Aktivera inställningscookies för att kunna använda automatiska översättningar.
Delaktighetsprogrammet för Vanda och Kervo välfärdsområde är ett dokument som godkänts av välfärdsområdesfullmäktige. Dokumentet behandlar invånarnas, serviceanvändarnas, personalens och andra intressegruppers, dvs. andra personers möjligheter att delta och påverka. I dokumentet framgår också hur vi kan uppmuntra alla dessa människor att delta och påverka.I delaktighetsprogrammet ställer vi upp mål för varje fullmäktigeperiod. Dessa mål anknyter till välfärdsområdets strategi, dvs. verksamhetsplanen. I programmet antecknas också handlingar som stöder delaktigheten samt mätare som stöder uppföljningen och utvärderingen.Delaktighetsprogrammet är ett dokument som förverkligar verksamhetsplanen. Delaktighetsprogrammet uppdateras alltid när fullmäktigeperioden byts. Främjandet av välfärdsområdenas delaktighet styrs av:• flera lagar• värderingar och etiska anvisningar enligt den riksomfattande etiska delegationen inom social- och hälsovården samt välfärdsområdets förvaltningsstadga och strategi, dvs. verksamhetsplanen.
Delaktighet innebär många olika saker. Med delaktighet avses till exempel följande:• att främja lycka• att främja ett gott liv och• att minska ojämlikhet.Man kan granska delaktighet genom levnadsstandard, tillfredsställda behov och självförverkligande. Delaktighet kan avse människans egen upplevelse, att dela uppskattning och välbefinnande i förhållande till andra människor. Man kan se delaktighet som ett grundläggande behov för människans utveckling.Delaktighet kan också innebära att man går med i eller hör till en gemenskap. Delaktighet omfattar också deltagande och påverkan. Man har märkt att om en person känner att hen deltar, mår personen också bättre. Personen känner sig till exempel trygg, har en starkare tro på framtiden och tror mer på sina egna möjligheter. Genom att främja delaktighet försöker vi minska ojämlikhet, fattigdom och utslagning, dvs. att bli ensam.Man kan granska delaktighet enligt olika delområden eller olika målgrupper. I delaktighetsprogrammet för Vanda och Kervo granskas delaktigheten ur följande synvinklar:• information• planering• verksamhet• beslutsfattande.
Målgrupperna för delaktighet är invånare, klienter, personal och intressentgrupper.
Det viktigaste temat för Vanda och Kervo välfärdsområdes första delaktighetsprogram är en jämställd och likvärdig delaktighet.En jämställd och likvärdig delaktighet innebär att delaktighet är allas sak och att alla ska känna sig delaktiga. I välfärdsområdet har varje invånare, klient, anställd och representant för en intressentgrupp rätt att delta i och påverka välfärdsområdets ärenden.I delaktighetsprogrammet finns sex mål för delaktighet. Vi har fastställt åtgärder för varje mål.1. Delaktighet i informationen: Vi erbjuder information om möjligheterna att delta och påverka via olika kanaler, dvs. på olika sättÅtgärder:• Välfärdsområdets kommunikationskanaler är tydliga och lätta att förstå• Vi genomför rådgivning och kundstyrning på ett kundorienterat och aktuellt sätt• I kommunikationen identifierar vi olika gruppers specialbehov och vi förmedlar information via många kanaler, dvs. på olika sätt
2. Delaktighet i planeringen: Vi tar med olika grupper i planeringen av välfärdsområdets verksamhetÅtgärder:• I välfärdsområdet skapar vi regelbundna metoder för gemensam utveckling tillsammans med invånare, dem som använder tjänsterna, personalen och intressentgrupperna• Vi samlar in, behandlar och utnyttjar regelbundet kundrespons då vi utvecklar verksamheten. En sammanfattning av resultaten finns offentligt tillgänglig, dvs. alla kan läsa den.• Välfärdsområdet använder mångsidigt erfarenhetsexperter som hjälp för att utveckla verksamheten• Invånarna och de som använder tjänster kan delta i planeringen av välfärdsområdets verksamhet genom invånar- och klientråd
3. Delaktighet i verksamheten: Vi främjar möjligheterna att själv ordna och delta i verksamhet i välfärdsområdet.Åtgärder:• Kundernas verksamhetsmöjligheter stärks vid välfärdsområdets olika serviceenheter• I välfärdsområdet används tillgängliga lokaler för att ordna verksamheten• I välfärdsområdet ordnas invånarforum och invånarkvällar i samarbete med städerna• Välfärdsområdet beviljar understöd för att ordna verksamhet.
4. Delaktighet i beslutsfattandet: Vi möjliggör deltagande i beslutsfattande som gäller oss själva och välfärdsområdet.Åtgärder:• Välfärdsområdets kunder deltar i planeringen och beslutfattandet som gäller den egna vården• Aktuell information om välfärdsområdet är offentligt synlig för alla.• En förhandsbedömning av konsekvenserna av beslut (EVA) görs systematiskt och informationen från bedömningen utnyttjas i ledningen• I välfärdsområdet görs invånarenkäter. Dessa invånarenkäter används för att bereda beslut
5. Personalens delaktighet: Välfärdsområdets personal, dvs. de anställda, känner till, kan och vill delta i utvecklingen av välfärdsområdet och delaktighetenÅtgärder:• Personalens möjligheter att delta och påverka ökas med hjälp av coachande ledarskap• Välfärdsområdets interna kommunikationskanaler informerar om personalens möjligheter att delta• Välfärdsområdet skapar olika typer och nivåer av delaktighet och påverkan för personalen• Personalen introduceras och utbildas i delaktighetsarbetet
6. Intressentgruppernas delaktighet: Vi möjliggör tillsammans invånarnas välbefinnande samt intressentgruppers deltagande, aktörskap och påverkanÅtgärder:• För intressentgrupperna skapas strukturer och mångsidiga sätt att delta i välfärdsområdets verksamhet• Välfärdsområdets tjänster utvecklas i samarbete med intressentgrupper• Verksamhetssätt för invånar- och kunddelaktighet utvecklas tillsammans med intressentgrupperna• Organisationssamarbete främjas i enlighet med en gemensamt uppgjord plan
Det regionala delaktighetsprogrammet uppdateras varje fullmäktigeperiod. Efter att programmet har gjorts upp gör välfärdsområdets sektorer upp delaktighetsplaner. I dessa delaktighetsplaner antecknas noggrannare ansvar, tidtabell, åtgärder, uppföljning av åtgärderna och indikatorer. Arbetsgruppen som utsetts för delaktighetsarbetet följer upp och utvärderar hur delaktighetsprogrammet och delaktighetsplanerna genomförs. Varje år rapporteras arbetet till välfärdsområdets ledning, nämnden för närdemokrati, nämnden för delaktighet och varje fullmäktigeperiod även till välfärdsområdesfullmäktige.