Aktivera inställningscookies för att kunna använda automatiska översättningar.
Då en närstående avlider är det de anhörigas uppgift att mitt i sorgen och förlusten sköta de praktiska arrangemangen i anslutning till den avlidne. På den här sidan finns information och anvisningar för att göra det lättare att sköta ärenden. Församlingar och begravningsbyråer hjälper dig med begravningsarrangemangen.
Anmälan om dödsfall skickas elektroniskt ur patientdatasystemet till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata efter att läkaren har konstaterat dödsfallet. Efter detta kan man börja sköta den avlidnes och dödsboets saker. Det är på den läkares ansvar som sist har behandlat personen att skriva ut den avlidnes som behövs vid dödsfall, det vill säga dödsattest och begravningstillstånd. Begravningstillstånd behövs inte för att man ska börja ordna med begravningen, men det kan vara värt att komma överens om begravningstidpunkten först, när den avlidne har fått begravningstillstånd.
En läkare anmäler dödsfallet till befolkningsdatasystemet efter att ha konstaterat dödsfallet. På så sätt får FPA, Skatteförvaltningen och församlingen automatiskt information om dödsfallet.
Den läkare eller rättsläkare som har behandlat den avlidne upprättar dödsattesten. Om den avlidne ska obduceras, kan dödsattesten utfärdas först efter att obduktionen blivit klar. Du kan börja förbereda begravningen även om dödsattesten ännu inte har upprättats. Det behövs inte heller någon dödsattest för att sköta den avlidnes ärenden. Dödsattesten skickas inte automatiskt till en nära anhörig, men du kan antingen muntligt eller skriftligt begära en kopia av dödsattesten från den enhet som vårdat den avlidne. Dödsattesten är en sekretessbelagd handling.
Begravningstillstånd behövs för begravningen. Den läkare eller rättsläkare som har behandlat den avlidne utfärdar begravningstillstånd. Om den avlidne obduceras kan begravningstillståndet skrivas ut genast efter obduktionen. Om ingen obduktion behövs för att utreda dödsorsaken kan begravningstillståndet utfärdas snabbt efter dödsfallet. Begravningstillståndet levereras enligt överenskommelse antingen till den avlidnes nära anhöriga eller till begravningsbyrån. En aktör som beviljats begravningstillstånd skickar utan dröjsmål begravningstillståndet till den församling som sköter begravningen eller kremeringen. Utan begravningstillstånd kan begravning eller kremering inte utföras.
Ämbetsbeviset är ett intyg med uppgiften om att en person avlidit. Det behövs för att kunna sköta den avlidnes och dödsboets ärenden, till exempel i banker och försäkringsanstalter. Ämbetsbeviset kan beställas från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller den egna evangelisk-lutherska församlingens regioncentralregister eller Finlands ortodoxa kyrkas centralregister.
Intyg från befolkningsdatasystemet | Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (dvv.fi)
Beställ ämbetsbevis - evl.fi
Ämbetsbevis | Ortodoxa kyrkan i Finland
Läkaren konstaterar dödsfallet och antecknar datum för dödsfallet och klockslag om möjligt.
Om dödsorsaken är känd kan läkaren genast skriva dödsattesten och begravningstillståndet. Om dödsorsaken är oklar görs en obduktion för att utreda dödsorsaken.
En rättsmedicinsk obduktion begärs alltid av polisen och kräver inte tillstånd av en nära anhörig. För utredande av dödsorsak skall polisen verkställa en undersökning
Om en rättmedicinsk obduktion ska verkställas, skriver rättsläkaren alla dokument efter obduktionen. Anmälan om dödsfallet registreras i befolkningsdatasystemet genast efter obduktionen. Dödsattesten skrivs ut när det slutliga utlåtandet är klart.
