Senioreiden näkökulmaa sote-palvelujen kehittämiseen

Ajankohtaista

Asiasanat

TerveyspalvelutVanhusten palvelut

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on perustettu ikäihmisten asiakasraati, jonka tavoitteena on ikääntyneiden osallistaminen sote-palvelujen kehittämiseen. Asiakasraati kokoontuu vuoden 2023 aikana neljä kertaa ja tavoitteena on, että se jäisi pysyväksi osaksi hyvinvointialueen toimintaa. 

Asiakasraadin osallistujat istuvat suuren pöydän ääressä ja juttelevat.

Asiakasraati kokoontui toista kertaa Tikkurilan asukastilalla.

Tikkurilan asukastilassa käy reipas puheensorina, kun joukko ikäihmisiä kertoo näkemyksiään Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (VAKE) verkkosivujen käytöstä. “Ajanvarauksen numerot tulisi olla heti etusivulla”, eräs rouva kertoo. “Seniorineuvonta auttaa useimmissa tapauksissa, numero pitäisi tulla heti vastaan sivustolta ja sen alla mitkä kaikki palvelut sen alta löytyy ”, lisää vierustoveri.  

Käynnissä on VAKEn ikäihmisten asiakasraadin toinen kokoontuminen. Tänä vuonna perustetussa raadissa on jäsenenä 11 hyvinvointialueen asukasta, ja sen tarkoituksena on ikäihmisten äänen kuuleminen sote-palvelujen kehittämisessä. Mutta mistä tällainen raati on saanut alkunsa? 

Vantaan ja Keravan kotona asumista tukevien etäpalvelujen kehittämishankkeessa projektityöntekijänä työskentelevä Katja Heinänen kertoo, että Vantaan ja Keravan sote-palveluissa on jo vuosia sitten tunnistettu tarve eri asiakasryhmien asiakasraadeille. “Ikääntyneiden asiakasraadin tavoitteena on erityisesti ikäihmisten osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuden vahvistaminen, asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen ja asiakastyytyväisyyden lisääminen“, Heinänen selvittää.  “Asiakasraatilaiset voivat itse tuoda esille asioita, joihin haluavat ottaa kantaa, ja lisäksi eri kokoontumiskerroilla on erilaisia teemoja, joihin raatilaisten näkökulmia toivotaan”. Raati kokoontuu kuluvan vuoden aikana yhteensä neljä kertaa. 

Tälle kerralle teemaksi on valikoitunut VAKEn verkkosivujen käyttökokemus. Raatilaiset saavat kokeilla käytännössä tiedonhakua vakehyva.fi -verkkosivuilta ja vastaavat kyselyyn, jolla kartoitetaan tiedonhakua verkosta. Tuloksia hyödynnetään VAKEn verkkosivujen sisältöjen kehittämisessä.

Asiakasraati perustettiin Vantaan ja Keravan kotona asumista tukevien etäpalvelujen kehittämishankkeen työn tuloksena, ja raadin jäsenet koottiin tiedottamalla laajasti Vantaan ja Keravan alueella, mm. kirjastojen, terveyskeskusten ja Vantaa-infon ilmoitustauluilla, jalkautumalla korttelikerhoihin sekä asiakasohjausyksikön kautta.

“Tärkeä tehtävä”  

Keravalainen Pirkko Tikkanen kokee asiakasraadin hyväksi vaikuttamiskanavaksi ja tiedostaa tekevänsä tärkeää työtä. “Koen asiakasraadissa mukana olon tärkeäksi tehtäväksi. Viestinviejän ja -tuojan rooli on minulle luontevaa”, Tikkanen kertoo. Hän päätyi asiakasraatiin mukaan nähtyään ilmoituksen kirjaston ilmoitustaululla. “Liityin mukaan, koska halusin tietoa sote-palveluista ja auttaa myös muita löytämään tietoa. Tahdoin myös antaa palautetta asiantuntijoille suoraan kentältä”. Tikkanen kokee, että toistaiseksi aika asiakasraadissa ei ole mennyt hukkaan. ”Tämä on niin hyvä foorumi. Raadissa mukana olo on ollut sellaista mitä olen odottanutkin. On ollut myös hyvä saada kokousmuistio itselle jälkikäteen”, Tikkanen lisää. 

Vantaalainen Tapani Koivumäki osallistuu kokoontumiseen tällä kertaa etänä videon välityksellä ja kertoo raadissa mukanaolon olleen mielenkiintoinen kokemus. “Työpaja-tyyppinen toiminta on tuntunut ihan hyvältä”. 

Koivumäki kertoo päätyneensä asiakasraadin jäseneksi palveluohjaajan ehdotuksesta. “Olen ollut muutaman vuoden omaishoitajana ja käyttänyt sote-palveluja, ja sen myötä on tullut mielipiteitä ja näkemyksiä palveluista. Palveluohjaajakin oli varmaan pistänyt tämän merkille”, Koivumäki kertoo.  

Koivumäki näkee, että asiakasraadin toiminta vaatii osallistumista molemmilta puolilta: raadin suunnittelijoilta edellytetään sitä, että tuodaan pöytään oikeita asioita kommentoitavaksi, ja raatilaisilta vaaditaan rakentavaa osallistumista, joka veisi toimintaa eteenpäin. “Toivon, ettei raadin toiminta mene siihen, että luetellaan vaan epäkohtia“, hän huomauttaa.

Tavoitteena pysyvä toimintamalli  

Asiakasraati on ollut myös vetäjälleen, Katja Heinäselle, positiivinen kokemus. ”Raatilaiset ovat kokeneet korona-ajan jälkeen erittäin tärkeäksi yhteisen tapaamisen samassa tilassa. Raatilaisista on välittynyt tunne, että he kokevat mielipiteidensä olevan tärkeitä ja tulevan huomioiduiksi. Kokoontumisten tunnelma on ollut avoin ja yllätyin siitä, miten nopeasti toisilleen ennalta tuntemattomat raatilaiset löysivät yhteisen sävelen, ikään kuin olisivat tunteneet toisensa jo aiemmin”, Heinänen iloitsee.  

Asiakasraati jatkaa kokoontumisia syksyllä, ja suunnitteilla on ottaa raatiin mukaan vielä muutama jäsen lisää. Raatilaiset ovat sitoutuneet mukaan alkuun vuoden 2023 ajaksi, ja raadin toiminnan toivotaan jatkuvan myös tämän vuoden jälkeen. ”Tavoitteena on, että ikäihmisten asiakasraati jäisi pysyväksi osaksi hyvinvointialueen toimintaa ja pysyisi vaikuttamisen kanavana ikäihmisille”, Heinänen maalailee.  

Osallistujiakin vaikuttaisi löytyvän. Sekä Tikkanen että Koivumäki voisivat ajatella jatkavansa raadissa myös kuluvan vuoden jälkeen. ”Kyllä voisin mahdollisesti jatkaa. Voisin suositella muitakin osallistumaan. Olisi hyvä saada mahdollisimman paljon erilaista kokemusta ja näkemystä raatiin mukaan ”, Tikkanen kertoo.  

Lue lisää Vantaan ja Keravan kotona asumista tukevien etäpalvelujen kehittämishankkeesta.