Aktivera inställningscookies för att kunna använda automatiska översättningar.
Tidningen har distribuerats den 12 juni 2024 till hushållen i Vanda och Kervo.
Bästa invånare i vårt område! Befolkningsmängden i Vanda och Kervo ökar ständigt, så välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster samt räddningsverksamhet behövs allt mer.
Vi är samtidigt det mest mångspråkiga välfärdsområdet i Finland och därför kan du söka efter information om våra tjänster på över 120 språk på våra webbsidor.
Vi gör vårt yttersta för att ännu bättre och mer effektivt kunna ge er tjänster, när vår verksamhet förnyas och förändras. Vi vill, att alla ska kunna förlita sig på att de får välfärdsområdets tjänster när de behöver dem. Vårt mål är att vara det bästa välfärdsområdet i Finland för er.
Välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö
Du kan i fortsättningen läsa innehållet på våra webbsidor på över hundra språk. Vi har börjat använda automatisk Google-översättare. Du kan välja önskat språk med den här symbolen.
På våra webbsidor hittar du information om de täckande tjänsterna som finns i vårt välfärdsområde. Besök våra webbsidor, om du till exempel behöver besöka läkare eller tandläkare eller tjänster för äldre, funktionshindrade eller barnfamiljer.
Observera dock att det ibland kan finnas fel i den automatiska översättningen. Om du använder svenska eller engelska så rekommenderar vi dig att använda de översättningar som gjorts av välfärdsområdets, som du kan välja från den övre kanten på den valda sidan.
Du kan även läsa den här tidningen på ditt önskade språk med hjälp av Google-översättaren.
Egenteamen ansvarar för icke-brådskande och brådskande vård vid hälsostationerna. I ditt egenteam arbetar bland andra sjukskötare, läkare och hälsovårdare. Teamet konsulterar utifrån dina behov även andra experter inom social- och hälsovårdssektorn.
Du tar väl i brådskande ärenden i första hand kontakt via den elektroniska symtombedömningen: https://vakehyva.fi/sv/skot-arenden-elektroniskt
Om ditt besvär eller din sjukdom kräver brådskande vård under samma dag, betjänar vi dig på vardagar kl. 8–16. Under andra tider betjänar jourhjälpen dig i brådskande ärenden tel. 116117 samt social- och krisjouren tel. 09 4191 5800.
I livshotande situationer (till exempel svår bröstsmärta, plötsliga andningssvårigheter, medvetslöshet, förlamningssymptom eller kramper) ring alltid nödnumret 112.
Håkansböle
Egenteam A 09 4191 1050 (efternamn A-Ö)
Kervo
Egenteam A 09 4191 1071
Egenteam B 09 4191 1072
Egenteam C 09 4191 1073
Kivistö
Egenteam A 09 4191 1081 (efternamn A- L)
Egenteam B 09 4191 1082 (efternamn M-Ö)
Björkby
Egenteam A 09 4191 1061 (efternamn A- L)
Egenteam B 09 4191 1062 (efternamn M-Ö)
Korso
Egenteam A 09 4191 1031 (efternamn A- L)
Egenteam B 09 4191 1032 (efternamn M-Ö)
Västerkulla
Egenteam A 09 4191 1055 (efternamn A-Ö)
Mårtensdal
Egenteam A 09 4191 1011 (efternamn A- L)
Egenteam B 09 4191 1012 (efternamn M-Ö)
Myrbacka
Egenteam A 09 4191 1021 (efternamn A- L)
Egenteam B 09 4191 1022 (efternamn M-Ö)
Dickursby
Egenteam A 09 4191 1041 (efternamn AA- JR)
Egenteam B 09 4191 1042 (efternamn JS-LÖ)
Egenteam C 09 4191 1043 (efternamn MA-RV)
Egenteam D 09 4191 1044 (efternamn RW-Ö)
Visste du om, att lagändringen som trädde i kraft i början av året överförde anskaffnings- och underhållsansvaret från invånaren till byggnadens ägare? Övergångstiden för lagändringen är till slutet av 2025.
