona esimerkiksi kerran viikossa ennalta sovittuna ajankohtana. Avustajan apu voi olla ulkoiluapua, saattaja-apua, asiointiapua tai yhdessä tehtäviä tarpeellisia kotitöitä. Palvelua voidaan tuottaa työllistettyjen avustajien toimesta.
Asiakas tarvitsee tukea kotona asumiseen eikä hänellä ole läheisverkostoa, joka pystyy palvelun tarpeeseen vastaamaan.
Omaishoitoperheen tarve jaksamisen ja hyvinvoinnin tukemiseksi.
Jakson aikana ei tule olla samanaikaisesti päivätoimintaa, henkilökohtaista avustajaa tai Menokaveria.
Sotaveteraaneille järjestetään kuntoutusta ja erilaisia palveluja, joilla voidaan tukea toimintakykyä ja kotona asumista.
Kuntoutus voi tapahtua avo-, laitos- tai päiväkuntoutuksena kuntoutussuunnitelman mukaisesti. Kotona asumista tukevat palvelut perustuvat palvelutarpeen kartoitukseen. Kotona asumista tukevia palveluita ovat esimerkiksi kotipalvelut ja kotihoito, siivouspalvelu, pyykkipalvelu, kuljetuspalvelu, asiointiapu, turvapuhelin, ateriapalvelut ja omaishoidon tuki.
Rintamaveteraanien ja sotainvalidien kotona asumista tukevat palvelut ovat samat, mutta perustuvat eri lakeihin.
Rintamaveteraanien kotona asumista tukevat palvelut perustuvat lakiin rintamaveteraanien kuntoutuksesta (1184/1988) ja lakiin rintamaveteraanien kuntoutuksesta annetun lain muuttamisesta (54/2019) sekä asetukseen rintamaveteraanien kuntoutuksesta (1348/1988).
Sotainvalidien palvelut perustuvat sotilasvammalakiin.
Omaishoidolla tarkoitetaan vanhuksen hoitamista omaisen tai muun läheisen henkilön avulla. Omaishoidon tuki on kokonaisuus, joka muodostuu hoidettavalle annettavista tarvittavista palveluista sekä hoitajalle annettavasta hoitopalkkiosta, vapaasta ja omaishoitoa tukevista palveluista. Se on harkinnanvarainen sosiaalipalvelu, jota hyvinvointialue järjestää sitä varten varaamiensa määrärahojen rajoissa. Omaishoito korvaa muuta hyvinvointialueen palvelua, jolla tuetaan asiakkaan kotona asumista.
Omaishoitaja pitää huolta läheisestään, joka ei selviydy arjesta ilman apua sairauden, vammaisuuden tai muun erityisen huolenpidon tarpeen vuoksi. Omaishoitaja auttaa hoidettavaa jokapäiväisissä henkilökohtaisissa toiminnoissa kuten pukeminen, ruokailu (ja/tai erityisen ruokavalion noudattaminen), wc-käynnit, peseytyminen sekä lääkitys ja hoidolliset toimenpiteet. Omaishoitaja auttaa kommunikoinnissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä (mukaan lukien vaihtoehtoisten tai korvaavien kommunikointitapojen käyttö ja niissä avustaminen).
Omaishoitajan apu voi olla myös ohjausta, opastusta, kannustusta ja muistuttelua, jotta henkilökohtaisiset toiminnot tulevat hoidetuksi. Omaishoitajan antama huolenpito voi olla myös vaativaa valvontaa. Tähän kuuluu muun muassa tilanteiden ennakointi ja todennäköisten vaaratilanteiden estäminen.
Omaishoitaja huolehtii hoidettavan tarpeista, ohjaa, opastaa, kannustaa ja muistuttelee, valvoo hoidettavaa, ennakoi tilanteita ja on varuillaan. Omaishoidon tuen myöntäminen edellyttää aina tavanomaisen läheissuhteen ylittävää, henkilökohtaiseen hoivaan ja hoitoon kohdistuvaa ohjausta, tukea ja/tai avustamista.
Hoidettavan tarpeita ovat jokapäiväiset henkilökohtaiset toiminnot kuten peseytyminen, pukeutuminen, ruokailu, wc-käynnit, siirtyminen, liikkuminen, sosiaalinen kanssakäyminen, ja kommunikointi sekä lääkitys, hoidolliset toimenpiteet ja turvallisuus.
