Salli evästeet, jotta voit käyttää automaattisia käännöksiä
Haluatko päästä vaikuttamaan hyvinvointialueen palveluihin? Tule mukaan asiakasraatiin tai kehittämisryhmään!
Asiakasraadit ja kehittämisryhmät koostuvat vapaaehtoisista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asukkaista. Raatien ja ryhmien kautta kuulemme asiakkaidemme näkemyksiä ja otamme ne huomioon, kun suunnittelemme palveluita.
Kun osallistut asiakasraatiin tai kehittämisryhmään, pääset mukaan:
Hyvinvointialueen henkilökunta ohjaa aina raatien ja ryhmien toimintaa. Asiakasraadit ja kehittämisryhmät eivät ole hyvinvointialueen virallisia toimielimiä ja niiden koko ja työskentelytavat saattavat vaihdella.
VAKEssa toimii tällä hetkellä ikääntyneiden ja vammaispalvelujen asiakasraadit sekä lastensuojelun nuorten kokemusasiantuntijaryhmä Meliora. Alta löydät, mitä aiheita ryhmissä ja raadeissa käsitellään sekä miten voit hakea niihin mukaan.
Ikääntyneiden asiakasraadin tavoitteena on erityisesti ikäihmisten osallisuuden vahvistaminen, asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen ja asiakastyytyväisyyden lisääminen.
Joka kokoontumiskerralla on eri teema, johon raatilaisten näkökulmia kaivataan. Raatilaiset voivat myös itse ehdottaa asioita, joihin haluavat ottaa kantaa.
Raadin jäsenmäärä vaihtelee noin 12–15 jäsenen välillä ja raatiin sitoudutaan vuodeksi kerrallaan. Raati kokoontuu noin neljä kertaa vuodessa, ja tapaamiset ovat yleensä läsnätapaamisia, mutta tapaamiseen saa osallistua myös etänä Teamsin välityksellä.
Haluatko mukaan ikääntyneiden asiakasraatiin tai tietää siitä lisää? Ota yhteyttä:
Vuoden 2025 asiakasraatiin halukkaita oli runsaasti, ja ryhmän maksimikoko on täynnä. Kaikki halukkaat otetaan kuitenkin jonotuslistalle ja heihin ollaan yhteydessä, mikäli paikkoja vapautuu.
Lastensuojelun nuorten kokemusasiantuntijaryhmä Melioran tavoitteena on vaikuttaa lastensuojelutyön kehittämiseen ja tarjota vertaistukea. Ryhmässä keskustellaan lastensuojelusta yhdessä nuorten ja ammattilaisten kesken tasavertaisesti.
Osallistujat ovat vähintään 15-vuotiaita nuoria, joilla on omakohtaista kokemusta lastensuojelusta (avohuolto, sijaishuolto tai jälkihuolto). Ryhmään voi tulla tutustumaan ja osallistua silloin, kun itselle sopii.
Löydät Melioran myös Instagramista: @meliorankesken.
Ryhmä kokoontuu joka toinen tiistai Vantaan Hiekkaharjussa.
Ilmoittautumiset ja lisätiedot:
Vammaispalvelujen asiakasraati koostuu Vantaalla tai Keravalla asuvista kehitys- tai liikuntavammaisista henkilöistä. Raadissa käsitellään ajankohtaisia, vaihtuvia teemoja, ja raatilaisten on mahdollista ehdottaa käsiteltäviä aiheita.
Raatiin kuuluu yleensä noin 9 jäsentä, jotka kokoontuvat 3-4 kertaa vuodessa. Raadin tapaamiset ovat läsnätapaamisia, ja raatilaiset ovat sitoutuneet toimintaan toistaiseksi.
Tähän mennessä vammaispalvelujen raadissa on käsitelty muun muassa:
Vammaispalvelujen asiakasraati kokoontuu 3-4 kertaa vuodessa perjantaisin klo 13.30-15.
Tapaamisten paikat ja ajat täydentyvät myöhemmin.
Haluatko mukaan vammaispalvelujen asiakasraatiin tai tietää siitä lisää? Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen asiakasraati.vammaispalvelut@vakehyva.fi.
Haluatko päästä vaikuttamaan hyvinvointialueen toimintaan ja palvelujen kehittämiseen aikuissosiaalityön näkökulmasta? Tule mukaan aikuissosiaalityön asiakasraatiin!
Aikuissosiaalityön asiakasraadissa pääset kertomaan näkemyksiäsi aikuissosiaalityön ja hyvinvointialueen palveluista. Asiakasraadissa asioita käsitellään yleisellä tasolla, raadissa ei oteta kantaa eikä käsitellä kenenkään henkilökohtaisia asioita.
Raati kokoontuu noin neljä kertaa vuodessa ja jokaisella tapaamisella on eri aihe, johon kaivataan raatilaisten näkemyksiä. Lisäksi raatilaiset voivat nostaa esille heille tärkeitä aiheita raadin keskusteltavaksi.
Ensimmäisessä asiakasraadissa yhteisessä keskustelussa aiheeksi valikoitui sosiaalityön asiakkuus - asiakkaaksi pääseminen ja asiakkuudessa oleminen.
Seuraava tapaaminen on tiistaina 14.1.2025 Tikkurilassa. Mukaan mahtuu uusia osallistujia!
Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet saat aikuissosiaalityön omatyöntekijältäsi. Lisätietoja saat myös sähköpostitse osoitteesta asiakasraati.aikuissosiaalityo@vakehyva.fi.
Tämä on ruotsinkielisten oma foorumi yhteiskehittämistä varten! Raadin jäsenillä on itse tai läheisen kautta kokemusta VAKEn ruotsinkielisistä palveluista.
Kokoonnumme säännöllisesti keskustelemaan terveydenhuollon, sosiaalihuollon ja pelastustoimen palveluista. Raatilaisille voi myös olla mahdollisuus osallistua VAKEn kehittämistoimenpiteisiin suoraan.
Ruotsinkielinen asiakasraati on kokeilu, joka tällä erää jatkuu kesäkuun 2025 loppuun.
Alkuvuodesta 2025 olemme erityisesti käsitelleet ruotsinkielisiä terveysasemapalveluja.
Kokoonnumme Tikkurilassa noin kerran kuukaudessa.
Voit ilmoittautua asiakasraatiin verkkolomakkeella.
Lisätietoja: erityisasiantuntija Tea Brusas, tea.brusas@vakehyva.fi