Så svarar vi på områdets tillväxt och behov – se utkastet till servicenätsplanen och ge respons

Vanda och Kervo välfärdsområde har utarbetat ett utkast till servicenätplanen, som beskriver hur områdets social- och hälsovårdstjänster samt räddningsverkets tjänster ordnas fram till 2034. Servicenätplanen är en del av välfärdsområdets strategiska planering och den grundar sig på behoven hos områdets invånare samt tillgången till tjänster.

Vad är servicenätplan?

Det centrala syftet med servicenätplanering är att utveckla ett servicenät som svarar på kommunens eller välfärdsområdets invånarnas servicebehov, är ekonomiskt och funktionellt effektivt samt månganvändbart. I planeringsprocessen för servicenätet utvärderas och förutses ändringar i servicebehoven, utvecklingsbehovet av tjänster samt olika sätt att svara på ändringar i behoven. Planering för servicenätet grundar sig på en kontinuerlig översyn gällande bedömning av servicebehovet på lång och kort sikt.

I servicenätplan riktas tjänsterna till framtidens behov. I servicenätplanen för äldreomsorg kan bestämmas bl.a. var servicebostäder ligger, vilka tjänster och stödåtgärder som erbjuds i enheter och hur många äldre personer som betjänas i olika enheter. I planeringen är det också viktigt att beakta behoven inom övriga sektorer, t.ex. hälsovård.  

Det är meningen att den slutgiltiga planen godkänns i välfärdsområdesfullmäktige 29 april 2024.

 

Vad skulle vi förändra och utveckla?

Behovet av att uppdatera servicenätet beror till exempel på befolkningsökningen i området, som påverkar behovet av service. Vanda och Kervo välfärdsområde är tätbebyggt, så man planerar inte att skära i servicenätet på samma sätt som i flera andra välfärdsområden. Däremot syns flera investeringar i planen till exempel i Kivistö som växer snabbt. Här utvidgas tjänsterna och man planerar nya äldrecenter och räddningsverkets beredskapsstationer.
I planen tar man också ställning till hur välfärdsområdet kan trygga tillgången till fysiska och digitala tjänster samt tjänsternas tillgänglighet. Digitala tjänster i området utvecklas endast då man upplever att det finns en verklig nytta med det.

Ge respons och påverka!

Du kan bekanta dig med en pappersversion av planen vid Vandainfo samt vid Kervos servicepunkt. På dessa ställen kan du också ge respons på pappersblankett.

Keywords

Osallisuus