Aktivera inställningscookies för att kunna använda automatiska översättningar.
Välfärdsområdets elektroniska kanaler. Observera att alla tjänster inte är tillgängliga elektroniskt. Telefonnumren till välfärdsområdets tjänster finns på tjänsternas sidor.
Använd den elektroniska symptombedömningen för att kontakta en hälsostation, tandvården eller preventivmedelsrådgivningen angående nya symptom. Du kan också förnya recept via tjänsten.
Maisa-portalen är en kanal med e-tjänster inom social- och hälsovårdstjänsterna.
Terapinavigatorn är en elektronisk symptombedömningsenkät som ger dig information om behovet av mentalvårds- och missbrukartjänster samt ger instruktioner om hur du kan söka dig till dem.
Misstänker du könssjukdom? Du kan också ta ett prov hemma för ett pålitligt klamydia- och gonorrétest. För att kunna använda tjänsten behöver du ha antingen bankkoder eller mobilcertifikat. Tjänsten är avsedd för vandabor och kervobor som är över 16 år.
Om du har frågor angående kundavgifter eller en faktura som du fått kan du kontakta oss via vår elektroniska tjänst.
Du kan ringa eller besöka rådgivnings- och handledningstjänsten för barnfamiljer med låg tröskel för att ställa frågor om barnfamiljers liv, barnuppfostran och föräldraskap. Chat-tjänsten är öppen måndagar klockan 13–15 och torsdagar klockan 9–12.
I socialrådgivningens chat för vuxna får du råd och handledning om socialservice, ansökan om förmåner eller bidrag och frågor om dem.
Du kan begära information via den elektroniska kundtjänsten som till exempel dina patientuppgifter, logguppgifter från olika system eller en parts begäran om information ur ett dokument som rör dig.
Välfärdsområdet har ett elektroniskt responssystem som fungerar i realtid. Där kan du ge respons angående vård och service som du fått.
Se alla ställen i Vanda och Kervo där du kan få stöd för att sköta ärenden elektroniskt.