Lastensuojelun sosiaalityö (avo- ja sijaishuolto)
Asiasanat
Lasten, nuorten ja perheiden palvelutSijaishuollon sosiaalityö
Lastensuojelun sijaishuolto on tarkoitettu lapsille, jotka ovat sijoitettuna kodin ulkopuolelle. Sijaishuollossa lapsen sosiaalityöntekijä vastaa huostaanotetun lapsen asioista. Sosiaalityöntekijä laatii yhdessä lapsen, huoltajien tai muiden läheisten ja sijaishuoltopaikan kanssa asiakassuunnitelman ja seuraa sen toteutumista. Sosiaalityöntekijän tehtävänä on myös valvoa lapsesi olosuhteita sijaishuoltopaikassa ja tavata lasta säännöllisesti. Lapsen mahdollisuuksia palata kotiin arvioidaan työskentelyn aikana.
Palvelun käytön edellytykset
Avo- ja sijaishuollon sosiaalityö edellyttää lastensuojelun asiakkuutta. Avohuollon asiakkuus alkaa palvelutarpeen arvioinnin tai kiireellisten lastensuojelutoimenpiteiden perusteella. Lapsen lastensuojelun asiakkuus perustuu sosiaalityöntekijän arvioon, eikä edellytä lapsen ja/tai huoltajien suostumusta.
Sijaishuollon asiakkuus alkaa lapsen huostaanoton myötä. Lastensuojelun asiakkuus perustuu lastensuojelulakiin, joka ohjaa ja määrittää työskentelyä.
Voit olla yhteydessä lastensuojelun päivystykseen, jos koet, että jonkun lähipiiriisi kuuluvan lapsen kasvuolosuhteet vaarantuvat tai hän käytöksellään vaarantaa omaa kasvuaan ja kehitystään.
Päivystyksessä arvioidaan yhdessä kanssasi asian kiireellisyyttä ja jatkotoimenpiteitä. Lastensuojelun virka-aikainen päivystys puh 09-4191 5500.
Yhteystiedot
- Osoite
Vernissakatu 8 C
01300Vantaa
Suomi- Postal address
- PL 326, 01301 Vantaa
- Phone
- +358 9 4191 5500
- Call charge info
- pvm/mpm
- 3 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona alle 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on vähintään 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Asiointipiste sijaitsee kerroksessa 6.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa automaattisesti. Hissin kerrosnumerot eivät ole sormin tunnusteltavissa. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Asiointipisteessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Asiointipisteen ovet erottuvat selkeästi. Lasiovissa on kontrastimerkinnät.
- Asiointipisteen odotustilassa ei ole vuoronumerojärjestelmää. Odotustilassa on istuimia.
- Asiointipisteessä on esteetön wc samassa kerroksessa kuin asiointipiste.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun päivystys ma-pe klo 8-16 p. 09 4191 5500
Lapsiperheiden ja lastensuojelun päivystys vastaa keskitetysti Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kiireellisestä lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityöstä virka-aikana.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun päivystys vastaanottaa lastensuojeluilmoitukset sekä lapsia ja nuoria koskevat sosiaalihuoltolain mukaiset yhteydenotot ja hoitaa kiireelliset lastensuojeluasiat virka-aikana. Otathan yhteyttä, mikäli lapsen, nuoren tai perheen tilanne edellyttää kiireellistä neuvontaa tai välitöntä arviointia.
Annamme myös puhelimitse konsultaatioapua muille viranomaisille ja yhteistyötahoille.
Seuraa meitä somessa!
Etsitkö tätä?
Palvelut
Reitti pääsisäänkäynnille
Pääsisäänkäynti
Sisätilat
- Osoite
Vernissakatu 4
01300Vantaa
Suomi- Postal address
- PL 1850, 01301 Vantaa
- Phone
- +358 9 8393 3337
- Call charge info
- pvm/mpm
Sosiaalityöntekijät hoitavat lasten ja nuorten asioita. He selvittävät avun tarvetta haastattelujen, kotikäyntien ja asiantuntijalausuntojen avulla. Apua tarjolla tilanteiden selvittelyyn sekä neuvontaa, ohjausta ja tukea.