Ägaren ska sörja för att det finns en brandvarnare i varje bostad som är rätt monterad och fungerar. Även anskaffning av nytt batteri och installering är på ägarens ansvar. För varje 60 kvadratmeter av bostaden ska det finnas en brandvarnare och varje bostadsvåning ska ha en brandvarnare.
Du vet väl, att ägaren är skyldig att anmäla om fel eller brister utan fördröjning som denne upptäcker åt ägaren samt testa brandvarnarna. Du kommer väl ihåg att testa brandvarnarna regelbundet!
Ring rådgivnings- och handledningstjänsten för barnfamiljer, om du behöver lågtröskelhjälp för utmaningar med barn, föräldraskapet eller förhållandet. Tjänsten är avsedd för familjer, där det finns barn som är under 18 år eller om familjen väntar barn.
På servicenumret 09 4191 5200 för rådgivning och handledning åt barnfamiljer svarar man på vardagar mellan kl. 9–12. När du ringer till numret, välj i början av samtalet följande med sifferknapparna:
Funderar du på ditt parförhållande och dess utmaningar? Berör frågor som rör skilsmässa dig – som hur en skilsmässa påverkar dina barn och föräldraskapet? Kom till vår första hjälpen för parförhållanden och separation i Vanda eller Kervo.
Boka tid genom att ringa mån–fre kl. 9–12 till numret 09 4191 5200. Välj linje 3 i samtalet.
Läs mer (finska):
Välkommen till öppna mötesplatser för barnfamiljer
En öppen mötesplats är en gemensam plats avsedd för alla barnfamiljer. Du kan träffa andra föräldrar, arbetstagare för barnfamiljers tjänster och organisationer samt frivilliga.
Verksamheten är avgiftsfri och kräver ingen förhandsanmälan.
Se var mötesplatserna är belägna: https://vakehyva.fi/fi/lapsiperheiden-avoimet-kohtaamispaikat
På daghem, skolor och läroanstalter erbjuds tjänster av elev- och studerandevården, kuratorer och psykologer för barn och unga. Ta kontakt
Varhaiskasvatus ja esiopetus
Grundläggande utbildning
Andra stadiets utbildning
I april 2024 kom det ändringar i den sociala tryggheten. Bland annat slopas arbetslöshetsförmånens barnförhöjning och den skyddade delen, det allmänna bostadsbidraget skärs ner och boendeutgifter som godtas i samband med utkomststöd.
Ändringarna berör i huvudsak bidrag som beviljas av FPA. Om du har några frågor om ändringarna i bidragen, ta kontakt med FPA. Om övriga bidrag inte räcker till att täcka dina nödvändiga utgifter, ansök om utkomststöd av FPA.
Välfärdsområdet kan bevilja kompletterande utkomststöd åt dig. Du kan bara få kompletterande utkomststöd för sådana utgifter, som du inte får grundläggande utkomststöd för och som beviljats av FPA. Du får även rådgivning i din ekonomiska frågor.
Länk till information: https://vakehyva.fi/sv/aktuellt/aktuellt/andringar-i-den-sociala-tryggheten-fran-och-med-14
Om du behöver råd för ansökan om bidrag, boendet, ekonomin eller någon annan fråga som gäller vardagen, ta kontakt med vuxensocialarbetet! Vet du om att vi även ger råd i chatten på vår webbsida?
Mer information: https://vakehyva.fi/sv/tjanster/tjanst/radgivning-och-handledning-inom-vuxensocialarbetet#tab-introduction
Använder du våra färdtjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning? I fortsättningen betalas självriskandelen för färdtjänsten retroaktivt. I praktiken betyder detta, att självriskandelen inte längre kan betalas i taxi, utan vi skickar dig en faktura på självriskandelen för dina resor. Självriskandelen och leverantörerna av färdtjänsterna förblir oförändrade.
Mer information: https://vakehyva.fi/sv/aktuellt/aktuellt/serviceproducenterna-vara-fardtjanster-forblir-oforandrade-faktureringssattet-sjalvriskandelen-andras
Den nya funktionshinderservicelagen träder enligt nuvarande uppgifter i kraft 1.1.2025. Lagen påverkar många tjänster för funktionshindrade. Vi har förberett oss på ikraftträdandet av lagen och vi informerar om ändringar i våra tjänster under det här året.