Till avlidnas anhöriga och närstående - THL
En medicinsk utredning av dödsorsaken görs om det är känt att dödsfallet beror på sjukdom och den avlidne har vårdats av läkare under sin sista sjukdom. Obduktion ska utföras om en nära anhörig till den avlidne eller någon annan som står den avlidne nära begär det. För medicinsk obduktion behövs samtycke av den avlidnes närmaste anhöriga eller av någon annan närstående person.
Efter en medicinsk obduktion kan den läkare som senast behandlat den avlidne skriva ut ett begravningstillstånd. Dödsattesten skrivs ut när det slutliga utlåtandet är klart. Anmälan om dödsfallet till befolkningsdatasystemet har gjorts redan före obduktionen i samband med att dödsfallet konstaterats.
Nära anhöriga har rätt att ta avsked av sin närstående. Vi önskar att avskedet sker i samband med kistläggningen innan den avlidne transporteras till begravningskapellet. Om den avlidne har vårdats på en sjukhusavdelning före sin död, önskar vi att du tar avsked där. Kom överens om visning och avsked med den vårdande enheten eller begravningsbyrån, vi önskar att de sker vardagar under tjänstetid.
Du kan börja ordna begravningen genast efter att din närstående har avlidit. Det skulle vara respektfullt och värdigt att så snabbt som möjligt jordfästa den avlidne. Begravningen kan hållas från en till två veckor efter att begravningstillstånd har beviljats. Du kan ordna begravningen själv eller komma överens om arrangemangen med en begravningsbyrå. Till arrangemangen hör bland annat att reservera kapell eller kyrka, komma överens om jordfästning och reservera gravplats. Begravningsbokningar görs alltid till begravningsplatsens kontor. Begravningsplatsens kapell står till allas förfogande för begravningar. Andra än medlemmar i den evangelisk-lutherska och ortodoxa församlingen betalar en avgift enligt gällande prislista för att använda kapellet. Om den avlidne före sin död har vårdats på Vanda sjukhus eller Pejas sjukhus, kan man också avtala om att hålla jordfästningen i sjukhuset kapell.
Om den avlidne närstående saknar medel, kan den person som ordnar begravningen ansöka om kompletterande utkomststöd för den avlidne från välfärdsområdet som fungerar på den ort där den avlidne bodde.
Begravningskostnaderna är primära utgifter (Ärvdabalken 40/1965 21 kap. 1 §). Innan andra räkningar kan betalas ur dödsboets medel ska begravningskostnaderna utredas. Om inga medel blir kvar i dödsboet för betalning av andra fakturor blir fakturorna borgenärernas förlust.
Nödvändiga begravningskostnader som man kan få kompletterande utkomststöd för är: kista, blomsteranordning på kistan, den avlidnes klädsel och påklädning; bärare om det inte finns anhöriga, transporter inom området samt gravplats, gravgrävning och gravtäckning. Vi beviljar inte stöd för till exempel gravmonument, underhåll av graven, urnplats, kostnader för minnesstund, dödsannons eller bouppteckning.
Om man på basis av bankens saldointyg och beskattningsbeslut anser att den avlidne har tillgångar eller egendom, beviljas inget kompletterande utkomststöd för begravning. I beslutsfattandet beaktas också sådana tillgångar som dödsboet kommer att få (t.ex. pensioner eller skatteåterbäring). Man kan också delvis få stöd för begravningskostnaderna enligt den avlidnes förmögenhet. Begravningsbidrag som betalats utan grund kan återkrävas.
Utkomststöd beviljas inte för den avlidnes andra räkningar än begravningskostnaderna. Begravningen betalas i regel med den avlidnes egna medel. Ofta har en medellös avliden redan varit klient hos socialväsendet och/eller beviljats FPA:s grundläggande utkomststöd. När begravningsbidraget fastställs tas dödsboets tillgångar i beaktande. Därför ska även den efterlevande makens förmögenhet framgå av ansökan (sambons inkomster och tillgångar beaktas inte). När det gäller minderåriga avlidna beaktas föräldrarnas förmögenhet. I ärenden som gäller boutredning och förrättande av bouppteckning kan du söka stöd och hjälp hos rättshjälpsbyrån.