Palvelut
- Osoite
Jönsaksentie 4
01600Vantaa
Suomi- Phone
- +358 9 8393 3337
- Call charge info
- pvm/mpm
- 6 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona yli 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on alle 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Asiointipiste sijaitsee kerroksessa 2.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa automaattisesti. Hissin kerrosnumerot ovat sormin tunnusteltavissa. Uloskäyntikerroksen painike erottuu muista. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Asiointipisteessä on opasteet eri tiloihin.
- Asiointipisteen ovet erottuvat selkeästi.
- Asiointipisteen odotustilassa on vuoronumerojärjestelmä ja istuimet.
- Asiointipisteessä on esteetön wc samassa kerroksessa kuin asiointipiste.
Sosiaalityöntekijät hoitavat lasten ja nuorten asioita. He selvittävät avun tarvetta haastattelujen, kotikäyntien ja asiantuntijalausuntojen avulla. Apua tarjolla tilanteiden selvittelyyn sekä neuvontaa, ohjausta ja tukea.
Palvelut
Reitti pääsisäänkäynnille
Sisätilat
- Osoite
Kielotie 7 A, 4. krs
01300Vantaa
Suomi- Postal address
- PL 152, 01301 Vantaa
- Phone
- +358 40 186 1219
- Call charge info
- pvm/mpm
- 2 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona yli 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on vähintään 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu ja siinä on liikkumista ohjaavaa pintamateriaalia.
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on alle 6 m pitkä luiska.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi ja lasiovissa on kontrastimerkinnät. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi aukeaa painikkeen avulla automaattisesti.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Asiointipiste sijaitsee kerroksessa 4.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa automaattisesti. Hissin kerrosnumerot ovat sormin tunnusteltavissa. Uloskäyntikerroksen painike erottuu muista. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Asiointipisteessä on opasteet eri tiloihin.
- Asiointipisteessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Asiointipisteen ovet eivät erotu selkeästi seinästä. Lasiovissa on kontrastimerkinnät.
- Asiointipisteen odotustilassa ei ole vuoronumerojärjestelmää. Odotustilassa on istuimia.
- Asiointipisteessä on esteettömäksi merkitty wc kerroksessa 4. Wc:ssä ei ole tarpeeksi tilaa pyörätuolille ja sen ovi on liian kapea. Wc-istuimen toiselta tai molemmilta puolilta puuttuu käsituki.
Jälkihuolto antaa tukea nuorelle itsenäiseen elämään siirtymisessä. Tukea voidaan antaa myös vanhempiensa luokse kotiutuvalle nuorelle.
Voit asioida Vantaalla Tikkurilan toimipisteessä osoitteessa: Kielotie 7A, 4.krs. ja jättää yhteydenottopyynnön vartijan kautta, ja voit asioida Keravalla Sampolan palvelupisteessä osoitteessa: Kultasepänkatu 7, 3.krs. ja jättää yhteydenottopyynnön vahtimestarin kautta.
Palvelut
Reitti pääsisäänkäynnille
Pääsisäänkäynti
Sisätilat
- Osoite
Vernissakatu 8
01300Vantaa
Suomi- Phone
- +358 9 4191 5500
- Call charge info
- pvm/mpm
- 3 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona alle 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on vähintään 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Asiointipiste sijaitsee kerroksessa 3.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa automaattisesti. Hissin kerrosnumerot eivät ole sormin tunnusteltavissa. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Asiointipisteessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Asiointipisteen ovet erottuvat selkeästi. Lasiovissa on kontrastimerkinnät.
- Asiointipisteen odotustilassa ei ole vuoronumerojärjestelmää. Odotustilassa on istuimia.
- Asiointipisteessä on esteetön wc samassa kerroksessa kuin asiointipiste.
