Tietopyynnöt

Sinulla on oikeus pyytää tietoa viranomaisen julkisista asiakirjoista sekä sinua tai läheistäsi koskevista tiedoista. Oikeutesi saada tietoa voi perustua viranomaisen toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin (julkisuuslaki 621/1999), sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annettuun lakiin (asiakastietolaki 703/2023) tai EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen. Voit myös pyytää korjausta virheellisiin tai epätarkkoihin tietoihin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen pyytäminen

Sinulla on oikeus tietää, mitä tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen on sinusta tallentanut ja miten tietojasi on käytetty. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten sähköisesti kirjaamia tietoja voit tarkastella myös Maisa-asiakasportaalissa sekä Omakannassa.

Julkisuuslain mukaiset tietopyynnöt

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue noudattaa toiminnassaan julkisuusperiaatetta. Julkisuusperiaatteen mukaan viranomaisen asiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ylläpitää julkisuusperiaatteen toteuttamista varten asiakirjajulkisuuskuvausta, joka löytyy täältä: https://vakehyva.fi/fi/asiakirjajulkisuuskuvaus. Asiakirjajulkisuuskuvaus avustaa kohdistamaan tietopyyntöjä.

Halutessasi tietoja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen julkisesta asiakirjasta, voit tehdä pyynnön myös hyvinvointialueen kirjaamoon, josta se ohjataan eteenpäin oikealle taholle.

Tietopyyntö tulee yksilöidä mahdollisimman tarkasti, jolloin pyynnön toteuttaminen on helpompaa. Esimerkiksi asiakirjan päivämäärä tai otsikko kannattaa aina ilmoittaa, jos se on tiedossa. Jos tietopyyntö koskee julkista asiakirjaa, joka ei sisällä henkilötietoja, pyyntöä ei tarvitse perustella eikä tiedon pyytäjän tarvitse kertoa, mihin tietoa käytetään.

Pyydettäessä henkilötietoja, salassa pidettäviä tietoja tai harkinnanvaraisesti julkisia tietoja, hyvinvointialue voi antaa tietoja vain tiettyjen edellytysten täyttyessä. Tiedon pyytäjän tulee ilmoittaa oma henkilöllisyytensä ja muu perusteltu oikeutensa tiedon saantiin. Hyvinvointialue voi pyytää asiakirjan pyytäjältä myös muita lisätietoja, jos niitä tarvitaan tietojen luovuttamisen edellytysten selvittämiseksi.

Tietosuoja-asetuksen mukaiset pyynnöt

Vainajan tietojen pyytäminen 

Kuolleen henkilön elinaikana annettua sosiaali- tai terveyspalvelua koskevat tiedot ovat lähtökohtaisesti salassa pidettäviä, mutta tietoja voidaan luovuttaa perustellusta kirjallisesta hakemuksesta sille, joka tarvitsee tietoja tärkeiden etujensa tai oikeuksiensa selvittämistä tai toteuttamista varten siltä osin kuin tiedot ovat välttämättömiä etujen tai oikeuksien selvittämiseksi tai toteuttamiseksi. Tällöin luovutuksensaaja ei saa käyttää tai luovuttaa tietoja edelleen muuhun tarkoitukseen. 

Kun teet tietopyynnön vainajasta, sinun on perusteltava tarpeesi saada tietoja. Sinun tulee tarvittaessa esittää selvitys sukulaisuussuhteesta tai valtuutus kuolinpesältä. Oikeutesi saada vainajan tietoja arvioidaan tapauskohtaisesti. 

Tämän salassapitovelvollisuuden rikkominen on rangaistavaa rikoslain (39/1889) soveltuvien säännösten mukaisesti. 

Tietojen luovuttamisesta tehdään merkintä asiakas-/potilasrekisteriin. 
 

Pyyntö vainajan tietojen luovuttamiseksi(pdf, 97.93 KB)

Tietojen pyytäminen toisen puolesta 

Tietopyyntöjen osalta puolesta-asiointiin oikeuttaa: 

  • täysivaltaisen henkilön tekemä valtakirja,  

  • henkilökohtaisten asioiden hoitoa varten määrätty edunvalvonta tai vahvistettu edunvalvontavaltuutus taikka 

  • alaikäisen lapsen huoltajuus. 

Asianosaisen edustajalla ja avustajalla on yleensä sama tiedonsaantioikeus kuin asianosaisella itsellään. Vajaavaltaisen tiedonsaantioikeus kuuluu yleensä huoltajalle, edunvalvojalle tai muulle lailliselle edustajalle. 

Jos pyydät tietoja valtuutettuna, liitä pyyntöösi valtakirja, edunvalvontapäätös tai vahvistettu edunvalvontavaltuutus.  

Alaikäinen voi halutessaan kieltää tietojen luovutuksen huoltajalleen, kun sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilö on arvioinut, ettei kielto-oikeuden käyttämiselle ole estettä. 

Tietopyyntöjen toimittaminen

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on käytössä sähköisen asioinnin palvelu https://asiointi.vakehyva.fi/, jonne kirjaudutaan käyttämällä pankkitunnistautumista tai mobiilivarmennetta. Sähköisen asioinnin palvelussa Tietopyynnöt -kohdassa on eri tarkoituksiin sopivia tietopyyntölomakkeita. 

Voit tehdä tietopyynnön myös lomakkeella, joka ovat tulostettavissa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen verkkosivuilla ja toimipisteillä. Pyyntö toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella Vantaa-infoon tai Keravan asiointipisteeseen. Varauduthan henkilöllisyytesi todentamiseen pyynnön esittämisen yhteydessä.

Vantaa-infot

Korso
Lumo, Urpiaisentie 14

Myyrmäki
Myyrmäkitalo, Paalutori 3

Tikkurila
Dixi, Ratatie 11, 2. krs

Keravan asiointipiste

Sampolan palvelukeskus
Kultasepänkatu 7, 1. krs

Lomakkeet

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lomakkeet löytyvät täältä.