Aktivera inställningscookies för att kunna använda automatiska översättningar.
I Vanda och Kervo välfärdsområde har man under sommaren kartlagt klienternas och deras närståendes nöjdhet med hemvårdens nya distanstjänster som startades i fjol.
I hemvården på distans kan klienten bland annat få handledning i läkemedelsintag.
I Vanda och Kervo välfärdsområde (VAKE) startade man förra året ett pilotprojekt i hemvården om de nya distanstjänster som stöder boende hemma. Distanstjänsterna som kompletterar den traditionella hemvården innehåller hemvård på distans som genomförs via videoförbindelse och distansgrupper som har grundats på basis av klienternas behov, såsom gymnastikgrupper och grupper som stöder välfärd och gemenskap. På hemvårdens distansbesök kan man till exempel följa hur klienten mår samt handleda klienten gällande läkemedelsintag och näring. Distanstjänsternas första klienter började i slutet av juni 2022 och nu ett år senare, stöder man ungefär hundra klienter med distanstjänsterna att klara sig själv hemma och deras välfärd.
Efter det första verksamhetsåret kartlade man klienternas nöjdhet med de nya distanstjänsterna med en enkätundersökning. Enkäten genomfördes i juli 2023 och 83 av de cirka hundra klienterna av distanstjänsterna svarade på enkäten.
Jag är nöjd när man ger detta åt de äldre. De frågar varje dag hur man mår. En fin apparat. Klient av hemvården på distans
Jag är nöjd när man ger detta åt de äldre. De frågar varje dag hur man mår. En fin apparat.
Klient av hemvården på distans
Distanskötarens kontakt är dagens höjdpunkt. Alla skötarna verkar vara trevliga människor. Klient av hemvården på distans
Distanskötarens kontakt är dagens höjdpunkt. Alla skötarna verkar vara trevliga människor.
I genomsnitt gav klienterna av hemvården på distans tjänsten 4,41 stjärnor av fem, vilket visar på att klienterna är nöjda med tjänsten. Klienterna tillfrågades även enligt NPS-mätarens (Net Promoter Score) principer på en skala mellan 0-10, hur sannolikt de skulle rekommendera hemvården på distans åt sin vän eller släkting. 70 % av klienterna skulle rekommendera hemvården på distans även åt andra (gav vitsordet 9-10), 20 % förhöll sig neutrala (gav vitsordet 7-8) och 10 % skulle inte rekommendera tjänsten åt andra (vitsord 0-6).
Av hemvårdens distansgrupper svarade 23 klienter på enkäten, och de gav distansgruppens verksamhet i genomsnitt 4,39 stjärnor av fem, vilket är i samma klass som bedömningen gjord av klienterna av hemvården på distans. Hemvården på distans rekommenderades mer av distansgrupperna, där upp till 85 % skulle rekommendera distansgruppen åt andra, 13 % förhöll sig neutrala till tjänsten och fyra procent skulle inte rekommendera distansgruppen åt andra.
Utifrån den fria responsen som klienterna av hemvårdens distanstjänster gav, framgår det att man upplever de distanstjänster som kompletterar hemvården som fungerande och som tjänster som ökar trygghetskänslan och som ger vardagen rytm.
Förutom kundnöjdheten med distanstjänsterna kartlade man även klienterna erfarenheter och nöjdhet med deras närståendes distanstjänster samt de sidotjänster som är avsedda för närstående (sk. närståendeabonnemang). Närståendeabonnemanget möjliggör närståendes kontakt med distanstjänstens klient via pekplattan som är avsedd för distanstjänsten. Sammanlagt 78 st. närståendeabonnemang har använts av 48 klienter till närstående. Enkäten besvarades av 24 närstående, det vill säga en tredjedel av närståendeabonnemangets användare.
En gång var jag på plats under telefonsamtalet och samtalet kändes hjärtligt. Min far väntar på dessa samtal och får en trygghetskänsla av dem. Tack! Närstående till klient av hemvården på distans
En gång var jag på plats under telefonsamtalet och samtalet kändes hjärtligt. Min far väntar på dessa samtal och får en trygghetskänsla av dem. Tack!
Närstående till klient av hemvården på distans
Distansförbindelse med pekplatta har gjort det lättare att hålla kontakt och det har varit lätt att handleda med den. Dessutom har den fungerat som en reservkontakt, om telefonen har varit avstängd. Närstående till klient av hemvården på distans
Distansförbindelse med pekplatta har gjort det lättare att hålla kontakt och det har varit lätt att handleda med den. Dessutom har den fungerat som en reservkontakt, om telefonen har varit avstängd.
Majoriteten (58 %) av respondenterna upplevde att videoförbindelsen som möjliggjorts av närståendeabonnemanget har ökat trygghetskänslan när man vet att den närstående klarar sig hemma. Hos lite mindre än hälften (42 %) av respondenterna hade videosamtalet som ringdes via närståendeabonnemanget ersatt kontakten som görs via den vanliga telefonen. En fjärdedel av respondenterna berättade att de har kontakt med sina närstående via närståendeabonnemanget dagligen eller flera gånger i veckan. 17 % meddelade att de har kontakt med den närstående ungefär en gång i veckan eller flera gånger i månaden. Över hälften (58 %) berättade att de har kontakt med sina närstående via närståendeabonnemanget ungefär en gång eller mindre än en gång i månaden. Den vanliga telefonen är fortfarande ett viktigt redskap i den dagliga kontakten; 67 % meddelade att de har kontakt med sin närstående dagligen eller flera gånger i veckan per telefon.
Ur den respons som de närstående gav framgick det, att hemvården på distans upplevs komplettera hemvårdens tjänster, lindrar de närståendes oro för den anhörige och närståendeabonnemanget ses som ett användbart och ett ytterligare sätt som stöder trygghetskänslan och hålla kontakt med den anhörige. I responsen betonade man också vikten av att en skötare även i fortsättningen gör traditionella hembesök. Responsen från klienterna och närståenden används vid utvecklingen av tjänster.
Under hösten kommer man i projektet testa en hybridmodell tillsammans med den rehabiliterande dagverksamheten för äldre, där en del av klienterna deltar i dagverksamhetens grupp på plats och en del via videoförbindelsen.
Utvecklandet av hemvården på distans inleddes i fjol som ett projekt underställd Vanda stad och finansieras av Social- och hälsovårdsministeriet, som kommer att fortsätta under det här året i Vanda och Kervo välfärdsområde. Läs mer om Vanda och Kervo utvecklingsprojekt av distanstjänster som stöder boende hemma.