Aktivera inställningscookies för att kunna använda automatiska översättningar.
Detta meddelande om skydd av personuppgifter gäller medlemsregistret för det svenskspråkiga klientrådet.
Publicerad 9.9.2024
Dataskyddsbeskrivning, EU:s allmänna dataskyddsförordning (679/2016)
Medlemsregistret för Vanda och Kervo välfärdsområdes svenskspråkiga klientråd
NamnVanda och Kervo välfärdsområdesstyrelseAdressPB 1000, 01300 VandaÖvriga kontaktuppgifterVälfärdsområdets telefonväxel 09 419 191kirjaamo@vakehyva.fi
Ansvarsperson för registret:Direktören för sektorn för social- och hälsovårdstjänsterDataskyddsombud och kontaktuppgifter:Vanda och Kervo välfärdsområdes dataskyddsombudtietosuojavastaava@vakehyva.fi
Syftet med behandlingen av personuppgifter är att möjliggöra svenskspråkig klientrådsverksamhet.
Behandlingen grundar sig på att den registrerade har gett sitt uttryckliga samtycke för behandling av berörda personuppgifter för detta ändamål, så som det stiftas om behandling av fysiska personers personuppgifter samt fri rörlighet av dessa uppgifter och upphävandet av direktivet 95/46/EY enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/679 (allmän dataskyddsförordning) artikeln 9 punkt 2 underpunkt a.
Förutom lagstiftning ska Vanda och Kervos välfärdsområde följa Vanda och Kervos välfärdsområdes interna instruktioner och riktlinjer.
Registret innehåller följande uppgifter:
Uppgifterna fås av den registrerade.
Uppgifter som finns i registret får behandlas av personer som är i Vanda och Kervo välfärdsområdets tjänst endast i den omfattning som deras arbetsuppgifter det förutsätter.
Information får enligt lag inte överlåtas till tredje part. Information kan i första hand överlåtas med klientens skriftliga samtycke. Vidare kan information överlåtas, om överlåtandet av informationen har stiftats separat i lag.
Behandlingen sker i Vanda och Kervo välfärdsområdes datahanteringssystem, som finns i EU/EES-området. Information får enligt lag inte överlåtas utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. I begränsade situationer kan information överföras till sådana länder utanför EU eller EES-området, för vilka Europeiska kommissionen har sett att nivån på dataskyddet är tillräckligt. Vidare kan personuppgifter överföras till länder utanför EU eller EES-området, när man har genomfört skyddsåtgärder enligt Europeiska dataskyddsförordningen, som standardklausuler rörande dataskydd och som bifogas avtalet och dessutom har man använt Europeiska dataskyddsstyrelsens instruerade kompletterande skyddsåtgärder.
Uppgifter som rör enskilda registrerade tas bort tre år från att hens medlemskap i klientrådet har upphört. Med lagringstiden strävar vi efter att säkerställa att en klientrådsmedlems eventuella rätt att på basis av sitt medlemskap få ersättning från olycksfallsförsäkring inte äventyras på grund av att hens medlemskap inte kan verifieras.
Utrustning och system som förvaltas av Vanda och Kervo välfärdsområde är skyddade och säkrade enligt dataskyddsbestämmelser. Anställda som använder datasystem har användningsrättigheter definierade enligt arbetsuppgifter samt systemspecifika personliga användarnamn och lösenord. Lösenorden för systemen ska ändras regelbundet. När anställningsförhållandet upphör passiveras användarnamnen. De anställda har undertecknat en dataskyddsförbindelse som rör användandet av datasystemen.
Den registrerade har rätt att:
Den registrerade har, efter att ha meddelat nödvändig information för att söka information, rätt att få veta vilka uppgifter om hen som har lagrats i detta register eller att det i registret inte finns uppgifter som rör hen.
Den registrerade har rätt att kräva, att den personuppgiftsansvarige utan onödigt dröjsmål korrigerar oklara och felaktiga personuppgifter som rör den registrerade.
Den personuppgiftsansvarige ska på eget initiativ eller på begäran av den registrerade korrigera, radera eller lägga till personuppgifter i datasystemet om de är felaktiga, onödiga, ofullständiga eller föråldrade med hänsyn till syftet för databehandlingen eller -insamlingen.
Den registrerade har rätt att inte bli föremål för automatiskt beslutsfattande utan lagliga grunder.
En registrerad som vill granska, rätta eller ta bort information som rör hen själv på sätt som beskrivs i föregående stycke ska i första hand begära detta via den elektroniska tjänsten som man loggar in i med bankkoder. I den elektroniska tjänsten finns under punkten Begäran om uppgifter formulär för begäran som gäller olika ändamål.
Vidare kan den registrerade göra en begäran om granskning, korrigering eller borttagning av uppgifter som rör hen själv genom ett formulär som kan skrivas ut från Vanda och Kervos välfärdsområdes webbsidor och vid verksamhetsställena. Förfrågan lämnas till det verksamhetsställe i Vanda och Kervo välfärdsområde som du uträttar dina ärenden vid, till Vandainfo eller till Kervos servicepunkt. Var beredd att styrka din identitet när du lämnar in din förfrågan.
Vanda-infonKorsoLumo, Gråsiskvägen 14
MyrbackaMyrbackahuset, Påltorget 3
DickursbyDixi, Banvägen 11, 2 våningen
KervoSampolas servicecenterKultasepänkatu 7, 1 våningen, Infopunkten
Kervo hälsostationMetsolantie 2, patientkontoret
Om registerhållaren inte godkänner den registrerades krav, ska personuppgiftsansvarige ge ett skriftligt intyg om saken. I intyget ska personuppgiftsansvarige nämna orsakern till att kravet inte har godkänts samt informera om möjligheten att göra ett överklagande hos tillsynsmyndigheten och använda andra rättsskyddsmetoder.
Behandlingen av personuppgifter omfattar inte automatiskt beslutsfattande eller profilering.
Om den registrerades förfrågningar är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt om de framförs upprepade gånger, kan den personuppgiftsansvarige antingen:
I dessa fall ska den personuppgiftsansvarige kunna visa uppenbar grundlöshet eller orimlighet i förfrågan.
Den registrerade har rätt att överklaga till tillsynsmyndigheten (dataombudsmannens byrå), om den registrerade anser, att man i behandlingen av personuppgifter som rör hen bryter mot dataskyddsförordningen, utan att det påverkar andra administrativa besvärsmetoder eller rättskyddsmetoder. Detta begränsar inte användning av andra administrativa besvärsmetoder eller rättskyddsmetoder.
Dataombudsmannens byråns kontaktuppgifter:Besöksadress: Fågelviksgränden 4, 00530 HelsingforsPostadress: PB 800, 00531 HelsingforsTelefon 029 566 6700E-post tietosuoja@om.fi