Vanhusten ohjaus ja neuvonta
Tags
Vanhusten palvelutYleistä neuvontaa arjen tueksi
Prerequisites
Voit olla yhteydessä seniorineuvontaan aina, jos sinulla on neuvonnan tai ohjauksen tarvetta vanhusten palveluihin tai tukitoimiin liittyvissä asioissa.
Palvelun saamiseksi voit olla yhteydessä seniorineuvontaan joko puhelimitse, sähköpostilla tai Maisan kautta.
Availabilities
- Avoinna alkaen 1.1.2023
Seniorineuvontaan voi ottaa yhteyttä...
• jos haluat ohjausta ja neuvontaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhusten palveluista.
• jos koet, että sinä tai läheisesi tarvitset tukea arkeen ja siinä pärjäämiseen. Seniorineuvonnassa voidaan kartoittaa sinun tai läheisesi palvelujen tarve.
• jos haluat tehdä huoli-ilmoituksen ikääntyneestä henkilöstä. Huoli-ilmoituksen voi tehdä myös Maisan kautta. Kiireellisissä, henkeä ja terveyttä uhkaavissa tilanteissa, ole yhteydessä hätäkeskuksen numeroon 112.
Lue lisää palvelutarpeen arvioinnista ja huoli-ilmoituksesta:
Palvelutarpeen arviointi tarkoittaa
-
ikääntyneen asiakkaan tuen ja palvelujen tarpeen kartoittamista,
-
ohjausta ja neuvontaa saatavilla olevista eri hyvinvointia tukevista palveluista.
Palvelutarpeen arvioinnissa selvitetään ikääntyneen henkilön elämäntilannetta ja voimavaroja sekä arvioidaan yhdessä, millainen toiminta tai palvelu edistäisi hyvinvointia. Arviointi on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen tekemä tilannearviointi, johon liittyy henkilökohtainen ohjaus silloin, kun itsenäinen selviytyminen arjessa on vaikeutunut. Arvioinnissa kartoitetaan asiakkaan taustatiedot, voimavarat, terveydentila ja toimintakyky, sosiaalinen tilanne, läheisten osuus hoidossa, olemassa olevat palvelut sekä uusien palvelujen tarve. Uusien palvelujen turvin tuetaan asiakkaan itsenäistä kotona asumista.
Arviointi tehdään yleensä asiakkaan kotona. Tapaamisessa ovat mukana asiakas, hänen läheisensä sekä Seniorineuvonnan palveluohjaaja tai muu sosiaali- ja terveysalan ammattilainen.
Palvelutarpeen arviointia voi pyytää asiakas itse, hänen omaisensa, viranomainen tai muu henkilö.
Huoli-ilmoitus on ilmoitus iäkkään henkilön palveluntarpeesta. Ilmoitus tehdään...
-
kun herää huoli iäkkään henkilön hyvinvoinnista, terveydestä tai turvallisuudesta
-
jotta henkilö saa tarvitsemaansa apua ja tukea myös silloin, kun ei sitä itse välttämättä osaa tai ymmärrä pyytää
Ilmoituksen voi tehdä kuka tahansa iäkkään henkilön tilanteesta huolestunut henkilö. Ilmoitus on mahdollista tehdä nimettömänä.
Iäkkäitä henkilöitä koskevat huoli-ilmoitukset käsitellään Seniorineuvonnassa. Ilmoituksen perusteella selvitetään henkilön avuntarpeet ja järjestetään tarvittava apu ja tuki. Vaitiolovelvollisuuden vuoksi yksityishenkilöön liittyviä tietoja ei voida antaa huoli-ilmoituksen tekijälle.
Huoli-ilmoituksen voi tehdä Seniorineuvontaan:
• sähköisesti Maisa-asiakasportaalin kautta
• soittamalla Seniorineuvontaan arkisin 9-15 puh. 09 4191 6000
• sähköpostitse seniorineuvonta@vakehyva.fi
Virka-ajan ulkopuolella kiireellisissä asioissa ole yhteydessä sosiaali- ja kriisipäivystykseen puh. 09 4191 5800.