Den som sköter dödsboet eller någon annan person som ordnar begravningen ansöker om kompletterande utkomststöd för en medellös avliden.
Ansökan ska alltid göras i den avlidnes namn till socialväsendet i den avlidnes senaste boendekommun. Ansökningsblanketterna finns på socialväsendets verksamhetsställen och på välfärdsområdets webbplats. Ansökan kan också formuleras fritt, så länge den innehåller de uppgifter som behövs.
Ansökan ska innehålla den avlidnes personuppgifter samt kontaktuppgifter till den anhöriga som sköter ärendet. Som bilaga till ansökan behövs:
Bidrag för begravningskostnader kan beviljas på två sätt:
I första hand ligger ansvaret hos den person som den avlidne under sin livstid önskat för denna uppgift. I annat fall kan maken eller sambon, en arvinge, någon annan närstående eller en vän sköta begravningsarrangemangen. I allmänhet kommer de anhöriga överens om att någon av de anhöriga tar huvudansvaret för arrangemangen eller att uppgifterna fördelas mellan de anhöriga. Om de anhöriga inte kan enas om arrangemangen kan ärendet föras till tingsrätten för avgörande.
Om den avlidne inte hade närstående som kan ansvara för begravningen, övergår ansvaret för begravningsarrangemangen på den avlidnes hemkommun (23 § i begravningslagen 457/2003).
Om du behöver information om din anhöriges öppna fakturor, ta kontakt med Kundavgifter och försäljningsreskontra-enheten tel. 09 4191 0200 eller genom den elektroniska ärendeuträttningen https://asiointi.vakehyva.fi.Fakturorna innehåller information om social- och hälsovårdens tjänster, så de kan inte ges åt en person, som inte har rätt att få uppgifter. Integritetsskyddet gäller även efter döden. Fullmakten för att uträtta ärenden för en annan person som har gjorts upp under livstiden samt intressebevakningen slutar vid dödsfall.
Information om den avlidnes klientrelation/fakturor kan ges, om vi kan säkerställa delägarskap i dödsboet i befolkningsdatasystemet. Om delaktighet i dödsboet inte kan bekräftas, ska man för ärendeuträttning skicka ett ämbetsbevis eller en fullmakt som ges av dödsboet. Du kan skicka dokumenten antingen per post (Kundavgifter och försäljningsreskontra, PB 1349, 01088 Vanda och Kervo välfärdsområde) eller genom den elektroniska ärendeuträttningen
Om man vill fakturorna skickas någon annanstans, än till klientens sista giltiga adress, ska man göra en adressändring till Posten.
Information om dödsfallet förmedlas via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata till FPA, församlingen och Skatteförvaltningen. Utöver dessa finns det många andra instanser som närstående ska anmäla dödsfallet till, såsom banken, posten, försäkringsbolaget och den avlidnes eventuella arbetsplats. Nedan finns en lista på sådant som det är viktigt att beakta beroende på vilka tjänster den avlidne har använt:
• Meddela dödsfallet till närstående• Meddela dödsfallet till bank, post, arbetsgivare, försäkringsbolag, eventuella föreningar och organisationer• Om den avlidne har avlidit på sjukhus eller på en vårdenhet, hämta den avlidnes tillhörigheter• Granska den avlidnes bostad; töm kylskåpet och soporna• Säg upp diverse avtal såsom vatten-, el- och hyresavtal• Säg upp prenumerationer på tidningar och tidskrifter• Ta hand om eventuella sällskapsdjur• Säg upp eventuella hem- och måltidstjänster• Stäng av konton i sociala medier
Du får mer information på Suomi.fi:s webbsida När en närstående avlider.
https://www.suomi.fi/guider/nar-en-narstaende-avlider
En närståendes överraskande död kan orsaka en kris och tillfällig handlingslöshet. Du kan söka stöd i sorgen från följande instanser: