Förebyggande missbrukar- och mentalvårdsarbete är lagstadgad verksamhet som har målet att förebygga och minska skador som orsakas av spel om pengar samt att främja invånarnas psykiska välbefinnande.
I tjänsten ingår samordningen av förebyggande missbrukar- och mentalvårdsarbete inom välfärdsområdet. Vi samarbetar med välfärdsområdets aktörer, kommuner, organisationer, myndigheter och invånare. Vi producerar de anställda utbildningar med mental- och missbrukarteman och informerar dem om aktuel…la frågor, så att invånare får information och stöd av en yrkesutbildad person. Med hjälp av information och kampanjer som är direkt inriktade på invånare berättar vi om tjänsten, påverkar attityder och motiverar till förändring. Dessutom använder välfärdsområdet Pakka-verksamhetsmodellen, i vilken invånare hörs till exempel genom enkät om rusmedelsläget och genom att samarbeta med affärer och restauranger i frågor om ansvarsfull försäljning och utskänkning.
Du kan kontakta oss till exempel i frågor om samarbete, rusmedelsläget inom välfärdsområdet eller utvecklingsidéer.
2 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är minst 3,6 m.
Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst och dess ytmaterial ger anvisningar för hur man tar sig fram.
Huvudingången
Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
Vid ingången finns en under 6 m lång ramp.
Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en knapp.
Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.
I lokalen
Servicepunkten finns på plan 4.
Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler.
Vid servicepunkten finns trösklar som är över 2 cm höga.
Dörrarna vid servicepunkten är svåra att överblicka. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
I servicepunktens väntrum finns inget könummersystem. I väntrummet finns stolar.
I servicestället finns en toalett som har angetts som tillgänglig på plan 4. Det finns inte tillräckligt med utrymme för en rullstol på toaletten och dörren är för smal. Toalettstolen har varken ensidigt eller dubbelsidigt armstöd.