Information till den avlidnes närstående

Då en närstående avlider är det de anhörigas uppgift att mitt i sorgen och förlusten sköta de praktiska arrangemangen i anslutning till den avlidne. På den här sidan finns information och anvisningar för att göra det lättare att sköta ärenden. Församlingar och begravningsbyråer hjälper dig med begravningsarrangemangen.

Dokument som behövs vid dödsfall

Anmälan om dödsfall skickas elektroniskt ur patientdatasystemet till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata efter att läkaren har konstaterat dödsfallet. Efter detta kan man börja sköta den avlidnes och dödsboets saker. Det är på den läkares ansvar som sist har behandlat personen att skriva ut den avlidnes som behövs vid dödsfall, det vill säga dödsattest och begravningstillstånd. Begravningstillstånd behövs inte för att man ska börja ordna med begravningen, men det kan vara värt att komma överens om begravningstidpunkten först, när den avlidne har fått begravningstillstånd.

Utredning av dödsorsak

Läkaren konstaterar dödsfallet och antecknar datum för dödsfallet och klockslag om möjligt.

Om dödsorsaken är känd kan läkaren genast skriva dödsattesten och begravningstillståndet. Om dödsorsaken är oklar görs en obduktion för att utreda dödsorsaken.

Ta avsked av den avlidne

Nära anhöriga har rätt att ta avsked av sin närstående. Vi önskar att avskedet sker i samband med kistläggningen innan den avlidne transporteras till begravningskapellet. Om den avlidne har vårdats på en sjukhusavdelning före sin död, önskar vi att du tar avsked där. Kom överens om visning och avsked med den vårdande enheten eller begravningsbyrån, vi önskar att de sker vardagar under tjänstetid.

Ordnande av begravning

Du kan börja ordna begravningen genast efter att din närstående har avlidit. Det skulle vara respektfullt och värdigt att så snabbt som möjligt jordfästa den avlidne. Begravningen kan hållas från en till två veckor efter att begravningstillstånd har beviljats. Du kan ordna begravningen själv eller komma överens om arrangemangen med en begravningsbyrå. Till arrangemangen hör bland annat att reservera kapell eller kyrka, komma överens om jordfästning och reservera gravplats. Begravningsbokningar görs alltid till begravningsplatsens kontor. Begravningsplatsens kapell står till allas förfogande för begravningar. Andra än medlemmar i den evangelisk-lutherska och ortodoxa församlingen betalar en avgift enligt gällande prislista för att använda kapellet.  Om den avlidne före sin död har vårdats på Vanda sjukhus eller Pejas sjukhus, kan man också avtala om att hålla jordfästningen i sjukhuset kapell.
 

Utkomststöd för begravningskostnader

Om den avlidne närstående saknar medel, kan den person som ordnar begravningen ansöka om kompletterande utkomststöd för den avlidne från välfärdsområdet som fungerar på den ort där den avlidne bodde.

Begravningskostnaderna är primära utgifter (Ärvdabalken 40/1965 21 kap. 1 §). Innan andra räkningar kan betalas ur dödsboets medel ska begravningskostnaderna utredas. Om inga medel blir kvar i dödsboet för betalning av andra fakturor blir fakturorna borgenärernas förlust.

Nödvändiga begravningskostnader som man kan få kompletterande utkomststöd för är: kista, blomsteranordning på kistan, den avlidnes klädsel och påklädning; bärare om det inte finns anhöriga, transporter inom området samt gravplats, gravgrävning och gravtäckning. Vi beviljar inte stöd för till exempel gravmonument, underhåll av graven, urnplats, kostnader för minnesstund, dödsannons eller bouppteckning.

Om man på basis av bankens saldointyg och beskattningsbeslut anser att den avlidne har tillgångar eller egendom, beviljas inget kompletterande utkomststöd för begravning. I beslutsfattandet beaktas också sådana tillgångar som dödsboet kommer att få (t.ex. pensioner eller skatteåterbäring). Man kan också delvis få stöd för begravningskostnaderna enligt den avlidnes förmögenhet. Begravningsbidrag som betalats utan grund kan återkrävas.

Utkomststöd beviljas inte för den avlidnes andra räkningar än begravningskostnaderna. Begravningen betalas i regel med den avlidnes egna medel. Ofta har en medellös avliden redan varit klient hos socialväsendet och/eller beviljats FPA:s grundläggande utkomststöd.  När begravningsbidraget fastställs tas dödsboets tillgångar i beaktande. Därför ska även den efterlevande makens förmögenhet framgå av ansökan (sambons inkomster och tillgångar beaktas inte). När det gäller minderåriga avlidna beaktas föräldrarnas förmögenhet. I ärenden som gäller boutredning och förrättande av bouppteckning kan du söka stöd och hjälp hos rättshjälpsbyrån.

Kundavgifter

Om du behöver information om din anhöriges öppna fakturor, ta kontakt med Kundavgifter och försäljningsreskontra-enheten tel. 09 4191 0200 eller genom den elektroniska ärendeuträttningen  https://asiointi.vakehyva.fi.

Fakturorna innehåller information om social- och hälsovårdens tjänster, så de kan inte ges åt en person, som inte har rätt att få uppgifter. Integritetsskyddet gäller även efter döden. Fullmakten för att uträtta ärenden för en annan person som har gjorts upp under livstiden samt intressebevakningen slutar vid dödsfall. 

Information om den avlidnes klientrelation/fakturor kan ges, om vi kan säkerställa delägarskap i dödsboet i befolkningsdatasystemet. Om delaktighet i dödsboet inte kan bekräftas, ska man för ärendeuträttning skicka ett ämbetsbevis eller en fullmakt som ges av dödsboet. Du kan skicka dokumenten antingen per post (Kundavgifter och försäljningsreskontra, PB 1349, 01088 Vanda och Kervo välfärdsområde) eller genom den elektroniska ärendeuträttningen

Om man vill fakturorna skickas någon annanstans, än till klientens sista giltiga adress, ska man göra en adressändring till Posten.

  • På Postens sidor kan man göra en flytt av den avlidnes post till: den anhörige eller den person som sköter dödsboets ärenden: Adressändring för dödsboet 

Att komma ihåg

Information om dödsfallet förmedlas via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata till FPA, församlingen och Skatteförvaltningen. Utöver dessa finns det många andra instanser som närstående ska anmäla dödsfallet till, såsom banken, posten, försäkringsbolaget och den avlidnes eventuella arbetsplats. Nedan finns en lista på sådant som det är viktigt att beakta beroende på vilka tjänster den avlidne har använt:

•    Meddela dödsfallet till närstående
•    Meddela dödsfallet till bank, post, arbetsgivare, försäkringsbolag, eventuella föreningar och organisationer
•    Om den avlidne har avlidit på sjukhus eller på en vårdenhet, hämta den avlidnes tillhörigheter
•    Granska den avlidnes bostad; töm kylskåpet och soporna
•    Säg upp diverse avtal såsom vatten-, el- och hyresavtal
•    Säg upp prenumerationer på tidningar och tidskrifter
•    Ta hand om eventuella sällskapsdjur
•    Säg upp eventuella hem- och måltidstjänster
•    Stäng av konton i sociala medier

Du får mer information på Suomi.fi:s webbsida När en närstående avlider.

https://www.suomi.fi/guider/nar-en-narstaende-avlider

Professionell hjälp mitt i krisen

En närståendes överraskande död kan orsaka en kris och tillfällig handlingslöshet. Du kan söka stöd i sorgen från följande instanser: