Aktivera inställningscookies för att kunna använda automatiska översättningar.
Enligt 30 § i lagen om välfärdsområden har välfärdsområdets medlemmar har rätt att komma med initiativ i frågor som gäller välfärdsområdets verksamhet. Initiativtagaren ska informeras om de åtgärder som vidtagits med anledning av initiativet.
Initiativet ska i fråga om varje initiativtagare ange de grunder av vilka medlemskapet i välfärdsområdet framgår. När välfärdsområdet behandlar initiativet ska det ge representanter för initiativtagarna tillfälle att bli hörda.
Tjänsteanvändare har dessutom rätt att komma med initiativ i ärenden som gäller den aktuella tjänsten i välfärdsområdet.
Initiativen ska anknyta till gemensamma ärenden som gäller välfärdsområdets verksamhet. Initiativet kan till exempel inte göras i syfte att ge respons eller lämna in personliga ansökningar eller anhållanden. Du kan ge respons på vår webbsida.
Initiativet kan formuleras fritt. Se dock till att göra följande:
Initiativet kan skickas till välfärdsområdet antingen
Justitieministeriet och Rättsregistercentralen håller på att ta fram en ny webbtjänst där det är möjligt att komma med initiativ om uppgifter och tjänster som hör till välfärdsområdena. Den nya webbtjänsten ska tas i bruk under 2024.
I tjänsten kan du också understöda och bläddra bland andras gjorda initiativ samt läsa välfärdsområdets svar på initiativen. Du kan använda tjänsten på finska och svenska.
Du kommer till den första pilotversionen av Välfärdsområdesinitiativ.fi-tjänsten här: Ingångssida–Tjänsten för initiativ till välfärdsområdet