Aktivera inställningscookies för att kunna använda automatiska översättningar.
På den här sidan hittar du information om att boka tid till barnatillsyningsmannen och uträtta ärenden hos barnatillsyningsmannen.
Hos barnatillsyningsmannen sköts ärenden i huvudsak med tidsbokning. Om ärendet gäller ett avtal om barnet, ska föräldrarna innan de bokar tid tillsammans komma överens om att boka tid och försäkra sig om att båda föräldrarna är beredda att komma till överläggningen. I regel ska föräldrarna uträtta avtalsärenden hos barnatillsyningsmannen tillsammans. Undantag kan göras om det finns ett besöksförbud mellan föräldrarna eller om den ena föräldern bor utanför huvudstadsregionen och inte har möjlighet att delta i överläggningen på distans eller per telefon.
En del av de ärenden som hör till barnatillsyningsmannen kan skötas i walk in-tjänsten som fungerar utan tidsbokning. Mer information om tjänsten finns längre ner på sidan.
När du kommer på plats ska du vara frisk och lämna helst barnen på daghem eller hos barnvakt under mötet.
Lastenvalvojalla asioidaan pääasiassa ajanvarauksella. Lastenvalvojien neuvotteluajat jaetaan palvelujonon kautta yhteydenottojärjestyksessä ja ne ilmoitetaan asiakkaille tekstiviestitse.
Lastenvalvojiin voi olla yhteydessä puhelimitse joko soittamalla puhelinaikana tai jättämällä takaisinsoittopyynnön.
Takaisinsoittopalvelumme on ruuhkautunut, puheluihin ja takaisinsoittopyyntöihin vastataan saapumisjärjestyksessä. Ajanvarauspyyntösi tallentuu keskusteltuasi lastenvalvojan kanssa. Tällä hetkellä jaamme viikolla 10/2025 kirjattuja ajanvarauspyyntöjä. Aikoja jaetaan elokuulle 2025.
Perheoikeudelliset palvelut p. 09 4191 5400
Valitse 1. Lastenvalvojat (puhelinaika ma-to klo 12–13, takaisinsoittopyynnön jättö ma-to klo 9–13)
Alalinja 1. Vanhemmuuden selvittäminen
Alalinja 2. Ajanvaraus ja neuvonta
Pyrimme vastaamaan takaisinsoittopyyntöön viikon kuluessa. Takaisinsoittopyynnön kautta ei ole mahdollista tavoittaa tiettyä lastenvalvojaa.
Om ni har en bokad tid till barnatillsyningsmannen men inte kan komma ber vi er vänligen avboka eller flytta tiden i så god tid som möjligt på förhand. Avbokningen kan göras per telefon eller e-post lastenvalvojat@vakehyva.fi. E-posten är endast avsedd för avbokningar. Vänligen meddela även den andra föräldern om avbokningen.
Öppet onsdagar kl. 8.15–10.30 på adressen Fernissagatan 4, 3 vån., 01300 Vanda. I rusningssituationer kan vi bli tvungna att stänga anmälan redan före kl. 10.30.
En del av de ärenden som hör till barnatillsyningsmannen kan skötas i walk in-tjänsten som fungerar utan tidsbokning. Walk in-tjänsten lämpar sig för att sköta följande ärenden:
I Walk in-tjänsten kan man inte ingå underhållsavtal om det är fråga om det första underhållsavtalet som gäller barnet eller om barnet har flyttat från den ena föräldern till den andra. Då ska man alltid reservera tid till barnatillsyningsmannen för att göra upp avtalen.
Om du är osäker på om ert ärende kräver tidsbokning eller om det är möjligt att sköta det i walk in-tjänsten, kontakta barnatillsyningsmannens telefonrådgivning innan du kommer till walk in-tjänsten.
Föräldrarna ska alltid uträtta andra ärenden i walk in-tjänsten samtidigt än enbart sådana som gäller rådgivning. Om den ena föräldern inte bor i huvudstadsregionen och det skulle vara nödvändigt att be om handräckning av barnatillsyningsmannen i den andra förälderns hemkommun, kontakta barnatillsyningsmännens telefonrådgivning innan du kommer till walk in-tjänsten, så att vi kan komma överens om ett lämpligt sätt att inleda ert ärende.
Walk in-tjänsten:
Ni behöver ha med er:
Observera att ärendet inte kan behandlas i walk in-tjänsten utan ovan nämnda dokument.