Palvelutarpeen arviointi alkaa, kun sinusta tai lapsestasi on saapunut lastensuojeluilmoitus tai sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenotto. Arvioinnin aikana sinua ja perhettäsi tavataan ja selvitetään yhdessä mahdollinen tuen tarve. Tapaamme erikseen sekä sinua että huoltajia ja olemme yhteydessä sovitusti yhteistyötahoihin.
Yksilöllisen tuen tarpeen mukaan ohjaamme sinua ja perhettäsi oikean tuen piiriin.
Palvelutarpeen arvioinnin työskentely perustuu sosiaalihuolto- ja lastensuojelulakiin.
Sähköinen asiointi asiakasportaali Maisan kautta.
Toimipisteet
Käyntiosoite: Vernissakatu 8 C, 01300 Vantaa
Käyntiosoite: Kultasepänkatu 7, 04250 Kerava
Palvelut
Reitti pääsisäänkäynnille
Pääsisäänkäynti
Sisätilat
- Sähköinen asiointi asiakasportaali Maisan kautta.
- Toimistolla asiointi oman työntekijän ajanvarauksella.
- Toimipiste: Perhesosiaalityö: Vernissakatu 6, 4 krs, 01300 Vantaa.
- Osoite
Vernissakatu 6, 4. krs
01300Vantaa
Suomi- Phone
- +358 9 4191 5500
- Call charge info
- pvm/mpm
- 3 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona yli 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on alle 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi aukeaa automaattisesti liikkeentunnistimella.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Asiointipiste sijaitsee kerroksessa 4.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi on raskas. Hissin kerrosnumerot ovat sormin tunnusteltavissa. Uloskäyntikerroksen painike erottuu muista. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Asiointipisteessä on opasteet eri tiloihin.
- Asiointipisteessä on yli 2 cm korkeita kynnyksiä.
- Asiointipisteen ovet erottuvat selkeästi. Lasiovissa on kontrastimerkinnät.
- Asiointipisteen odotustilassa ei ole vuoronumerojärjestelmää. Odotustilassa on istuimia.
Perhesosiaalityön asiakkaaksi tulet lapselle tehdyn palvelutarpeen arvioinnin kautta.
Kun lapsellesi on tehty palvelutarpeen arviointi ja siinä todetaan lapsen hyötyvän sosiaalihuoltolain mukaisista palveluista ja asiakkuudesta, alkaa lapsellasi asiakkuus Perhesosiaalityössä ja hänelle nimetään omatyöntekijä. Perhesosiaalityössä lapsi on aina asiakas.
Työskentely perheesi kanssa perustuu sosiaalihuoltolakiin ja teemme kanssasi suunnitelmallista muutostyötä yhdessä. Tavoitteemme on tukea omien voimavarojesi löytämisessä. Asiakkuus ja palvelut ovat sinulle vapaaehtoisia ja niiden järjestäminen perustuu haluun ottaa tukea vastaan.
Järjestämme lapsesi arkea tukevia sosiaalihuoltolain mukaisia palveluita, kuten perhetyötä koko perheelle tai ammatillista tukihenkilötyötä nuorelle. Työskentelyssämme korostamme yhteistyötä perheesi erilaisten verkostojen kanssa, kuten varhaiskasvatus, koulu tai erikoissairaanhoito.
Työskentelemme pääsääntöisesti koko perheesi kanssa, jolloin järjestämme tarvittaessa myös lapsen kanssa asuville huoltajille yksilöllistä tukea sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön keinoin.
Muuttaessasi toisesta kunnasta alueellemme, siirtää oma työntekijäsi asiakkuuden Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Perhesosiaalityöhön. Yhteydenoton muuttotilanteessa voi tehdä: Lapsiperheiden ja lastensuojelun päivystys ma-pe klo 8–16 p. 09 4191 5500.
Mikäli sinulla on jo asiakkuus Perhesosiaalityössä, ole yhteydessä omaan työntekijääsi tai voit epäselvissä tilanteissa kysyä ohjeita: Lapsiperheiden ja lastensuojelun päivystys ma-pe klo 8–16 p. 09 4191 5500.
Palvelut
Reitti pääsisäänkäynnille
Pääsisäänkäynti
Sisätilat
Sorry! No result found.