Asiakasmaksut

VAKEn pankkitilit ovat vaihtuneet 1.9.2024

Lue lisää pankkitilien vaihtumisesta uutisestamme.

Asiointi ja asiakaspalaute 

Asiakkailta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetusten sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuuston päättämän asiakasmaksuhinnaston mukaisesti. Hyvinvointialueen asiakaslaskutuksessa on tunnistettu paljon teknisiä haasteita, joita selvittelemme ja parannamme jatkuvasti. Pahoittelemme tilannetta. Haluamme kuulla kokemuksesi palveluista kehittääksemme toimintamme. Anna palautetta yleisellä tasolla laskutuspalveluihin liittyen valitsemalla esivalikosta "Muu kuin hoitoon ja palveluun liittyvä palaute" ja "asiakaslaskutus". 
 

Jos haluat kysyä asiakasmaksuista tai tietoa juuri omaan saamaasi laskuusi liittyen etkä löydä vastausta tältä sivulta, voit olla yhteydessä puhelinpalveluumme sivun alareunasta löytyvillä tiedoilla tai asioida sähköisen asioinnin kautta. Autamme asian selvittämisessä. 

Sähköinen asiointi 24/7 

helmitaulu

 

 

 

 

Yleisimmät asiakasmaksut 1.1.2025 alkaen
Lääkärin vastaanotto 25€ / käyntimaksu1
Lääkärin etävastaanotto 23€ / käyntimaksu1
Hoitajan vastaanotto maksuton
Hammaslääkärin vastaanotto 17.90 € / käyntimaksu 2
Lyhytaikainen laitoshoito 66.90 €/päivämaksu3
Pitkäaikainen laitoshoito kk-maksu
Lapsiperheiden palvelut maksuton
Perumatta jäänyt aika 56.70 €4

Maksut peritään pääsääntöisesti 18 vuotta täyttäneiltä

1)Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käynniltä kalenterivuoden aikana.
2)Lisäksi käynniltä voidaan periä erillisiä toimenpidemaksuja. Katso toimenpidemaksujen hinnat Asiakasmaksuhinnastosta
3)Maksukaton ylittymisen jälkeen peritään 25,10 euroa/päivämaksu

4)Maksu voidaan periä, vaikka palvelu olisi maksutonta

Hinnasto 2025

Asiakasmaksuhinnasto 11.2.2025(pdf, 495.87 KB) Asiakasmaksuhinnasto 1.1.2025(pdf, 496.21 KB)

Hinnasto 2024

VAKEn asiakasmaksuhinnasto 11.6.2024(pdf, 475.53 KB)

 

Sähköiset laskun vastaanottokanavat

Asiakasmaksut

Huomiothan, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on oikeus laskuttaa asiakasmaksuista myös takautuvasti viiden vuoden ajalta. Laskutusoikeus perustuu Lakiin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta. Tämä tarkoittaa sitä, että voit saada meiltä laskun saamastasi palvelusta myös kauan palvelun päättymisen jälkeen. Muista varautua palvelujen laskujen maksamiseen, vaikka et saisikaan laskua heti. Pyrimme lähettämään laskumme palveluista mahdollisimman nopeasti.

 

Mikäli haluat tietää lisää saamastasi laskusta tai sen ajankohdasta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

 

Voit tutustua tarkemmin lakiin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta Finlex-sivustolla.

Terveyspalveluiden maksut

Sosiaalipalveluiden maksut

Pelastuslaitoksen maksut

Maksukyvyn mukaan määräytyvät maksut

Sähköinen asiointi

Puolesta asiointi asiakasmaksuasioissa

Puolesta-asiointi tarkoittaa asiointia toisen henkilön puolesta häntä koskevissa asioissa. Sosiaali- ja terveyspalveluissa puolesta-asiointiin oikeuttavat täysivaltaisen henkilön tekemä valtakirja, henkilökohtaisten asioiden hoitoa varten määrätty edunvalvonta, vahvistettu edunvalvontavaltuutus tai alaikäisen lapsen huoltajuus. 

Asiakasmaksuasioissa puolesta asiointi koskee sekä puhelinpalvelua että sähköistä asiointia.

Katso tarkemmat tiedot puolesta asiaoinnista verkkosivuiltamme.

Maksukatto

Usein kysytyt kysymykset

Laskutuksesta

Maksukatosta

Palveluiden hinnoista

Palveluseteleistä

More information

Asiakaslaskutus

PL 1349 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue 01088 0941910200

ma-pe klo 9–11.30

Keywords

MaksutAsiakasmaksut