Omaishoitajan hoitokerta sisältää esimerkiksi aamutoimet (kuten aamupesu, pukeminen ja aamupala) tai sairauden hoitoon liittyvä toimenpide/toimenpiteet. Kerta tyypillisesti sisältää huolehtimista useammassa jokapäiväisessä henkilökohtaisessa toiminnossa, mutta yksikin toiminto voi riittää.
Omaishoitaja voi lisäksi huolehtia (tai tehdä yhdessä hoidettavan kanssa) kotitaloustöistä kuten siivous, pyykkihuolto, asioinneista kuten ostokset, apteekkikäynnit ja laskujen maksaminen, sekä olla apuna ulkoilussa. Tällainen apu ei kuitenkaan pelkästään riitä omaishoidon tuen saamiseen.
Hoitoryhmä 1 on alin sitovuusluokka, sitovuudeltaan ja vaativuudeltaan kevyin. Omaishoidon sitovuus on säännöllistä joka päivä.
Hoitaja voi käydä työssä ja hänen ei tarvitse asua hoidettavan kanssa samassa taloudessa.
Hoitoryhmä 2 on keskimmäinen sitovuusluokka, sitovuudeltaan ja vaativuudeltaan raskaampi. Omaishoidon sitovuus on säännöllistä vuorokauden eri aikoina.
Hoitoryhmä 3 on ylin sitovuusluokka, sitovuudeltaan ja vaativuudeltaan raskain. Omaishoidon sitovuus on säännöllistä vuorokauden eri aikoina. Omaishoitaja huolehtii hoidettavasta lähes kaiken aikaa vuorokauden ympäri. Omaishoidettava ei voi asua yksin. Hoitoryhmässä päätökset tehdään moniammatillisessa työryhmässä ja palkkion myöntäminen edellyttää moniammatillisen työryhmän käsittelyä.
Hyvinvointialue voi myöntää omaishoidon tukea, jos:
Omaishoito ryhmään 1 asiakas tarvitsee huolenpitoa ja hoitoa henkilökohtaisissa päivittäisissä toiminnoissa säännöllisesti joka päivä. Omaishoitaja huolehtii hoidettavan tarpeista vähintään kaksi kertaa vuorokauden aikana. Mikäli kyseessä on pelkästään vaativan valvonnan tarve: omaishoitaja huolehtii vaativasta valvonnasta lähes kaiken aikaa osan vuorokaudesta.
Yksilöllisiä suuntaa antavia perusteita:
Edellisen lisäksi edellytetään:
Omaishoitaja huolehtii hoidettavan tarpeista keskimäärin kuusi kertaa vuorokauden aikana, myös yöaikaan, mutta ei välttämättä joka yö kuitenkin vähintään puolet öistä viikon aikana. Mikäli kyseessä on pelkästään vaativan valvonnan tarve, omaishoitaja huolehtii vaativasta valvonnasta lähes kaiken aikaa vuorokauden ympäri.
Omaishoidon sitovuus on säännöllistä vuorokauden eri aikoina. Hoidettava ei voi asua yksin. Omaishoitaja ei pääsääntöisesti voi olla säännöllisesti työssä.
Omaishoitaja huolehtii hoidettavasta lähes kaiken aikaa koko vuorokauden ajan. Omaishoitaja huolehtii hoidettavan tarpeista keskimäärin yli kuusi kertaa vuorokauden aikana. Tarkoitettu erityisen raskaisiin hoitotilanteisiin.
Perhehoidon tarkoituksena on turvata hoidettavalle perheenomainen ja hoidettavan tarpeiden mukainen hoito. Perhehoidon tavoitteena on tarjota ikääntyneelle asiakkaalle mahdollisuus kodinomaiseen hoitoon ja läheisiin ihmissuhteisiin sekä edistää hänen perusturvallisuuttaan ja sosiaalisia suhteitaan.
Perhehoito mahdollistaa ikäihmisen yksilöllisen hoivan ja huolenpidon. Perhehoidolla tarkoitetaan ikäihmisen hoivan ja huolenpidon järjestämistä perhehoitajan tai hoidettavan kodissa. Perhehoitajalta edellytetään ennakkovalmennuksen käymistä ja soveltuvuutta tehtävään, ei edellytetä sosiaali- tai terveysalan koulutusta.
Osavuorokautista perhehoitoa voidaan myöntää asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja se voi toteutua joko päivä- tai yöaikaisena hoitona. Tuntimäärät määritellään toimeksiantosopimuksessa. Kesto kuitenkin alle 12 tuntia. Osavuorokautinen hoito voi toteutua joko asiakkaan tai perhehoitajan kodissa.
Voidaan myöntää omaishoidon vapaapäivien toteuttamismuotona tai esimerkiksi silloin, kun asiakkaan palvelutarpeessa ilmenee tarve lyhytkestoiselle tuelle kotona asumisen tueksi.
Osavuorokautista perhehoitoa voidaan myöntää:
RAI arvioinnin tietoa voidaan hyödyntää ohjaavasti:
MAPLe5:n lisäksi jokin seuraavasta tulee täyttyä: IHIER-C, CPS tai ADL-H
Lyhytaikainen perhehoito tukee asiakkaan kotona asumista. Lyhytaikainen perhehoito voi tarkoittaa joko säännönmukaisia hoitojaksoja tai yksittäistä, määräaikaista hoitojaksoa esim. toipilasaikana sairaalahoidon jälkeen ennen kotiutumista omaan kotiin. Lyhytaikainen perhehoito voi tapahtua joko hoidettavan tai hoitajan kodissa.
Lyhytaikainen perhehoito voi kestää enintään 14 päivää kuukaudessa asiakasta kohden. Erikseen sovittaessa tai yllättävissä tilanteissa määrä voidaan ylittää. Syynä voi olla esimerkiksi asiakasperheen tarpeet ja/tai pitkäaikaisen perhehoitajan vapaan toteuttaminen.
Voidaan myöntää omaishoidon vapaapäivien toteuttamismuotona tai lyhytaikaisen palveluasumisen/ ympärivuorokautisen palveluasumisen vaihtoehtona silloin, kun asiakkaalle suunnitellaan lyhytaikaista asumista.
Pitkäaikainen perhehoito on jatkuvaa perhehoitoa, jolloin asiakas muuttaa perhehoitajan luokse pysyvästi. Pitkäaikainen perhehoito takaa läsnäolon yöaikaan, mikä luo hoidettavalle turvallisuutta.
Pitkäaikaiseen perhehoitoon siirryttäessä voidaan aluksi tehdä toimeksiantosopimus määräaikaisesta perhehoidosta niin sanotun tutustumisjakson ajaksi. Tutustumisjakson suositellaan olevan vähintään kuukauden mittainen, jotta perhehoitoon muuttava asiakas ja perhehoitaja ennättävät tutustua riittävästi ja voidaan arvioida perhehoidon soveltuvuus asumismuotona. Pitkäaikainen perhehoito voi olla jatkuvaa toistaiseksi voimassa olevaa perhehoitoa tai lyhytaikaista määräajan kestävää perhehoitoa. Lähtökohtaisesti perhehoito katsotaan pitkäaikaiseksi sen kestäessä yhtäjaksoisesti vähintään 28 vuorokautta.
Kotihoidolla tarkoitetaan palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään. Kotihoito tukee ikääntyneitä asiakkaita, jotka eivät pärjää omassa kodissaan itsenäisesti, omaisten tai muiden palvelujen turvin.
Kotihoitoa järjestetään ikääntyneelle henkilölle, joka tarvitsee sitä sillä perusteella, että hänen toimintakykynsä on alentunut korkean iän, sairauden, vamman tai muun vastaavan syyn vuoksi. Lisäksi kotihoitoa järjestetään henkilölle, joka tarvitsee sitä erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella.
Ennen kotihoidon myöntämistä selvitetään läheisten mahdollisuus osallistua asiakkaan auttamiseen sekä kevyemmän palveluvalikon mahdollisuudet. Asiakkaat, joiden avun tarve on vähäinen ja jotka tarvitsevat apua yksinomaan suihkussa käyntiin, siivoukseen ja/tai muuhun kodinhoidolliseen tehtävään, ohjataan pääsääntöisesti hankkimaan palvelu itse yksityiseltä toimijalta.
Sairaalasta kotiutuville asiakkaille tai uusille asiakkaille, joiden palveluntarvetta on vaikea selvittää normaalin palveluohjauksen keinoin, toteutetaan pääsääntöisesti määräaikainen kotihoidon arviointijakso asiakasohjauksen arviointitiimin toimesta.
Tilapäinen kotihoito on määräaikainen palvelu, jota tuottaa ensisijaisesti arviointitiimi. Tilapäisen kotihoidon kesto on korkeintaan kaksi kuukautta.
Hoito toteutetaan, kunnes asiakas pääsee terveysasemalle, siirtyy säännöllisen kotihoidon asiakkaaksi (joka on joko kotikäyntejä tai etäkotihoitoa) tai pystyy muuten järjestämään palvelunsa.
Tilapäistä kotihoitoa voidaan asiakkaan tilanteen mukaan toteuttaa myös etäkotihoitona esimerkiksi ohjata asiakasta ottamaan lääkekuuri etäkotihoidon turvin.
Palvelu on tarkoitettu asiakkaalle, jolla on alentunut toimintakyky sairauden, vamman tai muun vastaavan syyn perusteella.
Asiakkaalla on
Yksilöllistä harkintaa käytetään tietyissä tilanteissa kuten, omaishoitoperheet, joissa on haasteellinen tilanne.
Kotihoito tukee omassa kodissa asumista neuvonnan, ohjauksen, hoidon sekä kuntouttavan työotteen avulla.
Säännöllinen kotihoito myönnetään asiakkaille, joilla on säännöllisen kotihoidon palvelun tarve. Ensisijaisesti säännöllisen kotihoidon palveluihin otetaan asiakkaita, joilla on päivittäinen kotihoidon palvelujen tarve.
Säännöllistä kotihoitoa myönnetään myös asiakkaille, jotka tarvitsevat apua lääkehoidon toteutumiseen ja se toteutetaan apteekin lääkkeiden koneellisena annosjakeluna. Annosjakelu on säännöllistä, mutta ei viikoittaista, vaan yleensä kahden viikon välein toteutuva palvelu. Asiakkaat, jotka kykenevät itse tai läheisen avulla hankkimaan lääkehoidon lähiapteekista, ohjataan tämän palvelun piiriin.
Kotihoito tukee asiakkaita, jotka eivät pärjää omassa kodissaan itsenäisesti, omaisten tai muiden palvelujen turvin. Kotihoito on neuvontaa, ohjausta, hoitoa, jota toteutetaan kuntouttavalla työotteella. Kotihoitoa toteutetaan asiakkaan tarpeiden mukaisesti etäkotihoitona aina kun se on asiakkaan toimintakyky huomioiden mahdollista. Kotihoidon palvelussa hyödynnetään myös muita erilaisia teknologisia ratkaisuja, joilla tuetaan asiakkaan turvallista kotona asumista esimerkiksi lääkeannosteluautomaatti ja turvateknologia.
Asiakkaan toimintakyky on alentunut iän, sairauden tai vammautumisen vuoksi. Itsenäisen suoriutumisen heikentymistä on tapahtunut fyysisessä, psyykkisessä, sosiaalisessa tai kognitiivisessa toimintakyvyssä.
Yksilöllisiä suuntaa antavia RAI perusteita:
Lisämyöntämisperuste:
Vanhus, jolla vaikeat psyykkiset tai sosiaaliset ongelmat (esim. vaikeat mielenterveys- ja /tai päihdeongelmat).
Sairaanhoidollinen syy ja pääsy terveysasemalle on kohtuuttoman vaikeaa.
Kotihoidon myöntämisen perusteet.
Etäkotihoidon palvelun soveltuvuutta arvioidaan arviointijakson tai asiakkuuden aikana huomioiden mm. asiakkaan kognitio sekä aistitoiminnat. Palvelu voidaan ottaa käyttöön missä tahansa vaiheessa kotihoidon asiakkuutta tai siirtyä arvioinnin perusteella läsnä käynteihin.
Asiakkaan soveltuvuus edellyttää, että:
Lyhytaikaisella ympärivuorokautisella palveluasumisella tarkoitetaan asiakkaan kodin ulkopuolella tapahtuvaa ympärivuorokautista hoitoa asumispalveluyksikössä tai perhehoidossa.
Asiakaslähtöisen, laadukkaan ja kustannusvaikuttavan palvelun tuottaminen niille hyvinvointialueen asukkaille, jotka tarvitsevat lyhytaikaishoidon palveluja kotona asumisen tukemiseksi. Hoito ja palvelu toteutetaan kuntouttavasti asiakkaan voimavaroja huomioiden niin, että hoito tukee omassa kodissa asuvaa asiakasta sekä omaishoitajien jaksamista ja tätä kautta myöhentää tai poistaa asiakkaiden tulevaa ympärivuorokautisen hoivan tarvetta.
Omaishoidettavan osavuorokautinen hoito voidaan toteuttaa silloin, kun se on omaisen työssä käymisen takia tarpeellista eikä palvelua ole toteutettavissa kuntouttavassa päivätoiminnassa.
Kriisiasiakkaalle tehdään määräaikainen päätös, joka maksimissaan kaksi (2) viikkoa.
Asiakkaan omaishoitaja on oikeutettu omaishoidon lakisääteisiin vapaisiin.
Asiakkaalla on vähintään keskivaikea muistisairaus tai runsas fyysisen toimintakyvyn lasku tai muistihäiriöpotilaan hoitoon reagoimattomat käytösoireet tai psyykkiset oireet. Lyhytaikaishoidolla mahdollistetaan edelleen omassa kodissa asumista.
Asiakas tarvitsee säännöllisesti apua päivittäisissä toiminnoissa fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen toimintakyvyn laskun vuoksi eikä hänen tilanteensa vaadi sairaalahoitoa.
RAIn tieto asiakkaan toimintakykyä kuvaavana:
Yllä mainittujen perusteiden ei tarvitse täyttä, mikäli käyttäytymisen ja toimintakyvyn alenemisen kautta aiheutuu vaikeutta selviytyä kotona sekä asiakkaalla jatkuvan valvonnan tarvetta, joka kuormittaa omaishoitajan jaksamista.
Harhailutaipumus, johon turvapalvelut eivät auta.
Lyhytaikaista tehostettua palveluasumista voidaan yksilöllisen harkinnan mukaan myöntää myös omaishoitajan sairastumisen tai kuoleman vuoksi.
Tilapäistä asumista järjestetään vanhukselle, joka erityisestä syystä tarvitsee asumisensa järjestämisessä hyvinvointialueen lyhytaikaista, kiireellistä apua eikä pysty hyödyntämään normaaleja asunnottomien palveluja.
Asuminen on kriisiluonteista lyhytaikaista asumista, jossa tehdään välittömästi suunnitelma jatkoasumisesta. Tavoitteena pysyvän asumisratkaisun löytyminen viipymättä.
Palveluun ohjaudutaan gerontologisen sosiaalityöntekijän päätöksellä ja se on mahdollinen vain erityistä tukea tarvitsevalle asiakkaalle, jolle on nimetty sosiaalityöntekijä omatyöntekijäksi.
Henkilö tarvitsee lyhytaikaista, kiireellistä apua. Henkilö tarvitsee soveltuvan asunnon ja tukea asumisessa /itsestään huolehtimisessa.
Kriisitilanne johtanut asunnon menetykseen, eikä henkilöllä ole paikkaa, minne mennä eikä hän pysty asumistaan itse tai toisen henkilön tukemana järjestämään. Henkilöä ei voida ohjata asunnottomille tarkoitettuun Koisorannan palvelukeskukseen.
Henkilöllä ei ole ympärivuorokautisen hoidon/huolenpidon tarvetta.
Yhteisöllisellä asumisella tarkoitetaan hyvinvointialueen järjestämää asumista esteettömässä ja turvallisessa asumisyksikössä, jossa henkilön hallinnassa on hänen tarpeitaan vastaava asunto ja jossa asukkaille on tarjolla sosiaalista kanssakäymistä edistävää toimintaa sekä asiakkaan palvelutarpeen mukainen palvelu.
Vanhusten yhteisöllistä asumista järjestetään henkilölle, joka tarvitsee sitä sillä perusteella, että hänen toimintakykynsä on alentunut ja hoidon ja huolenpidon tarpeensa kohonnut korkean iän, sairauden, vamman tai muun vastaavaan syyn vuoksi.
Tavoitteena on mahdollistaa asiakkaille turvallinen ja laadukas elämä toimintakyvyn rajoituksista huolimatta. Asiakkaille on mahdollista turvata yöaikaiset palvelut kotiin yksilöllisen tarpeen mukaisesti yökotihoidon tai hybriditalon henkilöstön tuottamana.
Asiakas tarvitsee toimintakyvyn alentumisen johdosta apua päivittäisissä toiminnoissa ja/tai asiakkaalla on turvattomuuteen ja/tai pitkäaikaiseen mielenterveys- tai päihde- ongelmaan liittyviä erityistarpeita yhteisölliseen asumiseen hyvästä hoitotasapainosta huolimatta.
Muistihäiriö ja masennus tulee olla hyvässä hoitotasapainossa. RAIn tieto asiakkaan toimintakykyä kuvaavana:
Normaalin yhteisöllisen asumisen myöntämisen perusteiden lisäksi asiakkaalla tunnistetaan joku seuraavista:
Ympärivuorokautinen palveluasuminen on ympärivuorokautista hoiva-asumista hoiva- ja pienryhmäkodeissa. Se on tarkoitettu asiakkaille, jotka eivät muistisairauden tai muiden toimintakyvyn rajoitteiden vuoksi selviydy omaan tai yhteisöllisen asumisen kotiin järjestettävien palveluiden turvin.
Asiakkaiden avuntarve on säännöllistä ja jatkuvaa siten, että asiakas tarvitsee jatkuvaa valvontaa. Asiakkaiden sairaudet ovat siinä määrin vakaassa tilassa, että sairaalahoitoa ei tarvita.
Vähintään keskivaikea muistisairaus tai runsas fyysisen toimintakyvyn lasku tai muistisairaan hoitoon reagoimattomat käytösoireet tai psyykkiset oireet.
Jatkuva ympärivuorokautisen hoidon ja huolenpidon tarve.
RAI-toimintakykymittareista MAPLe 4-5:n lisäksi vähintään kahden mittariarvon tulee täyttyä:
Lisäksi: Toistuvat sairaalajaksot heikentyneen toimintakyvyn takia.
Asiakkaan kotona asumista tukevien palveluiden mahdollisuudet, läheisten apu ja muut vaihtoehdot on käytetty tai harkittu eikä niiden avulla kotona asumista voida jatkaa turvallisesti.
Sairaalassa tai kuntoutus- ja arviointitoiminnassa olevien asiakkaiden osalta asiakkaan kotiutumista on kokeiltu kotiin vietävien palvelujen turvin, jos se asiakkaan tilanteessa on mahdollista.
Mittarin arvo muodostuu:
0 = Ei kognitiivisia häiriöitä.
1 = Rajatilainen kognitiivinen häiriö.
2 = Kognition lievä heikkeneminen.
3 = Kognition keskivaikea heikkeneminen.
4 = Kognition keskivaikea / vaikea heikkeneminen.
5 = Kognition vaikea heikkeneminen
6 = Kognition erittäin vaikea heikkeneminen.
Mittarin arvo kuvataan tasolla 0-6.
0 = itsenäinen.
1 = Ohjauksen tarvetta
2 = Tarvitsee rajoitetusti apua.
3 = Tarvitsee runsaasti apua 1.
4 = Tarvitsee runsaasti apua 2.
5= Autettava.
6 = Täysin autettava.
1 = tarvitsee apua vähintään yhdessä toimessa.
2 = tarvitsee apua vähintään kahdessa toiminnossa.
3 = tarvitsee apua vähintään neljässä toiminnossa.
4 = Tarvitsee suurimman avun tai täysin avustettava vähintään kahdessa toimessa.
5 = Tarvitsee suurimman avun tai täyisin avustettava vähintään kolmessa toimessa.
6 = Tarvitsee suurimman mahdollisen avun tai täysin autettava kaikissa toiminnoissa.
1 = Vähäinen
2 = Lievä
3 = Kohtalainen
4 = Suuri
5 = Erittäin suuri
Mittarin arvo kuvataan tasolla 0-5.
0 = oire ei ole ilmennyt.
1 = oire on olemassa, mutta ei ilmennyt viimeksi kuluneen 3 vuorokauden aikana.
2 = oire on ilmennyt 1-2 vuorokautena viimeksi kuluneen 3 vuorokauden aikana.
3 = oire on ilmennyt päivittäin viimeksi kuluneen 3 vuorokauden aikana.
Mittarin arvot muodostuvat oireiden esiintymisen vastausvaihtoehtojen tasojen yhteenlasketusta summasta.
Mittarin arvot kuvataan tasoilla 0-14.
1 = oire on olemassa, mutta ei ole ilmennyt viimeksi kuluneen 3 vuorokauden aikana.
Mittarin arvot kuvataan tasoilla 0-12.