Seniorineuvonnan työntekijä tavattavissa Tikkurilassa, Keravalla ja Myyrmäessä:
- Kuun ensimmäinen keskiviikko klo 13-15 Tikkurilan terveysasema, Kielotie 11 A, 01300 Vantaa
- Kuun toinen keskiviikko klo 13-15 Keravan terveysasema, Metsolantie 2, 04200 Kerava
- Kuun viimeinen keskiviikko klo 13-15 Myyrmäen Vantaa-info, Paalutori 3, 01600 Vantaa
Etsitkö sittenkin jotakin näistä?
Sosiaali- ja kriisipäivystys
Välttämättömät ja kiireelliset sosiaalipalvelut virka-ajan ulkopuolella ja akuutti kriisiapu sekä suuronnettomuusvalmius 24/7.
Apuvälinepalvelut
Apuvälinepalveluiden tavoitteena on tukea toimintakykyä ja arjen toiminnoista suoriutumista.
Voi hyvin eläkkeellä
Eläkkeelle siirtyminen on suuri elämänmuutos. Tältä sivulta löydät tukea, tekemistä ja vaikuttamismahdollisuuksia.

Aikuisten fysioterapia
Fysioterapian tavoitteena on edistää ja vahvistaa terveyttä sekä liikunta- ja toimintakykyä.
Hoitotarvikejakelu
Hoitotarvikkeita voi saada maksutta, jos niitä tarvitaan sairauden hoitoon kotona vähintään kolmen kuukauden ajan.
Aikuisen suun terveydenhuolto
Hyvinvointialueella aikuisten suun terveydenhuolto toteutetaan yksilöllisen hoidontarpeen mukaan.
Puolesta asiointi
Tietoa miten voit asioida toisen henkilön puolesta hyvinvointialueen palveluissa.
Kela opens in new window, links to another website
Kelasta saat tukea erilaisiin elämäntilanteisiin.
Maisa opens in new window, links to another website
Maisa on sähköinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasportaali.
Anna palautetta
Voit antaa meille palautetta sekä palveluistamme että yleisesti toiminnastamme. Palautteesi on meille tärkeä, sillä se auttaa meitä kehittämään palveluitamme.
Service units
- Address
Finland
- Phone
- +358 9 4191 6000
- Call charge info
- pvm/mpm
- Opening hours
Puhelinpalvelu:
- ma-pe 9.00-15.00
- la-su - Suljettu
Seniorineuvonnan työ suuntautuu palveluohjauksen lisäksi hyvinvoinnin tukemiseen. Hyvinvoinnin tuki suunnataan sairauden tai vanhenemisen haurastuttamille kuntalaisille, esimerkiksi muistisairaille ja omaishoidon perheille.
Neuvonnasta saa tietoa järjestöjen, yksityisten yritysten ja kaupungin tarjoamista hyvinvointia edistävistä toiminnoista ja palveluista.
Services
- Address
Finland
- Postal address
- Rajatorpantie 8 A, 01600 Vantaa
- Phone
- +358 9 4191 6000
- Call charge info
- pvm/mpm
- Opening hours
Puhelinpalvelu:
- ma-pe 9.00-15.00
- la-su - Suljettu
Seniorineuvonnan työ suuntautuu palveluohjauksen lisäksi hyvinvoinnin tukemiseen. Hyvinvoinnin tuki suunnataan sairauden tai vanhenemisen haurastuttamille kuntalaisille, esimerkiksi muistisairaille ja omaishoidon perheille.
Neuvonnasta saa tietoa järjestöjen, yksityisten yritysten ja kaupungin tarjoamista hyvinvointia edistävistä toiminnoista ja palveluista.
Services
Sorry! No result found.