Tjänster för idrott, boende och stöd till klientens vardag samt personligt stöd ändras mest i vårt välfärdsområde.
Den nya funktionshinderservicelagen stöder din jämlikhet, delaktighet och möjligheter till ett självständigt liv. I fortsättningen får du de hälsotjänster som du behöver från hälsostationerna och socialtjänsterna från socialrådgivningen. Funktionshinderservicelagen garanterar, att du får de specialtjänster som du behöver.
Mer information: https://vakehyva.fi/fi/ajankohtaista/ajankohtaista/saat-tietoa-uuden-vammaispalvelulain-tuomista-muutoksista-monista-kanavista
Funktionshinderservicen hjälper med frågor rörande tjänster för funktionshindrade. Ring oss på vardagar klockan 9–15 till numret 09 4191 7020 eller skicka e-post till oss på adressen vammaisneuvonta@vakehyva.fi!
På sommaren mellan 24.6.–31.7.2024 betjänar vi per telefon på vardagar klockan 9–11 och 13–15.
Mer information: https://vakehyva.fi/sv/tjanster/verksamhetsstalle/handikappradgivning
Är du närståendevårdare eller funderar du på att bli en? Bekanta dig med våra webbsidor för närståendevårdare, där du hittar anvisningar om närståendevård och information om närståendevård samt hur man blir närståendevårdare!
Länk till mer information: https://vakehyva.fi/fi/omaishoito
I serviceguiden för äldre hittar du information om välfärdsområdets, städers, församlingars och organisationers tjänster i området. Du kan hämta din egen till exempel i Kervos servicepunkt (Kultasepänkatu 7, Kervo) eller Vandainfo.
Onlineversionen av guiden hittar du på våra webbsidor vakehyva.fi/handledning-och-radgivning-aldre.
I seniorrådgivningen betjänar vi dig, när:
Ta kontakt per telefon till numret 09 4191 6000 (mån-fre kl. 9–15) eller e-post seniorineuvonta@vakehyva.fi.
Läs mer på våra webbsidor vakehyva.fi/handledning-och-radgivning-aldre.
På mödrarådgivningen följer man upp graviditetens framskridande och tryggar din och ditt ofödda barns hälsa och välbefinnande.
Https://vakehyva.fi/sv/tjanster/tjanst/modraradgivning#tab-introduction
På barnrådgivningen följer man upp ditt barns fysiska, psykiska och sociala uppväxt och utveckling. Som förälder får du stöd för föräldraskapet från barnrådgivningen, till exempel för barnorienterad och trygg uppfostran, god omsorg om barnet och ta hand om parförhållandet
https://vakehyva.fi/sv/tjanster/tjanst/barnradgivning#tab-introduction
Det uppsökande arbetet är arbete, med vilken man når äldre personer, som behöver mer stöd i sin vardag eller som ligger i farozonen att hamna utanför tjänsterna.
Vi gör uppsökande och upphittande äldrearbete tillsammans med områdets organisationer. Verksamheten är särskilt riktad till äldre, som är ensamma eller har en brist på sociala relationer och meningsfull sysselsättning.
Avsikten är att minska på ensamheten och öka intresset för skötseln av egna saker. I uppmuntrar invånarna att gå med i verksamhet utanför hemmet och vid behov ta emot tjänster.
Vi erbjuder invånarna bland annat individuell rådgivning, kamratstöd, gruppverksamhet, gå bredvid och ledsaga samt styr till tjänster. Vi arbetar tillsammans med klienten och närstående. Verksamheten är fullt tillförlitligt och avgiftsfritt.
Som en del av det uppsökande och upphittande äldrearbetet utvecklar vi även välfärdsområdets kontaktkanaler med låg tröskel och förankrande handledning.
Vet du någon, som skulle ha nytta av det uppsökande och upphittande äldrearbetet? Ta kontakt med Seniorrådgivningen på numret 09 4191 6000 eller e-post seniorineuvota@vakehyva.fi.